Ervaringe met stubben scandica en stubben scout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Ervaringe met stubben scandica en stubben scout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:19

Dat is niet niks allemaal! Ik ben blij dat ik goede ervaringen met hem heb en mijn oudere merrie heeft geen makkelijke bouw. Iedereen liep dan ook te verkondigen dat daar toch niets passend voor te vinden was. Totdat ik bij Kootstra kwam, wat een genot toen ik mijn nieuwe zadel bij hem opgehaald had. Ik had voor die tijd enorme rugklachten, paard was altijd chaggie en werd met de dag vervelender tijdens het rijden. Ik heb toen op het punt gestaan om maar te stoppen omdat het met mijn rug niet meer ging maar ook omdat het paard zo vervelend deed. Sinds ik mijn huidige zadel heb is dit gelukkig over en kan ik weer met plezier rijden! Mijn zadels zijn zowat duurder dan de paarden zelf, veel mensen vonden dit maar belachelijk maar ik ben blij dat ik dit gedaan heb. Toen de jonge merrie kwam, was de keus direct al gemaakt om een goed passend zadel bij Kootstra vandaan te halen. Tot nu toe heb ik nog goede ervaringen met hem gehad, ook rijtechnisch heeft hij mij met veel dingen geholpen. Ik hoop dat dit ook zo zal blijven Knipoog

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:37

Pffff nee, 'mijn' dierenarts vond dat ik maar over moest gaan op boomloos. Nou van m'n leven niet! Haha! Daar kan ik echt helemaal niks mee........

En in mijn geval was het zadel duurder dan de pony waar hij oorspronkelijk voor gekocht is haha.....iedereen vond me knettergek, maar inmiddels heb ik er wel alweer 6 jaar (met dus de bekende aanpassingen hier en daar) veel plezier van. Want er is een ding dat vaststaat; Stubben is wél super kwaliteit!

En om toch ontopic te blijven;
Ik vind de stubben zadels lekker zitten, eigenlijk helemaal niet hard zoals je veel hoort....maar ik rij ook al jaren alleen op mijn eigen zadel en weet dus ook niet hoe zacht andere merken zitten. Op het springzadel (ook stubben) van mijn stalgenootje zit ik dan weer een stuk minder lekker, maar ik denk dat dat gewenning is....zij zit op haar beurt weer niet zo lekker op die van mij. Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:03

Klopt idd ik denk dat het bij Stubben een stukje gewenning is, maar als dat er eenmaal is wil je ook niet anders meer!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:52

Amulet schreef:
Ik heb een jaar bij Kootstra lopen zeuren dat mijn pony naar deed tijdens het opzadelen en witte plekken kreeg. Hij heeft het zadel 3 keer aangepast (vulling eruit en erin, singelstoten erbij) met de mededeling erbij dat mijn pony gewoon een gevoelig huidje heeft (we hebben het hier over een haflinger.... Duivel ) Ik moest maar met een wollen deken onder het zadel gaan rijden en na het rijden de plekken insmeren met kampferspiritus. Omdat die witte plekken bleven en hij ook onder het rijden begon te protesteren is de DA er ook bijgeweest; hij had al weggevallen spieren. Toen ben ik voor een second opinion naar van Triest geweest. Die heeft zijn rug opgemeten en daar kwam uit dat hij boommaat 34 nodig heeft/had, ik had een boommaat 31. Dus ja, echt 3 boommaten verschil. Als Kootstra meteen eerlijk gezegd had (want die heeft het moeten weten, die heeft ook nog enkele keren zijn rug opgemeten) dat ik een ander zadel nodig had; dan was dat niet anders geweest en dan zou er een ander zadel gekomen zijn. Het effect nu is dat ik overgestapt ben naar een andere zadelmaker, waar ik zeer over te spreken ben. Ik zeg absoluut niet dat Kootstra slecht is, ik vind het alleen erg jammer dat hij -in dit geval, met mijn vorige (rijtypische) pony was er geen vuiltje aan de lucht en was ik altijd zeer over hem te spreken- zo aan het prutsen geweest is.

