zadel met fijne/vaste zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: zadel met fijne/vaste zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:59

Intervarno schreef:
Ik geloof dat dit topic niet ging over zonder zadel rijden en ruiters met een slechte zit Scheve mond

Nee maar wel over een amazone die niet vast zit. Je kunt je afvragen hoe dat komt en of dat op te lossen is door een ander zadel. Misschien wel, maar misschien ook niet en dan vind ik het niet verkeerd om dat ook aan te kaarten in een topic.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:02

Ik heb een Bates Isabell Werth, zalig zadel, zit je heel vast in Ja

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:04

ik heb even net in haar topic gekeken van diegene die deze forum gepost heeft maar ik vind haar nog netjes op haar paard zitten hoor.. dus mischien is het dan gewoon beter voor haar om aan haar houding verder werken en dan voornamelijk haar evenwichts vermogen en dan is het al een stuk opgelost weer..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:05

Trouwens, los van het feit of het aan je zadel of zit ligt dat je niet vast zit is de vraag welk zadel fijn/vast zit zo subjectief als de pest. Waar de een heerlijk op zit rijdt de ander zich op open. Ik zit fantastisch op mijn zadel, een ander vindt het vreselijk...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:05

El_Beauty schreef:
Jullie moeten allemaal eens aan jullie houding gaan werken anders komt het nooit goed..

ik vind het nogal een domme opmerking om alle ruiters/amazone's die lekker zitten in een zadel met diepe zit en veel wrong om die over een kant te scheren. !

Ik vind het overigens heel knap van je dat jij kunt zien dat iedereen die hier posts niet kan zitten !

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:08

nou jij heb al geen goede houding op de foto's te zien in je profiel al zeg je dat wel zelf.. maar goed ga geen ruzie lopen maken.. en weet ook niet of al die mensen hier hun slechte houding verbergen in een vol gebouwd zadel.. maar hoezo zou je een volgebouwd zadel kopen de meeste kopen het toch wel om hun houding beter te krijgen of te corrigeren en niet voor de leuk..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:10

El_Beauty schreef:
nou jij heb al geen goede houding op de foto's te zien in je profiel al zeg je dat wel zelf.. maar goed ga geen ruzie lopen maken.. en weet ook niet of al die mensen hier hun slechte houding verbergen in een vol gebouwd zadel.. maar hoezo zou je een volgebouwd zadel kopen de meeste kopen het toch wel om hun houding beter te krijgen of te corrigeren en niet voor de leuk..

Of misschien kopen de mensen hier gewoon een zadel dat het beste op hun paard past en dat zij zelf ook fijn vinden Pling

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:14

Je heb honderden goede zadels die niet volgebouwd zijn met voor en achter dikke wrongen en een hele diepe zit.. dus nee dat is het niet..
en dat heeft niks te maken met de zadelopbouw wat heeft een diepe zit en dikke wrongen te maken met het goed liggen van het zadel de boom is er niet anders door hoor en de zadlkussen er onder ook niet..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:16

A. het zijn foto's van 3 jaar geleden.
B. Het zijn moment opnames.
C. ruzie maken ? om je mening neer te zetten.
D. IK koop een zadel wat mijn paard niet bellemerd in zijn beweging wat goed past en waar IK lekker op zit. Of dit nu een diepe zit heeft of niet veel of weinig wrong.

Ik zie liever mensen die door een goed passend zadel mooi op hun paard zitten (voor jou dus een gecorigeerde zit) en daardoor het paard minder in hun bewegingsvrijheid belemmeren. Dan iemand die hulpteugels eraan moet hangen omdat het paard niet "mooi" wil lopen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:17

El_Beauty schreef:
Je heb honderden goede zadels die niet volgebouwd zijn met voor en achter dikke wrongen en een hele diepe zit.. dus nee dat is het niet..
en dat heeft niks te maken met de zadelopbouw wat heeft een diepe zit en dikke wrongen te maken met het goed liggen van het zadel de boom is er niet anders door hoor en de zadlkussen er onder ook niet..

ik snap jou probleem niet!! Wat is er mis met een zadel met diepe zit ????????

