Ook ruzie met de aansnoerneusriem? onhandig vast te maken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrkvi

Re: Ook ruzie met de aansnoerneusriem? onhandig vast te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:51

Myrkvi schreef:
hopla schreef:
Ik heb 2 aansnoerneusriemen te koop maar dat is juist helemaal niet ingewikkeld met passantjes en zo.
Wellicht (omdat het een goedkoop merk is) heb je een ander soort neusriem.
Ik haal de riem gewoon door het oog van de neusriem en door het gespje en klaar.

ik ook volgens mij.. ik snap dat met dat pasantje niet.. Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:18

Bij mij zit het passantje aan een zijde vast volgens mij? Verward
Ik ben hem iig nooit kwijt Clown
Verder vind ik een aansnoer neurriem juist wel handig... niet omdat ik hem aansnoer maar juist vanwege het kussentje, riena kriijgt snel wondjes overal... heeft nogal een gevoelig huidje Knipoog En met een brede aansnoer met kussentje heeft ze nooit ergens last van. Losse kussentjes bij een gewone vind ik persoonlijk niet echt mooi staan. Gaaaap
En zoals ik al zei ik doe hem nooit strak, kan er altijd nog makkelijk een vinger tussen doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:36

Allereerst kies je een neusriem niet voor het 'mooie' .
Ieder onderdeel aan een hoofdstel heeft zijn/haar doel. zo ook de neusriem.
Eeen (zeer) brede engelse neusriem (van goede kwaliteit en merk) is er eigenlijk niet... omdat breed met een engelse sluiting ervoor zorgt dat er een knik in de riem komt die niet ten goede komt van het paard maar ook erg lelijk is.
Verder heb je 2 aansnoer varianten:
die met een D ring (= zweedse neusriem) en die die je ziet vooral aan st&t hoofdstellen (vierkantige ringen)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:57

Ik vind ze heeeeeel fijn, Ik heb voor Shannon een hoofdstel met mexicaanse neusriem en voor Fire hebben ze een hoofdstel met Aansnoer.. een brede aansnoer. Vind het Zoooooo mooi en zo fijn *LOL*

Meningen verschillen Knipoog ..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:49

Ik heb wel een los passantje bij bij mijn aansnoerneusriem. Bij mij is het dus door de ring, door het passantje door de gesp. Door dat passantje blijven de 2 stukken leer netter op elkaar liggen.

Ik zou het kinkussentje trouwens niet weggooien, of vervangen voor iets anders, het zit er niet voor niks. Ik heb er een gelkussentje aangedaan, dat zit zachter en het kussentje wat erbij hoorde was zo smal, dat het binnen haar kaakbot viel, dan heb je er ook niets aan. Verder snoer ik ook absoluut niet aan, nergens voor nodig.

Het passantje zit bij mij tussen 2 klitterbandje van mijn gelkussentje. Hij kan er dus niet zomaar afvallen en dat werkt erg goed. Raak hem dan ook nooit kwijt Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 11:47

Alane schreef:
Allereerst kies je een neusriem niet voor het 'mooie' .
Ieder onderdeel aan een hoofdstel heeft zijn/haar doel. zo ook de neusriem.
Eeen (zeer) brede engelse neusriem (van goede kwaliteit en merk) is er eigenlijk niet... omdat breed met een engelse sluiting ervoor zorgt dat er een knik in de riem komt die niet ten goede komt van het paard maar ook erg lelijk is.
Verder heb je 2 aansnoer varianten:
die met een D ring (= zweedse neusriem) en die die je ziet vooral aan st&t hoofdstellen (vierkantige ringen)

Bij mijn paard heeft een neusriem geen doel. Het is dat je er op wedstrijden mee moet rijden, en dus train ik er mee. Ik wil daarom wel een mooie. Het doel: de boel dichthouden heeft mijn paard absoluut niet nodig. Ik kan net zo goed zonder neusriem rijden.
Bij mij zou dus een hele brede neusriem met normale sluiting prima kunnen. En een knik ergens in zal ik dus niet ondervinden. Kussentjes e.d. zijn niet nodig omdat die neusriem toch heel los zit.
Ik snap ook niet hoe je er een knik in zou moeten kunnen krijgen.
Misschien dat ik de aansnoerriempjes van mijn neusriem een keer ga vervangen door een normale sluiting, maar eerst zal ik nog wel een paar keer worstelen met de aansnoerneusriem. Passantje heb ik er ook maar afgehaald. Dus nu zit er echt nog maar alleen een riempje. Kussentje en passantje zijn er al af. Het is dus een breed stuk boven en alleen het aansnoerriempje onder.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:21

Ik hou ook eigenlijk niet echt van de aansnoerneusriem! Ik heb geen idee waarom, maar als ik één koop, kies ik eerder voor de normale neusriem. Mijn paard heeft ook een slank en lang hoofd, en als dat hele dikke ding van de aansnoerneusriem aan de achterkant dan zo aan de binnenkant zit, vind ik het spuug lelijk staan.

