zadelmakers met verstand van flair?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: zadelmakers met verstand van flair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:17

gekke-koei ziet zijn rug er ongeveer zo uit?
Afbeelding
dit (16 jarige) paard heb ik 7 weken geleden gekocht
en de rug zag er toen zo uit Scheve mond

inmiddels is haar rug al enorm bijgekomen Cool
wat ik gedaan heb is de eerste weken dagelijks longeren zonder bijzet oid
nu zijn we het rijden weer gaan oppakken (rij met een KN met Flair)
we rijden nu 2 keer per week en daarnaast longeren
langzaamaan gaat het longeren plaats maken voor het rijden
dus ook bij een ouder paard kan de bespiering weer terugkomen Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:20

Nouvel schreef:
Dat wat Margreet zegt liep ik inderdaad ook al mee in m'n hoofd...
Hoe kun je lucht op de juiste manier verdelen?
Met wol kun je hier wat meer en daar wat minder, maar lucht zit toch overal evenveel of zie ik dat verkeerd? Clown

het zijn 4 luchtkamers die de boel verdelen
ik leg mijn hand er wel eens onder
je voelt dan nauwelijks druk
als je komt rijden zul je zien dat het echt megazacht is Cool

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:33

4 kamers... Imo draagt dan alleen degene die het hardst (of minst zacht) is opgepompt.
Ik heb een luchtbed met verschillende kamers, maar hoe ik ook pruts met die ventielen, het blijft beroerd liggen, altijd ergens hard en wiebelig...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:36

Mmm, ik rij nu een jaar met een WOW flair en ben echt heel tevreden. Wiebelt niet en als ik naar de afdruk op de rug kijk na het rijden zie ik geen zichtbaar drukverschil. Mijn paard loopt er ook veel fijner onder dan onder het oude conventionele zadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:39

Margreet schreef:
4 kamers... Imo draagt dan alleen degene die het hardst (of minst zacht) is opgepompt.
Ik heb een luchtbed met verschillende kamers, maar hoe ik ook pruts met die ventielen, het blijft beroerd liggen, altijd ergens hard en wiebelig...

een aerobed kopen die heeft dat probleem helemaal niet Haha!

oppompen gaat met een speciaal pompje
beide zijde worden tegelijk gedaan zodat de kussens even zacht zijn
ik heb al 6 flair zadels gehad en de problemen die jij nu omschijft heb ik echt nooit gehad

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:41

zijn idd 4 kamers die je iederas afhankelijk van elkaar kan opblazen.

als ikjou foto bekijk heeft willem het heel anders. willem heeft zeg maar vanaf dat houten schuurtje tot aan het kruis een karperrug. je ziet duidelijk alle wervels zitten.. in het verlengde daarvan loopt de ruggegraat door, zo'n 4 cm hoger dan waar de bespiering langs de rug begint.
willem lijkt als het ware op een wintecboom. het bovenste puntje van de boom is zijn ruggegraat en de rest is zijn bespiering.

en het rijden hoeft niet meer zonodig hoor.. als ik er 2 keer in de week opstap is het veel.. maar ik ga hem niet stil zetten. elke dag longeren is ook teveel van hetgoede.
dus ik ga kijken of ik hem ergens kan laten beleren voor de kar en voor de buitenritten e.d die ik maak wil ik gewoon dat dat zadel goed zit.. das toch niet zo gek?

hij loopt nu goed onder dit zadel, makkelijker dan onder al de andere zadels(met wol). maar ik zit hem heel erg in de weg omdat ik nog niet echt gewend ben aan mijn nieuwe zadel. ik wiebel alle kanten op en mede daardoor krijg hij schoftwondjes.
niet omdat het zadel op de schoft drukt, maar door mijn dekjes die er opzakken en dan gaan schuren.
maar ik moet met minstens een schapenvacht er tussen rijden omdat een kaal zadel te dicht op de schoft en ruggegraat komt te liggen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:06

Afbeelding

Afbeelding

niet zulke hele duidelijke fotos... ben niet zo'n ster in fotoshop Haha!
maarop die 1e foto zieje heel duidelijk watie mist bij de schoft

op de 2e foto zie je zijn witte schoft(heeft hij dus opgelopen in de manege)

dit is ruim 2 jaar geleden, het is nu veel erger geworden. nadat we bij deze stal weg zijn gegaan is het qua rijden ook bergafwaarts gegaan, gewoon omdatie in zijn koppie niet meer wilde. hij is een tijd heel erg mager geweest wat ook meegedragen heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:19

Unamie, bedankt voor de info! Knipoog
Ik kom testen! Haha!

