Wie heeft er ervaring met de High-Tech Singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Wie heeft er ervaring met de High-Tech Singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:52

Ik heb de singel uitgeprobeerd inmiddels.
Jordy lijkt de singel heel fijn te vinden, bij het aansingelen stond hij geïnteresseerd te kijken in plaats van in zijn borst te bijten en heel erg kwaad te worden. Aansingelen ging wel belachelijk makkelijk, ik heb dezelfde lengte singel genomen als ik normaal heb, maar hij zit een stukje hoger omdat ik anders de singel wel héél makkelijk nog een stuk van zijn buik kon trekken als hij vast zat.
Met rijden merkte ik ook verschil, hij heeft normaal wat moeite met zijgangen, ook doordat die spieren zo strak zijn, en nu zette hij naar mijn idee zijn benen makkelijker weg opzij. In galop hield hij niet vast aan de voorkant, normaal zet hij zich daar snel vast dan.

Maar een heel groot nadeel..... mijn zadel schuift wel heel erg makkelijk. Zolang ik mijn gewicht niet heel erg hoef te verplaatsen is het geen probleem, tijdens normaal rechtuit rijden schuift het niet. Maar bij dingen als simpel wijken, SB of een volte 10 m in galop schoof het zadel opzij. Best lastig, omdat ik dat soort oefeningen voor een groot deel op gewichtshulpen rijd.
Ik ga het morgen nog wel even proberen met een ander dekje onder mijn zadel, ik had er vandaag toevallig een Scapa dekje onder liggen, dat is vrij glad en dik en daarmee schuift mijn zadel altijd al wel iets meer dan met een dun katoentje eronder.
Met opstappen kan ik helemaal nauwelijks gewicht in de beugel zetten, dan zit het zadel direct echt aan de zijkant. Met een pluk manen pakken en een sprongetje waardoor er minder gewicht ik de beugel kwam schoof het niet.

Dillema dus. Jordy loopt er heel fijn mee, vooral dat hij echt merkbaar zijn borstspieren etc. niet zo vast zet is een heel groot pluspunt, en ook dat hij eens een keer géén vocht onder de huid had net achter de singel na het rijden lijkt me erg positief. Maar dat schuiven is erg vervelend, al leek hij er niet zo'n last van te hebben, hij reageerde daar totaal niet op.
Ik hoop dat dat met een ander dekje verbetert....

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:58

maar komt dat schuiven niet doordat je hem nu niet goed hebt aangesingeld. Ik begrijp uit de tekst van horsmopolitan dat het zadel schuift, maar het moet toch niet zo zijn dat zadel bijna aan de andere kant hangt als je een oefening doet?? lijkt mij ieder geval. Wel prettig dat je paard er goed op reageert.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:16

Strakker aansingelen dan ik nu gedaan heb lijkt me niet handig. Dan kan het elastiek namelijk niet meer rekken, en dat is toch wel de bedoeling van de singel, dat hij meegeeft.
Ik zou de singel helemaal op de bovenste gaten van mijn singelstoten kunnen vastmaken, dat is aan beide kanten 4 gaten hoger dan ik met een normale singel doe van dezelfde lengte (beiden zijn 50 cm), maar dan is de rek er dus uit en kan de singel net als een gewone singel niet meer meegeven.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard vrijwel schoftloos is, en wat hij aan schoft heeft is ingebed in dikke spieren waardoor de lage schoft ook nog eens heel erg breed is. Daarbij ook nog eens een hele ronde rug en ribben (ruggegraat ligt ook helemaal verzonken, dus dat houdt het zadel ook niet tegen).
Op een paard met een minder ronde rug en meer schoft zal het zadel met deze singel waarschijnlijk aanzienlijk minder schuiven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:47

Klinkt niet positief voor springruiters. Ik zou toch wel graag willen dat m'n zadel blijft liggen boven de sprong.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:20

Misschien dat ik iermand anders op stal met een 'normaal' paard qua rug zo gek krijg de singel te testen op stabiliteit, ik zal het eens proberen. Dan weet ik in ieder geval zeker of het aan de singel ligt of aan mijn paard.
Mijn zadels schuiven altijd iets trouwens, er is nog geen zadelmaker geweest die mijn zadels helemaal stabiel kon krijgen.

Gisteren maakte Jordy wel een enorme sprong opzij en rende een stukje weg nadat hij schrok van een dichtslaande deur, toen schoof het zadel wel, maar ernaast belanden had niet snel gebeurd.
Met springen zou ik de singel op Jordy in ieder geval niet durven gebruiken nee.....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:09

ik heb van de week bij een vriendin een longeersingel van ditzelfde spul gezien. zij zitten in de ruitersport-artikelen, en hadden dit op de Spoga (ruitersportbeurs) gekocht. ook heel duur Tong uitsteken
het zag er fijn uit, dat rubber voelde heel prettig.
ik geloof dat het kan werken, maar vind 160e nog steeds te duur...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:08

Even een update, ik heb de singel geprobeerd met een dun katoenen dekje onder mijn zadel. En het zadel schoof praktisch niet meer, alleen bij expres erg naar binnen hangen en steunen op mijn binnenbeen in galop op de volte schoof het iets. Daar kan ik wel mee leven, leer ik het misschien ook eens af om scheef te gaan zitten Haha!
Het lag dus aan de combinatie van de singel en het dikke dekje waardoor mijn zadel sowieso al makkelijker schoof.
Ik heb er nu een paar keer mee gereden, en hij vind het echt fijner, gisteren ook nog wat stukken uitgestrekte draf en galop geprobeerd en dat gaat hem zeker makkelijker af nu net als de zijgangen. De voordelen vind ik dus groter dan de nadelen als ik ze tegenover elkaar zet.