hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:06

@ DubbelDun; ik doelde op de goedkoopste westernzadels van Divoza Ja

Ik wil hier trouwens niet roepen dat ik de allerduurste zadels heb hoor Knipoog
Ik heb een Wintec dressuur voor m'n pony en een Kentaur dressuur voor m'n paard, denk dat dat redelijke middelklassers zijn.

@ Germie; ik denk dat het grootste 'gevaar' is, dat er geen zadelmaker bij komt. Niemand die kijkt of een zadel daadwerkelijk prima ligt. En dit is zowel bij een duur als een goedkoop zadel erg belangrijk!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:08

Allemachtig...
Voor elk budget een "passend" zadel zullen we maar zeggen....

Mijn zadel ligt in puin ( viewtopic.php?f=117&t=698622&hilit= Boos! ) en ik ben me aan het orienteren wat ik ga doen, maar dat is me te gek hoor...

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:09

Ik heb een zadel van €300 gekocht en die zijn kwalitatief heel goed, weet alleen het merk niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:12

Definieer "kwaliteit"?

Want wat "kwaliteit" dan is, is een heel rekbaar begrip heb ik gemerkt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:28

Kwaliteit is voor mij veilig (dus niet het risico lopen dat bij een nieuw zadel na relatief korte tijd je singel knapt, je fender afbreekt omdat het met een paar slechte schroeven vast zit, of je door je beugel zakt omdat de beugel ervan binnen uitziet zoals op het plaatje van DD. Of beugels zoals op het bovenste zadel.

Kwaliteit is ook een zadel dat een zodanige pasvorm heeft dat het uberhaupt zou kunnen passen op een paard. Sommige van die zadels zijn zo slecht dat ze altijd zullen knellen op de schouders en bridgen.

Goede kwaliteit is ook dat er een zadelpasser wordt bijgeleverd met verstand van zaken. Zodat je weet wat je koopt en dus niet je paard an gort rijdt met je zadel.

Dat vind ik echt het minste.

En inderdaad wil je als sporter een goed westernzadel, dan zit je al gouw rond de 2000 euro voor een gewoon werkzadel. Maar iemand die begint hoeft dat er niet aan uit te geven.

Ook voor 400 - 500 kom je een eind. Er zijn nogmaals goede tweede handse op de markt.

Spaar toch a.u.b. even door. 200 euro erbij leggen is een zaak van
- geen nieuwe deken kopen, maar die laten repareren
- en 1 setje minder kopen in het jaar
- misschien je paard op appel-rantsoen zetten.

Uiteindelijk heeft een paard liever een passend zitten zadel op zijn rug dan iedere dag een appeltje. En of de deken de nieuwste modekleur is, maakt een paard ook niet zo uit. Zij willen ze toch vooral modderkleur.

200 euro is misschien veel geld voor sommige mensen. Maar eerlijk gezegd. Als je een paard kunt betalen. Dan kan uiteindelijk ook wel voor die 200 euro gespaard worden. Voor een goede tweede handse.

En zoals iemand hier ook al zegt. Het zijn vaak de engelse ruiters die denken dat je zo'n zadeltje wel voor erbij kunt aanschaffen. En dat westernzadels altijd passen....

NEE dus. Sterker nog. Uit een bus met zeker 40 zadels erin, waren er precies twee zadels die op mijn paard goed lagen. Ik had (zelfs uit die kwaliteitszadels) weinig keus qua pasvorm.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:36

Ze zien er niet zo mooi uit (is mijn persoonlijke mening), maar ik heb wel al van verschillende mensen gehoord, ook deskundigen (zelfs van een zadelmaker), dat de kunststof westernzadels van bvb Wintec wel heel behoorlijk zijn van kwaliteit en pasvorm. Kwaliteit in de zin dat ze goed gemaakt zijn, op een degelijke boom en goed geschikt voor recreatief gebruik. Ze zitten ook veilig in elkaar voor paard en ruiter, en wegen niet zo veel, wat zeker voor kinderen interessant is.
En ze zijn toch heus niet zo duur als een Westwood of Bob's of BC of zo. Geld, geld!
Voor mensen die eens af en toe graag met een westernzadel willen rijden, is dit misschien een alternatief ?
Als mijn kinderen wat groter zijn, en ze willen western rijden (nu rijden ze boomloos of bareback), krijgen ze ook zo'n wintec. Een kind heeft niet altijd evenveel orde voor zijn spullen, en ik vind het zo'n zonde als er niet zuinig omgesprongen wordt met een duur zadel. Ikzelf heb een Westwood Platinum en een Frinta, beiden van +- 1800 euries, en wee diegene die er geen zorg voor draagt ! Whoosh!
Ik kan dus perfect begrijpen als mensen deze bedragen niet willen/kunnen uitgeven aan een zadel, een ZitModder zadel zou nooit op mijn paarden komen, Rolleyes tegenover een tweedehandse sta ik sceptisch, maar zo'n Wintec...tja, waarom niet ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:37

