Kieffer-leer niet bestand tegen zadelzeep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

Re: Kieffer-leer niet bestand tegen zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:21

ik doe zowel kieffer zadel als hoofdstellen met zadelzeep..
nooit problemen mee gehad.
alleen moet je dnek ik niet dagelijks gaan staan boenen dan is het logisch dat de verf eraf gaat uiteindelijk.. Clown

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:39

Ik heb ook een kiefferzadel dat is inmiddels 9jr oud maar nog net zo mooi.
Ik gebruik ook altijd zadelzeep en daarna de dressing van stubben ( hamanol) die vind ik t fijnst. Ik gebruik olie (soms) aan de onderkant van de zweetbladen en de singelstoten maar gebruik NOOIT GEEN OLIE OP HET ZITVLAK !!Dat mag dus niet.
Mijn nieuwe kieffer hoofdstel geeft ook niet af...

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:37

Ik heb ook een kiefferzadel op lease pony.

Dat zadel is van '99 meen ik? wel slijtplekken, maar zadelzepen gaat best hoor Lachen

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:44

Goh, ik wist wel dat ik niet zo'n poetsdoos ben maar sommigen van jullie maken wel heel vaak leer schoon/ vetten het in.

Ik heb een kieffer zadel (circa 10 jaar oud) en maak hem circa 2 x per jaar schoon met zadelzeep. Circa 3 keer per jaar vet ik dit zadel in (met zadelolie). Het zadel is echt in topconditie: pik en pikzwart en soepel leer waar je U tegen zegt!

Koop ik een nieuwhoofdstel dan vet ik het de eerste maand een paar keer per week in omdat het leer vaak uitgedroogd is. Daarna vet ik het circa 3 keer per jaar in (gebruik voor hoofdstel nooit zeep).

Greetz mexxiemaal

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:51

mexxiemaal schreef:
Goh, ik wist wel dat ik niet zo'n poetsdoos ben maar sommigen van jullie maken wel heel vaak leer schoon/ vetten het in.

Ik heb een kieffer zadel (circa 10 jaar oud) en maak hem circa 2 x per jaar schoon met zadelzeep. Circa 3 keer per jaar vet ik dit zadel in (met zadelolie). Het zadel is echt in topconditie: pik en pikzwart en soepel leer waar je U tegen zegt!

Koop ik een nieuwhoofdstel dan vet ik het de eerste maand een paar keer per week in omdat het leer vaak uitgedroogd is. Daarna vet ik het circa 3 keer per jaar in (gebruik voor hoofdstel nooit zeep).

Greetz mexxiemaal

Hoe maak jij je hoofdstel schoon dan? Vet jij je hoofdstel in terwijl het nog vies is van huidsmeer en viezigheid? Zapelzeep (mits een goede) heeft een verzorgende werking en daarnaast maak je het leer er goed mee schoon.

Pareltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:02

zadelzeep: gebruik je als het leer vies is en je het schoon wilt hebben want vet olie enz. maakt niet schoon

zadelspray: maakt net als zadelzeep schoon, maar verzorgt het leer ook niet.

vet: zorgt dat het leer niet uitdroogt en beschermt het tegen water (regen)

olie: is vloeibaar en anders in gebruik, maar doet inprinciepe hetzelfde als vet, maar olie is niet op de kussens van zadels geadviseerd omdat het in het wol trekt en vet doet dat neit.

maar een beetje kwaliteitsleer moet tegen alles kunnen wat hierboven staat!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:07

Nog nooit van gehoord, mijn zadels en hoofdstellen maak ik allemaal schoon met zadelzeep. Rij alleen met kieffer hoofdstellen en die zijn na al die jaren nog netjes en mooi zwart.

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:38

MISTRAL94 schreef:
mexxiemaal schreef:

Greetz mexxiemaal

Hoe maak jij je hoofdstel schoon dan? Vet jij je hoofdstel in terwijl het nog vies is van huidsmeer en viezigheid? Zapelzeep (mits een goede) heeft een verzorgende werking en daarnaast maak je het leer er goed mee schoon.

Nou, ik weet niet wat jij met een hoofdstel doet, maar zo vies wordt het bij mij niet! Terwijl ik toch een fanatieke bosruiter ben! Ik vind het allemaal een beetje overdreven met al dat schoonmaken en invetten, zoals ik al zei: mijn tuig is in perfecte staat!

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:42

Ik heb voor mijn kieffer spullen gewoon alle schoonmaak en vet middelen van kieffer zelf. Zo'n potje met zadelzeep van kieffer en vet en zwartsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:06

Toch zit er ( imo) wel een kern van waarheid in dit verhaal.
Mijn vriendin heeft mijn KiefferWien ooit overgenomen, nu een jaar of 13 oud, en dat ding is nu echt zowat groen.
Ik ben een poetser, met mijn spullen, en dat is ik ook al met dat zadel, en zij onderhoudt het ook goed... zal eens een kiekje maken van dat ding, kunnen jullie zien wat de TS bedoelt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:39

mexxiemaal: Een hoofdstel wordt altijd door gebruik vies, dan wel door zand dan wel door huidsmeer zweet is ook niet goed voor leer dat bijt er ook in. Maar jij smeert het vet gewoon over de viezigheid heen?

