Welke hulpteugel 'voor de zekerheid'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: Welke hulpteugel 'voor de zekerheid'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:52

Je zou ook een pessoabitje met dubbele teugel kunnen proberen. Is het niet nodig, dan laat je em lekker los hangen en zodra ze aan de kletter gaat kun je de noodrem erbij pakken.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:01

Ik zou ook voor een pessoabitje gaan, die zijn normaal gesproken niet scherm alleen als je de anderste teugelgebruikt(hefboomeffect) en daar komen ze wel mee terug. Ze kunnen doordat het bit draait het bit ook niet vastpakken. En een martingaal. Zo rijden wij onze druktemaker altijd in het bos.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:28

Voor de zekerheid zou ik er altijd een slof aan doen. Die hoef je niet constant te gebruiken, maar je hebt tenminste wel wat te zeggen als hij het op een lopen zet.

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:23

patsur schreef:
ehm, eerst zorgen dat je haar in de bak nromaal kan rijden, dat ze reageert op de hulpen en dan pas naar buiten gaan? Hoe wil jij je veilig gaan voelen op een paard als je niet zeker weet dat je haar kan controleren?

Sorry, maar dit is niet echt ontopic he.. En daarbij, buiten is altijd anders dan in de bak. En ik ga niet nooit naar buiten omdat ze er in de bak soms wel een vandoor gaat..

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:25

De meningen zijn geloof ik verdeeld..
Pessoa bitje heb ik nog nooit mee gereden dus lijkt me niet erg handig.

Slof heb ik wel meegereden en helpt ook als rem en kan los als ze braaf is.
Martingaal werk alleen voor hoofd omhoog gooien.
Thiedemann werk voor beide maar niet erg duidelijk en kan niet makkelijk losser gehangen worden..

Tsja, welke moet ik nou kiezen Bloos

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:29

pessoa bitje hoef je ook neit echt mee te leren rijden. Als ze normaal loopt rij je met de teugel die aan het enkel of dubbelgebroken bit vast zit. Zodra je de controle gaat verliezen gooi je die los en pak je de andere teugel op die in verbinding staat met een ring eronder. Zo creer je dus de hefboomwerking waarmee je prima kunt stoppen. Eigelijk op de zelfde manier als met de gewone teugel, alleen werkt dit gewoon scherper in.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:32

Ik ben ook niet onder de indruk van een Pessoa bitje. Hebben wij ook gebruikt bij onze ruin, bit tussen de kiezen is bit tussen die kiezen. Pessoa of niet, hefboomwerking of niet. Wij rijden onze ruin buiten op een Pelham, waarvan de teugel altijd loshangt, behalve in geval van nood en dan stopt ie ook echt. Zo heb ik een vriendin die reed haar paard idem dito op een hackamore met lange scharen. Beter iets scherps waar je niet aan zit dan in geval van nood, dan iets zachts waar je je paard de hele rit misschien mee irriteert en dat in geval van nood ook nog geen eens werkt. En geloof me, ik ben er wat vandoor gevlogen (vliegers, stenen storten op de pier, militaire schietoefeningen) (en heb 99 % van de tijd super leuke en super geslaagde buitenritten gehad) en op een gegeven moment ben je het zat en wil je gewoon een gegarandeerde rem hebben.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:25

Ik heb voor mijn pony ook een rollerbit en geloof me geen stap die ze meer verkeerd zet hoor.. ze kan proberen wat ze wilt maar er vandoor lukt haar niet meer en jij hebt je pony veel meer in de hand.. en anders achter vetrouwde paarden aan lopen 2 voor en 2 achter en jij er tussen geen kant die ze dan op kan..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:28

Owjah en hoe harder jij in paniek raakt met een buitenrit hoe harder je pony er vandoor schiet.. dus ik zou rustig aan beginnen en het langzaam opbouwen zodat je het volledige vertrouwen in je paard heb

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:32

Is thiedeman ook geschikt bij een bitloos hoofdstel, ik heb namelijk nog nooit een thiedeman van dicht bij gezien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:34

Thiedeman gaat door het bit heen (loop van onder de buik, door het bit en dan klik je het aan de teugels vast (speciale teugels met ringen eraan).

Ik zou de slof iig proberen Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:36

Maar kan het dan wel met een gewoon halster?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:44

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:45

okee bedankt.

Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:51

Mm..Mischien kan je wel een slof gebruiken als je er ervaring mee hebt..
En anders gebruik je gewoon een martingal,Of een thiedeman als dat niet te sterk is Lachen

Xx

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:18

El_Beauty schreef:
Owjah en hoe harder jij in paniek raakt met een buitenrit hoe harder je pony er vandoor schiet.. dus ik zou rustig aan beginnen en het langzaam opbouwen zodat je het volledige vertrouwen in je paard heb

Ja dat snap ik .. maar ik rijd al heel erg lang buiten.. Met m'n vorige paard. Maar nu moet deze nieuwe er dus aan geloven, maar ik heb er geen stres voor ofzo, alleen voor de zekerheid Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:55

ik zou voor een martingaal kiezen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:46

martingaal! slof is link,als je toch perse een slof om wilt doen,doe dan een martingaal en de slof daar door heen,zodat hij er zeker te weten niet in kan stappen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:27

Ik zou voor slof kiezen. Je laat die dan toch gewoon loshangen? En wanneer je paard er vandoor zou gaan, pak je die gewoon op! Dus dan heeft die alleen werking wanneer je paard er ECHT vandoor gaat toch? Zo heb ik het ook gedaan wanneer mijn paard de eerste keer buiten ging. Heb hem dan ook niet moeten gebruiken Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:37

Slof door de ringen van de martingaal heen doen en dan kan het paard er iig niet opstappen Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:57

_hannah_ schreef:
Voor het buitenrijden met m'n nieuwe merrie wil ik voor de zekerheid een hulpteugeltje om doen, zeker als ik ver ga.. Ik heb tot nu toe alleen nog maar buiten met der gestapt, maar er staan al wat ritjes geplaned. In de bak kan ze soms behoorlijk rond scheuren en ik krijg der dan echt best moeilijk terug. Dit gebeurd niet zo vaak, maar het zou heel lastig zijn als ik der niet terug zou krijgen op buitenrit. Ook gooit ze soms flink der kop in de lucht.
Ik ben met bijne elke hulpteugel bekend (niet met dit paard hoor, maar op manege's moest ik daar mee rijden).

Dus, advies gevraagt Lachen

Slof zou ik niet doen, meeste mensen kunnen er niet vanaf blijven. Je logica snap ik trouwens niet, juist als je ver gaat heb je minder hulpteugel nodig, want het paard kan haar energie beter kwijt.
Maar goed, mijn advies is je buitenritjes verstandig opbouwen, kies vertrouwde rijmaatjes uit, die hun paard goed onder controle kunnen houden, ook als jij een "probleem" hebt en die zich houden aan gemaakte afspraken! Kijk per rit of je wel of niet een drafje kunt doen, kies hierbij voor veilig, want nu keurige ervaringen van je paard betaald zich in de toekomst in veelvoud terug. Begin dus met stapritjes buiten (dat doe je al, heel goed), doe een keer als het goed voelt een drafje, neem op tijd terug naar stap en doe dan later nog eens een drafje, etc. Voor het hoofd in de lucht gooien kun je een martingaal omdoen.
Dit is gewoon je basis op een goede en degelijke manier opbouwen, geen truukjes willen gebruiken voor snel "resultaat", maar gewoon investeren! Daar heb je uiteindelijk veel meer profijt van, dan dat je nu een keer "lekker" aan het scheuren gaat. Als je persé wilt scheuren, huur of leen daar dan een paard voor dat dat gewoon aankan.

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:46

Waratje schreef:
Slof zou ik niet doen, meeste mensen kunnen er niet vanaf blijven. Je logica snap ik trouwens niet, juist als je ver gaat heb je minder hulpteugel nodig, want het paard kan haar energie beter kwijt.
Maar goed, mijn advies is je buitenritjes verstandig opbouwen, kies vertrouwde rijmaatjes uit, die hun paard goed onder controle kunnen houden, ook als jij een "probleem" hebt en die zich houden aan gemaakte afspraken! Kijk per rit of je wel of niet een drafje kunt doen, kies hierbij voor veilig, want nu keurige ervaringen van je paard betaald zich in de toekomst in veelvoud terug. Begin dus met stapritjes buiten (dat doe je al, heel goed), doe een keer als het goed voelt een drafje, neem op tijd terug naar stap en doe dan later nog eens een drafje, etc. Voor het hoofd in de lucht gooien kun je een martingaal omdoen.
Dit is gewoon je basis op een goede en degelijke manier opbouwen, geen truukjes willen gebruiken voor snel "resultaat", maar gewoon investeren! Daar heb je uiteindelijk veel meer profijt van, dan dat je nu een keer "lekker" aan het scheuren gaat. Als je persé wilt scheuren, huur of leen daar dan een paard voor dat dat gewoon aankan.

