Vragen over Bitloos Rijden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Re: Vragen over Bitloos Rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:25

Misschien een hele domme vraag, maar kun je met een touwhalster ook rijden? Bloos

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:26

ja Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:26

ja Lachen doe ik ook, zie profiel Lachen alhoewel mijne is niet helemaal van touw ik heb ook een stukje leer erop zitten, op de neus

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:36

Bedankt! Lachen

Is een Cross-Rope Bridle meer geschikt om mee te rijden dan een touwhalster?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:40

Ja vind ik wel, er zijn ook mensen die gewoon met touwhalster rijden maar een CRB is net wat duidelijker in de cominucatie en wat meer gericht op echt rijden. Mijn paard loopt lekkerder op een CRB dan op een touwhalster...

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:42

Oké, bedankt Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:46

ik ga mn halster ombouwen tot een CRB, dit werkt toch niet zo goed als ik wil, en met CRB kun je idd beter signalen doorgeven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:43

Ik ga me nog eens goed verdiepen in alles, maar ik begin wel met een touwhalster. Vooral ook, omdat mijn paard er al zo goed aan gewend is door het grondwerk etc.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:53

Het kan heel goed dat een crosrope bij de een beter werkt dan bij de ander.
Je paard geeft zelf aan wat voor hem/haar het prettigst is.
Ik heb de crosrope ook gehad,maar vond het gewone touwhalster veel fijner.
De crosrope werkt samentrekkend,en doordat mijn paard een enorme baard heeft had ik het idee dat haar baard in het ringetje verstrikt raakte,en daardoor niet meer losliet.
Ik vond het te veel storen,en met het touwhalster niet.
Dat werkt voor mijn combinatie (paard/ruiter) het beste.
Ieder moet voor zichzelf gewoon wat verschillende optomingen uitproberen.
(de crossrope en het touwhalster zijn niet erg duur,dus als je ze allebei koopt kan je mooi wat uitproberen) Pling

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:45

LieveLotje schreef:
Ik heb een aantal vragen over Bitloos rijden Lachen

1. Rijden jullie ook bitloos buiten?
2. En wat doen jullie dan (buiten) als je paard schrikt, op hol slaat, bokt, etc?
3. Voor welke soort karakter is een bitloze optoming geschikt, en voor welke niet?

Ben ik persoonlijk wel benieuwd naar, want bitloos rijden lijkt me ook wel wat Ja

1 Ja altijd
2 Niks bijzonders, als ze schrikt mag ze even kijken en dan gaan we door, op hol gebeurt eigenlijk nooit maar gewoon terugrijden, en bokken doet ze niet.
3 Wat mij betreft kun je elk paard bitloos rijden, zondag ben ik nog even in rendraf gegaan met mijn draver, dat vind ze superleuk en ze word er ook wel wat heet van maar ze is prima weer in stap of een rustig drafje te krijgen. En de remweg is korter zonder bit dan met Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:44

1. Juist buiten rijdt ik bitloos (touwhalster), vorige week mezelf weer eens herinnerd waarom door weer eens met bit naar de hei te gaan. Slecht plan, ze gaat met het bit veel meer vechten zodat je continu spanning hebt in het paard. Niet dat ze er vandoor gaat of zoiets, maar veel met hoofd gooien en aangeven dat ze hard wil gaan. Dat rijdt dus niet erg ontspannen. Dag daarna met touwhalsterje het bos in geweest en niets dan ontspanning....... In de bak rijdt ik met bit om duidelijker te kunnen dressuren, daar vecht ze er niet tegen, integendeel. In principe zou je dat ook kunnen doen met bitloze hoofdstellen als sidepull of crossrope, maar ik zie niet echt reden om dat erbij aan te schaffen als het dressuren in de bak heel goed gaat met bit, want met bit kan ze ook gemakkelijker nageven door spanning af te kauwen. Zonder bit valt er weinig te kauwen. Knipoog

2. Als ze schrikt maakt ze een sprongetje en dan is het weer klaar. Op hol slaan doet ze niet, bokken ook niet.

3. Bitloos kan in principe met alle karakters wel, maar je zult per individuele combinatie moeten bepalen wat goed en prettig werkt.

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:46

hns schreef:
1. Rijden jullie ook bitloos buiten?

Ja hoor, why not?

2. En wat doen jullie dan (buiten) als je paard schrikt, op hol slaat, bokt, etc?

Kun je het paard niet zonder bit tegen houden kun je dat ook niet met bit.
Dan is het gewoon weer back to basics.
THANX!! dit is wat ik nodig had! mijn paard sloeg op hol en ik ben lelijk ten val gekomen dus iedereen zeuren en zeiken over mijn bitloze optoming!! BEDANKT VOOR DEZE WOORDEN !

3. Voor welke soort karakter is een bitloze optoming geschikt, en voor welke niet?

Ieder paard kan bitloos.
Bit en dat het voor de controle is, is gewoon nonsense.