Maar dan blijft eigenlijk toch nog een vraag...
Als je verschillende kamers verschillend oppomt komt er toch ergens een soort 'rand' van zacht naar hard op de grens van die kamers? (hoop dat je snapt wat ik bedoel... Clown )

Gekke-koei,
inspannen is geen gek idee, de merrie die ik rijd had inderdaad een soort gelijke rug als Willem (of combi van de merrie van Unamie en Willen... Knipoog ) denk ik (weggevallen naast en ruggegraat), en is van het aangespannen lopen echt heel goed opgeknapt qua bespiering, in combinatie dan met longeren en onder het zadel rijden (en dat is ook echt een probleem geval qua spanning e.d....)
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 05-01-07 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:56

heb net met arie boer gebeld en die zegt dus datvanwege zijnleeftijd de bespiering nooit meer op komt.. althans.. je kan het nog wel verstevigen e.d.. maar een ronde rug krijgtie natuurlijk nooit.

mennen heb ik altijd al willen doen, dus das geen overbodige investering, volgens mij vind willem dat ook prachtig. dus ff sparen om hem te laten beleren.

ik ga even contact opnemen met van triest over mijn zadel.. misschien dat hijnog iets weet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:00

Hoe oud is Willem dan?

Ik zou het in ieder geval gaan proberen, het mennen, vooral als je dit zelf ook erg leuk lijkt!
Het is echt een leuke afwisseling voor ze, en super voor de spieren, om zonder last op hun rug te bewegen!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:38

Ik wil toch nog even reageren op het probleem met de rug van Willen het paard van de TS.

De rug van dit paard is in het verleden dusdaning naar de knoppen geholpen dat deze niet meer goed komt naar mijn mening, die de osteopaat overigens deelt.
Daarom is ook een negatief rijadvies gegeven.
Dat de TS toch met dit paard wil rijden lijkt me duidelijk en normaal gezien ook logisch.
Maarrrr..... gezien de rugproblemen, leeftijd en aversie tegen het zadel vraag ik me af wie er dan nog schik heeft.
De TS niet want die merkt dat haar paard er niet vrolijker van wordt en wordt daar zelf niet vrolijk van, en het paard wordt er al helemaal niet vrolijk van.

Het enige dat je hier nog kan doen is proberen het probleem zoveel mogelijk te verlichten. Dat zou het beste zijn met een zadel naar dit paard gemaakt maar daarin ziet de TS geen mogelijkheid.
(Dit naast het punt of je er verstandig aan doet om een duur maatzadel te laten maken voor een rug met dergelijke problemen, het zou mogelijk een traject kunnen worden met meerdere zadels....)
Helaas moet er dus een andere ,goedkopere, weg worden bewandelt.
Een wandeling waarin ik mijn vingers wel durfde te branden waar collega's er niets aan wilden of konden doen.
De oplossing voor verlichting is gevonden in een KN met Flair. Zoals Unamie ook al aangaf.
Het probleem is echter dat het zadel al dusdanig ver beneden de wervels ligt dat de schoft een probleem gaat vormen.
Inlages om het zadel op hoogte te brengen bieden geen uitkomst, maar ook geen verlichting....

Mijn advies is daarom ook geweest het zadel aan de wilgen te hangen en met dit paard aan de (dubbele) longe te gaan werken en eventueel aangespannen te gaan rijden/
Ik denk dat beien daar meer schik mee kunnen hebben en mogelijk Willen kunnen gaan aanspannen.
Dat geeft iig verlichting in druk van bovenaf op de rug.
Mogelijk dat door dergelijke training Willems rug wat kan ontspannen en aansterken met mogelijk resultaat at er eventueel weer gereden kan worden onder het zadel.

Unamie: ik heb je foto's gezien ( is lastig beoordelen een wit paard op internet maargoed) maar denk dat willem's probleem niet te vergelijken is.
Dinsdag worden er foto's en mallen gemaakt om Willem als voorbeeld te kunen laten zien.
Hoop dat ze duidelijk worden.....

Toch jammer dat de TS niet zelf met het volledige verhaal komt komt......

