Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
draumpje schreef:of om even attentie te vragen
iilse schreef:Zo te zien komt het van een website over drafsport af, dus het zal daar iets mee te maken hebben?
WendyBZ schreef:Draumpje: klopt inderdaad. Het gros van de dravers wordt namelijk gewoon op een enkel- of dubbelgebroken trens gereden.
unamie schreef:tótdat blijkt dat het paard harder loopt met bepaalde (onvriendelijke) hulpmiddelen
én er een grote geldprijs in het verschiet ligt, want dan gaan alle goede zeden overboord![]()
overigens geld dat voor bijna alle paardensporten
WendyBZ schreef:Dat valt best mee hoor. Die grote geldprijzen zijn er bijna niet en zoals ik al zei, het gros loopt op een gewone trens. Tuurlijk zijn er uitzonderingen (scheeflopers) maar erg veel verschillende bitten zie ik niet op de koers. Als er eens een keer een paard met iets anders loopt, valt dat wel op. Ik vind dat er juist vrij zachte hulpmiddelen gebruikt worden, als je denkt aan een murphy blind (enkel oogklepje tegen scheeflopen) een can't see back (bontje aan de zijkant) en sintelkappen (zie Point in mijn profiel). Als ik bedenkt wat voor tuigage en bitten de gewone ruiter tegenwoordig aan kan (en soms ook zal) schaffen, denk ik dat daar een behoorlijk verschil in zit. Trainers doen dit voor hun beroep, ze kunnen met kleine aanpassingen (zoals een oogklepje of iets in het beslag) soms een heel verschil maken. Anders dan de gemiddelde ruiter, die soms niet eens weet waar iets voor dient...
knightloekie schreef:volgens mij weten veel mensen niet hoe er op sommige (dressuur)stallen met paarden omgegaan wordt. Ik denk dat deze spullen alleen maar bedoeld zijn om het paard te helpen. En hier door beter en probleemloos kan presteren.
nickyu schreef:...draumpje schreef:of om even attentie te vragen
zoals de oordorpjes ??
ik bedoel ook niet elk hulpmiddel wat er in dit topic staat. maar de opzet die hier getoond word...niet echt diervriendleijk, of ook maar ergens in de buurt van
okee , wat is dan het verschil tussen peesjes gebruikt bij een springpaard en een stiknietband bij een draver die te diepgaat?
peesjes worden gebruikt om de pezen te beschermen die isschien geraakt zouden kunnen worde, dier heeft hier minimaal last/weet van en zonder peesjes kan het dier nog steeds springen/de sport aan
de antistik rol...een dier dat niet kan rennen zonder te stikken...?? lijtk me net even iets anders , maar nog, als het als ondersteunign bij trainen word gebruikt om hoduing te ondersteunen zodat het dier het "snapt" hoe hij behoort te lopen, dan heb ik er minder moeite mee...
of een rubberen tonglepen bij een draver die zijn tong over het bit gooit of een recreatie paard die zijn tong over het bit gooit ?
de tonglepel is 1 van de hulpmiddelen waar ik absoluut geen moeite ee heb, maar zoals ik al eerder in deze reactie uitleg, sommige van de dingen , zijn normale hulpmiddelen(dus ondwersteunend en zo min mogelijk invasief
begrijp me niet verkeerd , ben geen voorstander van het leeuwendeel van de 10,000 hulp middellen die er op de markt zijn en gebruik zelf niks bijzonders
maar het valt mij op dat bepaalde niet zo vriendelijke middellen
bij dressuur / recreatie en springruiters / paarden als normaal worden gezien en 99% vd middellen in de draf en rensport (alles behalve recht toe recht aan tuig en sulky liefst nog eg bit ) niet , terwijl een hoop middellen juist zijn om ongelukken te voorkomen
ik persoonlijk vind heel veel middelen in de reguliere ruitersport ook absoluut niet normaal/nodig, dus wat dat betreft...
