[WN] Technisch vraagje aan de zadelmakers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Re: Technisch vraagje aan de zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:39

Even een paar opmerkingen van mijn kant:

a) Zo lang als ik op dit (en andere) forum kom, (en dat is al heel wat jaren), is er door mij EN Willem met grote regelmaat veel uitleg gegeven. Soms zelfs hele romans.
b) Al net zo lang mag iedereen, ZONDER enige verplichting, bij mij EN Willem langs komen voor 1001 vragen. Wij zijn heel happy met "algemene belangstelling". Bij ons geen verkooppraatjes (hoewel we graag verkopen).
c) Mijn website EN die van WIllem bevatten (naast commerciele zaken - natuurlijk -) ook heel veel algemene uitleg. Zo heef mijn webite AL JAREN :
== een FAQ pagina (met heel veel vragen, uitgewerkt) die ook nog eens met regelmat wordt bijgewerkt
== een foto sessie waarop de bouw van een zadel staat (denk niet dat die serie die nu op forum X staat iets nieuws is...
== een down-loads pagina waar men diverse artikelen kan down-loaden die ik schreef voor allerlei bladen.....
== links naar website waar je nog veeeeeeeeeeel meer over westernzadels kunt lezen

M.a.w. je mag stellen, dat wij er veel aan gedaan hebben om "jullie" van heel veel informatie te voorzien (en let wel, zonder ENIGE verplichting).

Hoewel je natuurlijk kunt stellen, dat er altijd nieuwe mensen op forums zullen komen, is er m.i. sprake van een ander fenomeen:
- Omdat die zadelmakers in hun betoog de indruk wekken dat ze zich afzetten tegen de fabrieksmerken, zullen ze wel "voor eigen parochie prediken". Dat is natuurlijk voor een deel zo (want wie maakt er geen reclame?) maar voor 90% is dat gestaafde kritiek. Met regelmaat hebben we laten zien dat er ook bij een BC maar wat afgespijkert wordt; dat een Continental FlexTree voor zijn dure geld eigenlijk bagger is. Daar kun je niet om heen, de feiten liegen er niet om. Vreemd genoeg wordt daar dan niet veel aandacht aan besteed (kijk maar hoe lang zo'n topic in de top 10 staat): men heeft dan een "ander type" of "mijn" BC komt uit Dorp X (en is dus goed). Men blijft echter wel veel kritische vragen stellen daar waar het het product van die zadelmakers zelf betreft. Alsof men die aan de tand wil voelen. Zeker als er ook maar 1 vuiltje op de reputatie LIJKT te zitten.

Op zich zijn die vragen nog niet zo erg; ze zijn allemaal eerlijk te beantwoorden. Vragen stellen is niet erg, maar bij kritische vragen met een scherp kantje, wordt het anders. Want dan moet je als vragensteller toch op zijn minst een basis hebben voor je kritische opstelling. Vreemd is dan, dat men:
== Vaak weinig van westernzadels weet. Men kent vaak niet eens de benaming van de diverse onderdelen, of de basis elementen van de constructie.
== Vragen stelt "om andere wakker te houden". Dat vragen stellen "voor de buurvrouw" is een vorm van verstoppertje spelen, die nare indrukken wekt. Niet doen. Laat je buurvrouw zelf maar die vragen stellen, want die heeft het probleem - niet dan?- Je gaat ook niet voor je buurvrouw staan afwassen. JIJ hebt wel wat beters te doen: paard rijden. En fatsoenshalve zou men eens zijn echte naam en woonplaats onder de tekst kunnen zetten. Dat doe ik altijd, is wel zo netjes en geeft meer openheid. Jullie weten wie wij zijn, maar wij hebben geen idee tegen wie wij aan zitten te typen....
== Ik heb heel sterk de indruk dat het "stiegelen" belangrijker is, dan het antwoord op een vraag. Vaak blijkt dat men niet eens leest wat we hebben geschreven (voor mij zo zeker als 2x2 4 is). Ook dat men vaak die informatie (zoals o.a. te vinden via mijn website) helemaal niet wil benaderen. Nee, er spelen andere drivers en dat merken wij....
== Altijd maar dezelfde vragen blijft stellen. Vraag de mod deze vragen eens te rubriceren en "vast te plakken". Dan heeft die ook wat zinvols te doen en dient "het volk". FAQ's westernzadels.....Dan stellen wij (ik praat ook ven voor Willem) graag tijd ter beschikking om die vragen correct te beantwoorden.