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:48

willem is 19

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:56

@gekke-koei
zijn schoft ziet er idd dramatisch uit Scheve mond
het moeilijk met zo'n rug is
dat je om het zadel passend te krijgen een smalle boom nodig hebt
omdat het zadel anders op de schoft zakt
maar een smalle boom zorgt er weer voor dat de schoft knel komt te liggen,zodat de spieren zich niet meer (opnieuw) kunnen ontwikkelen
het beste is...voorlopig niet rijden, maar wel laten bewegen (voor de wagen is ook een prima alternatief)
is het paard klinisch en röntgenologisch wel goed?

een osteoptaah is natuurlijk prima
maar dit paard heeft meer nodig dan alleen een osteopaath
laat er eens iemand naar kijken van www.happy-athlete.nl
deze (niet dure) metode brengt de doorbloeding van de spieren op gang (dat zie ze gebeuren je terwijl ze bezig is = een heel gaaf gezicht Cool )
zodat ze zich weer kunnen ontwikkelen
na 2 a 3 behandelingen heb je een heel ander paard
het kan goed zijn dat je zadel dan geen probleem meer geeft
want met zo'n ingevallen schoft is het eigenlijk onmogelijk een zadel passend te krijgen
is het trouwens een KN met een medium boom?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:02

unamie schreef:
@gekke-koei
zijn schoft ziet er idd dramatisch uit Scheve mond
het moeilijk met zo'n rug is
dat je om het zadel passend te krijgen een smalle boom nodig hebt
omdat het zadel anders op de schoft zakt
maar een smalle boom zorgt er weer voor dat de schoft knel komt te liggen,zodat de spieren zich niet meer (opnieuw) kunnen ontwikkelen
het beste is...voorlopig niet rijden, maar wel laten bewegen (voor de wagen is ook een prima alternatief)
is het paard klinisch en röntgenologisch wel goed?

een osteoptaah is natuurlijk prima
maar dit paard heeft meer nodig dan alleen een osteopaath
laat er eens iemand naar kijken van www.happy-athlete.nl
deze (niet dure) metode brengt de doorbloeding van de spieren op gang (dat zie ze gebeuren je terwijl ze bezig is = een heel gaaf gezicht Cool )
zodat ze zich weer kunnen ontwikkelen
na 2 a 3 behandelingen heb je een heel ander paard
het kan goed zijn dat je zadel dan geen probleem meer geeft
want met zo'n ingevallen schoft is het eigenlijk onmogelijk een zadel passend te krijgen
is het trouwens een KN met een medium boom?

Volledig mee eens Unamie. Een groot deel van wat je aangeeft is ook mijn advies geweest, al is dat nooit leuk om te horen.

Ik heb iets gemaakt om de foto's van deze rug nog duidelijker op de foto te krijgen, op de foto's zoals je ze nu ziet valt het nog mee.....
Jammer dat de manege waar Wilem vandaan komt hier geen oog voor heeft gehad.
De TS doet er alles aan om het probleem op te lossen al praten we hier enkel nog over verlichten.

Dus wordt wat foto's betreft vervolgd.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:04

harnessmaker schreef:

Unamie: ik heb je foto's gezien ( is lastig beoordelen een wit paard op internet maargoed) maar denk dat willem's probleem niet te vergelijken is.
Dinsdag worden er foto's en mallen gemaakt om Willem als voorbeeld te kunen laten zien.

jammer dat een schimmel moeilijk te fotograveren is, anders had ik nog wel meer foto's genomen....
want ik vind het een interessant geval Haha!
maar vanaf de zijkant zie je toch duidelijk dat het een dramatisch geval is Scheve mond
en de schoft was zeker net zo ingevallen als bij Willem
niet rijden en de behandelingen bij Ellen Immink en Jan Everts hebben heel goed geholpen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:16

unamie schreef:
harnessmaker schreef:

jammer dat een schimmel moeilijk te fotograveren is, anders had ik nog wel meer foto's genomen....
want ik vind het een interessant geval Haha!
maar vanaf de zijkant zie je toch duidelijk dat het een dramatisch geval is Scheve mond
en de schoft was zeker net zo ingevallen als bij Willem
niet rijden en de behandelingen bij Ellen Immink en Jan Everts hebben heel goed geholpen

misschien leuk om daar op sta af te spreken? is zeker een leuk geval en zeer interessant.
edit: stal

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:18

Hier dan even een compleet verhaal.

