een ander bit om buitenritjes mee te maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: een ander bit om buitenritjes mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:13

Rij nu al zo'n 6 jaar ondere andere ook buiten. Heb de eerste jaren met hackemore gereden totdat ik een keertje aan de kletter ben geweest. En rij nu al zo'n 4 jaar met dit bit en dit gaat super.

Heb het ook een paar keer met gewoon bit en correctie bit buiten gereden, maar dan weet hij gewoon dat hij me de baas is. En rij heel veel overgangen want weilanden met paarden passeer je in stap. Knipoog En daarbij heb ik niet de mogelijkheid om op ruiterpadden te rijden, want die zijn er hier niet. Dus kies ik veiligheid boven alles.

Moet al opletten dat ik door sommige automobilisten zelfs niet de berm uitgereden word. Rij daarbij ook buiten met 1 hand zodat ik automobilisten die netjes passen een vriendelijke hand kan opsteken of voor het richting aanwijzen.

Earmpykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:17

Marcella schreef:
Rij buiten met een westernscharen bit met kinketting, wel dubbel gebroken en losse koperen rol in het midden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TRXKCHVH
Zolang als dat er niets aan de hand is zit ik niet aan de teugels. En stap, draf en galop alle overgangen op stemhulp en zit het bit is er alleen als extra stopmiddel.

Gebruik ik bij mijn Haflinger ook, maar dan enkel gebroken.....
Net zoals Marcella > en sturen met de teugels tegen de nek.
En voor mij is dit het standaard bit, ook in de les.
Meer 'bakrijden' doen we niet.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:16

arans schreef:
Miss een pesoa en dan 1teugel op de noormale ring. en 1op de onderste ring. en dan gebruik je die onderste alleen in geval van nood.

dit vind ik een hele goede oplossing, van de zomer toen ik met een vriendin buitenreed had zij haar teugels in combi met het pessoabit zo en we zijn niet aan de kletter geweest Haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:27

Earmpykje schreef:
Marcella schreef:
Rij buiten met een westernscharen bit met kinketting, wel dubbel gebroken en losse koperen rol in het midden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TRXKCHVH
Zolang als dat er niets aan de hand is zit ik niet aan de teugels. En stap, draf en galop alle overgangen op stemhulp en zit het bit is er alleen als extra stopmiddel.

Gebruik ik bij mijn Haflinger ook, maar dan enkel gebroken.....
Net zoals Marcella > en sturen met de teugels tegen de nek.
En voor mij is dit het standaard bit, ook in de les.
Meer 'bakrijden' doen we niet.

Heb ik ook nog liggen, maar vond dubbel gebroken fijner zeker met de losse rol in het midden. Hij is hierdoor ook met dressuur het bit veel losser gaan houden. En rij in de bak dressuur met een dubbel gebroken K&K watertrens (de dikste). En start nu trouwens L2-dressuur met een fjord tussen de paarden. Tong uitsteken

En makkelijk sturen is het hoor gewoon met teugels tegen de nek. Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:42

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:48

Botervlieg schreef:
Ik heb de One Rein Stop (training) nog niet voorbij
zien komen.
Terwijl dat toch een erg nuttige manier kan zijn
om je paard bij je te houden.

Zie topic:

viewtopic.php?f=99&t=697425&hilit=one+rein+stop

Heel leuk helaas werk dat dus ook niet bij die fjord van me. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 07:06

die one rein stop lijkt me toch wat raar, en in de tijd dat je daarmee aan het oefenen bent,kan ik ook oefenen op het consequent zijn voor m'n eigen hulpen toch?

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 07:51

jeske333 schreef:
Ik zou er eigenlijk geen ander bit in hangen, maar het probleem met neusdruk op proberen te lossen.. er zijn neusriemen die bv alleen inwerken als het paard erg sterk wordt..

