[WN] gewicht ruiter en boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: gewicht ruiter en boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 02:23

Hoe zit het met de maten van een BM? Heb je 1 maat voor alle bm's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:37

@Cheveyo: kijk eens op www.sportsaddle.com
In principe heb je 1 maat, maar voor extreem brede paarden kan de pommel iets worden afgevlakt waardoor hij iets platter wordt. Voor paarden met een hoge(re) schoft kan de pad waar het zadel op gebouwd is hoger in de pommel getrokken worden. Dit wordt een Peaked Pommel genoemd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:13

Dank! Ik ga eens kijken.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:17

jeddah schreef:
Ik rij met mijn overgewicht erg prettig op een Freeform Classic en ook op een Torsion Extra light. Kantekening is wel dat ik alleen erg goede pads gebruikt met goede/stevige inlages. Mijn gewicht wordt op een boomloos zadel niet alleen door mijn billen verdeeld over de rug, maar ook door mijn bovenbenen.
Wat ik ook erg prettig vind (nou ja, wat mijn paarden fijn lijken te vinden) is dat ik aan alle kanten "meebeweeg" en "geef" in tegenstellig tot een vaste, starre boom.

Ik ben ook niet echt een lichtgewicht en rij nu een jaar met een Barefoot Arizona op mijn kleine Arabier, ook met extra stevige inlages... Ik heb bij haar juist gekozen voor boomloos omdat ik mijzelf in combi met een gewoon westernzadel wel erg zwaar vond worden.. Ik heb idd ook het idee dat mijn gewicht heel goed verdeeld wordt, bijna al mijn gewicht zit in mijn kont en bovenbenen..Bloos
Op onze andere arabier ligt nu wel een gewoon westernzadel, maar dit is meer omdat dit in combi met de eigenaar iets veiliger voelt... Haha!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:43

klopt het dat je in de boomloze Amerikaanse versies (BM & Hallison) voor de westernruiter eigenlijk alleen een barrel- of een trailzadel hebt en geen reiner? Bestaan deze ueberhaupt niet?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:45

roel gebruikt het show model voor de reining
die heeft een iets lagere achterkant

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:48

Alle BM's hebben dezelfde basis'pad' waar het zadel op gebouwd is. Qua opbouw kun je kiezen voor een 5" pommel en cantle (Barrel-model), 4" pommel/cantle voor het Trailmodel en voor het showmodel is zelfs een 3" cantle beschikbaar.
Als je bijv. een 4" pommel en een 3 of 5" cantle wilt is dat ook mogelijk.
Voordeel van een benchmade saddle Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:11

Ik ben zelf ook behoorlijk wat te zwaar. Gelukkig is mijn fjord een sterk paard, met een erg stevige en goede schoft/rug/lendenen verbinding, maar toch blijf ik voorzichtig, en bewust van het feit dat ik echt te zwaar ben.

We rijden niet zo heel erg veel. Een paar keer per week, en dan meestal maar een uurtje. 9 v/d 10 keer een ontspannen buitenrit.

En we rijden met een Barefoot Cheyenne, en binnenkort een Barefoot Arizona. Boomloos dus.

Voorheen heb ik met een Wintec zadel gereden, maar de breedst leverbare boom van dit zadel was nog veel te smal voor de brede schouders/schoft van mijn fjord.

Sinds ik met de Barefoot rij, is mijn paard behoorlijk veel beter gaan lopen!

En ik claim geen expert te zijn op het gebied van zadels, maar als je het aan mij vraagt:

- een houten boom op je rug met een zwaar iemand erop
- een zacht stuk leer op je rug met twee lekker zachte billen en bovenbenen....

Tja.. doe mij dan maar het stuk leer met zachte billen en bovenbenen, liever dan een hard brok hout of plastic dat als boom op je rug ligt te bonken.

Mijn billen & benen zijn groot genoeg om voor een flinke drukverdeling te zorgen (hoe groter de billen, des te minder druk per cm²). En ik heb een hele stabiele, rustige zit.

Nogmaals, ik weet dat ik hoe dan ook fout zit met mijn overgewicht, maar voor mij en mijn paardje is boomloosrijden de prettigste oplossing gebleken.