Ik heb nu sinds een dikke week ook een Wintec 2000 VHZ met Cair aangeschaft voor 519 euro (beugels, riemen en sharkskin singel) en nog een rode boom voor 19,50.
Vind het een wereld zadeltje! Hiervoor reed ik op een heeeeeeele oude wintec, denk 1 vd eerste wintecs (zie het rode zadel in m'n profiel). En vond die ook helemaal super zitten. Maar de stof (ja, er omheen zat gewoon een soort stof gespannen ... heel oud) ging kapot. Dus ik wou weer een wintecje aanschaffen, maar wel eentje met equi-suede. Lekker stroef.
Ik rijd dus nog maar een week met dit zadel, maar dit zijn wel mijn bevindingen tot nu toe:
Je voelt echt heel goed de bewegingen van het paard (door de cair). 't Is net alsof je zonder zadel rijd, of heel overdreven, alsof je op de lendenen of achterhand zit.
M'n paard loopt er ook goed mee over de rug, iets wat ze niet altijd zo best deed met m'n dressuurzadel. Niet alleen jij voelt je paard heel goed, maar het paard voelt ook jou heel goed ... best confronterend soms
In tegenstelling wat hierboven wel is gezegd, vind ik dat het zadel niet klein valt. Hij lijkt wel heel klein, ook als je erop zit (heb ik van meerdere mensen in mijn omgeving te horen gekregen). Maar ik vind hem juist ruim zitten (ik heb een 18 inch). M'n zusje heeft ook bijv. eigenlijk een 18,5 inch nodig. Maar die zat op mijn zadel ook prima, met nog ruimte over. Best apart.
Ik heb ook op de 17,5 inch gezeten in de ruitersportzaak, maar die was eigenlijk aan de kleine kant. En aangezien je over het algemeen niet echt slanker meer wordt na je pubertijd, heb ik toch een 18 inch genomen.
Allemaal toppie dus! Maar die beugelriemen die ik erbij heb gekregen
Dat zijn niet van die riemen waarover de anderen het hierboven hebben gehad ... ik vind ze er tenminste niet anders uitzien als een beugelriem die 'normaal' vast moet. Maar ik heb er één of andere kunststoffen riemen bij gekregen ... met de cijfers vd gaatjes en de lengte vd riem er wit opgeverfd (lekker opvallend
)
Maar het ergste is nog dat die dingen zoooooo ongelooflijk stug zijn! ... als je ze een gaatje langer/korter wilt maken moet je er vrijwel met je volle gewicht aanhangen om die dingen wat te kunnen bewegen .. met als gevolg dat je paard dan bijna om dondert
En het vervelendste is dat ik geen idee heb hoe je die dingen soepeler kunt maken. Kan er moeilijk wat vet of olie op doen.
Misschien toch maar m'n leren beugelriemen erbij pakken, gaat het verlengen/verkorten wat makkelijk ... dat moet ik nl. best wel vaak doen.
Maar, de beugelriemen/singels ed. die je erbij krijgt is toch per ruitersportzaak anders.