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:34

Mijn bijrijd paard heeft ook een aansnoerneusriem, maar ik heb er geen probleem mee, ik maak hem even snel en makkelijk vast als een gewone, en trek hem niet te strak, dat lijkt me niet echt fijn voor een paard, als de neusriem heel strak zit.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:38

Ik heb er eerlijk gezegd ook allemaal geen problemen mee. Net zoals al het tuig kan het verkeerd bevestigd overkomen als een martelwerktuig bij wijze van spreken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:51

Een aansnoerneusriem blijft wel mooier op zijn plek zitten.
Een gewone neusriem kun je ook erg strak aantrekken dus dat maakt geen verschil.
Het gaat erom hoe je er mee omgaat.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:43

As je een kapje en een stoot aan de ringen laat stikken dan is het verder hetzelfde als een gewone neusriem.
Simpel, goedkoop en werkbaar!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:25

Ik ken genoeg mensen die zo'n neusriem niet helemaal loshalen. Gewoon een stuk lossen en dan steek je de paardenneus er zo in en uit, zoals je bij een halster doet. Zeker zonder sperriem werkt dat best.

Ik heb er overigens geen problemen mee, het is ook maar net wat je gewend bent. Ik heb ook een hoofdstel met een normale neusriem en die moet op het allerlaatste gaatje wegens nogal groot hoofd. Dát is pas irritant vastmaken! Andere neusriem heeft een extra lang riempje en dat werkt dan veel fijner. (Moet je nog opletten dat de bakstukken niet te dicht achter de ogen langs lopen, maar dat is een ander verhaal).

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:29

Ik heb er nooit last van gehad, heb een hele fijna aansnoerneusriem. Rij er ook al heel lang mee dus ben het wel gewend.

viv1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:55

wat is een passantje?

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:51

Citaat:
En dus?????? Topstallen geven niet altijd het goede voorbeeld hoor.
er moeten gewoon twee vingers tussen kunnen.
Is je paard vervelend zou ik ipv. de neusriem strakker, naar de rijkunsten van de ruiter kijken.

Sorry als dit off topic is.
Ik heb verder geen ervaring met dit soort neusriemen.

Hier ben ik het niet mee eens , ik vind het persoonlijk fijn werken als je neusriem strakker zit en al helemaal bij hengsten.Op mijn oude stal snoeren ze de neusriem ook aan,en de rijkunsten van de ruiters daar zien niet verkeerd Knipoog maar goed,ieder zijn eigen mening! verder vind ik het afentoe ook wel vervelend, helemaal als je m'n bijna niet op gaatje 1 krijgt Clown

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:27

runningkawa schreef:
Ik heb er ook nooit problemen mee
En welk passantje zijn jullie steeds kwijt?

Ik ook niet, en daarbij vind ik ze over het algemeen mooier om de neus zitten dan een 'gewone' neusriem.
Naar mijn idee is een aansnoerneusriem mits goed gebruikt ook zachter voor het paard ivm de grote onderlegde delen en kussentjes.

Het passantjesverhaal snap ik niet helemaal Verward

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:37

ik vind dat het wat langer duurd qua tijd maar niet veellanger
ik heb m'n aansnoerneusriem uit elkaar gehaald
en dat pasantje ergens anders gestopt waar het ook z'n nut had en ik het dus niet kwijt kon...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:46

het kan zijn dat hij verkeerd in elkaar gezet is.

ik werk in een ruitersportzaak en de hoofdstellen die we binnen krijgen, daarbij zitten de aansnoerneusriemen gewoon weg verkeerd in elkaar, hoe ze het keer op keer voor elkaar krijgen!

als hij eenmaal goed zit is het een makkie om hem vast te maken.

ik zou zeggen haal het gedoe eens uit elkaar en puzzel eens wat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:17

