bandages? waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: bandages? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:58

Snoevie schreef:
bandages geven wel degelijk steun aan het been

Absoluut niet!

Momentje, ik zoek even een stuk wat ik eerder op bokt plaatste, ging dan wel over stalbandages maar het principe is hetzelde!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:34

Steun natuurlijk.
En bescherming.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:36

Het fabeltje dat bandages ondersteunen en daardoor de benen zwakker maken zal wel nooit helemaal uit de wereld geholpen worden, maar ik blijf stug het tegenovergestelde verkondigen hoor Haha! !

Remember schreef:
Zo, tijd om even wat uitgebreider te antwoorden. In het onderbeen van het paard zitten (nagenoeg) geen spieren. Het been buigt doordat een spier in het bovenbeen verkort en daardoor aan de pees trekt. Als je iets 'ondersteunt', beperk je eigenlijk de bewegingsmogelijkheid in een ongewenste richting (bijv. een ingetapete enkel, je beperkt de bewegingsvrijheid zodat de banden kunnen herstellen, ze worden niet onnodig belast omdat minimale beweging maar mogelijk is). Met 'bandages/peesbeschermers/maakt allemaal niet' uit beperk je het paard niet in bewegingsmogelijkheden, althans, dat is níet de bedoeling. Hierdoor heb je absoluut geen ondersteunende werking. Mag je mij ook vertellen hoe 3m katoen met een lapje eronder een been van een paard van 600kg kan houden Clown ?! Het is anatomisch niet mogelijk een paardenbeen te ondersteunen zonder de beweging te fixeren, zelfs met gips is het bij een volwassen paard bijna niet te doen (daarom zijn gebroken benen 99% van de keren funest). Tevens zorgt de pees niet voor ondersteuning, dat is puur het 'trektouwtje' om het been te kunnen buigen. Zolang het paard zijn been af en toe buigt wordt de pees dus gebruikt, dit wordt echt niet minder als er bijv. een bandage omzit. Zelfs al zou je een pees langere tijd niet gebruiken, een pees is dusdanig van structuur dat deze niet gauw kracht/sterkte verliest (spieren bijv. wel), nadeel is ook dat het herstellend vermogen behoorlijk klein is. De botten zijn daarnaast zó op elkaar gestapelt dat beweging van bijv. het kogelgewricht naar binnen en buiten nagenoeg niet kan en daarnaast zit dat gewricht ook nog ingepakt in kapsel en ligamenten waardoor het nog meer stevigheid verkrijgt. Ingenieus staaltje bouwwerk van de natuur!

Beenbescherming is bescherming, en dus geen ondersteuning!
Laatst bijgewerkt door Remember op 28-11-06 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:03

Remember schreef:
Snoevie schreef:
bandages geven wel degelijk steun aan het been

Absoluut niet!

Momentje, ik zoek even een stuk wat ik eerder op bokt plaatste, ging dan wel over stalbandages maar het principe is hetzelde!

ik wilde daarmee niet zeggen dat het goed was ofzo hoor!hoef je niet gelijk met dikgedrukte letters aan te komen.
maar dan zullen de meningen wel verdeeld blijven

*edit: heb je dat stukje zelf geschreven of heb je dat weer ergens anders vandaan?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:07

Zelf geschreven, met anatomische achtergrond overigens. Dat dikgedrukte was om duidelijk te maken dat het 1 groot fabeltje is dat de ronde doet, bandages geven absoluut geen steun, geen enkele beenbescherming overigens. Dat is dus geen subjectief iets waar de meningen over verdeeld kunnen zijn!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:09

is dat dan onderzocht ofzo?(ben gewoon nieuwsgierig hoor,bedoel er niks mee verder Knipoog )

*edit: dus ze zijn voor niks goed behalve de 'mooi'?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:32

Jawel, je hebt mooie bescherming rondom, voor 'beheerst' werk. De kans dat een paard zich flink aantikt is met springen/cross/buitenrit etc. toch wel in grotere mate aanwezig, vandaar dat je dan beter een beschermer met een harde schaal kunt gebruiken. Ik bandageer ze altijd helemaal in omdat ik geen zin heb ik wondjes aan de benen mochten ze zich aantikken (bijv. schaafwondjes tijdens de zijgangen), maar ik wil wel dat ze 'merken' dat ze zich geraakt hebben. Dan ging het namelijk niet helemaal goed Vork .

Ik weet niet of er kant en klaar onderzoek naar gedaan is, stukje hierboven is gebaseerd op gezond verstand en fysiologische en anatomische kennis van het bewegingsapparaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:45

ah okee dat klinkt wel logisch ja