Welke bandages wanneer en hoe te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Welke bandages wanneer en hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:51

Bandages geven inderdaad geen steun, is meer voor rondom bescherming tegen stoten of in geval van stalbandages om vochtophoping te voorkomen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:54

Ja,maar dan voldoet een peeskap beter toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:55

Ja dat is zeker, en bovendien kan je die niet zo snel fout omdoen.
Maar goed: er zijn altijd uitzonderingen die niet zonder bandages kunnen om medische redenen. Anders zou ik ze echt niet gebruiken.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:56

Helemaal mee eens!

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:00

Juksz:
Je verhaal over dat spieren niet erg goed tegen intense warmte binnen een korte tijd kunnen klopt, maar pezen (waar het onderbeen uit bestaat) zijn lang niet zo vatbaar door warmte.
Pezen zijn veel minder doorbloed en hebben hierdoor niet dezelfde zuurstof eisen als bijvoorbeeld spieren.
Dit houdt dus in dat pezen lang niet zo snel zullen beschadigen door warmte dan spieren..
Dat bandages idd geen steun geven klopt ja, maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die dit begrijpen!!!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:10

Dat klopt.
De pezen zullen door dit proces minder snel beschadigen maar beschadigen wel op den duur.
Heb dit(niet om te bewijzen hoor!)met meerdere veeartssen overlegd en zelf ervaren bij meerdere paarden.
Had er een staan die ik altijd bandageerde maar vaak bij de aanhechtingen wat opliep,toen ben ik op aanraden van mijn eigen veearts met kappen gaan rijden en toen was dit probleem snel verholpen.
Dit is misschien een toevalstreffer maar heb vaker meegemaakt dat als we paarden hadden gebandageerd de pezen erg lang warm bleven wat dus niet goed is.
Als we wel bandageren;voor klanten oid,dan haal ik ze er na het werk meteen af zodat met het uitstappen de doorbloeding weer beter op peil kan komen.

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:12

OK dan!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:56

Welshcobfan schreef:
Synthetische verbandwatten kunnen geen prop vormen, aangezien je die ook 'bandageert' en mensen kunnen die ook 24 uur omhouden.

Mjah, ik weet niet hoe handig anderen met watten zijn. Ik kan daar best proppen van maken...dus dan zou ik liever goeie onderlappen aanraden die voor het doel ontworpen zijn. Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:00

maar goed, als je kunt bandageren moet je ook goed synthetische watten kunnen aanleggen Haha!

Vraagje aan de ts,waarom zou je nu opeens willen bandageren?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:01

Welshcobfan schreef:
Ja dat is zeker, en bovendien kan je die niet zo snel fout omdoen.
Maar goed: er zijn altijd uitzonderingen die niet zonder bandages kunnen om medische redenen. Anders zou ik ze echt niet gebruiken.

Toch hebben peesbeschermers ook wel weer nadelen (al gaat dit misschien een beetje offtopic). Mijn paard heeft redelijk stevige benen (Gelderse paard) en ondanks dat ik maat full gebruik van peesbeschermers zitten ze kennelijk toch wat strak. Ik haal ze niet strak aan, maar ik moet bij het omdoen de beschermer al echt losbuigen, als die terugveren in hun vorm knellen ze kennelijk toch een beetje. Ik merk dat mijn paard met bandages of kaal beter beweegt. In de les gebruik ik meestal wel bandages omdat ik dan oefeningen doe die of nieuw zijn of die mijn paard moeilijk vindt, waardoor ze meer kans heeft op strijken of aantikken. Rij ik normaal voor mezelf, dan rij ik nu vaak zonder wat.

Enne over die watten... zijn dat van die lange flappen? Want als ik er modelletje onderlap van kan maken, dan zal het wel lukken. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:04

Nee die watten zijn gewoon een rol, net zoals bandages eigenlijk. alleen zijn de watten bedoeld op de druk te verdelen en kunnen ook vocht opnemen. Zitten best comfortabel, en je kunt er gerust 24 uur meelopen. Daarover heen komt dan vaak een ideal of cambric windsel die je lekker strak erover heen doet Duivel

Dus ik aangezien de synthetische watten hetzelfde doel hebben als onderlappen, waarom zou je die er niet voor kunnen gebruiken?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:46

@ Welshcob: en zo heb ik weer wat geleerd. Ik dacht het een soort van die zig-zag-watten waren, dus vandaar dat ik al ellende in het vooruit zag. Clown

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:01

Welshcobfan schreef:
maar goed, als je kunt bandageren moet je ook goed synthetische watten kunnen aanleggen Haha!

Vraagje aan de ts,waarom zou je nu opeens willen bandageren?

