beste beenbescherming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

V_lalala

Re: beste beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:18

ik heb altijd Peesbeschermes om
vooral met springen wand dan merk je wel als je niet goed uit komp dat er alemaal verf van de balk op je peesbeschermer zit
dus ze beschermen wel goed Lachen Haha!
bandages heb ik zelden om wand zo als k ook al heb gehoord is dat heel slecht ...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:47

Ik heb zelf altijd peesbeschermers.
Het is wat makkelijk en tegen het aantikken werkt het goed.
En het is heel wat sneller/makkelijker als bandages

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:53

dierfysio schreef:
snap niet waarom er over 'steun' gesproken wordt... een paardenbeen hoeft geen steun te hebben, tenzij het gebroken is. je kunt het dan steunen met gips/spalk.
tijdens werk hoef je niet te steunen, en dat kan ook niet. peeskappen, bandages, 3-in-1: alles geeft meer of minder bescherming (tegen aantikken of strijken of hindernismateriaal), maar absoluut GEEN steun.
je kunt een onderbeen van een paard niet vergelijken met een mensenonderbeen: bij ons zitten er spieren, bij hun alleen pezen.
bovendien: knap lastig om met een lapje stof een gewicht van 1000kg of meer te kunnen dragen/steunen Tong uitsteken

waarom mensen dan toch bandageren: voor de mooi, omdat het zo leuk staat bij alle kleurtjes dekjes... tsja...

Helemaal mee eens OK dan!
Alleen die 1000 kg?
Knappe tank van een knol moet dat dan zijn Knipoog

Ik heb er dus best moeite mee als mensen hun paardenbenen van onder tot boven in pakken.
En dat bij lichte arbeid.
Volgens mij maak je de benen zo alleen maar zwakker.
Zelf rij ik zelden met mijn peesjes.
Wel wil ik graag dat mijn bijrijdster ze om doet als ze met mijn paard gaat springen,puur voor aantikbescherming.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:10

Danielle_1 schreef:

Helemaal mee eens OK dan!
Alleen die 1000 kg?
Knappe tank van een knol moet dat dan zijn Knipoog

Ik heb er dus best moeite mee als mensen hun paardenbenen van onder tot boven in pakken.
En dat bij lichte arbeid.
Volgens mij maak je de benen zo alleen maar zwakker.
Zelf rij ik zelden met mijn peesjes.
Wel wil ik graag dat mijn bijrijdster ze om doet als ze met mijn paard gaat springen,puur voor aantikbescherming.

Van die 1000kg moet je ff een paar eerdere berichten lezen, daar is de uitleg.
Daarbij als een bandages of peesbeschermer geen steun biedt, kan het de benen ook niet zwakker maken... Knipoog

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:20

Citaat:
Haflingers, shetjes enz. hebben geen eens bescherming nodig.

Dit slaat nergens op.....

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:31

dollemina schreef:
dierfysio schreef:
snap niet waarom er over 'steun' gesproken wordt... een paardenbeen hoeft geen steun te hebben, tenzij het gebroken is. je kunt het dan steunen met gips/spalk.
tijdens werk hoef je niet te steunen, en dat kan ook niet. peeskappen, bandages, 3-in-1: alles geeft meer of minder bescherming (tegen aantikken of strijken of hindernismateriaal), maar absoluut GEEN steun.
je kunt een onderbeen van een paard niet vergelijken met een mensenonderbeen: bij ons zitten er spieren, bij hun alleen pezen.
bovendien: knap lastig om met een lapje stof een gewicht van 1000kg of meer te kunnen dragen/steunen Tong uitsteken

waarom mensen dan toch bandageren: voor de mooi, omdat het zo leuk staat bij alle kleurtjes dekjes... tsja...

Inderdaad, de beste bescherming is vaak GEEN bescherming. Ik rijd praktisch nooit met bescherming en heb nog nooit blessures gehad omdat mijn paard op dat moment geen beenbescherming om had.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:18

ACSM schreef:
Citaat:
Haflingers, shetjes enz. hebben geen eens bescherming nodig.

Dit slaat nergens op.....

Vraag het maar eens na bij je DA.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:48

Beenbeschermers geven dan wel geen steun, ik denk wel dat ze kunnen beschermen tegen overrekking van een bepaald deel.
Niet dat dat vaak voor zal komen overigens.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:56

Ik denk dat je beenbescherming moet gebruiken voor de bescherming. En idd dus niet voor steun. Een 3 in 1 zit om de kogel heen en beschermt het eventueel te ver doorzakken. Een peesbeschermer beschermt de pezen. Een strijklap de benen bij een paard dat strijkt met de benen. Bandages beschermen bijna gelijk als een 3 in 1.

Je moet gewoon voor de juiste arbeid de juiste bescherming zoeken. Bij lichte arbeid dus geen bescherming (tenzij je paard een extra bescherming nodig heeft om wat voor een reden dan ook)

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:19

Ludora schreef:
Ik denk dat je beenbescherming moet gebruiken voor de bescherming. En idd dus niet voor steun. Een 3 in 1 zit om de kogel heen en beschermt het eventueel te ver doorzakken.

