Anoeska schreef:Ik ben het eigenlijk wel met RK eens. Je paard moet, ook buiten, aan de hulpen staan. En da's een kwestie van trainen. Aan de andere kant heb ik er geen bezwaar tegen als dat trainen gebeurt met behulp van een pessoa/pelham. 2 teugels, waarvan eentje gewoon inwerkt, waarmee dus geod getraint kan worden om je paard aan de hulpen te krijgen. En op dat moment hangt de andere teugel gewoon los. Maar mocht het op een bepaald moment toch echt mis gaan, is er nog wel die 2e noodteugel om je te redden. Ruiter moet hierbij wel echt consequent zijn 99% van de tijd op de 1e teugel rijden, en de 2e in echte nood. Na verloop van tijd is je paard zo getraint dat 'ie prima aan de hulpen staat, en is de 2e teugel en de pessoa/pelham niet meer nodig.
Als je tweede teugel helemaal los hangt, ben je te laat met reageren voor een goede correctie.
Dat is dus de moeilijkheid van het correct met twee teugels rijden. Die tweede teugel zo houden, dat je er normaal geen druk op hebt, maar wel in geval van nood en bij voorkeur in the splitsecond ervoor, je wel onmiddellijk druk kunt geven (door je handen te kantelen bijvoorbeeld)
Maar omdat te kunnen moet je dus wel heel bewust zijn van wat je met je handen doet.
Vandaar dat ik niet zonder meer voor ben.