Ik heb begrepen dat een Western-Wintec - als ze passen - een relatief betaalbaar alternatief zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:39

@sevke: je hebt helemaal gelijk. En een western Wintec is zeker een goede keus, al zal eigen impotr waarschijnlijk nog net iets goedkoper zijn als wanneer je ze hier in de winkel koopt. Want ook bij kunststof zadels zit een hoop troep. En ook het gevaar dat iets als 'Wintec'verkocht wordt terwijl het het niet is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:44

Anya: we zijn het eens over wat kwaliteit is Lachen

Ik snap dat niet he... Dat je het welbevinden van je paard op het spel zet is al een slechte zaak, maar risico's nemen met je eigen gezondheid vind ik echt onvoorstelbaar. Paardrijden is al gevaarlijk genoeg met goede spullen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:45

Ik heb zelf een Zitmodder zadel gehad en een thorrowgood. De thorrowgood (relatief goedkoop, ongeveer 500 euro) zat heerlijk en nog nooit problemen mee gehad. Heb het doorverkocht en nu rijd iemand anders er vrolijk mee verder. Het andere zadel heeft alleen maar voor problemen gegeven. Eerst liet zomaar de hele singelstoot los (dit was een engels zadel) Verward Tijdens het rijden nog wel, en ik had heus niet strak aangesingeld. Toen hebben we het zadel naar een zadelmaker gebracht, en toen bleken de beugelriemen ook niet goed vast te zitten. Die hadden ook zo kunnen loslaten. Dit was overigens een zadel van 250.- euro. Ik ben een aantal keren geweest kijken bij deze verkopers, toevallig laatst nog, omdat een kennisje op zoek was naar een westernzadel voor haar pony. We zijn wezen kijken, met pony. Het zadel knelde bij de schoft en schouders, en kiepte daardoor achter op. Volgens de verkoper paste het zadel prima. Want westernzadels waren maar in 1 maat te koop Verward
We zijn maar meteen vertrokken. Nu rijdt ze met een leuk middenklassezadeltje, niet te duur, maar wel degelijk en bovendien, passend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:04

germie schreef:
Waarom kost een confectierijjasje van casmirwol bij ons al gauw 250-300 euro? Terwijl een op maat gemaakt rijjasje (eigen ontwerp, met biesjes) van casmirwol in Vietnam maar 25 euro kost?

Er is toch een verschil. Je kunt het jasje zelf controleren. Of het past is voor jou gelijk duidelijk. De kwaliteit is van gelijke soort als het jasje van 350 euro.

Maar het is bij een westernzadel daar gemaakt nogal een verschil.

Of je een van de genoemde zadels krijgt of pakweg iets van de kwaliteit van jouw casmirjasje. Dan verwacht je dus:
Afbeelding

en niet:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:17

Waarop ik dan even wil invullen, dat je bij een goed zadel nooit onder de jockey kunt kijken. De skirts sluiten nl altijd mooi aan.
Bij een goed zadel zit nooit een singel; niemand wil die touwen ondingen gebruiken.
Bij een goed zadel is de singelriem van harnessleer of van latigo (mijn voorkeur) en niet van geverfd leer.
Bij een goed zadel lopen de skirts horizontaal van voor naar achter (dus op gelijke hoogte), bij een goedkoop zadel lopen ze omhoog.
Bij een goed zadel is de tooling diep en met zorg aangebracht (met de hand of gedrukt), bij een goedkoop zadel is ze ondiep/oppervlakkig.
Een goed zadel heeft beugels met leer bekleed, een goedkoop zadel heeft beugens aan deb innenkant van suede. Dit geldt soms ook voor de onderkant van de pommel (die voorbrug).

