Ongebroken trens paardvriendelijk ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mallerije

Re: Ongebroken trens paardvriendelijk ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:19

Ik heb ook een paardje die ik met ongebroken watertrens rijdt.Heb haareeerst met dubbelgebroken gereden,maar hierbij ging ze heel makkelijk los van het bit lopenn en bleef ook idd de hele tijd druk met haar muiltje.
Nu op de ongebroken zoekt ze meer mijn hand op en geeft een fijnnere lichte druk in de hand.
Dus zoals het nu lijkt is het voor haar wel een oplossing Party!!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:57

mallerije schreef:
Ik heb ook een paardje die ik met ongebroken watertrens rijdt.Heb haareeerst met dubbelgebroken gereden,maar hierbij ging ze heel makkelijk los van het bit lopenn en bleef ook idd de hele tijd druk met haar muiltje.
Nu op de ongebroken zoekt ze meer mijn hand op en geeft een fijnnere lichte druk in de hand.
Dus zoals het nu lijkt is het voor haar wel een oplossing Party!!

Ik heb hetzelfde met mijn paardje Knipoog
Persoonlijk vind ik het zelf een fijner bit.
Ik zou het gewoon eens uitproberen of het beter werkt op je paardje.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:46

Sinds mei van dit jaar rij ik ook met een ongebroken trens. Daarvoor reed ik met een enkelgebroken. Mijn paard liep er niet fijn op, had moeite met ontspannen, veel tegen de hand, waardoor een hoop energie van ons allebei verloren ging. Vervolgens heb ik een dubbelgebroken bit geprobeerd (geleend) en dat was pas echt drama... het leek wel een dweil waar ik op zat. Daarbij ook nog met haar hoofd gooien (zodanig dat mijn instructrice wel eens dacht dat ik aan mijn teugels trok), het was compleet feest. Clown Op advies van mijn instructrice heb ik toem een ongebroken trens geprobeerd en ooooh wat een zaligheid. Een paard dat heel makkelijk ontspant, niet meer met haar hoofd gooit, het bit echt makkelijk aanneemt. Ik kan hele kleine hulpen geven met mijn handen terwijl ik met mijn gebroken bit soms echt moest rukken, waarop mijn paard vanzelfsprekend terugrukte.
Het sturen vind ik met een ongebroken trens niet veel anders dan met een ongebroken, in mijn ogen moet je wel in staat zijn je handen even hoog te houden en op beide teugels evenveel druk te houden, daarbij: sturen doe je toch voor een groot deel met je zit en benen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:19

het hangt ook af van de kaken van je paard. ik reed altijd op een enkelgebroken trens, maar omdat mijn paard een relatief smalle onderkaak heeft, werkt deze al snel in als notenkraker. omdat hij voor zijn bovenkaak zeg maar maatje 12,5 moest hebben, maar voor de onderkaak 11,5. om de bovenkaak niet in verdrukking te brengen had ik een 12,5, maar die schaarde dus te sterk op de onderkaak. met een ongebroken bit liep hij veel fijner. tegenwoordig heb ik dubbelgebroken en dat gaat ook prima.

veel mensen vergeten overigens te kijken naar de verhouding onderkaak/ bovenkaak bij aanschaf van een bit.