[WN] western zadel gekocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline_sjordy

Re: western zadel gekocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 14:08

ik heb 5-6 jaar lang western gereden en vind het gewoon nog steeds veelleuker dan gewoon engels rijden.
ook vind ik de zadels lekkerder zitten vandaar dat ik nu dus besloten heb om een ander zadel te nemen.
vind het alleen jammer dat ik nu dit zadel heb.
maar ik reed daar ook altijd op heerlijke zadels en dat zullen ook zeker weten dure zadels geweest zijn van super kwaliteit, de mensen die de voormalige puszta ranch in zeijen kennen weten wel over wat voor zadels ik het heb.
maar ik ben ook heel eerlijk al ik zeg dat ik geen geld heb voor een zadel van 3000 euro.
ik dacht hiermee gewoon een goede aankoop te hebben gedaan maar helaas uit jullie antwoorden blijkt dat dit dus niet zo is.
ik ga nu op zoek naar een ander zadel. wat voor maat heeft een fjord van 1.50 nodig dan want het zadel die ik nu heb is een 18 inch. en jullie zeggen dat deze te klein is..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:14

Tussen 300 en 3000 zit nog een behoorlijk verschil hoor Lachen
Voor 500 tot 1000 kun je een goed merk 2e hands kopen.
18 inch in de zitmaat en wel de engelse, voor western is dat 16".
Deze maat heeft dus niets met de boommaat die op de rug van je paard ligt te maken. Dat wordt: quarterhorse (small)-medium-full-extra full genoemd.
Er is in zadels geen standaardisatie, dus de maatgeving van merk X kan anders zijn als van merk Y.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:18

fjordido schreef:
@sonja: ik ben het neit helemaal eens met je prijzen, ik heb een aantal jaren geleden een heel fijne simco gekocht voor 300 gulden.

Zonder geluk vaart niemand wel Knipoog
Heb je mazzel mee gehad, ook wel eens lekker!

Overigens is er een tijdje geleden ook een prachtig "Muijsje" aangeschaft voor slechts een paar centjes. Bleek echter wel gejat te zijn... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:19

DubbelDun schreef:
Er is in zadels geen standaardisatie, dus de maatgeving van merk X kan anders zijn als van merk Y.

En dat is maar goed ook anders zou het heel lastig worden om een goed passend zadel te vinden.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 14:26

DubbelDun schreef:
Deze maat heeft dus niets met de boommaat die op de rug van je paard ligt te maken. Dat wordt: quarterhorse (small)-medium-full-extra full genoemd.

vergeef mij mijn ontwetend heid over de western maten... ik weet het ik had er beter naar moeten informeren.(ik geef mezelf nu ook een schop onder mn kont)
als ik het goed begrijp heb ik dus nu een 16'' die vrouw heeft ook gezegt dat het in engelse maat een 18 inch is.
maar dan is mijn boommaat dus te klein volgens jou, in je eerste berichten. dan zou mijn boommaat dus groter moeten.
maar wat is dan een boommaat voor mijn fjord. een full?kan ik dit ook opmeten ofzo?
ik ben erg dankbaar dat jullie zo behulpzaam zijn. maar tegelijk schaam ik me wel. ik had beter moeten informeren.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:26

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 05-12-22 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:32

horseloverx schreef:
DubbelDun schreef:

vergeef mij mijn ontwetend heid over de western maten... ik weet het ik had er beter naar moeten informeren.(ik geef mezelf nu ook een schop onder mn kont)
als ik het goed begrijp heb ik dus nu een 16'' die vrouw heeft ook gezegt dat het in engelse maat een 18 inch is.
maar dan is mijn boommaat dus te klein volgens jou, in je eerste berichten. dan zou mijn boommaat dus groter moeten.
maar wat is dan een boommaat voor mijn fjord. een full?kan ik dit ook opmeten ofzo?
ik ben erg dankbaar dat jullie zo behulpzaam zijn. maar tegelijk schaam ik me wel. ik had beter moeten informeren.
De maat hangt bij westernzadels niet alleen af van de breedte van de boom, maar ook van de vorm. Daar staat in dit viewtopic.php?f=128&t=687546 topic een heleboel over uitgelegd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:44