Zoiets had mijn moeder toen ze 3 maanden een tinker moest verzorgen. En het beviel haar goed:)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:45

Ik ga in principe met Runningkawa mee.
Ben ook stronteigenwijs. heb met behoorlijk wat paarden ervaring in diverse diciplines en heb ook heel veel buitengereden (meest echte bloedkikkers)
Ik heb er echter een gehad, die ondanks eindeloos veel dressuurwerk in bak en langs de weg, soms enorm kon doordrammen. Hem reed ik buiten op een pelham met twee teugels. Ik ben niet zo'n fan van pessoa's omdat die nogal inwerken op de mondhoeken.
Als hij nog maar dreigde met doorgaan, nam ik 1 of 2 tellen de'stang'teugel erbij, dat was genoeg. Verder reed ik uitsluitend op de 'trens'teugel.
Ik vind wel, dat er een enorme maar zit aan dit soort bitten, je moet wel goed en bewust met twee teugels om kunnen gaan(en dat is moeilijker dan je denkt). Anders werkt het uiteindelijk tegen je en hou je een paard met een betonnen mond over en je rijdt al op een behoorlijk scherp bit.
Een onderlegtrens is niet voor niets alleen toegestaan in combinatie met stang.
Niettemin, succes er mee.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:10

Ik denk dat je geen ander bit in moet doen, maar meer trainen. Ben het eens dat je een paard ook buiten moet leren om te gehoorzamen. Als dat niet voldoende lukt, moet je de straat niet op, want dat is levensgevaarlijk! Als je paard gehoorzaam is, zal hij ook luisteren als hij ergens van schrikt of in galop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:42

Uitzondering bevestigd de regel idje
Alleen op bokt lijkt het regel te zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:48

Ik ben het eigenlijk wel met RK eens. Je paard moet, ook buiten, aan de hulpen staan. En da's een kwestie van trainen. Aan de andere kant heb ik er geen bezwaar tegen als dat trainen gebeurt met behulp van een pessoa/pelham. 2 teugels, waarvan eentje gewoon inwerkt, waarmee dus geod getraint kan worden om je paard aan de hulpen te krijgen. En op dat moment hangt de andere teugel gewoon los. Maar mocht het op een bepaald moment toch echt mis gaan, is er nog wel die 2e noodteugel om je te redden. Ruiter moet hierbij wel echt consequent zijn 99% van de tijd op de 1e teugel rijden, en de 2e in echte nood. Na verloop van tijd is je paard zo getraint dat 'ie prima aan de hulpen staat, en is de 2e teugel en de pessoa/pelham niet meer nodig.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:51

runningkawa schreef:
Uitzondering bevestigd de regel idje
Alleen op bokt lijkt het regel te zijn.

Helaas wel ja, daarom vond ik een waarschuwing voor dit soort optomingen wel op zijn plaats.
Het paard in kwestie was echt een extreem geval.
Idd, 99% krijg je met gerichte training wel in het gareel

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:53

Zou je paard zelf ook voor de weg (waar je hem vlak voor stil krijgt) stoppen?
Omdat jij in je hoofd hebt dat jullie voor die weg MOETEN stoppen straal/beeld je toch iets meer zelfvertrouwen uit en stopt het paard. Denk de volgende keer eens sterk dat er halverwege het pad waar je galoppeerd een weg loopt waarvoor je zou MOETEN stoppen.
Misschien een poging waard. Zo heb ik het jaren geleden ook eens gedaan en promt kreeg ik het paard stil Clown

Maar wel écht denken dat die weg er loopt en van tevoren een punt uitzoeken waar je hem stil wil hebben Cool

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:54

RK

ik snap je wel (hebben het hier eens eerder over gehad in een ander topic)
Ik heb het toen ook eens geprobeerd hoor veel overgangen rijden, maar hij wordt dan alleen maar heet en boos......oortjes in de nek en briessen, stil staan en slaan met voorbenen.
En als je dan een tik geeft of foei gezegd nou dan betekend dat rengalop.

