Neusriem doel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Neusriem doel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:48

Dat ben ik idd met je eens

de meeste paarden doen dit omdat de ruiterhand te sterk in komt.
Als het erg lang fout gaat kan het een gewoonte worden, maar voor die tijd is het echt de ruiterhand, in combinatie met een evt. te scherp bit die dat veroorzaakt. Altijd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:49

maar als je je bit en neusriem normaal gebruikt hoort dat niet te gebeuren.......

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:51

ik denk dat het meer voor de show is Tong uitsteken
maar idd het ging zonder egt beter whaha Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:51

dat is zo
Maar je mag niet je neusriem gebruiken en strakker trekken omdat hij anders de tong over het bit doet.

Je paard spreekt in lichaamstaal, met het tong over het bit doen zegt hij, het is daar niet prettig.
Snoer je hem nu vast, dat hij dat niet meer kan doen, snoer je alleen zijn manier van praten in, het probleem dat het niet prettig is, is er altijd nog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:53

of het paard heeft een te kleine mond voor een passend bit, of hij heeft wel een goede mond maar geen passend bit.

Wat ook nog kan is gewoon over gevoeligheid. Zoals bij mijn paard sprake was. Ik heb mijn paard altijd met super zachte hand gereden, aanleuning was bij hem onmogelijk. Hij was gewoon veel te gevoelig voor een bit, bit er uitgehaald en alles was over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:57

Elk paard is met een bit te rijden, maar dat is een andere discussie
Zonder dat hij daarvan over de zeik hoeft te gaan. Ga ik natuurlijk uit van gezonde paarden monden.

Dat het zonder bit over is kan ook, maar ook bitloos is niet per definitie zacht.
daar sta je net zo goed tenen krommend te kijken naar ruk en pluk werk op een gevoelig neusje
Maar ook dat is hier offtopic

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:06

Sommige paarden hebben zulke klein monden dat je dan al gauw met een leren bitje moet beginnen om een goed passend bit te krijgen. Of neem nou shires, dan kom je ook al snel uit bij zulke zware stangen. Voor elk paard is dus wel een bit, maar soms wel wat moeilijk te vinden.

Ik zeg ook niet dat bitloos per definitie vriendelijker is dan met bit. Misschien is een touwhalster wel net zo scherp als een bit, maar hoe mijn paard reageerde was wel totaal anders. En in mijn geval is dan wel een touwhalster vriendelijker, omdat mijn paard het prettiger vind Lachen

Sorry voor het off topic

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:46

'Vroeger' leerde je nog om twee vingers ruimte te laten bij de neusriem... toen kwamen de aansnoerneusriemen....

Inderdaad om letterlijk het paard de mond te snoeren.

Over waarom een bit slecht is voor de paardenmond hebben Dr. Cook en Dr. Strasser samen een goed boek geschreven. Helaas kan ik jullie niet vertellen wat er in staat, want het lukt me niet om het ergens te bestellen. Ik heb er wel artikelen over gelezen, ook geschreven door Dr. Cook.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:58

Ik heb inmiddels weer een neusriem, waarom weet ik eigelijk niet. Heb jaren zonder gereden iig.
Vind het met neusriem ook wel mooi, maar ik moet zeggen dat ie bij mij ook niet meer nut heeft als mooi zijn, want hij zit zo los. Waarom moet ie strak? Ik wil dat ze ook onderweg wat gras kan eten als we even stilstaan.
Wel moet ik zeggen dat ik zonder sperriem rijd, dat vind ik helemaal een onding. Heb gewoon een aansnoer die los hangt, dus eigelijk meer voor de sier dan voor de nuttigheid.

Ik ben dus ook van mening dat een neusriem alleen bedoelt is om de mond dicht te houden. Wat voor nut kan ie anders hebben? Ja oke een sperriem zou het bit op zn plek kunnen houden, maar een goed bit blijft zo ook liggen, als je niet ligt te rukken en te plukken teminste Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:43

Je leert nu nog steeds 2 vingers ertussen te laten.
En dat kan ook bij de aansnoer neusriem

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:57

Arabesk schreef:
'Vroeger' leerde je nog om twee vingers ruimte te laten bij de neusriem... toen kwamen de aansnoerneusriemen....

Inderdaad om letterlijk het paard de mond te snoeren.

Over waarom een bit slecht is voor de paardenmond hebben Dr. Cook en Dr. Strasser samen een goed boek geschreven. Helaas kan ik jullie niet vertellen wat er in staat, want het lukt me niet om het ergens te bestellen. Ik heb er wel artikelen over gelezen, ook geschreven door Dr. Cook.

Dat is natuurlijk aan de ruiter zelf, maar bij mij zit er toch ehct nog twee vingers ruimte tussen...

Jillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:59

gelukkig dat jij weet hoe een paard denkt en in elkaar zit Knipoog ..

Jillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:01

bij mij ook, en zo hoort het ook=)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:07

ma_rie_tje schreef:
die reactie vind ik wat overdreven visconti!
er zullen vast wel mensen zijn die neusriemen daarvoor gebruiken, maar dat is niet waar ze oorspronkelijk voor dienen.

