Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
patsur schreef:ehm, eerst zorgen dat je haar in de bak nromaal kan rijden, dat ze reageert op de hulpen en dan pas naar buiten gaan? Hoe wil jij je veilig gaan voelen op een paard als je niet zeker weet dat je haar kan controleren?
El_Beauty schreef:Owjah en hoe harder jij in paniek raakt met een buitenrit hoe harder je pony er vandoor schiet.. dus ik zou rustig aan beginnen en het langzaam opbouwen zodat je het volledige vertrouwen in je paard heb
_hannah_ schreef:Voor het buitenrijden met m'n nieuwe merrie wil ik voor de zekerheid een hulpteugeltje om doen, zeker als ik ver ga.. Ik heb tot nu toe alleen nog maar buiten met der gestapt, maar er staan al wat ritjes geplaned. In de bak kan ze soms behoorlijk rond scheuren en ik krijg der dan echt best moeilijk terug. Dit gebeurd niet zo vaak, maar het zou heel lastig zijn als ik der niet terug zou krijgen op buitenrit. Ook gooit ze soms flink der kop in de lucht.
Ik ben met bijne elke hulpteugel bekend (niet met dit paard hoor, maar op manege's moest ik daar mee rijden).
Dus, advies gevraagt
Waratje schreef:Slof zou ik niet doen, meeste mensen kunnen er niet vanaf blijven. Je logica snap ik trouwens niet, juist als je ver gaat heb je minder hulpteugel nodig, want het paard kan haar energie beter kwijt.
Maar goed, mijn advies is je buitenritjes verstandig opbouwen, kies vertrouwde rijmaatjes uit, die hun paard goed onder controle kunnen houden, ook als jij een "probleem" hebt en die zich houden aan gemaakte afspraken! Kijk per rit of je wel of niet een drafje kunt doen, kies hierbij voor veilig, want nu keurige ervaringen van je paard betaald zich in de toekomst in veelvoud terug. Begin dus met stapritjes buiten (dat doe je al, heel goed), doe een keer als het goed voelt een drafje, neem op tijd terug naar stap en doe dan later nog eens een drafje, etc. Voor het hoofd in de lucht gooien kun je een martingaal omdoen.
Dit is gewoon je basis op een goede en degelijke manier opbouwen, geen truukjes willen gebruiken voor snel "resultaat", maar gewoon investeren! Daar heb je uiteindelijk veel meer profijt van, dan dat je nu een keer "lekker" aan het scheuren gaat. Als je persé wilt scheuren, huur of leen daar dan een paard voor dat dat gewoon aankan.
Sizzle schreef:Ik typte net iets maar dat is verdwenen...gek
poging 2:
Ik heb een paard dat ik blindelings kan vertrouwen en zogezegd 100% verkeersmak is en toch heb ik standaard buiten een slof om (die dus altijd loshangt). Ik vertrouw namelijk mijn medeweggebruikers NIET. Het makste schaap kan in paniek raken en dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Ik vind het een goed idee om dan iets te hebben om het gevaar uit de weg te gaan, ook al noemt men dat misschien paard onvriendelijk. Verongelukken is een stuk paardonvriendelijker. Zo ben ik haast laatst in een steile sloot geraakt door een vervelende samenloop van omstandigheden (grote bermmaaier, vrachtwagen en veel brommers tegelijkertijd) dankzij mijn slofteugel heb ik het hoofd tegen mijn been kunnen draaien en haar tot rede kunnen brengen, ik weet zeker dat ik anders op zijn minst in de sloot had gelegen of een brommer had verpletterd. Zo is de pony van een meisje bij ons op de manege laatst geschampt aan het achterbeen door een aso-automobilist die niet wilde wachten tot zij over was gestoken (paard had voorrang). Pony ging terecht op hol, die was zich dood-geschrokken en omdat het meisje alleen haar normale bit in had bij deze makke pony was er geen manier om hem te stoppen. Het werd zo gevaarlijk dat ze eraf is gesprongen (in volle galop) met alle gevolgen van dien. het was nog een geluk dat hij geen ijzers had, dan waren ze waarschijnlijk samen gevallen.
Ik ben dus voor een noodrem en welke je gebruikt kan niemend beter weten dan jijzelf. Ik kan goed met slof overweg en hou niet van tiedeman. Een ander zweert bij een scharenbit. Je moet het toch eerst thuis proberen aangezien je wel moet weten wat de reactie van je dier is op een hulpteugel. Leuk zo'n scharenbit, maar als hij ervan op zijn achterbenen gaat schiet je er niets mee op. Dat geldt ook voor slof, is niet handig als je juist meer paniek maakt ermee. Eerst testen dan gebruiken en je eigen gevoel vetrouwen.