Okay ook mijn pony is buiten niet te rijden, ik heb hem geleerd dat harde weg altijd stap is en in de berm mag ie harder....met als nadeel dat pony zomaar in de berm springt om er vervolgens in galop er vandoor gaat.

Ik rij in de bak met een watertrensje en buiten de pessoa (ook met springles) altijd 1 teugel en onderste ring.
Nu is mijn pony een van de vele boktuitzonderingen.

Hij is buiten vreselijk blij en onberekenbaar.......buiten betekend voor hem blij en snel...hij haalt de hele tijd fratsen uit en ik kan hem niet straffen want hij pakt me terug...

Soms is hij zo heet dat ik er even naast gaat lopen maar ja pony gaat dan in mijn schouders bijten.....ik moet erop.........gaat veel sneller.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:00

Als je paard zó ehm... enthousiast is, dan kun je hem (incidenteel)
ook zijwaarts laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:06

Tuurlijk worden ze boos als ze het jaren hebben gemogen.
Geef ze eens ongelijk Haha!
Een kind wat elke dag een zak snoep mag eten wat dat ineens niet meer mag, word ook woedend Lachen

Dat zijn dus idd dingen waarvan je geen gewoonte moet maken (zeker onthouden bij een volgend paard)
Jij bepaalt waar en wanneer er harder gegaan mag worden.
Of dat nu op de weg is, of in de berm.

Mijn eigen paard kan ook een draak zijn, is echt een hete donder en als dat zelfs mensen zeggen als emile hendrix, geloof ik het ook maar. Zijn vader is een renpaard die in de prijzen heeft gelopen, geloof dat Kawa dat ook wilde Tong uitsteken

Ik heb ontzettend veel, alleen maar stapritjes met hem gemaakt.
Wil niet zeggen dat er dan geen passage achtige draf tussen zat met de staart half erop.
Maar als ik hem echt liet draven, was ik hem kwijt. omdat ik op straat of in het bos geen voltes kan rijden.

Dus echt veel gestapt, hij moest maar leren zich te gedragen.
Daarna pas draf en veel later pas galop.

Ik heb eens met een stalgenoot geraced tegen elkaar, op tijd gaan remmen, want of die het na met z'n 2e racen nog zou doen??
Ik ging rechtopzitten en lag bijna weer in zijn nek.
Hij stak vanuit volle rengalop namelijk zijn voorbenen in het zand Haha!

Ook bij alle andere paarden (bij honderd ben ik opgehouden met tellen) reed ik alles met een gewoon bit. Alles moest op die plaatsen ook springen
Denk dat ik overigens op die plekken niet meer terug hoefde te komen als ik een ander bit wilde proberen Lachen
Consequent is idd het toverwoord, samen met geduld.

En ik denk dat de meeste ruiters, vooral die recreatief rijden daar geen zin in hebben.
Want dat betekend dat je echt een poos met je gedachte erbij aan het rijden bent. En dat is meestal niet wat de mensen voor ogen hebben bij een buitenrit Lachen

Maar vergis je niet in de werking van de hefboom, zeker als het ook nog eens een enkekgebroken bit is....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:07

ja dat doet ik ook al...wijken appuyeren maakt hem niet uit..zit alleen niet zo fijn voor mij.

Ik kan wel een boek schrijven.....als ik rustig galopje doe in de berm....bijna verzameld galopje.(wordt ie zo boos) dan gallopeert ie richting een boom (staan zo veel bomen in de berm van die grote) zodat ik hem beetje het pad op moet sturen en dan ................JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA weg....zucht.

Maar ik wil mijn pony buiten niet dressuurmatig rijden....ik wil dus niet dat hij aan de teugel loopt, als ie het zelf doet okay maar ik ga niet zitten rommelen.