MVG Louis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 14:00

Wat jammer toch dat het blijkbaar op een openbaar forum not done is om een open technische discussie aan te gaan zonder het meteen op de man te moeten spelen en achterdochtige uitspraken te doen.
Als dit de manier is om klanten te winnen hoop ik dat je er veel succes mee hebt.
Ik hou het hierbij voor gezien.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:57

DubbelDun schreef:
Wat jammer toch dat het blijkbaar op een openbaar forum not done is om een open technische discussie aan te gaan zonder het meteen op de man te moeten spelen en achterdochtige uitspraken te doen.
Als dit de manier is om klanten te winnen hoop ik dat je er veel succes mee hebt.
Ik hou het hierbij voor gezien.

Op deze manier winnen wij geen klanten. Mensen die echt in Custom zadels geïnteresseerd zijn, zijn al lang langs geweest OF hebben al lang ons email adres gevonden OF ons tel. nummer. Die hebben de websites van zadelmakers al van voor naar achter en van onder naar boven doorgespit. Links bekeken en informatie ingewonnen. Die zitten niet op dit soort oeverloze discussies te wachten, geïnitieerd door mensen die zogenaamd ALLES willen weten, maar er NIETS voor willen doen en (vreemd genoeg) ALTIJD aangeven al een heel goed zadel (denken) te hebben. Waarom wil je alles weten over iets dat je niet hebt? Je bent toch happy? Of wil je gewoon blijven schieten op iets, waarvan je de ware achtergronden niet kent?

Zo en nu ga ik verder en ik hoop dat ook dit topic op slot gaat…..

MVG Louis

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:48

Je hebt een hoge pet op van je klanten sablou, dat ze dus echt van de hoed en de rand weten. Als je een goeie zadelmaker bent, wat ze zelf beweerd, ben je met deze klanten klaar als ze hun zadel hebben gekocht. Ik neem aan dat je graag klanten wil blijven houden. Dan is dit niet te manier om klanten te werven.

Ik vind je behoorlijk respectloos oa hier naar DubbelDun hier in dit topic, een topic waarbij ik wel interesse heb maar niet heb getoond, dit omdat ik niet zo kletser ben in topics zoals deze. Ook niet omdat ik 'voel' dat er hier niet met respect wordt gesproken tegen iemand die, in vergelijking met jou, een leek is. Ik voel me dan niet geroepen mee te praten, ik voel me ook niet geroepen om langs te komen, niet op een fiets en ook niet met de auto.

Misschien zit je helemaal niet op mij te wachten als klant, ik zit niet te wachten op jou als zadelmaker.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:21

Pfff, ben net terug van mijn paardje.

Weten we nu alles over het blokken? Alles duidelijk? Iedereen blij?

Kunnen we dit topic sluiten.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:23

Ik vind eigenlijk ook, (met Sablou) dat als iemand iets wil weten je dat ook op een direktere manier kan en mag aankaarten.

Topicvoorbeeld: "Zadel bobo's! Leg nu nog eens duidelijk uit hoe het zit!"

En jullie zullen merken dat wij dan met veel pleizier alles weer een keer uitleggen!
Is toch veel leuker en gezelliger.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:51

AafkeB wat bedoel je hier precies mee?? DubbelDun was zo dit topic ook begonnen. Ik vond haar vraagstelling ook helder en duidelijk en kijk wat ervan gekomen is.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:47

Ja, Ods, heb je op zich wel gelijk in, maar toch ook niet, er is hier iets niet lekker.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 29-12-06 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:54

En als ik nou eens aan een zadelmaker vraag kan een ouder paard veranderen in de spieren wat is dan jullie antwoord?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:58

nou, miss quincy, ik zou zeggen "dat zit er dik in" Het ene paard minder als het andere. Maar zeker bij de rug en de schouders zal je bij het ouder worden veranderingen zien.
Hangt erg van het individu af, en misschien training?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 02:12

Dan ben jij een zadelmaker die een goed antwoord geeft.