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 20:20

Nogmaals, bedankt iedereen Lachen

Als ik m'n eerste paardje krijg, overweeg ik sterk om alles 'Natural' te doen.
Dus bitloos rijden, in haar eigen vachtje laten, etc Lachen

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:40

@ lieve lotje,

je moet doen wat je hart je ingeeft, als je een eerste paard krijgt komt er veel op je af en iedereen weet het altijd beter, dus volg je eigen gevoel! succes!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:40

pmarena schreef:
Je kunt bitloos alles doen wat met bit ook kan , vaak is bitloos juist een oplossing voor paarden die met bit nog wel eens er tussenuit knijpen of moeilijk te houden zijn , omdat een paard nog niet geleerd heeft dat je erdoorheen kunt lopen zoals bij een bit.
En omdat een bitloze optoming heel natuurlijk inwerkt , je houdt gewoon het hoofd tegen en dat is een heel vanzelfsprekende rem. Trekken in de mond is eigenlijk meer een pijnlijke ervaring waar een paard juist onrustig van kan worden , trek je op de neus dan is dat niet pijnlijk maar wel duidelijk.

Even simpel gezegd Lachen

Ben ik het mee eens. Ja

Karakter heeft er weinig mee te maken vind ik. Je kan het bij ieder paard doen. Vaak worden ze er nog rustiger van ook.. Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:23

Ik ben het er niet helemaal mee eens, bitloze optoming kunnen met bepaald gebruik net zo pijnlijk zijn als een bit (neem bijvoorbeeld een hackmore)

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:44

Ik vroeg me iets af:

Zijn er hier mensen die álles natuurlijk doen?
Dus bitloos rijden, natuurlijk bekappen, in eigen vacht laten, etc? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:56

Yep! Knipoog

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:08

JoviBan schreef:
Yep! Knipoog

En hoe bevalt 't je? Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:37

LieveLotje schreef:
Ik vroeg me iets af:

Me too.
(natuurlijk bekappen niet,maar traditioneel met aanwijzingen van mij aan de smid,die hij trouw opvolgt)
Verder bit en boomloos,deken en ijzer loos, stal en krachtvoerloos.
Dus 24/7 buiten zonder deken,zoals een paard hoort eigenlijk. Knipoog
Het bevalt me prima!
Mijn paard is veel vrolijker,en niet sjagerijnig te krijgen..
Pling

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:43

Hier is ook bijna alles natuurlijk, niet bewust gedaan eigenlijk.
Mijn paard is ongeschoren en staat zonder dekens op dag en nacht buiten zonder stal.
Ik rij bitloos, maar alleen op wandeling, in de piste rij ik met bit.
En ik heb ook een boomloos zadel (ook enkel voor de wandelingen).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:22

LieveLotje schreef:
Ik vroeg me iets af:

Ja, alles wat je hier opnoemt, doe ik met mijn paard (al moet ik hem nog bitloos in gaan rijden) Haha!
Ik doe alles op de freestyle manier, ik ga een boomloos zadel kopen (heb al een bareback pad, waar ik graag op ga rijden, heerlijk 'zonder' zadel ook) en ik voer hem wel wat krachtvoer bij 's winters.

En het bevalt mijn lieve pony prima, hij is supergezond, sterk, lief en vrolijk. Hij staat op een enorm stuk land met bomen/struiken en vooral kuddegenootjes. Ik wil niets anders meer! Knipoog

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:29

Ik blijf dit topic denk ik ook even volgen. Mijn verzorghaffie wordt natuurlijk bekapt, wordt niet geschoren, staat zonder deken 24/7 buiten. Maar ik rij niet bitloos, maar wil dit wel graag gaan doen. Ik heb afgelopen maandag met een touwhalster gereden en ging erg goed. Dus dat kan ook gewoon? Ik dacht dat je perse met een hackamore of een bosal (geloof ik, verbeter me maar als het fout is hoor) moet rijden. Dus ik heb er werkelijk 0.0% verstand van, en toen zag ik dit topic staan, dus ik volg!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:36

Nou, Nienke, ik heb het ook nog niet gedaan met mijn pony, maar ik doe wel grondwerk met een touwhalster en hij reageert er supergoed op. Ik weet echt zeker dat als ik in de toekomst op hem zit, het helemaal goed gaat komen met touwhalster of een ander bitloze optoming. Ik vertrouw mijn jonge paard helemaal en hij mij en ik vind het echt geweldig als we zo met elkaar om kunnen gaan. Verder kan ik je nog maar weinig vertellen over bitloos rijden, ik volg dit topic ook een beetje..... Knipoog

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:42

oke, maar iig bedankt. Ik rij normaal met Rinse van 11 jaar gewoon met bit. Alleen vorige week maandag dacht ik: Ach, ik kan ook wel eens een x bitloos rijden. Ik dacht dat het helemaal een flop zou worden! Maar het ging gewoon goed! Maar ik wou een klein stukje langs de weg, dus heb ik dat met bit gedaan. En daarna nog even gewerkt met bit en juist dat werd een grote ramp! Dus toen ben ik gaan nadenken, en veel gaan lezen. Maar vroeg me dus af op ik gewoon met touwhalster kan rijden. Volgens de meeste hier wel! Dus ga ik dat een tijdje proberen. Maar omdat ik er verder echt helemaal niets van snap, volg ik dit topic voorlopig even!