Ik kan wel een beetje rijden hoor 20jr ervaring z-startgerechtigd en m-springen...maar toch heb ik problemen met mijn pony

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:09

ja een draakje zo had ik hem moeten noemen ipv Prince want dat is ie niet

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:11

Anoeska schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met RK eens. Je paard moet, ook buiten, aan de hulpen staan. En da's een kwestie van trainen. Aan de andere kant heb ik er geen bezwaar tegen als dat trainen gebeurt met behulp van een pessoa/pelham. 2 teugels, waarvan eentje gewoon inwerkt, waarmee dus geod getraint kan worden om je paard aan de hulpen te krijgen. En op dat moment hangt de andere teugel gewoon los. Maar mocht het op een bepaald moment toch echt mis gaan, is er nog wel die 2e noodteugel om je te redden. Ruiter moet hierbij wel echt consequent zijn 99% van de tijd op de 1e teugel rijden, en de 2e in echte nood. Na verloop van tijd is je paard zo getraint dat 'ie prima aan de hulpen staat, en is de 2e teugel en de pessoa/pelham niet meer nodig.

Als je tweede teugel helemaal los hangt, ben je te laat met reageren voor een goede correctie.
Dat is dus de moeilijkheid van het correct met twee teugels rijden. Die tweede teugel zo houden, dat je er normaal geen druk op hebt, maar wel in geval van nood en bij voorkeur in the splitsecond ervoor, je wel onmiddellijk druk kunt geven (door je handen te kantelen bijvoorbeeld)
Maar omdat te kunnen moet je dus wel heel bewust zijn van wat je met je handen doet.
Vandaar dat ik niet zonder meer voor ben.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:23

tita schreef:
ja dat doet ik ook al...wijken appuyeren maakt hem niet uit..zit alleen niet zo fijn voor mij.

Ik kan wel een boek schrijven.....als ik rustig galopje doe in de berm....bijna verzameld galopje.(wordt ie zo boos) dan gallopeert ie richting een boom (staan zo veel bomen in de berm van die grote) zodat ik hem beetje het pad op moet sturen en dan ................JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA weg....zucht.

Maar ik wil mijn pony buiten niet dressuurmatig rijden....ik wil dus niet dat hij aan de teugel loopt, als ie het zelf doet okay maar ik ga niet zitten rommelen.

Ik kan wel een beetje rijden hoor 20jr ervaring z-startgerechtigd en m-springen...maar toch heb ik problemen met mijn pony

Ga stappen zodra hij op een boom afkoerst?

En probeer het eens met lavendel?

Maak een olietje (je kunt gewoon zonnebloemolie nemen; het komt toch niet op de huid)
met etherische lavendelolie (géén lavandin!)
en smeer voor het rijden wat op de borst van je paard (NIET onder neusgaten).

Toen ik dat bij mijn racemonster deed kende ik hem niet meer terug.
Na de rit had hij voor het eerst een randje schuim langs de lippen.
Had ik jaren eerder willen ontdekken!

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje schrik van sommige reacties m.b.t. het bit Lips are sealed
Ik ga helemaal met RK mee.
Ik rij ook al bijna twintig jaar en mij is vanaf dag een altijd verteld dat wat je ook in de mond van je paard hangt, als ze gaan, gaan ze gewoon; ieder bit kan tussen de kaken genomen worden. Een pijnprikkel lijkt me niet aangenaam; zou jij het nog prettig vinden om "ontspannen" op buitenrit te gaan met een ruiter op je rug die helemaal in de stress zit omdat er perse een galop moet worden gedaan en vervolgens je bek over midden trekt? Ik denk dat ook de druk en angst die je mee neemt op buitenrit over het feit of je paard wel of niet op hol gaat een groot probleem is. Heb namelijk zelf een tijdje een paardje voor iemand gereden met het zelfde probleem, er zat geen "rem" op. De oplossing: menstang met aansnoerneusriem. Dag een heb ik er een trens in gehangen en ben zelf eens gaan kijken. En wat blijkt, na flink wat oefenen in de bak kon mevrouw prima naar buiten op een trensje en stond stil bij de eerst "whoa".Mijn motto is daarom nog steeds: als je paard niet op een simpel bitje te rijden is -> terug naar de basis!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:31

idje schreef:
Anoeska schreef:

Als je tweede teugel helemaal los hangt, ben je te laat met reageren voor een goede correctie.
Dat is dus de moeilijkheid van het correct met twee teugels rijden. Die tweede teugel zo houden, dat je er normaal geen druk op hebt, maar wel in geval van nood en bij voorkeur in the splitsecond ervoor, je wel onmiddellijk druk kunt geven (door je handen te kantelen bijvoorbeeld)
Maar omdat te kunnen moet je dus wel heel bewust zijn van wat je met je handen doet.
Vandaar dat ik niet zonder meer voor ben.

