Weld type zadel adviseren jullie mij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naambordje

Re: Weld type zadel adviseren jullie mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:37

Het zadel Anatomica is echt aan te raden in jou geval! Het zadel ligt heel mooi breed op je paard, kussens zijn het nieuwste van het nieuwste en de zit is echt diep! Ik heb het zadel aangeschaft omdat mijn merrie een zadel nodig had wat haar veel ruimte bij de ruggenwervel gaf. Ook een zadel waar ik diep in zit ligt mij veel beter, dit geeft je een gevoel van vastzitten. In de paard & sport staat een stukje van dit zadel, omdat het een heel nieuw zadel is, en ja.. ook best wel prijzig dus! Ze zijn helaas nog niet 2dehands, omdat ze zo nieuw zijn. Maar echt, een droomzadel!

Een minpuntje was bij mij (heb 'm nu iets meer dan 2 maand) dat hij NU pas lekker gaat zitten! Het zadel moet je dus heel lang 'inrijden', hij blijft lang nieuw en stug.
DrunensRuiterhuis komt langs met dit zadel; super service!!

Voor meer info kun je ook wel even PMen!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:37

haha ja tuurlij kna dat Knipoog maar moest aan dat liedje denken Haha!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:44

vera23 schreef:
haha ja tuurlij kna dat Knipoog maar moest aan dat liedje denken Haha!

die moet je me nog eens uitleggen Knipoog maar das offtopic Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:45

Javayo schreef:
Scum schreef:
KN vind ik geweldig. Maar voor jou lijkt me een Ainsley veel fijner. Die heeft een veel diepere zit dan een KN.

Ik hoorde van iemand dat een Ainsley juist meer geschikt is voor ruiters met naar verhouding langere benen. Of vindt jij van niet?

Nee, dat vind ik niet. Ik ben 1.82 (dus lange benen). Ik kon er op zich wel goed mee rijden maar de KN was voor mij een verademing. Zit iets minder diep.
De meeste mensen die ik ken die wel fijn met een Ainsley rijden hebben dus juist kortere benen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:46

Myfee; klinkt als een heel goed zadel! waarschijnlijk heeft de ruitersportzaak waar ik een afspraak heb gemaakt dat zadel niet.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:47

Scum schreef:
Nee, dat vind ik niet. Ik ben 1.82 (dus lange benen). Ik kon er op zich wel goed mee rijden maar de KN was voor mij een verademing. Zit iets minder diep.
De meeste mensen die ik ken die wel fijn met een Ainsley rijden hebben dus juist kortere benen.

Das dan net weer andersom hihi Clown nou ja, als ze Ainsley hebben liggen zal ik het zelf ff testen, kijken hoe het voelt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:48

sja , wil je zelf zitten of wil je veel ondersteining ?
wil je heel zacht zitten of middenzacht of een wat harder zadel
zelf ben ik weg van stubben
een vrije zit die genoeg stevigheid bied voor mij
en een niet te diepe zit (heb eeb gruwelijke hekel aan diepe zit )

en de nieuwere stubbens zijn vrij zacht , hoewel ik de oude stubbens persoonlijk veel fijner vind zitten

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:59

Javayo schreef:
Myfee; klinkt als een heel goed zadel! waarschijnlijk heeft de ruitersportzaak waar ik een afspraak heb gemaakt dat zadel niet.

hmm.. Dan raad ik je toch aan om Drunensruiterhuis te laten komen! Kost bijna niks, en echt super zadels! Vooral naar de anatomica vragen.. echt een goed zadel!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:29

Ik heb de Tango waar je het in je eerste post over hebt. Ik vind het een erg fijn zadel waar je lekker in zit maar niet compleet opgesloten. De zit is echt enorm zacht, ging laatst weer op mijn Kieffer VZH zitten en dat was me ineens toch een partij hard !