Mijn paard heeft bijna 2 maand stil gestaan en ik kon gewoon aan mijn zadel zien dat mijn paard in de spieren is veranderd , en dat had ik in het begin van dit jaar dus ook alleen waren de spieren toen minder dan nou.
En het grappige is op 10 maart van dit jaar heb ik dus een zadel pasclinc gevolgd en toen ontdekte ik dus dat mijn zadel niet paste en nog geen 2 maand later heeft er iemand naar gekeken en ik was heeeeeeeeeeeeel erg verbaasd want toen paste het zadel in eens perfect, dus vandaar dat ik deze vraag eens stelde omdat ik heel erg benieuwt was naar een antwoord van nog een zadelmaker/passer

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 02:16

Veranderingen die te maken hebben met seizoen en training zijn normaal. En niets om je zorgen over te maken bij een goed passend zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 03:37

sablou schreef:
== Altijd maar dezelfde vragen blijft stellen. Vraag de mod deze vragen eens te rubriceren en "vast te plakken". Dan heeft die ook wat zinvols te doen en dient "het volk". FAQ's westernzadels.....Dan stellen wij (ik praat ook ven voor Willem) graag tijd ter beschikking om die vragen correct te beantwoorden.

Even een meelezer op de late avond/nacht, ik ga het eens overleggen met de mod van dit forum en de betrokken mensen van dergelijke praktische links naar diverse topics over de diverse western zadel e.d. vragen die frequent gesteld worden. Ik voel hier namelijk wel degelijk voor Lachen Uiteraard zal ik dit bespreken met de schrijvers van deze teksten of zij hiervoor voelen. Een vraag, weten jullie nog de termen of vragen van diverse 'zaken' waar ik op kan zoeken, ik ben nl niet zo bekend hierin, had bijv. nog nooit van blocken gehoord in deze context. Dat is wel zo handig voor me Lachen

Ik heb dit topic doorgenomen en vind het zeer interessant, ik ben echter een zeer simpele recreatieve ruiter die toevallig (onder andere) een westernzadel op dr paard heeft liggen. Ik weet dat het redelijk ligt (niet zo perfect als zou moeten, dat geef ik eerlijk toe, maar voldoende genoeg) en ben er best tevreden over, ooit komt er wel een kwalititatief hoogstaand zadel, maar daar zal voor gespaard moeten worden. Enfin, ik dwaal af, wat ik wou zeggen, ik weet dus enkel de basis, ik ken de namen van de onderdelen van een zadel, weet wat basis kennis over de merken en verschillende types zadel en daar houdt het bij op. In dit topic gaan de mensen op een behoorlijk diep niveau (voor mij) in op allerhande zaken die komen kijken bij het fabriceren van een zadel. Ik kan me voorstellen dat dit voor meer mensen geldt.

Sowieso weten veel mensen maar weinig af van de zaken die back to basic gaan. Veel kennis gaat verloren door de grote versnipperdheid, en enorme hoeveelheid matige en foute informatie en dat is zonde Lachen Tuigage is niet mijn vlak, eerder ruwvoer, voor jullie denken waar dat jonge grut (mijzelf) het over heeft Knipoog Daarom zou een FAQ op het gebied van de WN tuigage mooi kunnen meehelpen als een overzicht op Bokt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 03:51

AafkeB schreef:
Veranderingen die te maken hebben met seizoen en training zijn normaal. En niets om je zorgen over te maken bij een goed passend zadel.

Ik weet dat het met de training heeft te maken en met het seizoen dus daar kan ik mij ook niet druk om maken, omdat ik weet wat de oorzaak is.
Toen ik mijn paard kocht toen paste het zadel dus echt helemaal niet en dat is nou bijna 6 jaar geleden.
En ik ben blij dat ik er steeds meer bij leer op het gebied van paarden en het tuigage dat er bij hoort.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:07

@MSQuincyTE
Citaat:
En het grappige is op 10 maart van dit jaar heb ik dus een zadel pasclinc gevolgd
Nou zeg je toch exact hetzelfde als ik beweer.....
JIJ hebt je dus - al lang - verdiept in de materie....

Ik hoop dat je voelt wat ik (wij) bedoel(en).

