Wie heeft ervaring met voorsingel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bonnielau

Re: Wie heeft ervaring met voorsingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:15

Ze heeft maar 1 paard, de 3 andere paarden zijn van andere mensen die zij voor hun rijdt. Dus het is niet zo dat het geld op is omdat ze 4 paarden heeft aangeschaft Knipoog

*ontopic*
ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden van een bontje onder het zadel, mijn zadel ligt in de zomer goed stabiel (door een beetje grasbuik bij de pony) maar in de winter doe ik er een bontje onder omdat dan de grasbuik weg is en dan wil het zadel nog wel eens wat schuiven zonder bontje. Het zadel wat ik nu heb ligt goed maar nog niet perfect, ik ben dan ook aan het sparen voor een op maat gemaakt zadel, alleen vraag ik me af wanneer ik die het beste kan laten aanmeten....tussen grasbuik en geen grasbuik in denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:42

bonnielau schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden van een bontje onder het zadel, mijn zadel ligt in de zomer goed stabiel (door een beetje grasbuik bij de pony) maar in de winter doe ik er een bontje onder omdat dan de grasbuik weg is en dan wil het zadel nog wel eens wat schuiven zonder bontje. Het zadel wat ik nu heb ligt goed maar nog niet perfect, ik ben dan ook aan het sparen voor een op maat gemaakt zadel, alleen vraag ik me af wanneer ik die het beste kan laten aanmeten....tussen grasbuik en geen grasbuik in denk ik Knipoog

Bontjes onder het zadel zijn al heeeeel veeeeel topics overgeweest, persoonlijk ? klinklare onzin.... geldklopperij...

Maar, je zadel, ongeacht of pony dik en niet dik is, de boombreedte zal toch redelijk hetzelfde blijven, de dikte van het paard, per seizoen, is aan te passen met de kussens. Sowieso moet je, ook met een nieuw op maat gemaakt zadel, rekening houden met minimaal 2x per jaar opvullen. Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit wanneer je het laat doen.
Voor wat voor een zadel ben je aan het sparen?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:51

bonnielau schreef:
Ze heeft maar 1 paard, de 3 andere paarden zijn van andere mensen die zij voor hun rijdt. Dus het is niet zo dat het geld op is omdat ze 4 paarden heeft aangeschaft Knipoog

Ja idd. ik heb ook één paard, maar klim toch wel bijna dagelijks op andere paarden die niet van mezelf zijn. Kijk altijd wel wat het beste ligt (heb zelf een springzadel en een dressuurzadel, en degene waar ik de paarden voor rijd heeft ook nog een springzadeltje liggen, alle 2 gewoon goede merkzadels), maar ga voor die dieren echt niet speciaal een zadel aanschaffen, als mensen dat deden zouden de paarden ook een stuk duurder worden!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:35

Ik rij ook verschillende paarden met 1 zadel. Past goed, geen problemen mee. Vind het ook onzin om voor ieder paard een apart zadel te moeten kopen Bloos
Kijk als het niet goed past oke...

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:55

Bitch schreef:

Bontjes onder het zadel zijn al heeeeel veeeeel topics overgeweest, persoonlijk ? klinklare onzin.... geldklopperij...

ja dat zal inderdaad, maar ik heb geen zin om al die dingen te doorzoeken Knipoog
Bitch schreef:
Maar, je zadel, ongeacht of pony dik en niet dik is, de boombreedte zal toch redelijk hetzelfde blijven, de dikte van het paard, per seizoen, is aan te passen met de kussens. Sowieso moet je, ook met een nieuw op maat gemaakt zadel, rekening houden met minimaal 2x per jaar opvullen. Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit wanneer je het laat doen.
Voor wat voor een zadel ben je aan het sparen?

mijn pony heeft een erg ronde schoft en rug, redelijk lastig met zadels, ik denk dat ik of voor een massimo ga, die zijn ingesteld op de wat bredere paarden en ponys en ronde schoften. Of ik ga voor een Equastrian, deze hebben ook een zadel speciaal voor de wat rondere schoft en deze zadels zitten heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:05

Engelse zadels zijn vaak ook wat (standaard) breder in de boom, kijk maar naar het gemiddelde engelse paard, toch wel een zwaarder type.

