Waarom springschoenen als je niet springt?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Re: Waarom springschoenen als je niet springt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:15

Visconti schreef:
In te ruimen gangen geloof ik niet, wel in te lange hoeven.

Te ruime gangen, dat is het ook niet. Maar de meeste paarden die aantikken zijn wel snel in het achterbeen maar kunnen dat in het voorbeen nog niet bijhouden. Het voorbeen is vaak te traag. Als je je paard aan het achterbeen zet komt het achterbeen ineens veel verder naar voren. Als het paard daar nog niet aan gewend is dan laat hij het voorbeen nog wel eens te lang op de grond staan, waardoor hij dus aantikt.

Als het te maken zou hebben met te lange hoeven, dan zou een paard dus meer aantikken als ie nodig naar de smid moet. Dàt is in mijn ogen onzin.

Ik rij mijn paarden altijd met springschoenen om. Voor het aantikken bij moeilijke oefeningen, of als ze een keer wegspringen. Mijn jonge paard heeft met losgooien ook altijd springschoenen om, hij gaat zo uit zn dak dat de ijzers je anders om de oren vliegen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:16

ik heb ze omdat mijn paard anders dr hoefballen kapot tikt, 1 keer gehad, en liever nooit meer!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:17

ik deed dit opmdat mijn paard Egg-bars (zie foto) had, soms zette ze haar benen net tegen het laatste stukje waardoor het jizer los of eraf lag. De springschoen voorkomt dat Knipoog

Afbeelding

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:34

mag ik vagen waar die ijzer voor dienen? (sorry beetje off-topic)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:24

Tja, springschoenen...tuurlijk zien veel mensen nut van, maar het is ook een beetje een mode ding geworden.
Voor springschoenen kan ik vaak mee inkomen maar om de achterhoeven..DAT vind ik pas belachlijk.

Mijn stage begleidster reed ook een tijdje al dr paarden met springschoenen (dressuur), maar ff later niet meer. Ze kunnen toch niet om in de ring, en de paarden liepen wat dat betrof steeds beter..Denk dat het daar ook aan ligt he, hoe je je paard rijdt, e.d maar das alweer een andere onderwerp Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:29

Skitter schreef:
Tja, springschoenen...tuurlijk zien veel mensen nut van, maar het is ook een beetje een mode ding geworden.
Voor springschoenen kan ik vaak mee inkomen maar om de achterhoeven..DAT vind ik pas belachlijk.

Mijn stage begleidster reed ook een tijdje al dr paarden met springschoenen (dressuur), maar ff later niet meer. Ze kunnen toch niet om in de ring, en de paarden liepen wat dat betrof steeds beter..Denk dat het daar ook aan ligt he, hoe je je paard rijdt, e.d maar das alweer een andere onderwerp Knipoog

Een pony die ik ken die gaat hangen met haar achterhoeven op de verharde weg en dan slijten haar hoeven af, daarom word hij met springschoenen voor en achter gereden (voor omdat hij anders heel erg op de voorhand gaat hangen, zijn ze mee bezig op te lossen maar met die tijd even springschoenen)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:31

Olifant schreef:
Skitter schreef:

Een pony die ik ken die gaat hangen met haar achterhoeven op de verharde weg en dan slijten haar hoeven af, daarom word hij met springschoenen voor en achter gereden (voor omdat hij anders heel erg op de voorhand gaat hangen, zijn ze mee bezig op te lossen maar met die tijd even springschoenen)

Ok
Gestoord

Er zijn altijd uitzonderingen, maar ik bedoel vooral op wedstrijden zie je dat, terwijl een paar jaar geleden dressuur met springschoenen 'not done'.

Ik vind alleen dat ineens iedereen wel een reden heeft, om ze te gebruiken. Echt ineens. Maar goed, wie ben ik..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:11

Ik gebruik echt geen springschoenen omdat anderen het doen, ik vond het aantikken niet heel storend, tot hij plots een lelijke wonde had daardoor... dus nu altijd zijn springschoentjes om om te rijden.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:16

Bij mijn paard worden idd ookal jaren springschoenen gebruikt. Dit vooral omdat ze nog wel eens met haar ene voorhoef haar andere wou raken, en dan het ijzer er af kon trappen.
Dit leek me eerst een beetje onzinnig, maar die ene keer dat ik zonder ging heeft ze dus wel mooi haar ijzer verloren.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:22

Kylan schreef:
[Te ruime gangen, dat is het ook niet. Maar de meeste paarden die aantikken zijn wel snel in het achterbeen maar kunnen dat in het voorbeen nog niet bijhouden. Het voorbeen is vaak te traag. Als je je paard aan het achterbeen zet komt het achterbeen ineens veel verder naar voren. Als het paard daar nog niet aan gewend is dan laat hij het voorbeen nog wel eens te lang op de grond staan, waardoor hij dus aantikt.