MVG Louis

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:47

AafkeB schreef:
Ja, Ods, heb je op zich wel gelijk in, maar toch ook niet, er is hier iets niet lekker.

Als je naar het bovenstaand bericht kijkt van Sablou weet je gelijk waar aan het ligt Knipoog Kan je nog zo'n interessante vraag stellen maar als er keer op keer een, imo, kinderachtig antwoord op komt houd het een keer op. Blijkbaar vind hij het nodig om in ieder bericht tussen de regels door een sneer te geven naar wie of wat dan ook. Op die manier is het toch niet leuk 'praten' meer?

Maargoed, dit schiet het totale topic voorbij. Idd heel jammer, ik ben een stukkie wijzer geworden, over blocken en over andere dingen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:23

Ods schreef:
AafkeB schreef:

Als je naar het bovenstaand bericht kijkt van Sablou weet je gelijk waar aan het ligt Knipoog Kan je nog zo'n interessante vraag stellen maar als er keer op keer een, imo, kinderachtig antwoord op komt houd het een keer op. Blijkbaar vind hij het nodig om in ieder bericht tussen de regels door een sneer te geven naar wie of wat dan ook. Op die manier is het toch niet leuk 'praten' meer?

Maargoed, dit schiet het totale topic voorbij. Idd heel jammer, ik ben een stukkie wijzer geworden, over blocken en over andere dingen.

Ik heb heel sterk het gevoel dat er de laatste tijd in dit soort topics allerlei onderstromen zitten.
Natuurlijk worden we wijzer van de uitgebreide uitleg en de vragen en antwoorden maar of het op deze manier prettig is.... het lijkt meer alsof men elkaar wil betrappen op onjuistheden...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:39

op "westernzadelkunde" leg ik ook twee keer uit over "blokken" en nog een heleboel andere dingen. Lees het door!
In een ideale wereld zou je blind op de expertise van een verkoper moeten kunnen vertrouwen, maar in de échte wereld blijkt dat niet te kunnen. Ik informeer me altijd voor ik een serieuze aankoop doe.
Dus is het noodzakelijk dat we allemaal ook een beetje inzicht in zadels hebben. Het is niet eens zoveel om te lezen, maar je komt véél beter beslagen ten ijs als je wat eenvoudige dingen weet.

Het blokken is niet eens zo belangerijk. De pasvorm, kwalitatief hoogstaand materiaal, rigging, en hoe je paard opgemeten wordt, zijn het hoogste belang.
Daar móet je zelf wat vanaf weten. Als dát goed zit kan je lekker nadenken over stijl, kleur, tooling, zilver etc.

Alles wat ik kan bedenken om jullie te helpen staat in het topic. En iedere keer als me weer wat te binnen schiet vul ik het aan. Maak er gebruik van.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:24

Citaat:
Nu breekt mijn klomp.....
IK geef jullie tot in de treure antwoord. Maak er zelfs plaatjes bij, met handleiding en stappenplan.
Dat is geen sneer tussen de regels door, hoor. Dat is objectieve en heel goed bedoelde informatie.
Maar vervolgens gaan mensen die informatie zeer kritisch tegen het licht houden; proberen er gaten in te schieten, dan wel toetsen op onwaarheden of foutjes. DAT is niet leuk.
Bedenk nogmaals dat het Aafke, Willem en mij heel veel tijd kost om jullie van die informatie te voorzien.
En ja, ik word dan scherend, als ik merk dat het niet om het doel maar om het middel (namelijk door blijven zeuren) gaat.
En ik ben niet de enige.....

MVG Louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:30

Dames en heren... lief zijn, kerst is net geweest, vrede op aarde? Clown

Ik heb de opmkerking van Sablou gelezen en las daar totaal geen sneer in, je moet ook niet alles negatief willen opvatten. Ga uit van het goede in de mens en lees niet tussen de regels door, en als je die wel leest, geef je kussen een mep, ga de stal mesten, en lees er vervolgens overheen en ga er niet op in. Wees de wijste, dit soort vage sfeerbedervende opmerkingen zijn precies waarom de gemiddelde leek het niet lang uithoudt op WN.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:26

Maya schreef:
Dames en heren... lief zijn, kerst is net geweest, vrede op aarde? Clown