Willem zijn rug is idd problematisch. hij is 19 jaar... en heeft ruim 10 jaar in de manege gelopen. harnessmaker komt langs en beloofd alles goed te maken. Alleen geen zadel meer met wol maar lucht zou de oplossing bieden. Dan zouden de spieren vanzelf terug komen. Beetje aanpassen hier beetje ophogen...noem maar op. Maar je zou alles toppie maken.

afine, wij op zoek naar een zadel met flair. harnessmaker gebeld, dit merk zadel, deze boom en flair...kan je dit zadel passend maken. Ja hoor, geen enkel probleem. Gaat echt goed komen. Nu je na 4 bezoeken in 3 maanden tijd (waarvan je drie keer 4 uur of meer te laat kwam) nog steeds geen oplossing kan bieden gaan we ineens dit krijgen :s Wat is er dan wel niet veranderd dat je het met een zadel met flair wel even zou gaan oplossen.

Ik heb de osteopaat zelf even gebeld over dat zogenoemde "negatieve" rijadvies omdat ik dat eingelijk toch wel vreemd vond dat die zoiets wel tegen jou zou zeggen en niet tegen ons. Best vreemd dat hij het hele verhaal glashard ontkend.

Ik ga hier voor de rest geen lang slepende discussie van maken. Ik ben gewoon niet tevreden en wat mij betreft hoef je ook niet meer langs te komen. Maandag komt voor Merel me oude zadel maker langs om me zadel in oude staat weer te brengen.

Voor Willem gaan we een korector pad halen. Volgens Arie is dat voor hem de beste oplossing. Tevens laten we de zadelmaker uit meppel langs komen. Ik ga zeker even kijken op www.happy-athlete.nl . Bedankt voor de tip!!

Voor de rest gaan we ook het pad van aangespannen rijden bekijken of het iets is. Stal de ronde zit in de buurd dus het beleren zou geen probleem mogen wezen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:21

Een beetje off topic:

@harnessmaker; ik vind het gebruikte letterype of beter gezegd de grootte ervan, wel slecht leesbaar. Derhalve heb ik niet de moeite genomen om je site goed door te nemen.
En nee, ik ben niet aan een bril toe. Gisteren nog het bewijs gehoord van de oogarts.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:30

@unamie, ik ken de positieve verhalen ook aangaande www.happy-athlete.nl. Dan wel via de zijlijn (zie bijv. deze site waar ze Gerrit Droste en de bovengenoemde methode aanhalen http://www.aastagro.nl/ en dan onder kopje producten natural way paardenvoeders. Kijk dan ook eens bij de behandeling probleempaard). Misschien even terzijde maar dit voer vind ik ook een aanrader evenals Gerrit met zijn behandelmethodes en z'n mede ontwikkelde fluid.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:31

Karnat schreef:
Hier dan even een compleet verhaal.

Willem zijn rug is idd problematisch. hij is 19 jaar... en heeft ruim 10 jaar in de manege gelopen. harnessmaker komt langs en beloofd alles goed te maken. Alleen geen zadel meer met wol maar lucht zou de oplossing bieden. Dan zouden de spieren vanzelf terug komen. Beetje aanpassen hier beetje ophogen...noem maar op. Maar je zou alles toppie maken.

afine, wij op zoek naar een zadel met flair. harnessmaker gebeld, dit merk zadel, deze boom en flair...kan je dit zadel passend maken. Ja hoor, geen enkel probleem. Gaat echt goed komen. Nu je na 4 bezoeken in 3 maanden tijd (waarvan je drie keer 4 uur of meer te laat kwam) nog steeds geen oplossing kan bieden gaan we ineens dit krijgen :s Wat is er dan wel niet veranderd dat je het met een zadel met flair wel even zou gaan oplossen.

Ik heb de osteopaat zelf even gebeld over dat zogenoemde "negatieve" rijadvies omdat ik dat eingelijk toch wel vreemd vond dat die zoiets wel tegen jou zou zeggen en niet tegen ons. Best vreemd dat hij het hele verhaal glashard ontkend.

Ik ga hier voor de rest geen lang slepende discussie van maken. Ik ben gewoon niet tevreden en wat mij betreft hoef je ook niet meer langs te komen. Maandag komt voor Merel me oude zadel maker langs om me zadel in oude staat weer te brengen.

Voor Willem gaan we een korector pad halen. Volgens Arie is dat voor hem de beste oplossing. Tevens laten we de zadelmaker uit meppel langs komen. Ik ga zeker even kijken op www.happy-athlete.nl . Bedankt voor de tip!!

Voor de rest gaan we ook het pad van aangespannen rijden bekijken of het iets is. Stal de ronde zit in de buurd dus het beleren zou geen probleem mogen wezen.