En over de kwaliteit en dikte van het leer hoef ik al helemaal niets te zeggen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:38

Ik kijk voor de lol ook wel eens op**** en wat de je daar dan ziet aan troep is niet leuk meer.
En ga ik ook nog eens kijken naar die is met de hand gemaakt en die niet zo fris ik mijn geheugen ook nog eens weer op

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:24

OK ik ben dus zadel maker en wij kunnen het materiaal voor een zadel NIET voor een paar hondert € inkopen. En dan is het nog niet eens gemaakt!! En wij kopen heel scherp in, want wij willen de zadelprijs graag zo laag mogelijk houden, want wij willen dat ieder paard een goed zadel heeft.

Ik zeg er eerlijk bij áls je prulzadel goed past, kan je er best op rijden. Waarom niet? Alleen niet buiten in de regen. Wij hebben eens iemand met zo'n zadel in de winkel gehad, wiens zadel in de regen dus UITELKAAR gevallen was. En het liefste op een heel betrouwbaar paard! Kijk maar naar die beugel van DD! Zoiets kan je je leven of gezondheid kosten!

En nóg eens: een westernzadel past NIET altijd!!!!!
Een westernzadel past alleen als de boom die in het zadel gebruikt is op de rug van het paard past. En daar kom je alleen achter als je dezelfde boom op de rug van je paard legt. Iedere goede betrouwbare zadelpasser heeft dus minstens 6 á 7 bomen in z'n /haar auto. In mijn opinie is de pasvorm van een westernzadelboom nóg belangerijker dan de boom van een dressuurzadel, want daar vormen de kussens een onderdeel van de pasvorm. Die je dus ook aangepast aan je paard moet hebben. En regelmatig bijvullen, en regelmatig opnieuw op laten vullen. En lieve dressuur ruiters, dat kan alleen een goede engelse zadelmaker! Wij niet dus. Iemand die sneden in je kussens maakt en je zadel opvult als een banaan links laten liggen. Bij een goed engels zadel kan een zadelmaker de kussens er vrij eenvoudig vanaf halen.

Ik heb die Wintec westernzadels nooit gezien, maar ik vind de dresuurzadels erg mooi, vooral die matte. Dus als je die westernzadels met een kale boom kunt passen lijkt me dat nog een goed alternatief. Moet je alleen ook niet een hele lange levensduur van verwachten, ik zie ze wel eens op Marktplaats en dan zijn de zweetbladen helemaal versleten. Eén was wel van een endurance ruiter dus die zal wel heel wat km gemaakt hebben.
Een onbekend merk hoeft niet slecht te zijn! In Amerika zijn ook kleinere fabrikanten die hele mooie zadels maken. En een bekent merk kan héél slecht zijn. en duur. wij hebben een boom van ong. de kwaliteit van DD's site in een fabriekszadel van €2000,- gevonden! Wordt je niet blij van. Maar bij zo'n goedkoop zadelmarkt zadeltje wéét je dat dat erinzit.
En ik verbaas me altijd weer: wil je je páárd dat écht aandoen? Omdat je geen geld hebt? Moet je dan wel een paard hebben? Wat doe je als je een dierenarts nodig hebt? Weet je wel hoeveel het kan kosten als je je paard met een slecht passend zadel kapot gereden hebt?
Rijd dan zonder zadel. Goed voor je zit.

Over onbekende merken: Ik had vroeger een Zaldi-dressuur zadel, heel onbekend merk toen, sommigen lachten mij zelfs een beetje uit.
Het was een heel mooi zadel (wel duur: fl950,-) ik heb er 26 jaar op gereden! En ik heb daar dus als elf-jarige heel goed voor gezorgt. (ik had ook een preek van een half uur erbij gekregen)

De moraal van dit verhaal: Een goede africhting maakt het mogelijk een kwaliteitszadel te kopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:51

Dat is zinvolle aanvullende informatie AafkeB Ja

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:38

Mmm interessant topic. Heb nu even geen tijd, maar ga het beslist allemaal lezen als ik vanavond terug ben

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:06

Tsja, ik ben zo'n engelse ruiter die een westernzadel voor " erbij" wilde hebben (zodra ik op m'n westernzadel kwam te rijden heb ik trouwens m'n dressuurzadel de deur uitgedaan Haha!), maar ik zou nooit zo een goedkoop zadel kopen. Als je je er een beetje in verdiept en nadenkt wil je zoiets toch niet op je paard leggen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:33