Ik heb de opmkerking van Sablou gelezen en las daar totaal geen sneer in, je moet ook niet alles negatief willen opvatten. Ga uit van het goede in de mens en lees niet tussen de regels door, en als je die wel leest, geef je kussen een mep, ga de stal mesten, en lees er vervolgens overheen en ga er niet op in. Wees de wijste, dit soort vage sfeerbedervende opmerkingen zijn precies waarom de gemiddelde leek het niet lang uithoudt op WN.

helemaal mee eens maya,ik volg deze en eerdere discussies tussen dd en sablou c.s. al langer,volgens mij worden zij nooit "vrienden'.ik voel met sablou mee, dd kan wel erg zagen tegen beter weten in m.i.en daar word sablou wat kribbig van.dus,dd,lief zijn en sablou ontspan,het sop is de kool niet waard.en toch ben ik weer wijzer geworden vwb westernzadels en alles wat erbij komt kijken.ik vind alleen de discusies teveel op de man gespeeld tussen de regels door en dat lijkt mij niet de bedoeling van zowel dd als sablou c.s..dit jaagt mensen van het forum mi en zo leert niemand wat,want we willen toch een groot publiek bereiken vwb zadel knowhow.wat mij betrefd slotje erop en shake hands Haha!

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:15

@ DD, ik waardeer het dat je je verdiept in dit soort dingen en het helemaal probeert uit te zoeken. Ik ben ook, al voordat ik een pony had, over vanalles info aan het zoeken en het zadeltechnische gedeelte blijf ik lastig vinden. Ik ben ook niet zo'n meetyper bij topics... Bloos Op dit moment heb ik een BM boomloos, wat mij, na het zoeken van veel info, het ideale zadel lijkt om mijn pony straks in te gaan rijden. Maar misschien blijkt dit absoluut niet zo te zijn en is een boomzadel toch veel beter voor hem. Aangezien ik veel verschillende meningen zie, ben ik er nog niet uit wat het beste is. Doordat je de bouw van het zadel zo laat belichten kan ik hier beter inzicht in krijgen. Ik ben blij dat de zadelmakers hun visie willen delen, want bij de aankoop van een boomzadel wil ik er sowieso een op maat laten maken. Dus mss 'tot over 2 jaar!' Doei! (dan is ie 3 Tong uitsteken)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 10:47

Die meningen zul je altijd wel houden en overal zit wel een waarheid in, een kwestie van de voors en tegens tegen elkaar afwegen.
3 lijkt me nog erg jong om al een zadel te laten aanmeten, persoonlijk zou ik daar nog 1 a 2 jaar mee wachten, dus tot ie 4 a 5 is.

En misschien zit je tegen die tijd zo lekker op je BM dat je niet anders meer wilt (en je paard ook niet Knipoog )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:19

Ik lees toch echt verschillende dingen over de leeftijd waarop je een paard een zadel moet laten aanmaken (ook op Amerikaanse sites). Zo lees ik bijvoorbeeld dat het toch wel vaker zo is dat een paard rond de leeftijd van een jaar of 5 - 6 uit zijn zadel groeit. Dat een merrie die een aantal veulens heeft gekregen ook een aardige kans loopt op een niet passend zadel en dat oudere paarden met een doorzakkende rug eveneens kans op niet passende zadels hebben.

Toch wordt (weer door andere zadelmakers) aangegeven dat een eenmaal aangemeten zadel zou passen voor het leven. Ik heb het dus niet over seizoensinvloeden als even te dik of even iets minder dik, maar echt in bouw...

Kan iemand met verstand van zaken mij vertellen hoe het kan dat als een paard bijvoorbeeld drie veulens heeft gehad en de rug duidelijk een andere lijn heeft, dat een zadel nog past? Of is dat zadel dan passend te maken (kun je de boom aanpassen). En wat nu echt een redelijk ideale leeftijd is om een paard een maatzadel aan te meten.

Zo maar een paar vraagjes dus.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:46

Ik wacht voorlopig ook nog even met een custom made, mijn merrie is nu 4,5 jaar oud en ze groeit nog steeds als kool!
Haar hele model wordt ook steeds anders. Ik heb nu een half jaar dit zadel (die toen perfect paste) en ik twijfel nu al of ie nog wel goed ligt....
Met recht een dure hobby Huilen