nogmaals mijn vraag ! wat is er mis met een zadel met een diepe zit ?????
Laatst bijgewerkt door knightloekie op 31-01-07 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:18

Ursulin schrijft ook een zadel wat goed ligt én waar de ruiter lekker op zit. Ookal denk ik dat je soms beter geld kunt uitgeven aan zitlessen, dat wil niet zeggen dat we allemaal maar op platte zadels zonder wrong moeten gaan rijden. Ik zit zelf niet lekker in een diepe zit met (veel) wrong maar als iemand daar wel lekker op zit wat is er dan mis mee. Ik vind het wel wat anders als diegene zonder wrong van zijn paard af stuitert...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:18

als je geen steun hebt aan je zadel heeft dat niets met een slechte houding te maken!!! ik rij op een paard en op een pony, op het paard zijn mn benen veel stiller dan op de pony, met het zelfde zadel!! het ligt totaal aan de bouw van je paard!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:21

Ja maar wat ik nu dus bedoel te zeggen met zo'n zadel waar ze nu over praten los je je houding niet mee op dus kan je beter aan je houding gaan werken dan een duur zadel te kopen.. en wat hier al eerder was gezegt dat je houding dan nog meer achter ruit kan gaan zodra je weer op een goed normaal zadel gaat zitten en ben je nog verder van huis..
maar het komt er wel precies hetzelfde op neer.. je verbergt de gebreken van je zelf en paard.. jij met een zadel zodat je houding goed is en je paard met hulpteugels zodat je paard mooi loopt dan hou je in jezelf en het dier voor de gek..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:22

Jolienn schreef:
als je geen steun hebt aan je zadel heeft dat niets met een slechte houding te maken!!!

Lijkt me wel. Tenminste, zoals de TS het beschrijft. Dat je op het ene paard netter kunt zitten dan op het ander vind ik niet raar, de een geeft nou eenmaal beweging anders door de ander. Maar als je bij 1 mispas van je paard je zit kwijtraakt is wel 'ernstiger' dan niet netjes meer zitten. Ik kan het niet vanaf hier beoordelen maar ik zou denken dat je dan ook geholpen kunt zijn met zitlessen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:24

Verder heb ik niks met een zadel met een diepe zit.. maar ik vind niet dat je een zadel moet kopen met veel poes pas om je houding te corrigeren want dan los je het voor je paard mischien wel op maar niet voor jezelf dus heeft geen effect..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:26

El_Beauty schreef:
Verder heb ik niks met een zadel met een diepe zit.. maar ik vind niet dat je een zadel moet kopen met veel poes pas om je houding te corrigeren want dan los je het voor je paard mischien wel op maar niet voor jezelf dus heeft geen effect..

Wie zegt dat de mensen hier een 'volgebouwd' zadel kopen om hun houding te 'corrigeren'?
Ik koop een zadel, als ie goed op mijn pony past en als ik er lekker in zit. En zoals eerder in het topic gezegd is, is 'lekker zitten' in een zadel persoonsgebonden Knipoog.

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Twaalf op 31-01-07 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:26

Dus los het op met rijlessen waar veel op je houding wordt gelet neem iemand die goed kan zien wat je fout doet waarneer een paard een mis stap zet waardoor jij geen evenwicht meer heb.. hoe meer je aan je houding hoe beter en sterker jij in het zadel zit..

frenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:30

Ik heb een kn tango dressuur zadel vind hem erg lekker zitten met een goede been ligging. Maar dat is altijd weer persoonlijk.
Ze zijn niet goedkoop maar wel van een goede kwalitijd.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:31

urselin schreef:
El_Beauty schreef:

Wie zegt dat de mensen hier een 'volgebouwd' zadel kopen om hun houding te 'corrigeren'?
Ik koop een zadel, als ie goed op mijn pony past en als ik er lekker in zit. En zoals eerder in het topic gezegd is, is 'lekker zitten' in een zadel persoonsgebonden Knipoog.

