Ik heb de singel uitgeprobeerd inmiddels.
Jordy lijkt de singel heel fijn te vinden, bij het aansingelen stond hij geïnteresseerd te kijken in plaats van in zijn borst te bijten en heel erg kwaad te worden. Aansingelen ging wel belachelijk makkelijk, ik heb dezelfde lengte singel genomen als ik normaal heb, maar hij zit een stukje hoger omdat ik anders de singel wel héél makkelijk nog een stuk van zijn buik kon trekken als hij vast zat.
Met rijden merkte ik ook verschil, hij heeft normaal wat moeite met zijgangen, ook doordat die spieren zo strak zijn, en nu zette hij naar mijn idee zijn benen makkelijker weg opzij. In galop hield hij niet vast aan de voorkant, normaal zet hij zich daar snel vast dan.
Maar een heel groot nadeel..... mijn zadel schuift wel heel erg makkelijk. Zolang ik mijn gewicht niet heel erg hoef te verplaatsen is het geen probleem, tijdens normaal rechtuit rijden schuift het niet. Maar bij dingen als simpel wijken, SB of een volte 10 m in galop schoof het zadel opzij. Best lastig, omdat ik dat soort oefeningen voor een groot deel op gewichtshulpen rijd.
Ik ga het morgen nog wel even proberen met een ander dekje onder mijn zadel, ik had er vandaag toevallig een Scapa dekje onder liggen, dat is vrij glad en dik en daarmee schuift mijn zadel altijd al wel iets meer dan met een dun katoentje eronder.
Met opstappen kan ik helemaal nauwelijks gewicht in de beugel zetten, dan zit het zadel direct echt aan de zijkant. Met een pluk manen pakken en een sprongetje waardoor er minder gewicht ik de beugel kwam schoof het niet.
Dillema dus. Jordy loopt er heel fijn mee, vooral dat hij echt merkbaar zijn borstspieren etc. niet zo vast zet is een heel groot pluspunt, en ook dat hij eens een keer géén vocht onder de huid had net achter de singel na het rijden lijkt me erg positief. Maar dat schuiven is erg vervelend, al leek hij er niet zo'n last van te hebben, hij reageerde daar totaal niet op.
Ik hoop dat dat met een ander dekje verbetert....