Massimo zijn mooie zadels, hoor!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:28

unamie schreef:
1 slecht passend zadel op 4 paarden met voorsingel kan
maar 2 goedpassende zadels op 2 paarden kan ook
als ik zelf geen 4 paarden kan betalen zou ik er geen 4 kopen
das een keuze die je zelf kan maken en waar je helemaal zelf de verantwoording voor neemt
paarden hebben helaas niets te kiezen
zelf zou ik voor kwaliteit kiezen en niet voor kwantiteit!

Ik heb zoals je gelezen hebt zelf maar 1 paard, het is dus geen kwestie van "voor kwaliteit kiezen en niet voor kwantiteit!"
Ik heb zelf we 2 zadels en gebruik ze ook allebij op de verschillende paarden.
Alleen mijn vraag was of iemand mij kon overtuigen waarom ik wél met voorsingel zou rijden, ik ben er nl ook niet voor!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:36

Novice schreef:
Ik heb zoals je gelezen hebt zelf maar 1 paard, het is dus geen kwestie van "voor kwaliteit kiezen en niet voor kwantiteit!"
Ik heb zelf we 2 zadels en gebruik ze ook allebij op de verschillende paarden.
Alleen mijn vraag was of iemand mij kon overtuigen waarom ik wél met voorsingel zou rijden, ik ben er nl ook niet voor!

je kiest er zelf voor om met op een andermans paard met een niet passend zadel te rijden
en zoekt nu de oplossing in een voorsingel
dat is dan toch een keuze die je maakt??

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:45

Zoals ik het lees wil ze juist liever niet de oplossing in een voorsingel zoeken maar is haar dat aangeraden, zij vraagt dus of iemand haar wel kan overtuigen met goede argumenten waarom wel. Eerlijk gezegd heb ik nog geen overtuigende argumenten gelezen, ik zou zelf niet met een voorsingel gaan rijden en volgens mij is Novice er ook nog niet van overtuigd, getuigen haar posts.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:49

Ik heb een hele tijd een voorsingel voor m'n merrie gebruikt. Het heeft heel goed geholpen..
Maar ze kreeg er op een gegeven moment plekjes van onder haar buik.
Rijd nu altijd zonder zadel dus gebruik hem nu niet meer..

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 16:16

DuckyMjöll schreef:
Ik heb een hele tijd een voorsingel voor m'n merrie gebruikt. Het heeft heel goed geholpen..
Maar ze kreeg er op een gegeven moment plekjes van onder haar buik.
Rijd nu altijd zonder zadel dus gebruik hem nu niet meer..

Helaas zonder zadel rijden is helaas geen optie Haha! Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:56

Tja, lastig probleem. Vooral omdat je paard nog niet uitgegroeid is. Ik denk zelf dat Una ook nog wel wat breder zal worden, dus zou ik zelf nog niet gelijk voor een nieuw zadel kiezen. Anders kun je over een half jaar, wanneer de bespiering goed is, weer een ander zadel gaan halen omdat je zadel dan te smal is. Daarom vind ik het idee van BonnieLau ook niet gek. Een bontje kan toch lekker wat opvullen tijdelijk.
Tja, zelf heb ik geen ervaringen met voorsingels, maar ik heb wel een aantal negatieve verhalen van anderen gehoord. Over zadels die toch naar voren blijven glijden, wondjes achter de voorbenen etc.
Als je het een keer wilt proberen zou ik zeker weten eentje lenen, voordat je geld uitgeeft aan iets wat na 1x weer in de prullebak kan.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 06:13

Je hebt ook voorsingels die je gewoon aan de voorste singelsoot maakt. Je doet je normale singel aan de achterste 2 en de voorsingel aan de voorste. Is like een koortsingel maar dan een halfe, dus maar 1 gesp en smaller.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:57

Thokkadisje schreef:
Je hebt ook voorsingels die je gewoon aan de voorste singelsoot maakt. Je doet je normale singel aan de achterste 2 en de voorsingel aan de voorste. Is like een koortsingel maar dan een halfe, dus maar 1 gesp en smaller.

Mijn dressuur zadel heeft maar 2 singelstoten, maar evengoed bedankt voor de tip Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:08

Suffe vraag misschien...

