Boomloos: zelf inlages in een gewoon dekje maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Re: Boomloos: zelf inlages in een gewoon dekje maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:33

Bedoel je deze?

zadeldek met beschermkussen

Dit beschermkussen werd speciaal ontwikkeld voor onze zadeldekjes. Door de speciale vulling wordt de puntbelasting die door het zadel ontstaat gelijkmatig verdeeld over een groter oppervlak. Bovendien vangt het beschermkussen ook schokken op. De rug van het paard wordt hierdoor aanzienlijk minder belast. Dit beschermkussen is vooral aan te raden voor jongere paarden of paarden met een gevoelige rug. Op het eerste gezicht is dit sjabrak met een beschermkussen nauwelijks te onderscheiden van een gewone sjabrak. Het onderhoud is net zo eenvoudig als bij een sjabrak zonder gelpad. U kunt het beschermkussen eruithalen om het zadeldekje te wassen.

http://www.paardenshop.nl/images/758p759p_150.jpg
Dezelfde maar in een andere vorm:
http://www.paardenshop.nl/images/756p757p_150.jpg

Als deze geschikt zijn voor onder een boomloos, lijkt het me wel wat. (In het wit voor de wedstrijden).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:15

ja tuurlijk maak ik dan een foto! Zal wel volgende week worden dat ik er aan kan beginnen, ben ook nog met een bontseatsaver voor mn boomloze zadel bezig.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:19

Ik ben echt heel erg benieuwd naar je creatie Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:30

ik ook Nagelbijten / Gniffelen ik hoop maar dat het allemaal zo gaat als ik in gedachten heb, misschien wil het wel helemaaaal niet Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:52

ben idd benieuwd Lachen

@Antheman
jammer dat het stuk te klein is ...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:55

mirkip
Ja die bedoel ik. Rij daar al heel lang mee, dacht dat het gewoon schuimrubber was maar volgens de kenner thuis is het traagschuim. Vervang ze wel regelmatig. Want ook deze gaan stuk, op het drukpunt van de stijgbeugelriem.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:56

hoe lang doe jij er ongeveer mee? En hoe dik zijn ze? En merk je dat het paard er verder wel/geen last van ondervindt?

Veel vragen he Clown

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:09

Nog even een vraag over dat zelf maken. Moet je dan ook zo'n bontlaagje aan de onderkant doen? Wat lijkt jullie het beste.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:55

mirkip schreef:
hoe lang doe jij er ongeveer mee? En hoe dik zijn ze? En merk je dat het paard er verder wel/geen last van ondervindt?

Veel vragen he Clown

De inlagers zijn 2 cm dik. Heb na 1/2 jaar er een moeten vervangen die was echt kapot gegaan bij het drukpunt van de stijgbeugelriem.
Neem nu na 4 maanden gewoon nieuwe dan zijn ze niet kapot/dun.
Heb er ook ander schuimrubber in gehad en die werkte volgens mij ook prima zag er na 4 maanden ook nog goed uit.
En aan mijn paardje merk ik niet dat hij anders loopt met "gewoon"schuimrubber of traagschuim.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:47

jomaro schreef:
mirkip
Ja die bedoel ik. Rij daar al heel lang mee, dacht dat het gewoon schuimrubber was maar volgens de kenner thuis is het traagschuim. Vervang ze wel regelmatig. Want ook deze gaan stuk, op het drukpunt van de stijgbeugelriem.

Heb de site doorgekeken. Maar er staat nergens iets vermeld over traagschuim.
En waar mag jouw kenner dit dan uit afleiden?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:54

Antheman schreef:
jomaro schreef:
mirkip

Heb de site doorgekeken. Maar er staat nergens iets vermeld over traagschuim.
En waar mag jouw kenner dit dan uit afleiden?

Mijn kenner is naar de schuimrubber winkel geweest en daar hadden ze alleen het gewone schuimrubber. Het traagschuim zoals hij bij zich had (die uit het sjabrak kwam van paardenshop) konden ze wel bestellen. De schuimrubberwinkel vertelde dus dat het traagschuim was.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:19

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je bont aan de onderknat doet of niet. Mijn grandeur heeft sympanova aan de onderkant, ik denk dat ik onder de gewone dekjes gewoon een bontrandje maak (toch nog over van de seatsaver Haha! ) of gewone stof, wat goed stevig is.

Het lijkt me eigelijk heel simpel om te maken, dus ik ben benieuwd hoe het gaat!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:26

Ik denk trouwens wel dat ik de baan die de ruggegraat vrij houdt wat breder maak. Daar schrok ik laatst van hoe smal dat eigelijk is. Misschien komt het ook wel doordat ik dubbele inlages heb, maar dat zal toch niet uit moeten maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:44

Even 3 punten Knipoog :

- traagschuim knijp je heel makkelijk helemaal plat , is eigenlijk niet stevig genoeg om de ruggegraat vrij te houden
- doordat het direct plat wordt als je erop gaat zitten biedt het ook geen schokdemping / vering onder je zadel
- hoe breder de ruggegraatvrijheid hoe groter de kans dat het zadel toch nog op de ruggegraat zakt , "bruggetje" wordt te lang als het ware.

De ruggegraatvrijheid die ze bij de Grandeurs hebben aangehouden werkt goed. Met dikkere inlages kun je de ruimte ertussen iets breder houden , zie de HAF-pads waar het iets breder iets , maar daarom heb je daarbij dus dubbele inlages nodig om het zadel als een bruggetje eroverheen te houden.
Bij een enkele inlage zakt het zadel nog direct op het hoogste punt van de ruggegraat.

En dat is dan ook meteen wat je wilt voorkomen : dat het hoogste punt , de doornuitsteeksels van de ruggegraat , vrij van druk blijft. Op zich heb je daarvoor niet zo gek veel breedte nodig.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 18:49

pmarena schreef:
- hoe breder de ruggegraatvrijheid hoe groter de kans dat het zadel toch nog op de ruggegraat zakt , "bruggetje" wordt te lang als het ware.

De ruggegraatvrijheid die ze bij de Grandeurs hebben aangehouden werkt goed. Met dikkere inlages kun je de ruimte ertussen iets breder houden , zie de HAF-pads waar het iets breder iets , maar daarom heb je daarbij dus dubbele inlages nodig om het zadel als een bruggetje eroverheen te houden.
Bij een enkele inlage zakt het zadel nog direct op het hoogste punt van de ruggegraat.

En dat is dan ook meteen wat je wilt voorkomen : dat het hoogste punt , de doornuitsteeksels van de ruggegraat , vrij van druk blijft. Op zich heb je daarvoor niet zo gek veel breedte nodig.

Dat is inderdaad wel heel logisch, zo had ik het nog niet bekeken Knipoog Dan houdt ik deze breedte maar aan, want de ruggegraat blijft wel vrij, dat is duidelijk te zien na het rijden. Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:14

je hebt gewone dekjes waar je inlages in kan doen
de inlages zijn oa bij boomloos rijden te verkrijgen
zou idd wel degelijke inlages nemen Knipoog
er bestaan ook dekjes waar er 1 inlage opgenaaid zit mar of dat voor een boomloos nou zo'n goed idee is ..

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:19

ik weet dat dit een oud topic is, maar wil zelf ook bestaande dekjes aanpassen om inlages in te doen. Alle hulp en tips zijn welkom! Hoe hebben jullie het gedaan? Wat werkt het best?