Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Welshcobfan schreef:Synthetische verbandwatten kunnen geen prop vormen, aangezien je die ook 'bandageert' en mensen kunnen die ook 24 uur omhouden.
Welshcobfan schreef:Ja dat is zeker, en bovendien kan je die niet zo snel fout omdoen.
Maar goed: er zijn altijd uitzonderingen die niet zonder bandages kunnen om medische redenen. Anders zou ik ze echt niet gebruiken.
Welshcobfan schreef:maar goed, als je kunt bandageren moet je ook goed synthetische watten kunnen aanleggen![]()
Vraagje aan de ts,waarom zou je nu opeens willen bandageren?
Monday schreef:Ik vind dat een paard niet met bandages op stal moet staan. Hoogstens wanneer de DA daar reden toe ziet. Bijv. om verband schoon te houden of iets dergelijks, maar verder niet. Het heeft geen enkel nut en als een paard eraan gaat rommelen en de bandages gaan los is met een beetje pech de ellende niet te overzien.
De kreet stalbandages is volgens mij ontstaan omdat dat bandages zijn van zachter materiaal met minder rek en in theorie dus langer om te houden bij een paard. Bandages van 4m lengte (stal/transport) bandages kun je wel gebruiken voor tijdens vervoer van je paard, omdat je er wat hoger/lager mee kan bandageren; tenslotte heb je een meter stof extra.
Precious20 schreef:Ik hoop dat de TS het niet erg vindt dat ik mijn vraag in haar topic stel, maar het gaat dus over stalbandages en hier speciaal een topic voor openen is zo zinloos.
Nou, de DA heeft me aangeraden om stalbandages om te doen. Welke bandages kan hier het best voor gebruiken? Fleece lijkt me het fijnst, maar is dit ook werkelijk zo? Want ik ken ook niets van bandageren(hoewel daar binnenkort verandering in komt, de DA gaat het me tonen)
En moeten daar ook onderlappen onder?
Edit: even ter informatie - de DA heeft me aangeraden een stalbandage rond zijn linkerachterbeen te doen omdat, dankzij een kwetsure, de lymfekliertjes daar wat uitgerokken zijn. Bij gevolg heeft hij last van vochtophoping in dat been. Indien ik een winter lang dat been op stal zou bandageren, zou dit volgend jaar weg zijn (omdat de lymfekliertjes dan de kans krijgen om te herstellen).
juksz schreef:Onder een bandage word het erg warm,bij peeskappen kan deze warmte nog enigzins weg.
De cellen in de pezen en spieren zetten bij een te hoge temperatuur uit om zuurstof te verkrijgen.Door het tekort aan zuurstof raken deze beschadigd en verdrukken de gezonde cellen waardoor deze beschadigen.
Verder geeft een bandage nagenoeg geen steun zoals we vaak denken(ik ook altijd dacht!)
equimassage schreef:Ik gebruik zelf altijd onderlappen, ook onder fleecebandages!
Van BR zijn er onderlappen met een stukje klittenband eraan, zo ideaal!!!!
Aimee schreef:Wat een onzin.
Ten eerste: stalbandages zijn langer omdat ze losjes om dikke onderlappen gerold moeten worden.
Ten tweede: stalbandages hebben wel degelijk nut. Ze kunnen om medische redenen omgedaan worden, bijvoorbeeld omdat een paard een blessure aan een been heeft. Maar de echte reden van stalbandages is om de benen warm te houden zodat het vocht kan worden afgevoerd. Wanneer de benen warmer worden gaat het bloed sneller stromen om zijn warmte kwijt te raken. Daardoor kunnen er dus meer afvalstoffen enz. verwijderd worden. Doe daarbij echter altijd om beide benen stalbandages, dus altijd de twee voorbenen of de twee achterbenen (of natuurlijk alle vier).
Dit verwarmende effect van stalbandages is tevens de reden om paarden bij echte kou ipv nog een extra deken op te doen, stalbandages om te doen.
Monday schreef:Ik vind dat een paard niet met bandages op stal moet staan. Hoogstens wanneer de DA daar reden toe ziet. Bijv. om verband schoon te houden of iets dergelijks, maar verder niet. Het heeft geen enkel nut en als een paard eraan gaat rommelen en de bandages gaan los is met een beetje pech de ellende niet te overzien.
De kreet stalbandages is volgens mij ontstaan omdat dat bandages zijn van zachter materiaal met minder rek en in theorie dus langer om te houden bij een paard. Bandages van 4m lengte (stal/transport) bandages kun je wel gebruiken voor tijdens vervoer van je paard, omdat je er wat hoger/lager mee kan bandageren; tenslotte heb je een meter stof extra.
juksz schreef:Aimee,hoe kom je aan deze wijsheid?
Aimee schreef:juksz schreef:Aimee,hoe kom je aan deze wijsheid?
Zoals iedereen aan kennis komt: dat leer je ergens