Wil ik niet opeens hoor Knipoog
Maar de eigenaar van mijn (oud)bijrijd paard wilde altijd met bandages rijden Lachen.
En ik vroeg me af wat wel/niet goed was, aangezien ik veel verhalen over de pezen gehoord heb!
Oja, en voor een kur op muziek is het ook altijd wel leuk als je er zélf ook iets van weet! Knipoog

Ik ben trouwens al een heel stuk slimmer geworden door dit topic! Duivel

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:21

Monday schreef:
Ik vind dat een paard niet met bandages op stal moet staan. Hoogstens wanneer de DA daar reden toe ziet. Bijv. om verband schoon te houden of iets dergelijks, maar verder niet. Het heeft geen enkel nut en als een paard eraan gaat rommelen en de bandages gaan los is met een beetje pech de ellende niet te overzien.
De kreet stalbandages is volgens mij ontstaan omdat dat bandages zijn van zachter materiaal met minder rek en in theorie dus langer om te houden bij een paard. Bandages van 4m lengte (stal/transport) bandages kun je wel gebruiken voor tijdens vervoer van je paard, omdat je er wat hoger/lager mee kan bandageren; tenslotte heb je een meter stof extra.

Wat een onzin.
Ten eerste: stalbandages zijn langer omdat ze losjes om dikke onderlappen gerold moeten worden.
Ten tweede: stalbandages hebben wel degelijk nut. Ze kunnen om medische redenen omgedaan worden, bijvoorbeeld omdat een paard een blessure aan een been heeft. Maar de echte reden van stalbandages is om de benen warm te houden zodat het vocht kan worden afgevoerd. Wanneer de benen warmer worden gaat het bloed sneller stromen om zijn warmte kwijt te raken. Daardoor kunnen er dus meer afvalstoffen enz. verwijderd worden. Doe daarbij echter altijd om beide benen stalbandages, dus altijd de twee voorbenen of de twee achterbenen (of natuurlijk alle vier).
Dit verwarmende effect van stalbandages is tevens de reden om paarden bij echte kou ipv nog een extra deken op te doen, stalbandages om te doen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:28

Precious20 schreef:
Ik hoop dat de TS het niet erg vindt dat ik mijn vraag in haar topic stel, maar het gaat dus over stalbandages en hier speciaal een topic voor openen is zo zinloos.

Nou, de DA heeft me aangeraden om stalbandages om te doen. Welke bandages kan hier het best voor gebruiken? Fleece lijkt me het fijnst, maar is dit ook werkelijk zo? Want ik ken ook niets van bandageren Bloos (hoewel daar binnenkort verandering in komt, de DA gaat het me tonen)
En moeten daar ook onderlappen onder?

Edit: even ter informatie - de DA heeft me aangeraden een stalbandage rond zijn linkerachterbeen te doen omdat, dankzij een kwetsure, de lymfekliertjes daar wat uitgerokken zijn. Bij gevolg heeft hij last van vochtophoping in dat been. Indien ik een winter lang dat been op stal zou bandageren, zou dit volgend jaar weg zijn (omdat de lymfekliertjes dan de kans krijgen om te herstellen).

Doe om beide achterbenen stalbandages. Koop daarvoor dikke grote onderlappen, bijvoorbeeld die van Equiline.
Afbeelding

Wikkel daar géén fleecebandages omheen, maar lange wollen/katoenen bandages van 4 meter. Doe dit losjes, dus niet aantrekken. Van boven naar onder, duidelijk over de kogel heen en weer naar boven. Doe de bandage wat hoger dan hij zou moeten zitten, omdat je niet strak bandageert gaat het nog wat afzakken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:36

juksz schreef:
Onder een bandage word het erg warm,bij peeskappen kan deze warmte nog enigzins weg.
De cellen in de pezen en spieren zetten bij een te hoge temperatuur uit om zuurstof te verkrijgen.Door het tekort aan zuurstof raken deze beschadigd en verdrukken de gezonde cellen waardoor deze beschadigen.
Verder geeft een bandage nagenoeg geen steun zoals we vaak denken(ik ook altijd dacht! Bloos )

Helemaal niet waar.
Neopreen dat aan de binnenkant van bijna alle beenbeschermers zit is speciaal gemaakt om warmte vast te houden (van duikers).
Bij juist bandageren, met de onderlappen van Eskadron waar die sleuven in zitten, is er juist betere warmteafvoer en vochtopname.
Bandages hebben als beenbescherming tijdens arbeid alleen nut met goede onderlappen eronder, dan vormen ze gelijk fijnere beenbescherming dan voorgevormde (niet altijd passende en niet het hele been bestrijkende) beenbeschermers die bovendien beter ademt.
Steun geven beenbeschermers niet en bandages ook niet.... dat komt niet door de aard van de bescherming, maar doordat het pijpbeen van een paard alleen door pezen is omgeven en niet door spieren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:40

Bedenk bij bandageren dat het van belang is dat de onderlap niet gevouwen zit, dat gaat drukkingen geven.
Om dat te voorkomen, rol ik altijd de onderlap op met de binnenkant aan de buitenkant. Vervolgens om het been afrollen, dan zit de onderlap altijd goed om het been en hoef je dus enkel nog maar de bandage er omheen te wikkelen.