De mijne heeft dus een kussentje aan 1 kant van het leertje. Verder zitten er 2 passantjes aan, aan elke kant van het kussentje 1. Omdat je dus 1 kant los moet halen, valt dat passantje er ook zo af.
Het meest vervelende is dat ik dus het leertje weer door het oogje aan de neusriem moet steken. Heb ik dat eenmaal gedaan, dan is het een kwestie van vastgespen (kussentje en passantje gebruik ik niet, passantje te veel werk, kussentje maakt dat de neusriem niet goed zit/past).
De aansnoerneusriem zit volgens mij echt wel goed in elkaar, maar telkens dat leertje door het oogje aan de neusriem halen is gewoon het lastigst. Zeker omdat ik een paard heb die het allerliefst leerwerk direct in de mond stopt om er op te kauwen. Je moet dus snel handelen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:20

ik heb nooit ruzie met mijn aansoer Verward

ik snoer trouwens nooit aan, maar ik vind het een veel makkelijkere manier om de neusriem vast te maken.
bij mijn neusriem zitten er 3 passantjes op het kussentje. 1 voor de gesp en 2 erna.
die 1e zorgt ervoor dat het stuk leer goed recht voor de gesp komt. en die 2 erna zijn gewoon passantjes zodat het er netjes uitziet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:24

Bij mij zitten de passantjes dus neit aan het kussentje vast, maar los. En dus ondingen en je verliest ze.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:11

Ik heb bij mn nieuwe hoofdstel (geen S&T maar maakt niet zoveel uit denk ik Tong uitsteken ) ook gekozen voor normale neusriem ipv. aansnoer neusriem, vind het maar ondingen! Je bent dus niet de enige. Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:29

germie schreef:
Bij mijn paard heeft een neusriem geen doel. Het is dat je er op wedstrijden mee moet rijden, en dus train ik er mee. Ik wil daarom wel een mooie. Het doel: de boel dichthouden heeft mijn paard absoluut niet nodig. Ik kan net zo goed zonder neusriem rijden.

Niet 1 neusriem is 'uitgevonden' om de boel dicht te snoeren of te houden.
Mijn dochter gebruikt vaak de mexicaanse neusriem icm een mylerbit, zodat de werking van het bit niet belemmerd wordt door de neusriem.
germie schreef:
Bij mij zou dus een hele brede neusriem met normale sluiting prima kunnen. En een knik ergens in zal ik dus niet ondervinden. Kussentjes e.d. zijn niet nodig omdat die neusriem toch heel los zit.
Ik snap ook niet hoe je er een knik in zou moeten kunnen krijgen.

Die knik krijg je ook als je los gespt bij een brede neusriem met engelse sluiting, die knik onstaat ter hoogte van de D-ringen. Bij een st&t neusriem met 'aansnoer' sluiting wordt die knik 'verdoeselt' door de wat dunnere, soms zelfs smallere, aansnoerriem... komt gewoon door de anatomie van het paardenhoofd icm de juiste plaats van de neusriem.

germie schreef:
Misschien dat ik de aansnoerriempjes van mijn neusriem een keer ga vervangen door een normale sluiting, maar eerst zal ik nog wel een paar keer worstelen met de aansnoerneusriem. Passantje heb ik er ook maar afgehaald. Dus nu zit er echt nog maar alleen een riempje. Kussentje en passantje zijn er al af. Het is dus een breed stuk boven en alleen het aansnoerriempje onder.

uitgaande van de gespkant van de aansnoerriem...
de gesp komt aan de buitenkant, je steekt de riem ###### van buiten naar binnen door de rechterring, dan door de passant net na de gesp (vaak een vaste passant) ******* dan gaat de riem door de sleuven van het kussentje... dan door de linkerring van de neusriem terug richting gesp...
en nu heb je 1 tot 2 passanten over.
1 passant kun je bevestigen tussen de sleuven van het kussentje zodat de riem niet onder het kussentje zakt... het andere passantje schuif je tussen het passantje na de gesp en het kussentje, bij het ******* gedeelte van mijn uitleg Of maar dat is persoonlijk bij ##### eerste het extra passantje aan de riem steken.

Snap je? Anders zal ik het proberen met foto's maar dat is afhankelijk van het weer van morgen (bij sneeuw lukt dat en anders wordt het vrijdag Haha! )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 21:23

Mijn neusriem heeft dus 2 losse passanten. Ik denk dat dat het is. Sommige hebben de passanten vast zitten op het kussentje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:34

denk ook dat dat het probleem is... de mijne zitten namelijk ook vast, en zoals eerder gezegd... nooit problemen ermee Knipoog