Zadel schuift naar rechts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Re: Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:07

Ir111 schreef:
urselin schreef:
Mijn pony heeft namelijk rugproblemen, is niet ongelijk bespierd, maar draagt de last van het zadel en ruiter wél op één kant (waardoor je met zadel naar de zijkant schuift).

Voor zover je dat vanachter de pc kan zeggen lijkt dit mij het probleem zijn waarom al je zadels schuiven. Elk paard is van nature scheef. Door een ruiter op een scheef paard te zetten versterk je die scheefheid. Het ene paard is schever dan het ander maar als je paard maar scheef genoeg is zakt je zadel vanzelf naar 1 kant weg. Ik zou de oplossin gniet zoeken in je zadel maar proberen rijtechnisch op te lossen.

Hiervoor is een osteopaat bij mijn pony langs geweest. Die heeft mij dit verteld. Natuurlijk is elk paard in een bepaalde mate scheef, maar mijn pony draagt het zadel + mij scheef. Na de osteopathiebehandeling is dit ook stúkken verbeterd Ja.
Misschien verwar je mij met de TS, ik heb het namelijk niet over meerdere zadels gehad Knipoog.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:17

Nee, ik bedoel dat wat jij schrijft (en wat jouw probleem was) naar mijn idee ook het probleem van de TS is.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:19

Ir111 schreef:
Nee, ik bedoel dat wat jij schrijft (en wat jouw probleem was) naar mijn idee ook het probleem van de TS is.

Oh oké, misverstandje Knipoog!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:21

Lachen

Pareltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:17

of je paard is scheeft bespierd,
of jij zit scheef (kijk je beugelriemen even na ondanks ze op hetzelfde gaatje zitten)
en je kussens zijn scheef.

ik heb het ook gehad, mijn pony was scheef, ik ging dat (toen nog onbewust) corigeren door met ongelijke beugels te rijden,
zodat mijn balans in het zadel weer kloppend te maken.
zo werd mijn pony nog schever en ik ging nog schever zitten.

tot hij op een dag last van zijn schouder kreeg, dat kwam weer vanuit zijn rug. osteopaat/fysio erbij gehaald (heleen slebos) en ze had nog nooit meegemaakt dat iemand zooo scheef zat als ik Clown
en nu met een aantal behandenlingen gaat het steeds beter met me pony, en ik moet nu met gelijke beugelriem rijden, het is nu een half jaar later en ik ben er nog steeds niet aan gewend Boos!
want voor mijn gevoel klopt het nog steeds niet.. maar ik het mezelf gewoon aangewend.

dus mijn advies aan jouw is: controleer je beugelriemen, meestal is de beugel waarmee je opstap wat meer uitgerekt. of je gelijk zit.
controleer je zadel + je kussens.
laat eventueel zijn rug een keer nakijken door een osteopaat (kan nooit kwaad).
en met rijden.. wat je op de ene hand doet, doe je ook op de andere hand.
zo voorkom je dat 1 kant meer/minder bespierd raakt.

succes!

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 08:25

Aan het zadel kan het niet liggen.
Lijkt me sterk dat bij 4 zadels neit goed zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:29

happyhorse schreef:
Aan het zadel kan het niet liggen.
Lijkt me sterk dat bij 4 zadels neit goed zijn.

Mee eens, daarom schrijf ik dit:

Ir111 schreef:
urselin schreef:
Mijn pony heeft namelijk rugproblemen, is niet ongelijk bespierd, maar draagt de last van het zadel en ruiter wél op één kant (waardoor je met zadel naar de zijkant schuift).

Voor zover je dat vanachter de pc kan zeggen lijkt dit mij het probleem zijn waarom al je zadels schuiven. Elk paard is van nature scheef. Door een ruiter op een scheef paard te zetten versterk je die scheefheid. Het ene paard is schever dan het ander maar als je paard maar scheef genoeg is zakt je zadel vanzelf naar 1 kant weg. Ik zou de oplossin gniet zoeken in je zadel maar proberen rijtechnisch op te lossen.