Dit had mijn paard als jong dier heel erg, ze groeide erg snel en raakte met haar benen in de knoop. Ze had de kracht en de handigheid nog niet om het voorbeen op tijd weg te zetten. Ze stond toen 24/7 buiten met springschoenen, na een poosje was het niet meer nodig. Nu rijden we alleen met springschoenen als we iets moeilijks gaan doen of ze erg fris is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:38

Ik heb ze ook niet voor de mooiigheid om (raar woord). Mijn merrie doet soms zo gek dat de ijzers eraf vliegen en al de nodige balbetrappingen gehad. Ze doet het soms ook op stal. Ze is nogal snel gestresst als er iets raars gebeurt (dat gebeurt snel in haar ogen). Dus dan maar dag en nacht in de springschoenen. (alleen voor)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:04

Natuurlijk zal niemand toegeven dat ze het gewoon doen om 'erbij te horen' maar ze zitten hier vast wel tussen Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:10

zo heb je er bij alles, maar om nu te zeggen dat er hier in dit topic daarom mensen zitten die het doen

bij mij in de buurt is er zelfs bijna niemand die ze gebruikt voor dressuur ed.

en skitter, er staat een typfout in je onderschrift Clown irreplaceable
ja sorry, typisch ik

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:11

Mijn vz/pony heeft ze ook alleen ik wil niet dat ze ze om heefd.
sowieso had ze ze nooit om met dressuur maar wel met springen, toen ik dus een keer ging springen stapte ze met haar andere voet op de springschoen en daardoor struikelde en vielen we voorover, ze kon nog net wel opstaan zodat we niet op de grond lagen maar stel dat dit zou gebeuren als je in een voorwaartse galop zit!
En tja als ze een balk raakt is het jammer dan, er springen zoveel zonder dus waarom zou ik die dingen nog om doen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:12

dan zijn je springschoenen te groot denk ik Ja

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:15

Nee ze zijn niet tegroot en ik had ze ook niet te los om gedaan.
ze sluiten gewoon aan om haar hoef.
en ook dan kan ze er nog op gaan staan

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:21

hmm, ja dat is inderdaad allesbehalve handig. Ik heb hier nog nooit last van gehad gelukkig.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:50

Dat iedereen ineens een reden heeft voor de springschoenen te gebruiken vind ik onzin, ik gebruik springschoenen al jaren, n met reden, dus niet ineens. Bij m'n arabiertje omdat die zo kon rodeo-en en bokkesprongen kon maken dat ie zich altijd op z'n voet trapte. Bij m'n huidige paard omdat ie nog wel eens heel druk wil worden en dan teveel met achter doorkomt en te traag is van voor en zo z'n ballen kapot tikt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:54

Ik rij ook met springschoenen voor, dit om te zorgen dat mijn jonge paard (nog niet helemaal in balans dus) de ballen van de voorvoeten niet kapot trapt. Hele vervelende, moeilijk genezende en gemakkelijk ontstekende wonden zijn dat, dus imo beter voorkomen dan genezen hierbij!

Ook zet ik de paarden met springschoenen (rondom) op de trailer, om kroonrandbeschadigingen te voorkomen.

Over het modeverschijnsel: Zelf deed ik het vroeger ook niet, gewoon omdat ik er niet van wist. Als je dan de toepassing bij iemand anders ziet met hetzelfde probleem, denk je toch gewoon 'Verrek, da's handig, die moet ik ook eens gaan halen!'?
Was het geen modeverschijnsel geweest dan had ik er gewoon niet bij stilgestaan dat springschoenen ook voor iets anders te gebruiken zijn dan op de sprong. En het is nu al wel heeeeel lang mode dan trouwens...tot wanneer geldt iets als modeverschijnsel? Clown

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:19

Urielle schreef:
Ik rij ook met springschoenen voor, dit om te zorgen dat mijn jonge paard (nog niet helemaal in balans dus) de ballen van de voorvoeten niet kapot trapt. Hele vervelende, moeilijk genezende en gemakkelijk ontstekende wonden zijn dat, dus imo beter voorkomen dan genezen hierbij!

Ook zet ik de paarden met springschoenen (rondom) op de trailer, om kroonrandbeschadigingen te voorkomen.

Over het modeverschijnsel: Zelf deed ik het vroeger ook niet, gewoon omdat ik er niet van wist. Als je dan de toepassing bij iemand anders ziet met hetzelfde probleem, denk je toch gewoon 'Verrek, da's handig, die moet ik ook eens gaan halen!'?
Was het geen modeverschijnsel geweest dan had ik er gewoon niet bij stilgestaan dat springschoenen ook voor iets anders te gebruiken zijn dan op de sprong. En het is nu al wel heeeeel lang mode dan trouwens...tot wanneer geldt iets als modeverschijnsel? Clown

sluit ik me volledig bij aan, de voeten van een paard zijn belangrijk genoeg om ze wat extra te beschermen.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:15

Ik sluit me ook aan bij Urielle Ja

Smookyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:55

volledig mee eens! Ik rijd ook met springschoenen want anders trapt mijn paard de bal van zijn rechter voor voet stuk. Ik vind dat je in het belang van je paard moet spreken en het is niet omdat het SPRINGschoenen zijn dat je ze niet bij dressuur nodig kan hebben Knipoog Ik heb tijdens de vakantie gewerkt bij een dressuurstal en daar hadden sommige paarden ook springschoenen vanachter aan om wonden te voorkomen bij het aanleren van piaffe en passage. Dus ik vind het totaal logisch in sommige gevallen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:36

Ik heb ook helemaal geen mooie springschoenen ofzo, is toch maar om mee door de modder te ploeteren op buitenrit, dus voor de mode is het ook al zeker niet...
natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het doen omdat anderen het doen, maar dat zie ik meer bij andere dingen zoals winterdekens, bandageren ( met de gevolgen van slecht bandageren erbij...), wolletjes/gel,...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:15

Ik gebruik de springschoenen op advies van de hoefsmid, aangezien hij zo minder snel zijn ijzers aftikt.
Daarnaast voor het beschermen van de hoefballen als hij een beetje vrolijk is.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:16

Ik ben het helemaal met urielle eens!