driehoeksteugel of Wiener/Weense teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: driehoeksteugel of Wiener/Weense teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:17

Hier hangt hij erg los, werkt zo niet in.
Dus zit hier tussen de oortjes van de ruiter in te werken Lachen
Zo kan hij idd minder kwaad, maar vwnw zoals de ruiter het noemt kan nog steeds niet Lachen

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:23

Ik denk dat de Ts er niks aan heeft dat jullie het niet zoon fijn ding vinden.
ze vraagt waar je het kan kopen.
mss kan je het vinden op duitse webshops, of anders op de duitse ebay Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:34

Ik vind het er zo onvriendelijk nog niet uitzien hoor. Oké, zonder hulpteugel is altijd fijner, maar soms niet beter (rijden op een gespannen rug is niet best natuurlijk). En tot je zover bent is dit een betere oplossing dan een slof denk ik. Als je dan toch voor een hulpteugel kiest hè. Want een slof wordt door de ruiter vastgehouden, dus die zou eraan gaan kunnen trekken, of hem niet op de juiste momenten loslaten. En bij die systeem (nooit eerder gezien trouwens) zal er bij een bepaalde hoofd-halshouding altijd minder druk zijn. We willen allemaal het ideale en vriendelijke plaatje zijn, maar soms lukt dat gewoon niet direct.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:19

de driehoeksteugel wordt het meest gebruikt bij jonge paarden of beginners, hij werkt pas op het moment dat het paard zich tegen de hulpen verzet en het hoofd omhoog gooit.
In ellips van de driehoek is vwnw wel mogelijk.
Het is niet de bedoeling dat de teugel dusdanig strak gezet wordt dat het paard achter de loodlijn gezet wordt.
Voordeel tov bijv. stootteugel is dat het paard toch meer hoofd vrijheid heeft.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:23

Ze vraagt alleen waar ze het kan kopen Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:31

Jethafa, zoals je het zo bevestigd kun je ook doen met een slof of met een touwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:00

Olifant, dan moet ze het niet bij HAR neer zetten maar bij EA

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:29

Kan zijn, maar je kunt je topic op zoveel plaatsen neerzetten dat een vergissing wat dat betreft menselijk is nietwaar?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:35

Be je niet bang dat hij erin komt te hangen? 1 gekke beweging en het is gedaan. Elk paard kan een keer schrikken of een vreugdesprong maken.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:48

Het enige wat ik niet snap.. is waarom een paard van 21 nog aan de teugel moet lopen? verder denk ik dat je een paar paardenwinkels af moet gaan Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:55

__Robijn__ schreef:
Het enige wat ik niet snap.. is waarom een paard van 21 nog aan de teugel moet lopen? verder denk ik dat je een paar paardenwinkels af moet gaan Knipoog

'Aan de teugel lopen' dient natuurlijk niet voor het mooie plaatje, maar spaart de rug, benen, eigenlijk het hele lichaam (mits op de juiste manier). Een paard van 21 is nog lang niet 'af' (gelukkig) en daar mag nog best wel wat zuinig mee worden omgegaan. Verder blijft je paardje van training natuurlijk soepel en dat willen we allemaal!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:36

even lekker offtopic. Ik ken iemand die een paard van 26 nog op wedstrijden start in de B en nog winstpunten haalt ook.
Waarom kan dit niet? Niets mis mee hoor om een ouder paard nog te trainen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:22

germie schreef:
even lekker offtopic. Ik ken iemand die een paard van 26 nog op wedstrijden start in de B en nog winstpunten haalt ook.
Waarom kan dit niet? Niets mis mee hoor om een ouder paard nog te trainen.

helemaal gelijk, op haw gaat er ook een topic over een 30jarige.
De leeftijd van het paard is hier helemaal niet van toepassing Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 15:53

Nee idd, beetje jammer om een paard van 21 op afstand te bestempelen als oud en afgedankt (om marco borsato maar eens te citeren). Verder bedankt voor jullie mening en hulp. Ik denk dat ik op de Equitana maar eens op zoek ga naar eentje, daar hebben ze em vast wel.