ik vind ok dat je op zeker hoogte moet gaan stoppen met ondersteunen , omdat een dier dat extreem ondersteund moet worden om een prestatie te kunnen leveren, misschien wel eens niet geschikt is voor die prestatie![]()
zit zelf niet in de draf sport , maar kan me bij een hoop "hulpmiddellen "wel iets voorstellen , en gelukkig zijn de echte "martelwerktuigen"hier in nl niet toegestaan en zullen het leeuwendeel vd draverrij mensen als het even kan ook zo'n simpel mogelijke optoming gebruiken ik weet ook dat de dravermensne ook zo min mogelijk gehannes willen, tuurlijk ieder paardenmens wil het dier zo vrij ogelijk laten en omstandigheden bieden aarin het paard het beste kan presteren, helaas blijven er altijd mensen die ontzettend ver/te ver gaan om een paard tot heftigere prestaties te dwingen terwijl dat niet goed voor het dier is maar wel voor de portemonnee... in de drafsport, maar ook springen en dressuur
zoals ook het leeuwendeel van de dressuur , spring en recreatie ruiters
een voor hun zo simpel mogelijke optoming zullen gebruiken
(gebruikt de gemiddelde menner geen stangen bit met ketting ipv het eg bitje in de draverij? en dat puur met de veiligheid in gedachte ?)ik zie het probleem van een enkel stangbit bij goed gebruik niet?...een stangbit is gen scherp bit , de hand van de ruitwer is scherp of niet ...een stangbit heeft meer voordelen dan de meeste mensen denken waaronder de rustige ligging doordat het 1 geheel is , maar nogmaals het maakt me niet echt uit welke tak van paardensport is ,
veel hulpmiddellen worden door mensen die niet in de
drafwereld zitten vaak zo overdreven als slechts bestempeld
terwijl de echte(scherpe) martelwerktuigen hier niet gebruikt mogen worden
en ik denk niet dat de hulpmiddellen voor de lol of omdat het er stoer uitziet of welke andere slechte reden dan ook gebruikt zullen worden ik weet ook wel zeker dat de meeste mensen uit de draf en rensport voor de lol oid hulpmiddelen zullen gana gebruiken
zeker tegenwoordig niet , de meeste mensen die nu in de drs zitten zijn mensen met passie voor de sport en de dieren die ene zo goed mogelijke prestatie neer willen zetten met! hun dier ipv voor henzelf
ik zie dit zelf ook niet als aanval; op een bepaald etak in de paardenwereld, ik denk eerder dta het goed is dat hulpmiddelen als dit bekend zijn, inclusief werking en indicatie zodat mensen misschien dingen kunnen gaan snappen
zo ook met hulpstukken uyit alle andere takken van de sport ...
natuurlijk zitten er echtebroodrijders tussen , maar om nu altjid direct altijd alles maar over 1 kam te scheren ,,
unamie schreef:toch is het best apart dat bij de drafsport wel van alles mag
WendyBZ schreef:unamie schreef:toch is het best apart dat bij de drafsport wel van alles mag
Gokje, jij weet niet veel van de drafsport af? Ik kan geen andere reden bedenken waarom je dat anders zou zeggen. Er zijn namelijk behoorlijk wat regels! Alleen verschillen die in elk land, zoals voor meer sporten.
unamie schreef:idd niet veel, maar wel iets.. heb mensen met dravers in mijn kennissenkring
wat ik bedoel te zeggen is dat de middelen die hier getoond worden iig wel mogen
zoals als de opzet met dubbele stang dat vind ik nogal wat voor een paard
een paard wil van nature zijn hoofd omlaag brengen en dan het liefst aangaloperen
een opzet verhinderd dat
zowiezo is galop voor een paard noodzakelijk wil je zijn rug heel houden
ik weet dat er dravers ook onder het zadel lopen en dan ook mogen galoperen
puur voor het behoud van de rug
knightloekie schreef:volgens mij weten veel mensen niet hoe er op sommige (dressuur)stallen met paarden omgegaan wordt. Ik denk dat deze spullen alleen maar bedoeld zijn om het paard te helpen. En hier door beter en probleemloos kan presteren.