Sperriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

krumel

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:09

ik rijd wel met sperriem, juist 'omdat' mijn pony het niet nodig heeft, maar ik het wel mooier vind. Ze doet haar mond niet open, en ze probeert het ook niet dus heeft ze er geen last van. Als ze dat wel zou doen, dan zou ze er wel last van hebben, en zou ik m erafhalen en eerst rijtechnisch het probleem oplossen Knipoog Met mijn vorige pony heb ik altijd zonder sperriem gereden.
Opzich is het voordeel van een sperriem ook dat het bit dan wat stiller in de mond ligt, als de ruiterhand niet helemaal stil is (en dat moet natuurlijk ook worden opgelost, maar het stoort je paard dan wel minder).

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 22:55

ik rij ook altijd met sperriem zonder vind ik niet zo mooi en ja ik ben niet anders gewend

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:16

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:19

Weet je uberhaupt wel waarvoor een Sperriem is? T is om te zorgen dat de tong van de pony verkeerd gaat liggen in de mond, als je dat eraf haald, en je pony doet het 1 keer, kan je het haast niet meer afleren. Én ook scheelt het dat je pony het bit niet tussen de tanden pakt. Dusja... waarom sommige het er af halen...

Edit: Ronnie25 mooie neusriem!

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:21

Ik rij altijd met sperriem, anders pakt de mijne nog wel eens het bit vast. Met sperriem er omheen word dat moeilijker. Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:22

bij m'n oude paardje haal ik die er altijd af zodat ze wat meer kan kouwen met de mond

sommige mensen halen die eraf omdat ze dat mooi vinden...en dan doen ze die ook hoger. Haha!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:25

Visconti schreef:
tjitseee schreef:
mag je eigenlijk zonder sperriem wedstrijden rijden?

ja dat mag, je hoofdstel moet idd volledig zijn, maar niet ieder hoofdstel heeft een sperriem.. Maar dan kom je al snel uit bij de hoge engelse neuriem.

hier heb ik dan even een vraagje over..

ik heb een hoofdstel met een gecombineerde neusriem, hier even een foto

Afbeelding

en daar zit voor de sperriem geen lusje aan het hoofdstel vast, maar zo'n lusje wat je eraf kan halen.. dus als ik de sperriem eraf haal met het lusje, heb ik dan automatisch een engelse neusriem??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:26

Snoetie: jep, zo lang er maar geen lusje aan zit is het goed. Want met lusje geldt het als "incompleet".

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:12

ik heb hem er wel aan, maar dat is gewoon omdat je hem zo koopt. en met wedstrijden moet je ook een sperriem. en mijn paard loopt er wel prettig op eigenlijk, dus ik haal het er ook niet af

annie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:52

ik rijd mijn paard altijd zonder sperriem. ze krijgt er een beetje een geirriteerde mond van en als ik hem omdoe hoe los of strak ik hem ook doe ze blijft de mond opendoen en als ik hem eraf haal is er niks aan de hand dus ik rijd zonder!!

annie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:53

en met wedstrijden hoef je ook geen sperriem hoor officieel moet je dan een neusriem zonder zon lusje maar als je wel een lusje hebt zeggen ze er ook niks van hoor

Njadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:29

Onzin, er staat nergens in de reglementen dat je 'officieel' een sperriem aan je neusriem moet doen als er een lusje aan je hoofdstel zit.
Als jurylid met bijna 30 jaar ervaring ben ik die regel nooit tegengekomen. Geef me het artikelnummer dan maar, misschien leer ik er iets bij.
Overigens rij ik mijn paarden zonder sperriem, dat is niet nodig.
Een dressuurneusriem met of zonder lusje blijft een dressurneusriem. Zodra er een sperriempje door het lusje gehaald wordt noemt men het een gecombineerde neusriem door de gemaakte combinatie.

apical

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:36

Ik sluit me bij Njadhir aan.
Ook ik behoor al zeer lange tijd tot het juryledenkorps en een dergelijke artikel voor lusjes ben ik ook nog nooit tegengekomen.
Lees de reglementen nog maar eens na.
Wanneer een paard de mond niet spert en geen andere mondproblemen vertoond dan is een sperriem niet nodig. Blijft over: wat wil men zelf en wat vind men mooi.
Vaak vinden paarden zonder problemen het helemaal niet prettig om met een gesnoerde mond te lopen en het is zelfs mogelijk dat er dan kwaaltjes gaan ontstaan doordat de paarden op eigen slimme wijze er onderuit willen komen.
Ik rij zonder sperriem, het is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:46

In de reglementen staat wel dat een hoofdstel zo compleet mogelijk moet zijn. Geen sperriem aan je hoge neusriem is incompleet. Maar voor zover ik weet staat er inderdaad niet expliciet iets gemeld over sperriempjes.