Maar hebben de paarden die je voor anderen rijdt geen passend zadel van zichzelf waar je mee kunt rijden? Clown

Verder trekt het rijden met een voorsingel mij ook niet echt, volgens mij kan dan nooit echt prettig zitten voor een paard...
Wij hebben er op stal wel eentje hangen omdat Lusitano's ook niet de makkelijkste zijn wat zadels betreft met hun ronde ruggen... Cool
Ik heb 'm in ieder geval nog nooit gebruikt... Knipoog

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 13:20

Ha Nouvel tijd niet gesproken,
ja die paarden hebben wel een eigen zadel maar dat zijn van die oude VZH zadels waar ik dus niet lekker op kan zitten. Verdrietig En ik zie me met zo'n zadel ook niet echt op de wedstrijden aankomen! Clown
Het probleem bij Una is dat ze nog te smal is van voor ze moet dus even de breedte in gaan groeien, dan zal het waarschijnlijk beter worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:28

Hai! Haha!

Ja, lastig dan...
Kan me voorstellen dat je daar niet zo lekker op zit, op die zadeltjes... Clown

Als het tijdelijk is bij Una kun je misschien eens een voorsingel van iemand proberen om te kijken of het werkt en hoe ze erop reageert.
Misschien dat je dan even uit de brand bent geholpen tot ze wat meer body heeft...

Of anders een dikkere schabrak of pad onder het zadel tijdelijk, of een bontschabrak?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:44

Ik rij met ingebouwde voorsingel in een Daaleman (alle Euroriding Diamant zadels hebben trouwens ook een voorsingel, denk dus dat een hoop mensen zonder het te weten met voorsingel rijden Knipoog ) Mijn pony was inderdaad ook vreselijk rond zonder enige schoft of schouder. Alles lag heel erg mooi, maar wel alleen zolang ze stil stond, zodra ze ging lopen verschoof alles omdat er geen houvast was.
Ik heb echt bijna alle goede zadelmakers laten komen, maar niets hielp. Nu rij ik al meer dan 2 jaar met voorsingel en dat werkt wel prima. Het is niet ideaal, maar soms wel de enige werkbare optie..

(Inmiddels is ze 7 en begint de schoft zich te ontwikkelen.. Hopelijk dus ooit een normaal zadel! Lachen )

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:23

Ik heb een Euroriding Diamant (jaja het staat er echt op ik weet het zeker *LOL* maar die voorsingel zit er bij mij niet op hoor!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:01

Hij zit er ook niet "op", hij is ingebouwd in het zadel... Als je niet weet waar je op moet letten zie je dat ook niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:02

Bij ons op de manege hebben de pony's een staartriem (geloof dat het zo heet) dit zit vast aan het zadel en gaat dan boven om de staart en zo schuift het zadel niet naar voren. dat werkt prima ziet er (vind ik) alleen een beetje stom uit.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:29

Maartje1990 schreef:
Bij ons op de manege hebben de pony's een staartriem (geloof dat het zo heet) dit zit vast aan het zadel en gaat dan boven om de staart en zo schuift het zadel niet naar voren. dat werkt prima ziet er (vind ik) alleen een beetje stom uit.

een staartriem is helemaal geem oplossing want daar gaat een zadel niet beter van passen
je lost dan wel het probleem op maar niet de oorzaak!

veel zadels hebben idd een ingebouwde voorsingel
maar zo komt er wel meer druk op de schoft en dat is nu nét wat ik niet wil ...
gewoon een normaal en goed passend zadel zonder poespas om een zadel maar te laten passen

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:32

Margreet schreef:
Hij zit er ook niet "op", hij is ingebouwd in het zadel... Als je niet weet waar je op moet letten zie je dat ook niet.

en waar moet ik op letten dan? Ben nu wel benieuwd eigenlijk! Morgen me zadel maar eens aan een doorgrondig onderzoek onderwerpen! *LOL*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:37

je kunt ook overstappen op een boomloos zadel, omdat dat mee vormd naar het lichaam, maar wat ik heb gehoord/gelezen kun je daar ook bepaalde blessures van krijgen (je paard niet jij)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:40

Je ziet het vaak aan dat de voorste singelstoot verder naar voren is geplaatst.