Ik heb m gekocht bij BestFit zadelservice. Die komen aan huis, nemen alle tijd voor je en je kunt alles uitproberen op je paard en er even op rijden. Ze hebben behoorlijk veel zadels waar je uit kunt kiezen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:50

Hier ook iemand met korte pootjes! Ik ben begonnen met een Ainsley, voor mij een heerlijk zadel waar ik netjes in kon zitten, maar paste helaas niet op mijn paard. Daarna bij van Rijs een Stubben Tristan gekocht. Ook een fijn zadel, niet te lange zweetbladen, en ik kon mijn benen mooi op de plaats houden. Ik heb dit zadel nog liggen, dus als je hem wilt proberen moet je het maar even laten horen, je kunt hem zo ophalen. Helaas paste dit zadel na een half jaar niet meer op het paard wat ik nu heb (was te smal geworden). Ik heb via mijn instructrice een Hulseboszadel overgenomen, en na heel wat zadels geprobeert te hebben heb ik nu eindelijk een zadel dat goed past op Vienna. En ik kan er nog lekker op zitten ook.
Op een paard van een vriendin die ik rijd ligt een Euroriding Diamant, daar kan ik dus echt niet op zitten. Nou is het er wel 1 met lange zweetbladen, en heb ik maar korte pootjes, maar ik kiep er helemaal op voorover en mijn benen klappen naar achteren.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:13

Ik weet niet waar ik meer profijt van heb, een gesloten zit of een vrije zit... waarschijnlijk de laatste? Ik wil namelijk ook af en toe een sprongetje kunnen maken en lange buitenritten...

Bedankt voor de tips voor andere zaken. ik heb echter al een afspraak ergens gemaakt. En ik heb andere opties daarbij overwogen. Drunense ruiterportzaak is een eind bij mij uit de buurt.

Twinklebel, als dat zadel te smal werkt voor Vienna dan past die nooit op Volumia Knipoog die is echt breder vrees ik.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:23

Denk het niet, Vien is aardig breed. Tos was dat ook, en het zadel heeft ook nog heel even op een fries gelegen. Kijk maar wat je wilt, als je hem toch uit wil proberen voor het type, mag dat altijd.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:27

ok, ik kijk wel even Haha! ik heb toch die afspraak voor woensdag staan dus dan kan ik al een hoop zadels proberen, dat vind ik toch een fijn idee, want ik wil écht een goed passend zadel voor mezelf.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:40

Ik heb zelf een ainsley integra (of zoiets) en en kieffer lusitano, kan ik je echt aanraden.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:19

Ik raad je dan weer een Kentaur aan. Diepe vaste zit. Op bijv. een wintec zadel kan ik echt niet doorzitten. De kentaur geeft je echt steun. Zowel zit als benen Knipoog Aanrader en goede prijsverhouding

Champ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:26

ik vind de wintecs dus wel geweldig doorzitten!
heb zelf wintec isabell werth.. qua prijs ook goed te doen, bijna geen onderhoud aan ideaal! en de kniewrongen kan je gemakkelijk erafhalen, groter of kleinere eropzetten, of zonder rijden..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:07

Javayo schreef:
Rachelll schreef:
Tip: van rijs in zevenhuizen Pling

Aan Van Rijs heb ik gedacht... maar daar kun je niet zo makkelijk rijden met je paard, en aan huis kan hij natuurlijk ook maar een selectie zadels mee brengen.

Dat heb ik pas geleden gedaan, ik heb mijn Euroriding Jade daar ingeruild voor een Euroriding Diamant (nieuw). Echt een top services en ze van Rijs zelf neemt veel merken mee. Ja Zo kan je ook gelijk op de zadels rijden welke je het lekkerst vindt zitten.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:16

Ik weet bij jullie in de buurt geen zadelmaker te noemen, maar kan je wel een tip geven.
Ga een middag naar de winkel met je passende zadel. Vraag daar wat ze allemaal hebben in diezelfde maat (voor het paard). Zo kun je eerst kijken wat je zelf fijn vind, evt meerdere zaken afgaan. Ik heb misschien wel op 30 verschillende zadels gezeten voor ik mn vorige zadel gekocht heb.
Als je al die fijne zadels opschrijft + de maten en laat je zadelmaker die meenemen bij het passen, kun je ze op je eigen paard uit proberen en dan blijft er vanzelf (als het goed is) het perfecte zadel over.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:36

Bedankt voor de tip. Maar ik neem mijn paard gewoon mee naar die zaak Haha! ze hebben daar een bakje dus ik kan ter plaatse alle zadels op mijn eigen paard uit proberen. uiteraard neem ik mijn huidige zadel mee, die ligt redelijk goed op hem, dus dat geeft hen dan al een indicatie. En voor de keuze ga ik rustig de tijd nemen!!! al moeten er 30 zadels op... dan moet het maar!