Daar is hij wel voor bedoelt. Oorspronkelijk komt het uit het leger. Als een paard springt en behoorlijk hard neer kwam kon hij met zijn mond open zijn kaak breken. De neusriem kwam er bij om hun mond dicht te houden zodat ze bij het landen niet hun kaak konden breken. Wellis waar een andere reden om dicht te snoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:10

Klopt, maar daarvoor hoef je hem niet aan te singelen en moeten de min 2 vingers nog steeds er tussen Lachen
Dat was voldoende om geen gebroken kaak te hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:15

Ik weet het, bedoelde ook niet echt dicht snoeren op de manier wat hier in het topic word besproken.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:24

conclusie:

Als je het mooi vind kun je er een omdoen
Als je gaat springen bijv. dan is het ook makkelijk en fijn voor je paard i.v.m neerkomen en klappen van de kaken op elkaar.

Het bit blijft bij mijn paard netjes op z`n plek, dus ga het zeker nog een paar keer zonder neusriem proberen. Vingers aflikken

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:32

Ik heb een hoofdstel met en een hoofdstel zonder neusriem. Met beide hoofdstellen voelt ze hetzelfde in de mond, ze opent haar mond niet (ook niet bij die zonder neusriem) en kan als ze wil nog gewoon op het bit kauwen. Hij zit 'gewoon' met twee vingers ruimte vast.
Ik denk dat veel mensen vooral een aansnoerneusriem nemen omdat ze het mooi vinden, ik hoop alleen dat ze allemaal begrijpen dat het niet bedoelt is om echt dicht te snoeren.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:48

Ik vind die aansnoerneusriemen zoooo oerlelijk Misselijk

Ze zijn zo breed en groot

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:38

Ik vind ze juist mooi Lachen Niet die enorme dingen en van wit onderlegd hou ik al helemaal niet, maar een redelijk brede mooie zwarte neusriem vind ik schitterend.
Aan mijn hoofdstellen zit ook bij beiden een brede neusriem, en ja, beide aansnoerneusriemen. Aansnoeren moet ik echter niet proberen, ik heb een paard wat tegen dat soort nare praktijken flink in protest gaat. Als hij wil kan hij zijn mond makkelijk een eind openen. Overigens zijn beide neusriemen zonder sperriem, met sperriem gaat hij hoofdschudden, dat vind hij helemaal niks.
Die aansnoerneusriem vind ik trouwens mits NIET aangesnoerd juist heel vriendelijk, juist door het brede en door het zachte kinstuk wat eraan zit, lijkt mij prettiger zitten dan de gesp bij een gewone neusriem.
Waarom die neusriem bij mij aan mijn hoofdstellen zitten is inderdaad simpelweg voor het mooi, en omdat het bij wedstrijden verplicht is.

Maar toch geloof ik oprecht dat verreweg de meeste mensen net zoals ik en anderen in dit topic met mij een (aansnoer)neusriem niet aan zullen 'singelen'. Degenen die dat wel doen dat zullen er maar enkelen zijn en lang niet alle 'neusriemgebruikers', en dat soort types houden het meestal niet alleen bij neusriemen aansnoeren

Nog even een opmerking over het bitloos, dat vind mijn paard dus minder prettig dan een bit. Met een touwhalster wil hij zeker nog wel eens schudden met zijn hoofd, een crossrope bridle heb ik ook weleens geprobeerd, vond hij ook niet fijn. Volgens mij vind hij het gevoel van iets smals niet lekker op zijn neus, een hackamore met brede leren neusriem vind hij namelijk weer niet vervelend.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:16

origineel is de neusriem bedoeld om de mond dicht te houden bij het springen en jagen. als een paard op zijn neus valt en hij heeft zijn mond open heb je kans dat de kaak breekt. met dressuur moet je in principe zonder kunnen rijden. ik rijd met, omdat hij nu eenmaal bij het hoofdstel zit, maar hij zit zo los dat ik net zo goed zonder kan rijden.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:45

ik rij mijn paardje (engels volbloed van 3 jaar) altijd zonder neusriem, want ze gaat er tegen protesteren maar ik heb nu wel het probleem dat ze dr tong nog over het bit gooit. Ik ga wel een keer een bit met tonglepel proberen, dus ik wacht nog even af... Iemand anders nog een suggestie over/voor een bepaald bit?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:54

mij is een paar weken geleden vertelt dat de neusriem je rem is, helemaal snappen doe ik die overigens niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:55

Ik heb ook zo'n ontzettend gemene aansnoer neusriem. Maar daar kun je nog makkelijk met je vingers onder komen en zit dus niet aangesnoerd. Maar ik rij ook wel eens zonder neusriem en ook wel eens zonder bit. Alles is mogelijk.

Hahah de neusriem een rem? Nou dan mag je hem wel h'e'el strak aantrekken Tong uitsteken

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:56

dat was dus ook haar advies (strak om de neus).