Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amulet schreef:Ik heb een jaar bij Kootstra lopen zeuren dat mijn pony naar deed tijdens het opzadelen en witte plekken kreeg. Hij heeft het zadel 3 keer aangepast (vulling eruit en erin, singelstoten erbij) met de mededeling erbij dat mijn pony gewoon een gevoelig huidje heeft (we hebben het hier over een haflinger....) Ik moest maar met een wollen deken onder het zadel gaan rijden en na het rijden de plekken insmeren met kampferspiritus. Omdat die witte plekken bleven en hij ook onder het rijden begon te protesteren is de DA er ook bijgeweest; hij had al weggevallen spieren. Toen ben ik voor een second opinion naar van Triest geweest. Die heeft zijn rug opgemeten en daar kwam uit dat hij boommaat 34 nodig heeft/had, ik had een boommaat 31. Dus ja, echt 3 boommaten verschil. Als Kootstra meteen eerlijk gezegd had (want die heeft het moeten weten, die heeft ook nog enkele keren zijn rug opgemeten) dat ik een ander zadel nodig had; dan was dat niet anders geweest en dan zou er een ander zadel gekomen zijn. Het effect nu is dat ik overgestapt ben naar een andere zadelmaker, waar ik zeer over te spreken ben. Ik zeg absoluut niet dat Kootstra slecht is, ik vind het alleen erg jammer dat hij -in dit geval, met mijn vorige (rijtypische) pony was er geen vuiltje aan de lucht en was ik altijd zeer over hem te spreken- zo aan het prutsen geweest is.
Pjelk schreef:Update: vanavond is meneer Groeneveld (van de firma Kootstra) bij mij geweest om te kijken of de Stubben Scout iets voor Pjelk was. Ik was eerst een beetje lang dat dit zadel te lang zou zijn omdat het alleen in 18 inch verkrijgbaar en Pjelks rug is niet superlang. Dat bleek gelukkig prima te kunnen! Wel was het veel te smal (wel drie cm als het niet meer was ). Pjelk is maar liefst 34 cm breed en het zadel dus duidelijk niet. Maar goed, Groeneveld zal het zadel dus breder maken en wat vulling uit de kussens onder de kniewrongen halen en de kussens onder de zitting nog plaatselijk bij of afvullen. Ook komt er nog een lusje aan het zweetblad waar ik de singel door moet doen. Met drie weken zal het zadel dan klaar zijn..
Spannend!
Amulet schreef:Maar hoe maakt hij hem breder dan? Er is mij namelijk verteld dat je mbv opvullen/leeghalen max 1 kamermaat kunt verbreden/versmallen, omdat Kootstra/Groeneveld geen bomen breder maakt namelijk. Gewoon benieuwd hoor, omdat hij bij mij alleen met de vulling bezig geweest is.
Maar die Stubben scout vind ik wel supermooi (euh, eigenlijk mooier dan mijn eigen Siegfried haha)! Laat even weten hoe hij straks bevalt!
Pjelk schreef:Nou ja, ik hoop dus dat het met Groeneveld`s manier van buigen goed komtMaar als je de boom van een zadel alleen door minder opvullen wijder kan maken, hoe kan je dan ooit een zadel op een breed paard als een Haf of Fjord krijgen? Dat zou dan alleen maar met standaard-maat zadels voor brede paarden kunnen of met een zadel wat op maat gemaakt wordt..
CAuvraySky schreef:Ik vind Stubben op zich al een plank
Maar ik heb dan ook geen vlees op m'n achterwerk
Alina schreef:Stubben levert trouwens wel de XW, dat is een boommaat 34 en is in alle zadeltypes op bestelling te verkrijgen