Nou, daar heb ik nog nooit van gehoort. Doorzakken Clown

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:21

Ik heb BR peesbeschermers en strijklappen en dat is absoluut noodzakelijk voor mijn paard bij het rijden, anders loopt ze de zijkant van haar been telkens open. (franse stand e.d.)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:55

dollemina schreef:
Ludora schreef:
Ik denk dat je beenbescherming moet gebruiken voor de bescherming. En idd dus niet voor steun. Een 3 in 1 zit om de kogel heen en beschermt het eventueel te ver doorzakken.

Nou, daar heb ik nog nooit van gehoort. Doorzakken Clown

Meerdere voorbeelden op foto's te zien. Paarden die in de dressuur op een gegeven moment uit moeheid tever door hun kogels zakken, soms tot aan de grond. Dan helpt een 3in1 beschermer-bandage. Die houdt dat wat tegen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:58

Je bent me net voor Venetia !!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:28

Ik gebruik het allemaal wel. Meestal gewone peesbeschermes van Veredus. Soms bandages en dan omgedraaid op de crossmanier dus om de kogel heen zeg maar. Mijn bandages zijn alleen altijd zooo snel kapot, binnen 2x rijden zitten er gaten in. Mijn paard slaat zichzelf enorm aan.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:01

dollemina schreef:

Vraag het maar eens na bij je DA.

Waarom zou een haflinger geen bescherming nodig hebben en bijv. een kwpn wel? Een haflinger kan zich toch ook per ongeluk aan tikken tijdens het oefenen van een zijgang?

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:07

Ja, precies. Elk paard kan zich blesseren aan een pees, kogel o.i.d. Het is natuurlijk niet zo dat een fjord, haflinger, tinker of shetje zulke sterke pezen heeft, dat bescherming niet nodig is. Het liefst pak ik de benen van mijn paarden in met bandages met daaroverheen nog een keer een beschermer, bij wijze van spreken.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:29

Ik bedoel aleen maar dat een koudbloed o.i.d. veel sterkere benen heeft dan een KWPN-er.
Ook lopen de meeste shetjes, haflingers e.d. geen hoge dressuur.
Als ze voor de kar staan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Maar tegenwoordig is het toch van de zotte dat er heel veel jonge ruiters op zoek zijn naar shetlanderpeesbeschermers?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:58

Dat een koudbloed sterkere benen heeft is niet waar, sterker nog, ik hoor juist omgekeerde verhalen. Omdat de KWPN'er topsport wordt geacht te doen, wordt er vrij streng geselecteerd, iets dat bij koudbloeden soms te wensen overlaat.
Alleen de belasting is anders waardoor je bij sportpaarden eerder voor bescherming kiest. Denk bijvoorbeeld ook aan een factor karakter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:23

de 3 in 1, de peeskappen (ala BR) zijn aan de harde kant, waardoor de vrijheid van de pees word belemmerd. Ook veroorzaken ze snel wondjes!

op het moment dat je paard alleen strijkt zou ik kiezen voor de ouderwetse beenbeschermer die dus alleen de binnenkant beschermd

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:16

Ik gebruik zelf altijd peesbeschermers. Ik denk dat 3 in een beschermers wel beter zijn. Maar ik vind het te duur. Dat heb ik er niet voor over.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:03

imke schreef:
Ja, precies. Elk paard kan zich blesseren aan een pees, kogel o.i.d. Het is natuurlijk niet zo dat een fjord, haflinger, tinker of shetje zulke sterke pezen heeft, dat bescherming niet nodig is. Het liefst pak ik de benen van mijn paarden in met bandages met daaroverheen nog een keer een beschermer, bij wijze van spreken.

Omdat jij zelf niet zodanig kunt rijden dat het paard zijn benen neerzet waar hoort..?! Sorry maar ik vind dat echt onzin hoor, je paard helemaal inpakken. En je zegt wel; bij wijze van spreken maar het geeft wel de manier aan waarop jij denkt. Of is je paard zó knettergek dat hij zulke rare sprongen e.d maakt dat hij anders zijn benen finaal kapottrapt..?! (zelfs dat vind ik een zwak excuus. Dan zou ik kiezen voor ander voer, meer rijden o.i.d.)

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:10

Ik vind deze erg goed:
Afbeelding
worden in de eventing gebruikt. er zit een stalen bescherming in voor de pees en verder zijn ze soepel en, wat heel belangrijk is, luchtdoorlatend.

Van de "gewone" peesbeschermers met neopreen aan de binnenkant worden de pezen vaak erg warm.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:13

Stalen bescherming..?! Verward zijn ze dan niet heel eg hard van binnen..?!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:21

Nee hoor ze zijn niet hard van binnen. Er zit een langwerpig plaatje aan de achterzijde ingebouwd, maar niet helemaal van onder tot boven. Ter voorkoming van aantikken door de achterbenen.
Het zijn echt superbeschermers! Ja

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:34

Mendi schreef:
Ik vind deze erg goed:

http://www.u5uk.com/you/new/images/arti ... t_boot.jpg

worden in de eventing gebruikt. er zit een stalen bescherming in voor de pees en verder zijn ze soepel en, wat heel belangrijk is, luchtdoorlatend.

Van de "gewone" peesbeschermers met neopreen aan de binnenkant worden de pezen vaak erg warm.

Maar die zijn mooi! Ja
Waar kan je die kopen als ik vragen mag?