welk springzadel tot 1500 euro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sibond

Re: welk springzadel tot 1500 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:31

ik rijd op kieffer Knipoog

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:25

vonneke schreef:
mijn eerste keuzes zijn prestige en stubben, en misschien ook de euroriding Luxor.

Ik ga zowiezo niet voor een B-merk ik wil gewoon een goed degelijk zadel

Ik wil ook perse een nieuw zadel, kan wel een 2de hands aanschaffen en dat aan laten passen, maar dat vind ik niet relaxed.

Kan straks toch ook het nieuwe zadel weer aan laten passen als het niet meer goed past.
Het zadel waar ik nu mee rijd is al 3 jaar oud, daar rijd ik ook mee op mijn merrie.

Prestige springzadels zijn heerlijk en een goede keus voor zowel paard als ruiter. Als je pa bereid is om twee keer een nieuw zadel te kopen zou ik ook voor een nieuwe gaan. Wil je toch wat beter omspringen met het geld van je pa koop dan eerst een goede gebruikte die je kunt laten aanpassen en als je paard een jaar of 7 is een leuke maatzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:13

henkb schreef:
[naam] schreef:
mijn eerste keuzes zijn prestige en stubben, en misschien ook de euroriding Luxor.

Ik ga zowiezo niet voor een B-merk ik wil gewoon een goed degelijk zadel

Ik wil ook perse een nieuw zadel, kan wel een 2de hands aanschaffen en dat aan laten passen, maar dat vind ik niet relaxed.

Kan straks toch ook het nieuwe zadel weer aan laten passen als het niet meer goed past.
Het zadel waar ik nu mee rijd is al 3 jaar oud, daar rijd ik ook mee op mijn merrie.

Prestige springzadels zijn heerlijk en een goede keus voor zowel paard als ruiter. Als je pa bereid is om twee keer een nieuw zadel te kopen zou ik ook voor een nieuwe gaan. Wil je toch wat beter omspringen met het geld van je pa koop dan eerst een goede gebruikte die je kunt laten aanpassen en als je paard een jaar of 7 is een leuke maatzadel.

als ik opzoek ga naar een goed 2de hands prestige zadel dan kan ik heel lang zoeken, die zijn er zo weinig.

als ik nu een nieuwe koop kan ik die over een jaar of als het nodig is toch ook aan laten passen?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:49

Dat is wel gemakkelijk gezegd dat een nieuw zadel kan worden aangepast, maar dat is ook maar beperkt waar. Stel je voor dat je paard nog tot zijn 7-de doorgroeid en spieren ontwikkeld. Daar zitten meestal 2 zadels tussen, de kamer kan namelijk niet oneindig groter gemaakt worden. Ik heb zelf bijvoorbeld voor mijn indertijd 4,5 jarige een prestige (2 hands) gekocht, die deze week iets vergroot is en opgevuld (het paard is nu 6) en ik weet nu al dat dat paard zich nog gaat doorontwikkelen (spieren en nog circa 2 cm de hoogte in), pas als die echte groeispurt eruit is zet ik er een maatzadel op. Grote kans echter ik voor die tijd nog een ander zadel nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:57

maar als een nieuw zadel niet oneindig aangepast kan worden, dan kan dat met een 2de hands toch ook zeker niet?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:13

De meeste merk zadel met een houten boom kunnen best vaak aangepast worden. Niet tot in het oneindige, maar een vakkundige zadelmaker zet zo'n ding ook niet met donder en geweld tussen een bankschroef om de boom breder of smaller te maken, maar dat gebeurd door met beleid de boom te verhitten en te smeden.

Informeer eens bij Van Triest Meppel wat zijn mening erover is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:23

Stubben Roxanne is een aanrader Knipoog

Kieffer zou ik zelf nooit aan beginnen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:39

je hebt het over een jaar.... maar reken op minder dan 6 maand mischien zelfs 3 maand dat de zadelmaker weer kan komen kijken..... Dat zou dus in het meest ongustige geval naar jouw maatstaven 4 nieuwe zadels per jaar zijn Haha!
De eerste periodes van een zadel schrijf je giga veel af... moet het nieuwe zadel dan ook nog eens verbouwd worden, verminderd de waarde nog ietsjes meer, reken op meer dan 1/3 van de nieuwwaarde die je verliest... X 4 is 1 nieuwe zadel dat je zo uit je raam kunt donderen (in het meest ongustige geval) en dat zijn heul veel leuke dekjes, rijbroeken, enz bij elkaar Tong uitsteken
onder gekheid: bij jonge paardjes ga ik voor een leuk geprijsde 2e handse... zijn redelijk waardevast.. past die niet meer kijk je naar een andere 2e handse.. tot het paardje redelijk uitgegroeid is.. en dan komt er pas een nieuwe.... en de pony van mijn dochter is nu 8 en heeft nog steeds geen nieuwe... al wel redelijk wat zadels gehad.. maar de laatst aangeschafte pas nog perfecto.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:05