En weer verdraai je de boel.
Ik ben inderdaad twee keer door files vertraagd waarvan inderdaad 1 keer 5! uur. Overigens in dezelfde file als je vriend. Ik ben totaal 6 uur naar je onderweg geweest. Achter een gekantelde vrachtwagen in de file stilstaan gedurende zo'n tijd is voor mij ook niet zoals ik het graag zie.
Helaas zit je met je paard achter Rotterdam en daar heb je nog wel eens last van files. Daar hou ik al rekening mee met afreizen.
Dat is een nadeel van mobiel werken.

Wel leuk dat je bij mij aangeeft dat een korrektor te duur is en nu na advies van Arie wel deze gaat aanschaffen!

Het zou prettig zijn als je het verhaal zou vertellen zoals het is zonder de boel in jou voordeel te verdraaien en de bal bij mij te leggen.
De geboden oplossingen kunnen budgettair niet uit en dat wordt dan mijn probleem gemaakt.
Erg makkelijk en goedkoop!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:35

tienus63 schreef:
Een beetje off topic:

@harnessmaker; ik vind het gebruikte letterype of beter gezegd de grootte ervan, wel slecht leesbaar. Derhalve heb ik niet de moeite genomen om je site goed door te nemen.
En nee, ik ben niet aan een bril toe. Gisteren nog het bewijs gehoord van de oogarts.

Wordt aan gewerkt. Het probleem is al vaker aangegeven en blijkt met verschillende beeldschermen toch steeds anders over te komen. We zoeken nu naar ee ander duidelijk lettertype en opmaak.
Bedankt voor je reactie, daar kan ik iets mee!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:41

Interessant verhaal zo, in de eerste instantie over het paard, maar ook om beide kanten van het verhaal te horen... Knipoog

Het is jammer dat Willem inderdaad al die leeftijd heeft bereikt dat het moeilijk is om de bespiering volledig terug te krijgen op zijn rug.
Ik ga zeker mee in het advies over het longeren van Unamie. Dat werd mij vorig jaar ook aangeraden door de fysio voor 'mijn moeilijke merrie'.
Daarnaast aangespannen rijden en het geluk dat het bij haar nog wel wilde lukken met een KN met wijde kamer maximaal opgevuld met een bontje eronder (na eerst een aantal weken longeren en aangespannen rijden)...
Op deze manier zijn wij gelukkig stukje bij beetje op de goede weg om de rugspieren terug te krijgen...
Deze merrie was echter pas 8 jaar toen wij met 'het project' begonnen, wat zeker zal schelen...

De merrie van Unamie heb ik nu 2x gezien en het is echt al een wereld van verschil hoe dat paard er nu al uitziet!
Zij was inderdaad ontzettend enthousiast over www.happy-athlete.nl.
Dus in jouw geval zou ik daar ook inderdaad zeker eens naar kijken!

heel veel succes ermee in ieder geval!
laat je wel even weten hoe het gaat straks??

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:44

Karnat: de vorige zadelmaker..... die voldeed niet en je ging op zoek naar een ander. En nu is de vorige zadelmaker wel goed.

Betreffende het zadel van Merel: het zadel past wel degelijk maar springen met dit dressuurzadel met veel wrong heeft dit probleem veroorzaakt. Mij is verteld dat er rie springlessen mee zijn gereden met twee man in de les. Een grote negatieve belasting van dit zadel op dit paard.
Maar maak er lekker mijn probleem van en doe verder wat je wil!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:01

Ik snap eigenlijk ook niet hoe samengedrukte lucht nu voor een betere drukverdeling kan zorgen... Maarja dat zal wel aan mij liggen Clown
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 06-01-07 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:02

Micha schreef:
@unamie, ik ken de positieve verhalen ook aangaande www.happy-athlete.nl. Dan wel via de zijlijn (zie bijv. deze site waar ze Gerrit Droste en de bovengenoemde methode aanhalen http://www.aastagro.nl/ en dan onder kopje producten natural way paardenvoeders. Kijk dan ook eens bij de behandeling probleempaard). Misschien even terzijde maar dit voer vind ik ook een aanrader evenals Gerrit met zijn behandelmethodes en z'n mede ontwikkelde fluid.

interessante site
Cool de spullen van Schaette ken ik al 16 jaar.. is geweldig goed spul Ja
Willy Sidorak verkocht het destijds (hij woont nu in Frankrijk)
ik voer de kruiden (ursonne) nog steeds los, de paarden worden snel drachtig
van de fluid (speciaal) heb ik nog liters staan
maar ik gebruik het niet meer, sinds ik in aanraking bent gekomen met www.happy-athlete.nl
vind deze metode eigenlijk nog wel beter
heb de site even opgeslagen bij favorieten Vork