Jemig, wat een verhaal Amulet! Dat verbaast me echt, zeker omdat Kootstra verder goed bekend staat. Ik hoop maar dat dit niet een probleem is wat zich vaker bij brede paarden voordoet bij hem..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:51

Pjelk: In al die jaren dat ik bij hem kom is dit het eerste negatieve bericht wat ik over Kootstra hoor maak je niet al teveel zorgen! Zoals ik al eerder schreef waar mensen werken worden fouten gemaakt. Elke zadelmaker heeft zo z'n fouten gemaakt de 1 meer dan de ander Knipoog

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 00:12

Update: vanavond is meneer Groeneveld (van de firma Kootstra) bij mij geweest om te kijken of de Stubben Scout iets voor Pjelk was. Ik was eerst een beetje lang dat dit zadel te lang zou zijn omdat het alleen in 18 inch verkrijgbaar en Pjelks rug is niet superlang. Dat bleek gelukkig prima te kunnen! Wel was het veel te smal (wel drie cm als het niet meer was ). Pjelk is maar liefst 34 cm breed en het zadel dus duidelijk niet. Maar goed, Groeneveld zal het zadel dus breder maken en wat vulling uit de kussens onder de kniewrongen halen en de kussens onder de zitting nog plaatselijk bij of afvullen. Ook komt er nog een lusje aan het zweetblad waar ik de singel door moet doen. Met drie weken zal het zadel dan klaar zijn..
Spannend!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:31

Nou ben erg benieuwd naar het resultaat! Verwachten we straks natuurlijk wel een mooie foto Haha!
Van je nieuwe zadel.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:35

Pjelk schreef:
Update: vanavond is meneer Groeneveld (van de firma Kootstra) bij mij geweest om te kijken of de Stubben Scout iets voor Pjelk was. Ik was eerst een beetje lang dat dit zadel te lang zou zijn omdat het alleen in 18 inch verkrijgbaar en Pjelks rug is niet superlang. Dat bleek gelukkig prima te kunnen! Wel was het veel te smal (wel drie cm als het niet meer was ). Pjelk is maar liefst 34 cm breed en het zadel dus duidelijk niet. Maar goed, Groeneveld zal het zadel dus breder maken en wat vulling uit de kussens onder de kniewrongen halen en de kussens onder de zitting nog plaatselijk bij of afvullen. Ook komt er nog een lusje aan het zweetblad waar ik de singel door moet doen. Met drie weken zal het zadel dan klaar zijn..
Spannend!

Maar hoe maakt hij hem breder dan? Er is mij namelijk verteld dat je mbv opvullen/leeghalen max 1 kamermaat kunt verbreden/versmallen, omdat Kootstra/Groeneveld geen bomen breder maakt namelijk. Gewoon benieuwd hoor, omdat hij bij mij alleen met de vulling bezig geweest is.

Maar die Stubben scout vind ik wel supermooi (euh, eigenlijk mooier dan mijn eigen Siegfried haha)! Laat even weten hoe hij straks bevalt!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:08

Amulet schreef:
Maar hoe maakt hij hem breder dan? Er is mij namelijk verteld dat je mbv opvullen/leeghalen max 1 kamermaat kunt verbreden/versmallen, omdat Kootstra/Groeneveld geen bomen breder maakt namelijk. Gewoon benieuwd hoor, omdat hij bij mij alleen met de vulling bezig geweest is.

Maar die Stubben scout vind ik wel supermooi (euh, eigenlijk mooier dan mijn eigen Siegfried haha)! Laat even weten hoe hij straks bevalt!

Groeneveld zei tegen mij dat hij de boommaat van de Scout gaat verbreden door de uiteinden van de boom (aan de voorkant van het zadel) uit elkaar te buigen. Dat is de enig manier om de boom te verbreden waarbij te controleren is of deze recht blijft. Ik heb Groeneveld ook naar mijn oude zadel laten kijken maar dat bleek hartstikke scheef te zijn! Het was mij nooit opgevallen maar toen hij het zei zag ik het ook. Dat scheve kwam doordat bij dat zadel de boom ook verbreed was maar niet door de uiteinde van de boom te buigen maar door dat in het midden te doen.. Het schijnt dat heel veel zadelmakers dat doen. Het gaat namelijk wel heel snel want het duurt maar 5 min. als je de boom daar buigt ipv een halfuur als je de uieinden buigt. Het is echter lang niet zo zorgvuldig omdat je dus niet goed kan controleren of het zadel wel symmetrisch blijft..