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:47

MISTRAL94 schreef:
mexxiemaal: Een hoofdstel wordt altijd door gebruik vies, dan wel door zand dan wel door huidsmeer zweet is ook niet goed voor leer dat bijt er ook in. Maar jij smeert het vet gewoon over de viezigheid heen?

Mijn hoofdstel is op de neus en frontriem onderlegd met kunstleder (dit is trouwens bij de meeste hoofdstellen). Invetten/ schoonmaken met lederzeep heeft zeker geen zin op die plekken. Ik ben zuinig op mijn spullen, altijd (nat) chabrak onder mijn zadel vandaan, nooit singel over zitvlak leggen (wat de meeste wel doen, maar dit is zeer slecht voor je zitvlak ivm zweet).

**Goed kwalitatief leder, zuinigheid en de verzorging die ik nodig acht voor mijn spullen: zorgen ervoor dat mijn tuig in goede conditie is en blijft!**

Hiermee is wat mij betreft onze discussie gesloten (in het stro topic was je ook al lekker bezig).

Greetz mexxiemaal

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:52

Ja wij verschillen qua mening hierover. Ik stel jou gewoon een vraag maar blijkbaar voel jij je erg aangevallen hierover gezien je reactie Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:07

Voor de geinteresseerden: ik heb het hoofdstel afgelopen weekend schoongemaakt met zadelzeep en daarna een goede beurt met lederdressing gegeven.

Afgaande op de reacties hier zou ik denken dat zadelzeep geen kwaad kan, zoalng je het maar niet te vaak doet.

Ik denk dat het alleen ga gebruiken als het erg vies is. Het meeste vuil gaat er met een nat wonderdoekje nl. vaak wel af.

*edit* typo
Laatst bijgewerkt door BabbieB op 02-01-07 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:23

Quote onderschrift van MISTRAL94:
Momenteel in het bezit van een aardig kort lontje...
-----------------------
Hahaha dit zegt genoeg!

Zonder dollen: ook ik ben een voorstander om iedereen in zijn waarde te laten hoor!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:43

Mexxiemaal: Mijn vraag was anders wel serieus hoor Knipoog

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:42

mexxiemaal schreef:
-----------------------
Hahaha dit zegt genoeg!

Zonder dollen: ook ik ben een voorstander om iedereen in zijn waarde te laten hoor!

Toch vindt ik je opmerking hierboven niet echt iemand in zijn waarde laten.
Je kent deze persoon in kwestie niet, en zo'n opmerking is dan ook niet op z'n plaats. Er wordt in dit topic een serieuze vraag gesteld.
Geef gewoon antwoord, en laat andere opmerking achterwege.

Ik heb trouwens nog nooit gehad dat m'n leer raar werd van zadelvet.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:35

nou dames,
het gaat wel weer lekker hier!
sommige opmerkingen vind ik echt zeer ongepast!

maar goed.
ik vind dat je altijd eerst je spul moet schoonmaken voordat je er olie of vet opsmeert. ik heb een hafje met een eenorme bos met manen. daar komt allemaal huidvet achtig iets vanaf. als ik daaroverheen zou gaan vetten enzo dan zou ik binnedekorste keren me spullen kunnen weg gooien!
ik doe zoiezo me spullen een paar keer per jaar maar invetten enzo. en het blijft zeer netjes!

nou graag weer verder met de vraag van de ts dat zal ook wel fijn zijn voor haar!
inplaats van dat er weer een rel door uit voorkomt!
dus ook al die banketstaaf dingen zoals:
-----------------------
Hahaha dit zegt genoeg!

vind ik gewoon echt niet kunnen dus doe ff normaal!

groetjes danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:13

Lobke_ schreef:

vind ik gewoon echt niet kunnen dus doe ff normaal!

groetjes danielle

Ben ik nu ( samen met Mistral94) de enige die het een behoorlijk overdreven reactie van mexxiemaal vindt?
Mistral94 vraagt alleen of ze het vet over de viezigheid heen smeert, is dat zo aanvallend dan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:18

Bitch: Ik vind het idd behoorlijk overdreven en getuigd eigenlijk van kinderachtig ontwijkend gedrag. Want het was idd gewoon een vraag.
Overigens zijn Lobke_ en Roosje_ dat ook van mening als ik dit zo lees Knipoog

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:30

Hallo allemaal, even wat rechtzetten: het wordt allemaal compleet uit zijn verband getrokken. Dit is echt nooit mijn bedoeling geweest!

Antwoord op je vraag: als mijn tuig niet vies is, dan kan ik ook niet de olie/ vet over de vuiligheid heen smeren. Ik ben echt zuinig op mijn spullen, alles is nog pikzwart naar jarenlang gebruik, het is soepel, mijn stiksels zijn nog sterk, het wit onderlegde van mijn neusriem is nog spierwit, geen scheurtjes, kapotte gespen etcetc. Kortom: no problem!

Ik heb even nagevraagd en ervaringen uitgewisseld met vrienden en familie wat betreft lederonderhoud: hun poets/ invetfrequentie is vergelijkbaar met de mijne.

Duss.... succes allemaal met het lederonderhoud (erg handig zo'n kerstvakantie). Ik hoop eigenlijk wel dat de vraag van TS ondertussen al beantwoord is (we moeten maar weer snel ontopic gaan)!

Greetz mexxiemaal