Hackemore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffilover

Re: Hackemore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:34

Ja, Ik ken alleen de hackemore neusriemen met lange scharen. Heeft iemand een foto met een hackemore met korte scharen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:54

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:03

Ik moest ook vanwege een mond vol met blaren een hackamore gebruiken. Ik rijdt nu bijna altijd met hackamore. Mijn paard voelt zich helemaal stoer zonder bit en hij luistert er goed naar. Voor mij voelt het aan als een trensje. Ik was in het begin doodsbenauwt, had ook alle spook verhalen gehoord.
Ik rijdt wel heel erg op gewichtshulpen en gebruik de H. heel licht.
Het is altijd de hand van de ruiter die het uiteindelijke effect beslist. Een korte of "engelse" hackamore is meer "foolproof"

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:24

bedankt delerium, voor de foto's.
nu weet ik welk type ik heb, ik heb de bovenste van de foto's!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:05

Ik heb een aantal keren met de hackamore van een vriendin gereden, voor mijn paardje werkte het niet.
Bij de minste druk ging ze helemaal gek doen.
Hoofd schudden, en in galop ging ze zelfs met haar hoofd tussen haar voorbenen rennen.
En er was echt nauwelijks druk...
Nu rij ik met het bitloos hoofdstel van de ruitersportshop en daar ben ik super tevreden over OK dan!

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:13

Ik vind ook dat de verhalen een beetje wild zijn hoor.
Als je gewoon een rustige hand heb en je rukt niet te hard is er niks aan de hand , dit geld ook voor een bit, vind ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:39

iedereen die een bit kan gebruiken zoals het gebruikt hoort te worden , kan naar mijn idee ook een hack gebruiken, korte schaar dan ....

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:42

Meisje21 schreef:
Ik heb een aantal keren met de hackamore van een vriendin gereden, voor mijn paardje werkte het niet.
Bij de minste druk ging ze helemaal gek doen.
Hoofd schudden, en in galop ging ze zelfs met haar hoofd tussen haar voorbenen rennen.
En er was echt nauwelijks druk...
Nu rij ik met het bitloos hoofdstel van de ruitersportshop en daar ben ik super tevreden over OK dan!

hier sluit ik me bij aan. mijn paardje vond hem ook niks. nu heb ik ook dat bitloze hoofdstel en het gaat super. ik rijd ook heel veel met mijn EV hoofdstel/trainigshalster. die vind ik ook super rijden en ik wissel het bitloos rijden af rijden met een leren bitje. tot nu toe gaat het goed die comminatie dus niks te klagen.. Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:08

Ik vind het helemaal niet verkeerd dat er gewaarschuwd wordt. Ik heb al eerder gezegd dat het ding zo vriendelijk is als zijn gebruiker (en dan vooral met de lange scharen), maar het is alleen maar goed als mensen er goed over nadenken.
Vaak wordt juist gedacht dat het veel vriendelijker is dan welk bit dan ook...maar dat is dus niet zo want het kan heel straf inwerken op de zenuw die langs de neus loopt, vooral als je stug bent in je hand. Dat kan ook de reden zijn dat sommige paarden met het hoofd blijven slaan. En dan is het dus absoluut niks vriendelijker dan een bitje.
Ditzelfde vind ik overigens ook van diverse bitten..(denk aan pelham, pessoabit etc.)... Het is alleen maar goed als mensen nadenken over waarom ze iets willen gebruiken en hoe het zal inwerken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:53

Nadenken is goed , maar de hack wordt door veel mensen puur gezien als een ding waarmee je een neus kunt breken , paniek en horror alom !

Ik heb ook wel eens gehad dat ik bijna uitgescholden werd door 2 miepjes voor wie het warm genoeg was om eens een rondje buiten te rijden , compleet met slof en allerlei beschermingsmateriaal , die zagen dat ik met een hackamore reed.

Lekker lüllig , kom je al vrolijk stappend met teugels in een boogje voorbij fluiten , moet je dat overdreven gebabbel van die tutjes aanhoren die hun paard elke pas een schopje geven en naar beneden zagen....

Want Ooooooh die pelham (!) dat is geen bit maar heel gemeen want je kan de neus ermee breken , dan ben je echt een dierenmishandelaar als je daar mee rijdt Boos! , sielugh e.d.

Dat is iets anders dan nadenken , dat is veroordelen en een onterecht slechte naam hebben...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:48

En dan, er is een verschil tussen waarschuwen en onodige paniek zaaien.
JA je kunt met een hack de neus breken, en NEE het is niet dat je zodra je paard zijn hoofd wat naar voren doet het hem zijn neusbot kost. Daar is echt wel wat meer voor nodig...
(en als je dat idee echt niet kunt relativeren dan kun je een schakeltje van de kinketting vervangen door iets zwaks. Een ringetje van een sleutelhanger ofzo)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:01

bij ons op de manege liep een pony met de lange scharen hackemore
misschien een stomme vraag maar
welke is vriendelijker lange of korte scharen?
ik rijd nu zelf soms met een cross-rope en dat gaat heel goed maar wil in de galop wel een verschuiven dus vandaar dat ik iets anders zoek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:06

Dan is je CRB waarschijnlijk te ruim geknoopt...heb je toevallig een foto waar je paard hem omheeft ?