Heb je gelijk in hoor. Ik probeerde eigenlijk alleen maar te zeggen, dat ik het niet heel erg vind als er voor buitenrijden een hulpmiddel wordt gebruikt, dat niet inwerkt wanneer het paard braaf is, maar wel een redmiddel in nood kan zijn. En dat dat alleen door een bewuste consequente ruiter gebruikt kan worden, en niet door de eerste de beste die bij elk hupsje van het paard meteen de tweede teugel vol aantrekt, dat spreekt voor mij een beetje voor zich.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:34

Ja tuurlijk probeer ik hem terug te nemen als ie richting een boom gaat....

Sommigen zeiden blijf stappen de hele weg ook in de berm dit heb ik natuurlijk ook geprobeerd maar dat werkt echt niet en na tijdje was ik het zat.

Pony dribbelde bij het leven...gingen bokken en steigeren vanuit halt houden...het zat niet lekker....dan liever ff wat harder zodat ie op de dijk bij het verkeer "normaal doet"

Tijdens een van die ritten ( ik rij altijd alleen) kwam iemand van stal die readings geeft naar mij toe. En zei het volgende,

"Prince is zeer boos op je, omdat je alleen maar langs de weg stapt (zij weet niet eens dat ik buiten rij) ik moest maar weer gauw gaan draven anders zou ik dus "straf krijgen"

Ik heb toen hard gelachen....volgende dag weer stapritje en ja hoor pony boos stond stil niet meer vooruit of achteruit te krijgen...
Ik afgestapt om hem te leiden.......Ik kreeg dus een hap in mijn hand en hij bleef bijten.....als ik hem aantikte met de zweep dan beet ie in mijn ouders en hard ook......toen weer erop gekropen

De volgende dag...kwam mijn stalgenoot en die zei " Ik hoorde dat je je straf hebt gehad" ....zucht

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:36

Mathilde schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje schrik van sommige reacties m.b.t. het bit Lips are sealed
Ik ga helemaal met RK mee.
Ik rij ook al bijna twintig jaar en mij is vanaf dag een altijd verteld dat wat je ook in de mond van je paard hangt, als ze gaan, gaan ze gewoon; ieder bit kan tussen de kaken genomen worden. Een pijnprikkel lijkt me niet aangenaam; zou jij het nog prettig vinden om "ontspannen" op buitenrit te gaan met een ruiter op je rug die helemaal in de stress zit omdat er perse een galop moet worden gedaan en vervolgens je bek over midden trekt? Ik denk dat ook de druk en angst die je mee neemt op buitenrit over het feit of je paard wel of niet op hol gaat een groot probleem is. Heb namelijk zelf een tijdje een paardje voor iemand gereden met het zelfde probleem, er zat geen "rem" op. De oplossing: menstang met aansnoerneusriem. Dag een heb ik er een trens in gehangen en ben zelf eens gaan kijken. En wat blijkt, na flink wat oefenen in de bak kon mevrouw prima naar buiten op een trensje en stond stil bij de eerst "whoa".Mijn motto is daarom nog steeds: als je paard niet op een simpel bitje te rijden is -> terug naar de basis!

Ben ik het niet mee eens moet je eens aan de top-springruiters vertellen...
Wat voor bit gebruikt u...een WAT
Terug naar de basis je moet met een gewoon trensjes je het parcours rond kunnnen.
(gaat niet eens proberen met de pony)