germie schreef:Bij mijn paard heeft een neusriem geen doel. Het is dat je er op wedstrijden mee moet rijden, en dus train ik er mee. Ik wil daarom wel een mooie. Het doel: de boel dichthouden heeft mijn paard absoluut niet nodig. Ik kan net zo goed zonder neusriem rijden.
Niet 1 neusriem is 'uitgevonden' om de boel dicht te snoeren of te houden.
Mijn dochter gebruikt vaak de mexicaanse neusriem icm een mylerbit, zodat de werking van het bit niet belemmerd wordt door de neusriem.
germie schreef:Bij mij zou dus een hele brede neusriem met normale sluiting prima kunnen. En een knik ergens in zal ik dus niet ondervinden. Kussentjes e.d. zijn niet nodig omdat die neusriem toch heel los zit.
Ik snap ook niet hoe je er een knik in zou moeten kunnen krijgen.
Die knik krijg je ook als je los gespt bij een brede neusriem met engelse sluiting, die knik onstaat ter hoogte van de D-ringen. Bij een st&t neusriem met 'aansnoer' sluiting wordt die knik 'verdoeselt' door de wat dunnere, soms zelfs smallere, aansnoerriem... komt gewoon door de anatomie van het paardenhoofd icm de juiste plaats van de neusriem.
germie schreef:Misschien dat ik de aansnoerriempjes van mijn neusriem een keer ga vervangen door een normale sluiting, maar eerst zal ik nog wel een paar keer worstelen met de aansnoerneusriem. Passantje heb ik er ook maar afgehaald. Dus nu zit er echt nog maar alleen een riempje. Kussentje en passantje zijn er al af. Het is dus een breed stuk boven en alleen het aansnoerriempje onder.
uitgaande van de gespkant van de aansnoerriem...
de gesp komt aan de buitenkant, je steekt de riem ###### van buiten naar binnen door de rechterring, dan door de passant net na de gesp (vaak een vaste passant) ******* dan gaat de riem door de sleuven van het kussentje... dan door de linkerring van de neusriem terug richting gesp...
en nu heb je 1 tot 2 passanten over.
1 passant kun je bevestigen tussen de sleuven van het kussentje zodat de riem niet onder het kussentje zakt... het andere passantje schuif je tussen het passantje na de gesp en het kussentje, bij het ******* gedeelte van mijn uitleg Of maar dat is persoonlijk bij ##### eerste het extra passantje aan de riem steken.
Snap je? Anders zal ik het proberen met foto's maar dat is afhankelijk van het weer van morgen (bij sneeuw lukt dat en anders wordt het vrijdag
)