En ik was ook wel benieuwd wat jullie er van vonden enzo. Bedankt voor de tips en de nieuwe ideeën!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:41

Als je persé zo wilt rijden (zou niet mijn keuze zijn maar dat is al voldoende gezegd door Kawa en anderen), kun je dan niet gewoon een slof vastmaken aan de singel, lijkt me hetzelfde effect hebben. Zit alleen het deel van z'n voorbenen naar de mond niet aan elkaar vast maar zo'n drama lijkt me dat niet.
Ik longeer weleens met een slof zo vastgezet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:37

In Duitsland zijn ze volop te krijgen, op stal waar ik werk kwam ik er een paar in de zadelkamer tegen, kende ze niet en gevraagd wat t was, idd soort luxe dubbele bijzet teugel die uit duitsland kwam Lachen

ik hou niet van iets wat vast zit en ik niet zelf los kan laten, als ik met iets rij is het een slof, maarja daar moet je maar net mee om kunnen gaan

Er is vast wel een duitse bokker of bokker die vlak bij de grens woont die zo'n teugel oor je wil kopen&opsturen?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:34

dit is gewoon een veredelde slofteugel die vastgeknoopt is..
Denk eerder dat het bij jou psychisch is dan bij je paard!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:35

Alane schreef:
de driehoeksteugel wordt het meest gebruikt bij jonge paarden of beginners, hij werkt pas op het moment dat het paard zich tegen de hulpen verzet en het hoofd omhoog gooit.
In ellips van de driehoek is vwnw wel mogelijk.
Het is niet de bedoeling dat de teugel dusdanig strak gezet wordt dat het paard achter de loodlijn gezet wordt.
Voordeel tov bijv. stootteugel is dat het paard toch meer hoofd vrijheid heeft.

Afbeelding

en waarom verzet het paard zich tegen de hulpen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:47

Omdat niet alle beginnende ruiters beschikken over aangeboren talent, onafhankelijke zit en het vinden en weten van alle knopjes... en min of meer vv vwb het jonge paard.

In Duitsland hebben ze het dus over de bescherming van het paard en eigenlijk de bescherming van het paard....

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:16

Alane schreef:
Omdat niet alle beginnende ruiters beschikken over aangeboren talent, onafhankelijke zit en het vinden en weten van alle knopjes... en min of meer vv vwb het jonge paard.

In Duitsland hebben ze het dus over de bescherming van het paard en eigenlijk de bescherming van het paard....

dan los je dat niet op met een hulpteugel maar met LES en intussen gewoon een braaf paard om het mee te leren Knipoog

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:04

Op de stal waar ik eerst stond en een paar jaar gewerkt heb reden er een paar mensen mee, en ik heb er zelf ook 1 liggen. Fijn ding alleen ging de mijne erop hangen en das niet echt de bedoeling dus rijd er niet veel mee. Deze kwamen inderdaad ook uit duitsland. Die mensen vertelden dat daar op heel veel maneges alle paarden en pony's met zo'n teugel rondliepen. Ze doen dat om de ruggen van de dieren te sparen. Al die stuiterende ruiters dag in dag uit, dan kun je maar beter niet met holle rug lopen. Aangezien die ruiters niet bekwaam zijn om hun paard zelf nageeflijk en over de rug te rijden vind ik zo'n teugel dan een goed alternatief. En natuurlijk als de ruiters in het bezit zijn van een onafhankelijk zit en rustige handhouding dan gaat de teugel eraf. Vind het in ieder geval een goede zaak om het bij de echte beginners te doen. Een ontspannen rug zit ook nog eens gemakkelijker voor de beginners.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:06

Rowy schreef:
Op de stal waar ik eerst stond en een paar jaar gewerkt heb reden er een paar mensen mee, en ik heb er zelf ook 1 liggen. Fijn ding alleen ging de mijne erop hangen en das niet echt de bedoeling dus rijd er niet veel mee. Deze kwamen inderdaad ook uit duitsland. Die mensen vertelden dat daar op heel veel maneges alle paarden en pony's met zo'n teugel rondliepen. Ze doen dat om de ruggen van de dieren te sparen. Al die stuiterende ruiters dag in dag uit, dan kun je maar beter niet met holle rug lopen. Aangezien die ruiters niet bekwaam zijn om hun paard zelf nageeflijk en over de rug te rijden vind ik zo'n teugel dan een goed alternatief. En natuurlijk als de ruiters in het bezit zijn van een onafhankelijk zit en rustige handhouding dan gaat de teugel eraf. Vind het in ieder geval een goede zaak om het bij de echte beginners te doen. Een ontspannen rug zit ook nog eens gemakkelijker voor de beginners.

en het stuiteren voorkom je dan weer met goede longe/zitlessen Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:10

Paljassofie schreef:
en het stuiteren voorkom je dan weer met goede longe/zitlessen Knipoog

tsja paar 100 ruitertjes per week, paar 100 uur longe/zit les Nagelbijten / Gniffelen

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:27

hihi ja en longe of niet, stuiteren doen ze toch...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:35

tja, mijn ruitertjes stuiteren iig meestal niet langer dan 1 lesje