Ik wilde dat iedereen zo verstandig was Maaike Ja

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:42

tjah maar dit geldt overitgens net zo als voor de dressuur, vhz en springzadels!! bij een westernzadel is de onderkant zeg maar vlak, maar bij een engels zadel zijn er ook nog kussens die goed moeten zijn en ver genoeg uit elkaar moeten staan i.v.m ruggengraat e.d van het paard ( kussenkanaal). En bij beiden uiteraard de boom. Maar de westernzadels waar je het nu over hebt, die worden ook in de engelse versies zo gemaakt... En vaak ook als men net begint met rijden, of een jong paard heeft dan worden vaak zulke zadels gekocht..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:45

Een westernzadel is niet 'vlak' aan de onderkant, maar heeft een bolling die overeen hoort te komen met de rug van het paard. Dat is dus meteen ook het nadeel; het moet passen. Geen kussens zoals bij een engels zadel die aan het paard kunnen worden aangepast.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:47

DD geeft het al aan.. Een westernzadel is absoluut niet vlak. Het moet echt passen.

Dat er ongelofelijke rotzooi op dressuur- en springvlak wordt gemaakt ben ik zeker met je eens. Maar ik ben dit topic begonnen omdat de kennis over westernzadels nog kleiner is (je geeft zelf al een voorbeeld door te stellen dat westernzadels vlak zijn). Mensen met heel weinig kennis van westernzadels zijn makkelijk te bedonderen door de verkopers.

En ik zou al helemaal geen slecht passend zadel op de rug van mijn jonge paard willen leggen. Die rug groeit nog door tot ze zes zijn. En een slecht zadel kan de ontwikkeling van goede spieren in de weg zitten.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:59

Maar ik bedoelde met "vlak" dat er geen kussens onder zitten... ja die bolling snap ik, zo rond het paard gebogen zeg maar. wij hebben ook een westernruiter op stal, en ik weet dus hoe een goed westernzadel eruit ziet.
Maar bij een engels zadel zijn denk meer aandachtspunten, de kussens moeten goed zijn, dus geen klonten, of te zacht/hard, niet te vol gevuld want dat zie je ook nog vaak, en de kussens moeten ver genoeg uit elkaar zijn achter voor de ruggengraat. En de boom moet goed zijn, niet drukken op de schoft, en bij de schouder moet het niet te veel drukken.
Ikzelf ben daar secuur in bij mijn zadels, ik laat ook een goede zadelmaker komen daarvoor.
Ik zie toch wel regelmatig zadels die knetter vast liggen aan de schouder, of en te smal kussenkanaal hebben, waardoor paarden blessures krijgen..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:06

Dat weet ik nog zo net niet, een kussen is "zacht" en vormt zich in het gebruik wel iets naar de rug. Tuurlijk moet de basispasvorm al goed zijn, maar daar zit nog wel iets "speling" in door wat vervorming in de kussens.

Gaat natuurlijk om minimale verschillen, een zadel wat niet past gaat ook niet passen met zachte kussens.

Een westernzadel is daar volgens mij toch wat minder flexibel in.

De punten die je aanhaalt over schouders e.d. gaan volgens mij voor beide types zadels op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:11

Laten we dit item niet laten verzenden is western versus engelse zadels. Daar is het niet voor opgezet.
Eén ding kun je van een westernzadel met een starre boom rustig zeggen en dat is dat het absoluut niet flexibel is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:50

ondanks dat dit topic al ouder is, wil ik toch even wat toevoegen. ik rij met een oude texasser (Tex Tan) uit de jaren '60. écht een goed zadel. echter, de beugels zijn niet met leer omkleed, maar helemaal van hout met metaalbeslag eromheen. dit zijn de originele beugels. en ik heb er een gedubbelde (mohair) touwsingel bij. komen geen velletjes tussen, en het materiaal is zacht. ik ben wel op de uitkijk voor een leren singel met bont aan de binnenkant, maar heb er geen haast mee. dit is een erg fijne singel.
het is dus niet altijd zo dat bij goede zadels de beugels bekleed zijn, en wat voor singel je erbij kiest is inderdaad aan jezelf.
persoonlijk zou ik al niet eens kijken naar een zadel onder de 500 Euro, tenzij het gaat om een ouder zadel van een kwaliteitsmerk. paar jaar geleden heb ik er één gehad, nou dát nooit meer! na één keer rijden wilde mijn paard hem niet meer op, en is het zadel gelijk de deur uitgegaan.