Of schuift hij bvb, bij een noodrem als je op 1 teugel je hele hoop hebt gevestigd om hem om te trekken ? Tong uitsteken

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:28

ik heb een hackamore met korte scharen, voor mn fjord/arab gekocht toen haar kiezen getrokken waren, maar die moet ik als t aan dat ding ligt heel laag inhangen, uiteindelijk heb ik er bijna niet mee gereden maar die neusriem die had maar 1 maat; klein, het hoofdstel zelf was maat full, nu bebruik ik m nog wel is, maar dan laat ik het onderste riempje weg Lachen

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:30

@pmarena
ehhh neej heb geen foto zal er morgen een maken als ik er aan denk
verder schuift hij niet alleen in de galop ohja met springen verschuift hij ook
mijn paard heeft een groot hoofd en heeft een CRB maat full dus gewoon de maat voor hem neem ik aan of vallen die maten anders???

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:09

waar moet de neusriem nou precies liggen dan?

niet denken dat ik gevaarlijk bezig ben, omdat ik al wel eens met mn hackamore heb gereden, ik geef echt heul weinig teugeldruk, alleen bij wendingen hoor!
maar wil graag weten hoe het hoort te zitten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:12

2 vingers onder de knobbel van het jukbeen

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:20

Ik rijd zo af en toe ook met een hack. Vind het erg fijn als mijn paardje een beetje fris is. Ik rijd altijd buiten en dan is het toch fijn om een werkende rem te hebben. Ben al hard aan het werken aan de ORS!
Maar ik rijd meestal met mijn ruitershop hoofdstel of (touw)halstertje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:26

bedankt Delerium, ik zal Marigolds hoofdstel zo nodig op maat maken dan.
als het gaat lukken, want het het idee dat het gedeelte waar de neus door moet nogal smal is vergeleken met de rest van het hoofdstel, een fjord heeft nogal een grote neus zegmaar.
als het niet gaat passen moet ik even weer verder puzzelen qua hoofdstellen.. (heb al wel een mooie bitloze gezien maar moet nu even stoppen met spullen kopen Bloos )

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:27

Ja, dan ligt 'ie ongeveer goed. De neusriem moet op het echte bot liggen, niet op het kleine puntje onderaan.
Ik rijdt dus met Hackamore, en dat vinden ze bij mij op stal heel vreemd. Helaas heeft mijn paard een gebroken of gescheurde neus gehad in Februari.
Nu had ik al 5 dagen niet gereden, maar kom wel iedere dag,( wij moeten zelf uitmesten) en heb hem zo op een dag uit de wei gehaalt, met een dikke open wond op z'n neus. Dierenarts zei dat er niets aan te doen was, maar op z'n beloop laten.
Mijn paard heeft wel vaker dingen, en ik kan niet zeggen dat hij het slachtoffer is, hij is een ontzettende hooligan.
Maar ze blijven bij mij op stal zeggen dat ik mijn paard de neus gebroken heb met de Hackamore. Terwijl ik niet gereden heb, mijn paard zo uit de wei gehaalt heb, en er ook een flinke wond op die plek zat. Maar nee, ik heb de neus van mijn paard gebroken.
Dus op deze manier gaan urban myths de wereld in.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:50

hoi ,,
ik rijd altijd en elke dag met een hackamore.
ik vind het heel fijn van die drie foto's heb ik de middelste ((Een langgeschaarde versie;
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... kamore.jpg ))

ik vind het heel fijn en zou denk ik met dit paard altijd met hackamore blijven rijden op wetstrijden na dan !

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 16:06

AafkeB schreef:
Ja, dan ligt 'ie ongeveer goed. De neusriem moet op het echte bot liggen, niet op het kleine puntje onderaan.
Ik rijdt dus met Hackamore, en dat vinden ze bij mij op stal heel vreemd. Helaas heeft mijn paard een gebroken of gescheurde neus gehad in Februari.
Nu had ik al 5 dagen niet gereden, maar kom wel iedere dag,( wij moeten zelf uitmesten) en heb hem zo op een dag uit de wei gehaalt, met een dikke open wond op z'n neus. Dierenarts zei dat er niets aan te doen was, maar op z'n beloop laten.
Mijn paard heeft wel vaker dingen, en ik kan niet zeggen dat hij het slachtoffer is, hij is een ontzettende hooligan.
Maar ze blijven bij mij op stal zeggen dat ik mijn paard de neus gebroken heb met de Hackamore. Terwijl ik niet gereden heb, mijn paard zo uit de wei gehaalt heb, en er ook een flinke wond op die plek zat. Maar nee, ik heb de neus van mijn paard gebroken.
Dus op deze manier gaan urban myths de wereld in.

Ja, En dan al die penny tutjes met hun pessoabitten en wielsporen achter je rug om kletsen dat jij je paard je neus breekt omdat je niet met bit wil rijden. Ik vind het super banketstaaf als mensen zo doen Boos!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:43

hoor nooit iemand over de onderkaken die kunnen breken (cq splinteren) bij gebruik van stang...

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:38

ik rijd ook met pessoabot hoor.. alleen wel met dubbele teugel omdat een manegepaard dat 12 jaar in een manege heeft gelopen toch echt te sterk is voor een normale trens, door de pessoa loopt ze zelfs heen als ze zin heeft Verward

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:43

Ik vind het maar enge dingen die hackamore. Als je toch liever bitloos wilt rijden gebruik dan het touwhalster/hoofdstel of een leren die schuinachter kaak werkt. Alleen het idee al dat zou kunnen kunnen breken zeg ik al nee. Als je paard schrikt of iets, is de reactie van een ruiter vaak toch al grijpen naar de teugels..