@horseloverx: de boommaat bestaat eigenlijk uit diverse maten; de breedte van de schouders, de hellingsgraad v/d schouders. Maar ook de holte van de rug ( de 'rock') , de vorm van de ribben (bol of ovaal) en natuurlijk de lengte.
Logisch is dat een paard met een ronde ribpartij vaak plat is op de rug, breed is in de schouders en weinig schoft heeft. Zo'n paard heeft meestal een full of X-full nodig.
Bloedpaardjes zijn vaak ovaler geribd, met wat smallere schouders en wat meer schoft. Die passen eerder onder een small of medium.
Arabieren zijn hier een uitzondering op met een ovale ribpartij en toch vaak breder op de schouders.

De goedkope zadels zijn heel smal van voren, terwijl de boom op de rug bijna horizontaal is, zowel in de lengte als in de breedte.
Je snapt dat hier een normaal gebouwd paard niet goed onder gaat passen.

Er zijn diverse methoden om van de rug een mal te maken:
-visgraat (is een buigijzermal, Evelien van EuroHorse gebruikt die)
-gietmal (met heet water wordt een mal vloeibaar gemaakt en die laat je 'stollen' op de rug zodat hij die vorm aanneemt (Vera/Cornelie zijn hermee bekend)
-kartonmal (kun je zelf maken)

Let wel die mallen geven een indikatie of een zadel redelijk past of helemaal niet past. 100% uitslijtsel geven ze nooit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:46

DubbelDun schreef:
crazycactus schreef:
En dat is maar goed ook anders zou het heel lastig worden om een goed passend zadel te vinden.
In tegendeel. Het zou heel handig zijn om te weten waarbinnen een bepaalde maat zou moeten vallen.
Maar bij kleding/schoenen is het niet anders. Daar zijn er wel standaardisaties, maar nog pas ik van merk X in 38 en in merk Y moet het toch echt een 40 zijn Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:52

Op zich ben ik het wel met je eens DD maar als er een standaart zou zijn qua vorm dus bijv full is altijd zo breed en zo plat, dan zijn er altijd wel weer paarden die zo'n boom niet passen. Nu heb je daar verschillen in dus als de full van pietje niet past dan misschien de full van jantje wel.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 15:21

ok, ik ben nu bezig met een crates zadel ook van iemand van het forum hier.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 17:22

viewtopic.php?f=63&t=613103&st=0&sk=t&sd=a
dit zadel heb ik uitgekozen, en morgen komt ze hem passen.
dus jullie horen wel weer van mij.

tussendoor: is dit wel een goede keus ?? lol

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:28

je link doet het niet Knipoog Maar het was een Crates he? Dat zijn prima zadels, mits ze passen Knipoog

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:00

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:03

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:02

nee de crates was nog niet verkocht dacht ik eerst ook maar als hij morgen past koop ik hem.
mocht hij niet passen hou je jou zadel in mn hoofd crazycactus.
ook een erg mooi zadel.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:23

Petje af trouwens voorde topicstarter die zoveel "kritiek" over zich heen krijgt en het zo positief oppakt! Bloos
Chapeau! Ach gut

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:56

vera schreef:
Petje af trouwens voorde topicstarter die zoveel "kritiek" over zich heen krijgt en het zo positief oppakt! Bloos
Chapeau! Ach gut
`

Dat vind ik ook! Fijn dat er mensen zijn die wel het beste voor hun paard voor hebben, en niet eigenwijs zijn.

Ik hoop voor je dat je snel een passend zadel vind, en veel fijne kilometers toegewenst Doei!

