onderlegger of gelpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannum

Re: onderlegger of gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:46

Er wordt hier alleen maar beweert dat een onderlegger goed is voor de winst van de fabrikant, maar waarom zie je dan internationale, goedverdienende, proffesionele ruiters er ook mee rijden? Ik neem toch aan dat zij het geld wel hebben voor een passend zadel. Ik denk dat een bontje, gelpad, en weet ik veel wat nog weer voor onderleggers wel een functie hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:49

ze hebben wel een functie, maar mensen vergeten dat die functie alleen nut heeft als het nodig is ,
d eterm baat het niet dna schaad het niet geld in dit geval ook zeker niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:10

Sassielvr schreef:
Maar wat ik wel zorgwekkend vind is dat ik tegenwoordig veel kinderen met de bont onderleggertjes zie rijden op een manege pony. Het is dus blijkbaar niet echt een bekend geven dat bontjes helemaal niet zo geweldig zijn...

Het zorgwekkende is dat over het algemeen de zadels van manegepony's (en -paarden) niet passen. Bij drukplekken en andere klachten wordt dan - helaas - naar een onderlegger gegrepen i.p.v. het paardje een eigen goedpassend zadel te laten aanmeten.

scatagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 02:19

Ook internationale ruiters zijn gevoelig voor modeverschijnselen. En misschien worden ze wel gespnsort? Zulke ruiters zijn afhankelijk van sponsoring.
Vroeger werden zadels helemaal zonder dekje gebruikt.
Als je veel onder je zadel legt verlies je contact en de ligging van je zadel kan helemaal veranderen.

Duss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:43

Al die dekjes en bontjes mode doen geen goed aan de paardenrug en de zit van de ruiter.
Gewoon een goed passend zadel, dát is het beste voor een paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:51

Sannum schreef:
Er wordt hier alleen maar beweert dat een onderlegger goed is voor de winst van de fabrikant, maar waarom zie je dan internationale, goedverdienende, proffesionele ruiters er ook mee rijden? Ik neem toch aan dat zij het geld wel hebben voor een passend zadel. Ik denk dat een bontje, gelpad, en weet ik veel wat nog weer voor onderleggers wel een functie hebben.

Wat ik denk: meestal hebben die lui een dusdanig verloop in hun paardenbestand (door handel e.d.) dat het echt geen doen is om steeds weer een perfect passend zadel te laten aanmeten, dus dan neem je een redelijk "universeel" zadel (meestal hebben ze toch wel vergelijkbare types paarden) en dan leg je er wat onder. Vast niet optimaal, maar het voldoet best en anders is het geen werken. Meestal zitten die lui ook geen uuuuuuren per dag op hetzelfde paard, dat scheelt ook. Althans, dat is mijn theorie hierover.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:55

Sannum schreef:

Vaak hebben die internationale ruiters een passend zadel.. voor hun eigen kont en benen.
Ik weet zo 1,2,3 niet meer wanneer dat was, maar toen werd er van paard gewisseld incl. zadel.
Daarbij werd ook gezegt dat de zadels op maat waren gemaakt voor de ruiter en niet specifiek voor het paard. (springen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:00

Ik ben zaterdag met peerd en zadel weggeweest om mijn zadel de halfjaarlijkse check up te geven. Zadel lag nog steeds prima, alleen de kussens liggen iets te smal bij elkaar - wat het model zadel gewoon is. Hierdoor komt het zadel achter heel licht los, binnen aanvaardbare normen. Paard heeft er verder geen last van, maar voor het ideale 'stil liggen' dus eigenlijk een nieuw zadel nodig. Nou heeft dat bij een jonkie nog bar weinig zin, want over een half jaar is ie weer compleet anders, dus in de tussentijd doen we het hier maar mee.
Voorkeur van de zadelmaker ging uit naar een goede gelpad eronder om de druk te verdelen. Die heb ik dus aangeschaft.

Overigens ging daar ook mijn voorkeur naar uit, met een bontje heb je totaal geen gevoel of contact meer met je zit. Hoe moet je paard door die gigantisch laag lam nou voelen dat jij de spier van je linkerbil even aanspant?