edit: typfoutje

Tuurlijk dat is zo.. maar toch is er wel meer waarom mensen een zadel willen met meer poes pas eraan want zoiets koop je niet zomaar.. kijk sommige mesnen kopen zo'n zadel als ze last hebben van hun rus of last hebben van hun knie zodat alles wat stiller ligt en minder overbelast wordt.. maar waarom zou een gezond persoon kiezen voor een zadel met veel poes pas ik denk echt niet alleen omdat het lekker zit.. want die kniewrongen en achter wrongen heb weer niks met het zitvlak te maken..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:33

Ik ga ook verder niet in discussie hierover.. maar ik vind dat mensen toch vaak hun slechte houding verstoppen in een zadel.. terwijl het ook anders kan.. maar ja veel mensen denken hoezo moeilijk doen als het makkelijker kan he.. tja ik bedoel hoezo ga je onder paardrijden toch wel om het te leren toch..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:23

Mijn ervaring is juist dat als mensen een tijdje in een zadel zitten dat hen meer in de goede richting duwt, hun zit sneller verbetert dan dat ze doorhobbelen op dat zadel waar ze geen steun aan hebben en waar ze geen idee hebben waar het hem in zit.
Als je je knie optrekt bijvoorbeeld, zal een wrong je daarop wijzen.
Zonder wrong heb je het vaak niet door.
Zit je na een tijdje weer op een zadel zonder steun, dan merk je dat je een beter gevoel hebt gekregen hoe je in balans moet zitten en gaat dat in dat zadel zonder steun ook weer beter.

Zonder zadel zitten is geen voordeel. Niet voor het paard en niet voor de ruiter. Ruiters die zonder zadel hebben leren rijden rijden vaak met hun onderrug doorgezakt. Niet erg voor het paard, wel voor de ruiter zelf. Bovendien hebben zij vaak hun knieen van het paard afgedraaid en hebben ze geleerd te klemmen met hun bovenbenen in plaats van met hun onderbeen te drijven. Niet te prefereren dus.

Zonder zadel is ook voor het paard slecht, je krijgt puntbelasting vlak naast en op de ruggegraat. Niet voor niets zijn er zadels uitgevonden.

Natuurlijk moet de zit van een dieper zadel je nog wel bewegingsvrijheid geven, dat is logisch. Maar volgens mij is het het beste als je naarmate je verder komt de diepte en de wrong minder laat worden, je hebt dan het gevoel beter hoe je moet zitten en je paard laat je ook beter zitten. De ruimte die je dan krijgt kun je dan ook op de juiste manier benutten, en niet door erin rond te schuiven in de hoop te blijven zitten.

Bovendien, als een paard fiks bokt, dan is maar één ding van belang en dat is blijven zitten, als dat beter lukt met flinke wrong dan so be it.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:26

Venetia schreef:
en niet door erin rond te schuiven in de hoop te blijven zitten.

Ik ben het voor het grootste deel wel met je eens. Mbt bovenstaande denk ik niet dat iemand dat een goed idee vindt, vandaar de suggestie zitles. Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:32

Zitles lijkt me voor iedereen een heel goede optie!

Eigenlijk zou dat standaard eens per maand of zo moeten.

Maar wie biedt dat aan, en heeft ook echt kwaliteit (dus niet op een stijf manegepaard leren lichtrijden).

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:37

maar als ik dit zo lees betekent het dus dat mensen als: anky edward gal laurens van lieren enz enz enz enz dus allemaal niet kunnen zitten en daarom zo'n zadel onder hun kont hebben. Ik denk dat hun dat zadel alleen maar hebben om het geheel er gewoon een stuk mooier uit te laten zien.

Ik heb zelf een dressuurzadel met weinig wrong en een normale zit, ik zit er goed op maar voor de looks is het gewoon mooier om "vast" in een zadel te zitten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:39

Venetia schreef:
Maar wie biedt dat aan, en heeft ook echt kwaliteit (dus niet op een stijf manegepaard leren lichtrijden).

Goede vraag! Voor ruiters met eigen paarden die normaal ook prive les hebben niet zo'n probleem denk ik maar voor de niet paarden eigenaar wellicht lastiger?