Wintecs zullen vast goed zitten, maar ik heb toch liever een leren zadel.

een stalgenoot noemde idd ook de Kentaur, dus ik ben benieuwd. Ik kreeg ook de tip voor een Anky zadel?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:39

Javayo schreef:
Ik weet niet waar ik meer profijt van heb, een gesloten zit of een vrije zit... waarschijnlijk de laatste? Ik wil namelijk ook af en toe een sprongetje kunnen maken en lange buitenritten...

Heeft iemand hier nog hier tips over?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:46

Javayo schreef:
Javayo schreef:

ik riep altijd, oohhhh diepe zit, veel kniewrong, gesloten zitten..Ik heb rugklachten en ik dacht dat zo'n diepe zit mij meer hielp, ik had daarmee geen rugpijn. Toen een hulsebos aangeschaft, dieper dan diep dus. Noodgedwongen moest ik een ander zadel hebben, helaas geen geld dus werd het een goedkoper zadel. Een oud imperial dressuurzadeltje, absoluut het tegenovergestelde van de hulsebos. Vlakke zit, geen kniewrong. Ik heb er vorige week een kniewrongetje op laten zetten (van die dunne van witnec). Sinds ik met dit zadel rij ik mijn zit zoveel beter geworden, veel onafhankelijker etc. Zelfs geen rugklachten, omdat ik m'n rugspieren nu heb ontwikkeld en die, bij goed zitten, de pijn opvangen. Ook met buitenritten geen probleem.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:25

#Ymke# schreef:
Javayo schreef:

ik riep altijd, oohhhh diepe zit, veel kniewrong, gesloten zitten..Ik heb rugklachten en ik dacht dat zo'n diepe zit mij meer hielp, ik had daarmee geen rugpijn. Toen een hulsebos aangeschaft, dieper dan diep dus. Noodgedwongen moest ik een ander zadel hebben, helaas geen geld dus werd het een goedkoper zadel. Een oud imperial dressuurzadeltje, absoluut het tegenovergestelde van de hulsebos. Vlakke zit, geen kniewrong. Ik heb er vorige week een kniewrongetje op laten zetten (van die dunne van witnec). Sinds ik met dit zadel rij ik mijn zit zoveel beter geworden, veel onafhankelijker etc. Zelfs geen rugklachten, omdat ik m'n rugspieren nu heb ontwikkeld en die, bij goed zitten, de pijn opvangen. Ook met buitenritten geen probleem.
[/quote]
idd rugspieren kunnen al een heel deel helpen bij rugpijn, als ik rijd zoals ik vroeger reed dan heb ik zo weer last van mn rug (komt niet door paardrijden alleen), ik heb onlangs zitcorrectieles genomen en blijf het nog even volgen, want het maakt zoveel verschil.
Ik denk gewoon dat je een zadel moet nemen die je goed past (en ook je paard), ik heb er zelf verschillende uitgekozen en dan geprobeerd op mn paard, en ze zaten allemaal verschillend.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:37

Goed en goedkoop : wintec 2000 of Isabell Werth met Cair. Schijnt het beste zadel te zijn voor de paardenrug, heb ik ergens gelezen. (in de Cap of zo. Artikel van een fysio). Als je liever leder hebt, dat hebben ze ook. Dan heet het Bates. De Bates Isabell Cair kost iets van een 2000 € als ik mij niet vergis.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 14:43

#Ymke# schreef:
Javayo schreef:

Kortom, jij adviseert een vrijere zit?
Laatst bijgewerkt door Javayo op 26-01-07 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 14:44

zitake schreef:
idd rugspieren kunnen al een heel deel helpen bij rugpijn, als ik rijd zoals ik vroeger reed dan heb ik zo weer last van mn rug (komt niet door paardrijden alleen), ik heb onlangs zitcorrectieles genomen en blijf het nog even volgen, want het maakt zoveel verschil.
Ik denk gewoon dat je een zadel moet nemen die je goed past (en ook je paard), ik heb er zelf verschillende uitgekozen en dan geprobeerd op mn paard, en ze zaten allemaal verschillend.

Zodra ik m'n nieuwe zadel heb ga ik ook zitles krijgen van een stalgenoot/instructrice. Dus aan de longe zonder beugels en teugels Haha! dat wordt spierpijn, maar dat heb ik er wel voor over.