Of een stubben (model maakt niet veel uit), of een Zaldi.
Stubbens zijn duurder, maar ik vind de Zaldi Oro ook erg goed en slijtvast.
Stubben is volgens mij beter aanpasbaar en ook erg duurzaam. iK heb zelf een Siegfried VSS.
Maar de Parzival VSS is exact hetzelfde zadel, maar dan ander leer. De Edelweis heeft ook dezelfde boom als de Siegfried, maar ander leer. Het maakt dus niet echt uit welk model je neemt, het is puur een persoonlijke keuze. De zit is nagenoeg gelijk (misschien iets zachter bij sommige modellen.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:41

Ik heb vandaag en gister met 3 goede zadelmakers gesproken en gemaild.

Ik vroeg hun om een afhankelijk advies en dat heb ik van ze gekregen.

Ze adviseerde me alle 3 of om mijn eigen zadel te houden en aan te laten passen, of om een nieuw te kopen.

Volgens hun was het zo dat als ik een zadel kocht wat van een goede kwaliteit was (A-merk) dat er voldoende aan te doen was om het passend te houden. Het is ook niet zo dat ik een schrale onbespierde 3.5 jarige heb staan. Hij zal vast nog een stuk voller worden.

De zadels waar mijn voorkeur naar uitgaan zijn op het moment:

Prestige
Golden star NEW (zelfde als onderstaand maar dan geprint leer en kalfsleder zit en knievlakken)
Afbeelding

Stubben
Edelweiss de Luxe NT
Afbeelding

Passier
Comet FS
Afbeelding

maar hij brengt gewoon alles mee wat ie heeft in 17'' en verschillende boommaten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:52

Ik heb de Prestige golden Star new. Met een verlengd zweetblad, zodat mijn lang benen er ook op passen. (+2 staat er dan op)

Ben er erg tevreden mee. Ligt goed en zit prettig. (op mijn paard dan tenminste Lachen )

Bo0wiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:55

stubben of JC ik ook heel lekker..Tong uitsteken:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:10

PriscaZ schreef:
Ik heb de Prestige golden Star new. Met een verlengd zweetblad, zodat mijn lang benen er ook op passen. (+2 staat er dan op)

Ben er erg tevreden mee. Ligt goed en zit prettig. (op mijn paard dan tenminste Lachen )

ik ben er nog niet zo goed achter wat echt het verschil is tussen de gewone goldenstar en de goldenstar new.

iedereen zegt wat anders :S

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:12

Ik heb zelf een prestige golden star..en ik hou ervan! Met passen is het wel echt wennen..je glijd er snel op enzo, maar na een tijdje rijden is dit over. Ik vind hem in ieder geval heerljk rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:17

dat idee had ik idd ook, dat het zadel nogal glad is

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:38

vonneke schreef:
dat idee had ik idd ook, dat het zadel nogal glad is

ja, het is vooral even wennen..ik heb er nu totaal geen last meer van.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:15

Rossners vind ik moooi, net als de BR roma en de stubbens Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:36

Dat gladde schijnt het springen makkelijker te maken. Je kan dan makkelijker meekomen.

Zal eens opzoeken of ik de plaatjes van de golden star en de golden star new naast elkaar kan leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:00

PriscaZ schreef:
Dat gladde schijnt het springen makkelijker te maken. Je kan dan makkelijker meekomen.

Zal eens opzoeken of ik de plaatjes van de golden star en de golden star new naast elkaar kan leggen...

mm dat vind ik een beetje raar. de duurdere van prestige zijn allemaal van kalfsleer en veel stroever.
ik wil toch wel graag wat vast in me zadel zitten (zonder leren zit)

Donderdag om 11.15 komt de zadelmaker

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:40

De Prestige zadels zijn absoluut niet slijtvast.
Hetzelfde geldt voor de Butetzadels, ze schijnen beide heerlijk te zitten, maar door gebruikte zachte kalfsleder slijten ze ook veel harder.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:52

protonja schreef:
zelf heb ik lemetex

Lemetex is echt een aanrader!!
Ideale en hele fijne zadels!!
www.lemetex.com

Afgod

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:32

Kentaur was het enige zadel wat op mijn ruin met hoge schoft paste..
ik twijfelde over het merk.. maar ik ben echt super tevreden en vind het een geweldig zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:13

ik heb mijn keuze gemaakt.

het is de prestige golden star new geworden.

heb 3 verschillende stubens geprobeerd en als laatste de prestige en dat paste me net wat beter.

allemaal lagen ze perfect op mijn paard.