vooral met springen wand dan merk je wel als je niet goed uit komp dat er alemaal verf van de balk op je peesbeschermer zit
dus ze beschermen wel goed

bandages heb ik zelden om wand zo als k ook al heb gehoord is dat heel slecht ...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dierfysio schreef:snap niet waarom er over 'steun' gesproken wordt... een paardenbeen hoeft geen steun te hebben, tenzij het gebroken is. je kunt het dan steunen met gips/spalk.
tijdens werk hoef je niet te steunen, en dat kan ook niet. peeskappen, bandages, 3-in-1: alles geeft meer of minder bescherming (tegen aantikken of strijken of hindernismateriaal), maar absoluut GEEN steun.
je kunt een onderbeen van een paard niet vergelijken met een mensenonderbeen: bij ons zitten er spieren, bij hun alleen pezen.
bovendien: knap lastig om met een lapje stof een gewicht van 1000kg of meer te kunnen dragen/steunen
waarom mensen dan toch bandageren: voor de mooi, omdat het zo leuk staat bij alle kleurtjes dekjes... tsja...
Danielle_1 schreef:
Helemaal mee eens![]()
Alleen die 1000 kg?
Knappe tank van een knol moet dat dan zijn
Ik heb er dus best moeite mee als mensen hun paardenbenen van onder tot boven in pakken.
En dat bij lichte arbeid.
Volgens mij maak je de benen zo alleen maar zwakker.
Zelf rij ik zelden met mijn peesjes.
Wel wil ik graag dat mijn bijrijdster ze om doet als ze met mijn paard gaat springen,puur voor aantikbescherming.
Citaat:Haflingers, shetjes enz. hebben geen eens bescherming nodig.
dollemina schreef:dierfysio schreef:snap niet waarom er over 'steun' gesproken wordt... een paardenbeen hoeft geen steun te hebben, tenzij het gebroken is. je kunt het dan steunen met gips/spalk.
tijdens werk hoef je niet te steunen, en dat kan ook niet. peeskappen, bandages, 3-in-1: alles geeft meer of minder bescherming (tegen aantikken of strijken of hindernismateriaal), maar absoluut GEEN steun.
je kunt een onderbeen van een paard niet vergelijken met een mensenonderbeen: bij ons zitten er spieren, bij hun alleen pezen.
bovendien: knap lastig om met een lapje stof een gewicht van 1000kg of meer te kunnen dragen/steunen
waarom mensen dan toch bandageren: voor de mooi, omdat het zo leuk staat bij alle kleurtjes dekjes... tsja...
ACSM schreef:Citaat:Haflingers, shetjes enz. hebben geen eens bescherming nodig.
Dit slaat nergens op.....
Ludora schreef:Ik denk dat je beenbescherming moet gebruiken voor de bescherming. En idd dus niet voor steun. Een 3 in 1 zit om de kogel heen en beschermt het eventueel te ver doorzakken.
dollemina schreef:Ludora schreef:Ik denk dat je beenbescherming moet gebruiken voor de bescherming. En idd dus niet voor steun. Een 3 in 1 zit om de kogel heen en beschermt het eventueel te ver doorzakken.
Nou, daar heb ik nog nooit van gehoort. Doorzakken
dollemina schreef:
Vraag het maar eens na bij je DA.
imke schreef:Ja, precies. Elk paard kan zich blesseren aan een pees, kogel o.i.d. Het is natuurlijk niet zo dat een fjord, haflinger, tinker of shetje zulke sterke pezen heeft, dat bescherming niet nodig is. Het liefst pak ik de benen van mijn paarden in met bandages met daaroverheen nog een keer een beschermer, bij wijze van spreken.
Mendi schreef:Ik vind deze erg goed:
http://www.u5uk.com/you/new/images/arti ... t_boot.jpg
worden in de eventing gebruikt. er zit een stalen bescherming in voor de pees en verder zijn ze soepel en, wat heel belangrijk is, luchtdoorlatend.
Van de "gewone" peesbeschermers met neopreen aan de binnenkant worden de pezen vaak erg warm.