Dat weet ik, maar als ik ver ga ben ik niet meer in vertrouwde omgeving.. Hier in de buurt is ze al geweest en is niet heel veel engs meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:08

Ik typte net iets maar dat is verdwenen...gek
poging 2:
Ik heb een paard dat ik blindelings kan vertrouwen en zogezegd 100% verkeersmak is en toch heb ik standaard buiten een slof om (die dus altijd loshangt). Ik vertrouw namelijk mijn medeweggebruikers NIET. Het makste schaap kan in paniek raken en dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Ik vind het een goed idee om dan iets te hebben om het gevaar uit de weg te gaan, ook al noemt men dat misschien paard onvriendelijk. Verongelukken is een stuk paardonvriendelijker. Zo ben ik haast laatst in een steile sloot geraakt door een vervelende samenloop van omstandigheden (grote bermmaaier, vrachtwagen en veel brommers tegelijkertijd) dankzij mijn slofteugel heb ik het hoofd tegen mijn been kunnen draaien en haar tot rede kunnen brengen, ik weet zeker dat ik anders op zijn minst in de sloot had gelegen of een brommer had verpletterd. Zo is de pony van een meisje bij ons op de manege laatst geschampt aan het achterbeen door een aso-automobilist die niet wilde wachten tot zij over was gestoken (paard had voorrang). Pony ging terecht op hol, die was zich dood-geschrokken en omdat het meisje alleen haar normale bit in had bij deze makke pony was er geen manier om hem te stoppen. Het werd zo gevaarlijk dat ze eraf is gesprongen (in volle galop) met alle gevolgen van dien. het was nog een geluk dat hij geen ijzers had, dan waren ze waarschijnlijk samen gevallen.
Ik ben dus voor een noodrem en welke je gebruikt kan niemend beter weten dan jijzelf. Ik kan goed met slof overweg en hou niet van tiedeman. Een ander zweert bij een scharenbit. Je moet het toch eerst thuis proberen aangezien je wel moet weten wat de reactie van je dier is op een hulpteugel. Leuk zo'n scharenbit, maar als hij ervan op zijn achterbenen gaat schiet je er niets mee op. Dat geldt ook voor slof, is niet handig als je juist meer paniek maakt ermee. Eerst testen dan gebruiken en je eigen gevoel vetrouwen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:32

Sizzle schreef:
Ik typte net iets maar dat is verdwenen...gek
poging 2:
Ik heb een paard dat ik blindelings kan vertrouwen en zogezegd 100% verkeersmak is en toch heb ik standaard buiten een slof om (die dus altijd loshangt). Ik vertrouw namelijk mijn medeweggebruikers NIET. Het makste schaap kan in paniek raken en dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Ik vind het een goed idee om dan iets te hebben om het gevaar uit de weg te gaan, ook al noemt men dat misschien paard onvriendelijk. Verongelukken is een stuk paardonvriendelijker. Zo ben ik haast laatst in een steile sloot geraakt door een vervelende samenloop van omstandigheden (grote bermmaaier, vrachtwagen en veel brommers tegelijkertijd) dankzij mijn slofteugel heb ik het hoofd tegen mijn been kunnen draaien en haar tot rede kunnen brengen, ik weet zeker dat ik anders op zijn minst in de sloot had gelegen of een brommer had verpletterd. Zo is de pony van een meisje bij ons op de manege laatst geschampt aan het achterbeen door een aso-automobilist die niet wilde wachten tot zij over was gestoken (paard had voorrang). Pony ging terecht op hol, die was zich dood-geschrokken en omdat het meisje alleen haar normale bit in had bij deze makke pony was er geen manier om hem te stoppen. Het werd zo gevaarlijk dat ze eraf is gesprongen (in volle galop) met alle gevolgen van dien. het was nog een geluk dat hij geen ijzers had, dan waren ze waarschijnlijk samen gevallen.
Ik ben dus voor een noodrem en welke je gebruikt kan niemend beter weten dan jijzelf. Ik kan goed met slof overweg en hou niet van tiedeman. Een ander zweert bij een scharenbit. Je moet het toch eerst thuis proberen aangezien je wel moet weten wat de reactie van je dier is op een hulpteugel. Leuk zo'n scharenbit, maar als hij ervan op zijn achterbenen gaat schiet je er niets mee op. Dat geldt ook voor slof, is niet handig als je juist meer paniek maakt ermee. Eerst testen dan gebruiken en je eigen gevoel vetrouwen.

Amen Afgod

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:26

Ik ben het er ook mee eens. Daarom wil ik ook voor de zekerheid iets om doen.. Ik ga iig de eerste 2 a 3 dagen voor het ritje met de hulpteugel in de bak rijden zodat ze hem al een beetje kent.. Ik weet nog niet zeker wat ik ga gebruiken, maar ik denk de slof. Die kan ik tenmindste loshangen als het goed gaat.