De reden waarom ik af zou raden van bandages is, dat bandageren een kunst is. Laat het je góed voordoen en je helpen of gebruik andere beenbescherming.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:40

equimassage schreef:
Ik gebruik zelf altijd onderlappen, ook onder fleecebandages!
Van BR zijn er onderlappen met een stukje klittenband eraan, zo ideaal!!!!

gebruik ook altijd onderlappen en heb idd ook die onderlappen van BR, superfijn! (en nog niet eens zo duur ook)

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:12

Aimee schreef:
Wat een onzin.
Ten eerste: stalbandages zijn langer omdat ze losjes om dikke onderlappen gerold moeten worden.
Ten tweede: stalbandages hebben wel degelijk nut. Ze kunnen om medische redenen omgedaan worden, bijvoorbeeld omdat een paard een blessure aan een been heeft. Maar de echte reden van stalbandages is om de benen warm te houden zodat het vocht kan worden afgevoerd. Wanneer de benen warmer worden gaat het bloed sneller stromen om zijn warmte kwijt te raken. Daardoor kunnen er dus meer afvalstoffen enz. verwijderd worden. Doe daarbij echter altijd om beide benen stalbandages, dus altijd de twee voorbenen of de twee achterbenen (of natuurlijk alle vier).
Dit verwarmende effect van stalbandages is tevens de reden om paarden bij echte kou ipv nog een extra deken op te doen, stalbandages om te doen.

Ik ben het er helemaal mee eens om stalbandages om te doen als daar een medische noodzaak toe is. Als een DA of iemand die er écht verstand van heeft bandages op stal adviseert ben ik de eerste om daarin mee te gaan. (Volgens mij schreef ik ook: "Ik vind dat een paard niet met bandages op stal moet staan. Hoogstens wanneer de DA daar reden toe ziet.")
Wat ik hoop te voorkomen is dat er tig liefbedoelende mensjes hun paard/pony nodeloos met bandages op stal gaan zetten omdat ze denken dat hun paard/pony bijv. wel eens koude pootjes zou kunnen krijgen of omdat het zo leuk bij de deken past en het toch geen kwaad kan. Dus goedbedoelend ellende gaan veroorzaken die niet nodig is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:47

Monday schreef:
Ik vind dat een paard niet met bandages op stal moet staan. Hoogstens wanneer de DA daar reden toe ziet. Bijv. om verband schoon te houden of iets dergelijks, maar verder niet. Het heeft geen enkel nut en als een paard eraan gaat rommelen en de bandages gaan los is met een beetje pech de ellende niet te overzien.
De kreet stalbandages is volgens mij ontstaan omdat dat bandages zijn van zachter materiaal met minder rek en in theorie dus langer om te houden bij een paard. Bandages van 4m lengte (stal/transport) bandages kun je wel gebruiken voor tijdens vervoer van je paard, omdat je er wat hoger/lager mee kan bandageren; tenslotte heb je een meter stof extra.

Monday.... je schrijft letterlijk (dik gedrukt aangegeven) dat stalbandages geen enkel nut hebben, dat is gewoon volslagen onzin.
Ik schrijf de medische redenen omdat ik daarin met je mee ga, maar daarnaast zijn er andere redenen om stalbandages te gebruiken. Wat jij nu doet is gewoon foutieve informatie geven, of penny's nou ineens stalbandages om gaan doen of niet, foutieve informatie is altijd verkeerd.
Uit het door mij cursief aangegeven stuk blijkt dat je eigenlijk niet eens weet wat stalbandages zijn. Het gaat helemaal niet om een specifiek soort bandage, het gaat erom dat een paard op stal staat met dikke grote onderlappen die losjes zijn gebandageerd. Meestal wordt dat gebruikt om de door mij hierboven aangegeven redenen. Daarmee sluit je direct uit dat recreatieruiters het gaan gebruiken (zonder medische indicatie), ik ga er namelijk vanuit dat diens paarden veel minder uren op stal staan.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:51

Aimee,hoe kom je aan deze wijsheid?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:21

juksz schreef:

Zoals iedereen aan kennis komt: dat leer je ergens Knipoog

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:58

Aimee schreef:
juksz schreef:

Zoals iedereen aan kennis komt: dat leer je ergens Knipoog

En zo leren wij weer van Aimee. Knipoog Bedankt dat je zo vriendelijk bent geweest om wat meer inzicht te verschaffen in het hoe en waarom van stalbandages. OK dan!