Nou ja, ik hoop dus dat het met Groeneveld`s manier van buigen goed komt Lachen Maar als je de boom van een zadel alleen door minder opvullen wijder kan maken, hoe kan je dan ooit een zadel op een breed paard als een Haf of Fjord krijgen? Dat zou dan alleen maar met standaard-maat zadels voor brede paarden kunnen of met een zadel wat op maat gemaakt wordt..

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:20

Pjelk schreef:
Nou ja, ik hoop dus dat het met Groeneveld`s manier van buigen goed komt Lachen Maar als je de boom van een zadel alleen door minder opvullen wijder kan maken, hoe kan je dan ooit een zadel op een breed paard als een Haf of Fjord krijgen? Dat zou dan alleen maar met standaard-maat zadels voor brede paarden kunnen of met een zadel wat op maat gemaakt wordt..

Oke, want hij zei altijd dat hij tégen het verbreden van bomen was, op welke manier ook. Ik weet eigenlijk niet hoe het met mijn zadel gedaan is (is ook verbreed, maar door van Triest). Zal vast wel goedkomen Pling

Nou, een zadel breed genoeg voor een haflinger of fjord; dan kom je inderdaad uit op zadels die die boommaten leveren. Wat ik over Stubben begrepen heb is dat die maar tot boommaat 32 gaan, Stupa heeft maat 34 en zolang ik met een Stubben zadel wil rijden zal ik dus altijd aan verbreden vastzitten. Ik bedoel maar; hartstikke fijn dat veel mensen absoluut tegen het verbreden van zadels zijn, maar in sommige gevallen is het gewoon niet anders. Ja, of een heel ander merk zadel kopen........

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:05

CAuvraySky schreef:
Ik vind Stubben op zich al een plank Bloos
Maar ik heb dan ook geen vlees op m'n achterwerk Haha!

Heeft echt niks met vlees te maken
Stubben is hard is echt zo'n fabel.. Vaak ligt het niet goed en zit het daarom niet lekker. De nieuwe modellen van Stubben zijn net zo zacht als de andere merken.
Jammer, want dat boterzachte leer doet de kwaliteit geen eer aan...

En dat is ook de reden waarom ik geen scandica kan aanraden bij slecht weer (regen, modder) dit hele zachte leer is zeer slijt-gevoelig.. Vaak zie je 2e handse scandica's waarvan de wrongen er uit zien om te janken..
Dit leer moet je echt heel goed onderhouden wil het mooi blijven.

Stubben levert trouwens wel de XW, dat is een boommaat 34 en is in alle zadeltypes op bestelling te verkrijgen Lachen
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 14-02-07 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:10

Ik ben trouwens ook bij Kootstra geweest met mijn paard, doe ik ook niet weer
Had een zadel meegenomen (30.5) en die vond hij best wel goed liggen... Mijn paard heeft 32, en deze 30,5 lag dus achter helemaal op z'n kant... Hij wilde dat oplossen door er een keilkussen in te maken... Ik heb mijn paard maar gauw weer meegenomen naar huis.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:08

Alina schreef:
Stubben levert trouwens wel de XW, dat is een boommaat 34 en is in alle zadeltypes op bestelling te verkrijgen Lachen

OKe, ja....dit heb ik een paar maanden geleden wel van van Triest gehoord, maar dat is toch nog niet zo heel lang zo? Op de stubben site staat in iedergeval nog dat ze maar tot boommaat 32 gaan, maar dat kan ik ook helemaal verkeerd zien (dat ik erover heen lees). Naar welke zadelmaker ben je nu toeggegaan??

Mocht mijn siegfried ooit niet meer passen, dan ga ik eens even opzoek naar een scout in boommaat 34, mooie zadels Haha!

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:11

Ik heb ook de stubben scandica en ik ben er super tevreden over Tong uitsteken

Groetjes

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:41

Zand is natuurlijk voor geen enkel zadel goed, zand schuurt zeker als het ook nog eens nat wordt. Ik heb mijn Scandica nu 4 jaar en tuurlijk zitten er beschadigingen op, als je dat niet wilt moet je hem in de kast laten hangen Vork