Wat is nou beter, een enkel of dubbel gebroken bit???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Wat is nou beter, een enkel of dubbel gebroken bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:37

mm, maar wat is nu een scherp bit?
ik bedoel ...een dun bit hoeft absoluut niet scherp te zijn
een dier met weinig ruimte in de mond heeft aan een dunner bit een zachter bit dan aan het dik bit ...

wat nu eingelijk scherp is , ligt aan de mond van het paard Lachen
wat heeft die vor ruimte, hoe is het gehemelte, de lagen etc etc
en niet aan de hand van de ruiter

hoe scherp het daadwerkelijk inwerkt, ligt ook grotendeels aan de vorm en ruimte van de paardenmond

en de hardheid van het bit is grotendeels de ruiterhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:40

ik denk dat as je het zo bekijkt een ongebroken bit (stang) dus het zachste is, deze heeft helemaal geen notenkraak inwerking en met een goede ruiter is dit bit het zachtste lijkt mij..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:48

Ik rijd het liefst met een dubbel gebroken bitje. Het is inderdaad zo dat een enkel gebroken bitje in het gehemelte kan drukken.

Toch ben ik het eens met de opmerking dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter. Want zelfs het meest vriendelijke bitje wordt in de hand van een hele ruige (trekkende) ruiter een martelwerktuig.

Verder verschilt het ook heel erg per paard. Ik rijd momenteel ook een 12 jarige (recreatief) die op een stang loopt. Maar als je daar een enkel of dubbel gebroken bitje in hangt, is ze weg Clown Ik rijd haar nu een week (ze is van iemand anders) maar wil over een poosje wel gaan proberen om met dubbel gebroken te gaan rijden. Gewoon, voor mijn gevoel, om dat dat vriendelijker is Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:32

BitchyWitchy schreef:
Toch ben ik het eens met de opmerking dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter. Want zelfs het meest vriendelijke bitje wordt in de hand van een hele ruige (trekkende) ruiter een martelwerktuig.

Dat IS ook zo, maar aan die opmerking heb je zo weinig als je op zoek bent naar een geschikt bit voor jouw paard en vraagt welk bit nou zacht is. Komt ook bij dat je zo'n ding koopt, ze zijn niet goedkoop, het "past" niet, en je kan weer een nieuwe aanschaffen.

Over een stang: deze heeft een schaarwerking, dat is nog veel harder als een gebroken bit. Het is niet voor niets dat je daar pas in de Z mee mag rijden.

roelie1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:44

Nee, een stang is sowieso niet aan de orde voor mij. T gaat echt tussen een gebroken en een dubbel gebroken bitje.

Wel apart dat de lerares op de manege (heeft best veel ervaring) ervan is overtuigt dat een dubbelgebroken bit erg scherp is. Dat heb ik dus altijd geleerd. Maar nu hoorde ik in winkels en van andere ervaren mensen dat dit helemaal niet waar is. Verward

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:47

Dat over die stang zei ik omdat Shanna denkt dat dat dus heel vriendelijk is. Dat is op zeker niet zo.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:52

IKbenEllen schreef:
BitchyWitchy schreef:

Dat IS ook zo, maar aan die opmerking heb je zo weinig als je op zoek bent naar een geschikt bit voor jouw paard en vraagt welk bit nou zacht is. Komt ook bij dat je zo'n ding koopt, ze zijn niet goedkoop, het "past" niet, en je kan weer een nieuwe aanschaffen.

Over een stang: deze heeft een schaarwerking, dat is nog veel harder als een gebroken bit. Het is niet voor niets dat je daar pas in de Z mee mag rijden.

Klopt, een stang is absoluut een "hard" bitje en vereist een zachte hand!!

Verder hebben wij het geluk dat we bij de ruitersportzaak hier een bitje dat ik eventueel zou willen kopen mogen proberen... Bevalt ie niet, breng ik hem terug en haal een andere.

Aan TS, heb je geen mensen in de omgeving die mat andere bitjes rijden dan wat je nu hebt? Als je daar dan eens een keer een bitje van mag lenen, kun je mooi uitproberen wat voor jou en je paard het beste werkt.... (vooropgesteld dat het bitje past natuurlijk Knipoog )

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:54

roelie1984 schreef:
Nee, een stang is sowieso niet aan de orde voor mij. T gaat echt tussen een gebroken en een dubbel gebroken bitje.

Wel apart dat de lerares op de manege (heeft best veel ervaring) ervan is overtuigt dat een dubbelgebroken bit erg scherp is. Dat heb ik dus altijd geleerd. Maar nu hoorde ik in winkels en van andere ervaren mensen dat dit helemaal niet waar is. Verward

Dit is afhankelijk van het middenstukje (plat of bol) en de dikte. Mijn paard vindt een dubbelgebroken bit prettiger. Dat werd duidelijk toen ik ter controle (hij werd na een paar weken dwars, bleek mij uittesten te zijn) weer zijn oude enkelgebroken bit in deed. Zodra ik de teugels oppakte gooide hij zijn hoofd omhoog terwijl ik slechts licht contact maakte. Met het dubbelgebroken bit is dat totaal niet.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:56

Ik denk, dat t niet een kwestie is van dit of dat bit is beter, maar t gaat om de combinatie van paardemond En bit, dus voor t ene paard zal dubbelgebroken beter zijn, terwijl voor een ander een enkel of zelfs ongebroken bit weer beter zal zijn....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:04

de stang waar in dit topic over gesproken werd , is geen stang maar een ongebroken trens
is dus een ongebroken bit zonder! hefboom werking
en is dus ook niet vergelijkbaar met een stang kwa inwerking

ongebroken trens is prima te gebruiken , stang is idd door de hefboomwerking erg pittig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:08

IKbenEllen schreef:
Dat over die stang zei ik omdat Shanna denkt dat dat dus heel vriendelijk is. Dat is op zeker niet zo.