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:44

mooi zadel! ziet er een stuk beter uit.. de kwaliteit zal ongetwijveld ook een stuk beter zijn! hoop voor je dat ie goed past!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:03

Ik moet zeggen dat een westernzadel erg leuk staat op je fjord hoor *LOL* Hopen dat die Crates wat word!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:26

Een merk zegt niets. Een kant enklaar zadel op de rug van je paard leggen zegt niets over de pasvorm. Als het tweedehands zadels zijn, en ze goed platgereden zijn kan je een indicatie krijgen door er een heel precies op maat gemaakta spin in te leggen.
De meeste grote merken kopen hun bomen allemaal bij dezelfde bommaker: er zit dus dezelfde boom in. De pasvorm van de boom maakt uit hoe de pasvorm van je zadel is. De boom zit verborgen ín het zadel.
De enige manier om te kunnen zien of een zadel past, is de kale boom op de rug van je paard leggen. Daarom heeft een goede zadelpasser minstens 6/7 bomen bij zich. Daarom is het ook nonsens een zadel op de rug van je paard te leggen er een handje onder te steken en te zeggen: dit past.
Dan vind ik een goed ingereden tweedehands en die dus met mallen of zo'n spin passen veiliger.
Verder ben ik het met de meeste vorige sprekers eens.

Succes!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:28

Ik heb zelf zo'n visgraatgeval en ik gebruik hem altijd met passen, krijg je idd een beter beeld van waar de rug zit onder het zadel.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:49

goedbedoelde kritiek kan ik heel goed hebben in tegenstelling tot sommige anderen, ik heb hoe dan ook het beste met mijn paard voor.
ik dacht goed gedaan te hebben met het zadel en als jullie mij zeggen dat dit niet juist is wie ben ik dan om met mijn weinige verstand te zeggen dat het wel goed is.
uiteindelijk is mijn paard het allerbelangrijkste hij moet er tensloten mee op zijn rug lopen. ik heb ook liever dat mensen eerlijk zijn als dat ze gaan zeggen wat een mooi zadel en verder hun mond houden.
maar inderdaad tussen kritiek en kritiek zit een groot verschil maar dit was allemaal wel gemeend en ik bedank iedereen er ook heel erg voor. ook yvon die me haar crates zadel aan bood, zij komt morgen met haar zadel bij mij. dus we zullen morgen afwachten en hopen op het beste. het is een uitgaaf in eens alleen ik ben er nu ook achter dat goedkoop uiteindelijk duurkoop woord. niet in alle gevallen maar in dit geval dus wel.
ook heb ik de vrouw met wie ik mijn zadel geruild had tegen het western zadel gemaild en gebeld ivm het zadel en dat ik er dus echt niets mee kon, en zijn heeft netjes met mij weer terug geruild. ik heb dus nu weer mijn vhz zadel in hus en hopelijk morgen het o zo mooie crates zadel van yvon.

ik hou jullie op de hoogte en als ie wel past zal ik nog een foto maken en die hier plaatsen.

groetjes eline

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:47

vera schreef:
Chapeau! Ach gut
Ja. Mee eens. Alleen...zal al die goed bedoelde raad wel helpen? Want Bokt zelf helpt zadelmarkt aan klanten.
Ik zie namelijk met regelmaat zadelmarkt reclame onder in beeld..... Gestoord

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:00

Mag Google in topics meeposten?
BartVB schreef:
Als je niet ingelogd bent zie je idd een aantal advertenties van Google AdSense na de eerste post. Die advertenties zijn meestal (soms ook totaal niet Haha!) aangepast op de inhoud van het topic. Google doet dat door te kijken welke woorden er op die pagina voorkomen en zal zo idd proberen zadel advertenties te plaatsen bij een topic over zadels. Helaas heeft Google niet zo heel erg veel paard gerelateerde advertenties beschikbaar waardoor je ook (erg) regelmatig totaal irrelevante advertenties te zien krijgt. Dit alles staat overigens helemaal los van de zoekmachine.

Dus voortaan de woorden zadel en Zadelmarkt ook maar opnemen in de Bokt-censuurlijst Knipoog