Er is een groot verschil tussen een ongebroken trens en een stang. Een stang heeft ook hefboomwerking door de scharen aan de zijkant, een ongebroken trens heeft gewoon ringen aan de zijkant. Een ongebroken trens is een heel rustig bit voor een paard om in de mond te hebben.
Je moet uiteindelijk kijken naar wat het paard prettig vind, rekening houdend met de grootte van de mond. Mijn paard loopt goed met dubbelgebroken trens, ons jonge ruintje vond dat veel te onrustig in zijn mond en heeft nu een licht enkelgebroken trensje. Doet hij het uitstekend op.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:11

Wist niet eens dat die bestonden, ongebroken trensen....

Overigens hoor je ook wel eens dat rubber bitten zachter zijn, maar dat is ook niet zo, omdat nat rubber juist gaat "stroeven".

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:12

AstraGirlie schreef:
Ja, hoe dikker het bit hoe beter, is ondertussen ook al achterhaald.

Ja maar te dik is ook weer niet goed Vork

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:13

dat zegt ze dus ook...dat dat achterhaalt is ...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:24

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... &Itemid=89

In deze link staat ook iets over enkel-of dubbelgebroken bit. De keus voor een bit kan dus ook te maken hebben met de rijmethode die je gebruikt. Ik rij met een enkelgebroken bit. Als mijn merrie bevallen is en weer volop in training gaat wil ik met kaptoom en trensbit gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:32

creool schreef:
De een is niet beter of slechter dan de ander. Waar het om gaat is waar jouw paard het best op loopt.

Precies ja. Mijn pony ontspant totaal niet op een enkelgebroken bitje, op een dubbelgebroken loopt ze super. Precies zo, loopt de pony van een vriendin van me helemaal te flippen zodra ze een dubbelgebroken bit in haar mond krijgt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:41

Mijn pony loopt het beste op een bitlooshoofdstel..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:53

Ja, hier kun je heel lang over discussiëren en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet alle reacties heb gelezen.
Een dubbelgebroken bit heb je in verschillende soorten, een rond tussenstukje is zachter dan een plat stukje.

Maar: zowel een enkel áls een dubbelgebroken bit heeft een notenkraker werking, Dit wordt heel mooi getoond op de website www.toklat.com/myler bij 'bit test'.
Een ongebroken bit is dus het zachtste voor de lagen.

Stangen hebben niet per defnitie een hefboomwerking, dan heb je ook nog scharen nodig.
Ik ben sinds een tijdje helemaal om op de Myler bitten (die zijn ongebroken en anatomisch gevormd en idd niet zo dik, omdat daarvoor in de meeste paardenmonden helemaal geen plek is).

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:55

Een enkel gebroken bit werkt als een soort schaar wanneer je de teugels wat strakker aanneemt. Dit is minder bij een dubbelgebroken bit

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:58

Idd myler werkt goed hebben ze ook een dubbelgebroken van maar minder felxibel. Had alles niet gelezen, Bloos maar gewoon gereageerd. Heb van mylers een bit gebruikt voor mijn ruin, omdat hij erg los in zijn mond was en hier wat meer vastigheid aan had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:00

IKbenEllen schreef:

als je het ligisch bekijkt en dan bedoel ik dus een ongebroken watertrensachtige ''stang'', dan zou ik het liefst zo 1 in mijn mond krijgen, daarna ene dubbelgebroken watertrens om even in het geheel te blijven, en pas als laatste een enkel gebroken watertrensje..
er vanuit gaande dat er een ruiter met gevoelige zachte hand aan de teugels zit..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:06

Je hebt gelijk hoor Shanna, als je logisch redeneert.
Maar goed ieder paard is natuurlijk anders....maar een notenkraker die in je lagen zit te prikken lijkt me idd het 'ergste'.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:09

Ik rij met een goedkopere myler Lachen Ongebroken maar wel in 3 delen *LOL* Zonder hefboom. Smal bitje, past perfect in het kleine mondje van mijn paard.

Afbeelding

en dan met koper in de stukken naast het tussenstukje Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:09

Shanna schreef:
IKbenEllen schreef:

als je het ligisch bekijkt en dan bedoel ik dus een ongebroken watertrensachtige ''stang'', dan zou ik het liefst zo 1 in mijn mond krijgen, daarna ene dubbelgebroken watertrens om even in het geheel te blijven, en pas als laatste een enkel gebroken watertrensje..
er vanuit gaande dat er een ruiter met gevoelige zachte hand aan de teugels zit..

Een ongebroken watertrens cq stang zonder hefboomwerking hoeft zeker niet vriendelijk te zijn. Het kan namelijk de tong afknellen! En de tong is erg gevoelig. Ik ken zelfs paarden die met stang gereden worden, waarvan de tong misvormd is. Er zit zeg maar een blijvende deuk dwars over de tong waar de stang ligt Boos!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:19

ik neem altijd dubbelgebroken bitjes, die vind ik gewoon het leukst rijden en ik heb nog maar weinig paarden geweten die hierop niet te rijden zijn.