Hoe past ons mijn nieuwe zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Re: Hoe past ons mijn nieuwe zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:30

'T Tweespan is jaren geleden ook bij mij geweest, ik wilde een dressuur zadel voor mijn Engele Volbloedmerrie.
Had van een vriendin een tijdje haar Ainsley mogen gebruiken (fit 3 18 inch) ze liep er prima onder en ik had bij iedere wedstrijd een winstpunt en vaak ook een prijs.
Van 'T Tweespan hadden ze nog wat zadels mee, maar ik koos toch voor de Ainsley.
Zij zeiden toen dat ik een fit 2 en een 17 inch moest hebben omdat mijn paard vrij smal was, en omdat ik van hun kundigheid uitging ben ik accoord gegaan.
Om een lang vervelend verhaal kort te houden: het was een drama mijn paard liep voor geen meter meer, de jury's vroegen zich vertwijfeld af hoe ik de B was doorgekomen ik reed in de 130 punten (oude puntentelling). Huilen
Zodra ik het zadel van mijn vriendin erop legde liep ze weer goed en reed ik weer in de punten.
Dus 'T Tweespan gebeld, kon het zadel wel omruilen maar moest 1250 gulden bij betalen, omdat het op maat gemaakt was en een fit 2 moeilijk te verkopen was.
Ik heb toen gezegd dat ik dat op hun advies had gedaan en dat zij wisten dat mijn paard met de fit 3 18 inch prima liep.
Na veel geharrewar heb ik uiteindelijk 200 gulden bijbetaald en een fit 3 18 inch opgehaald, probleem opgelost, paard liep weer prima.

Ik liet iemand komen omdat ik er vanuit ging dat die er meer verstand van had dan mij, maar ik had me heel wat gedonder en extra kosten kunnen besparen door gewoon naar mijn gevoel te luisteren en een 18 inch fit 3 uit de winkel te halen, ik wist immers dat mij paard daar prima onder liep?
Maar ja dat is achteraf hè Dromen

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:40

een zadel moet liggen als een huis. als het schuift pas het niet en daarmee is de kous af !!!!

voor een expert is dit de vuistregel !!!!

een zadel kost een hoop centen dus ik zou nog eens een keer gaan praten met degene waar je het zadel van aangekocht heb

groet en succes

Jos

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:08

Pjelk schreef:
chaai: ik heb inderdaad mijn twijfels bij dit zadel. In eerste instantie nog niet eens zozeer omdat het bij Pjelk niet goed zou liggen. Ik hoop namelijk dat dat met het zich meer vormen van het zadel beter gaat. Maar ik twijfel of het mij wel past. Ik vind het vrij klein en heb het idee dat ik te weinig ruimte heb. Wat trouwens wel raar is aangezien ik met kledingmaat 38 toch echt wel in een 17,5 inch zadel zou moeten passen :S .
Na jullie reacties ben ik trouwens ook niet zo zeker van de pasvorm voor Pjelk. Ik zal er vandaag nog eens mee rijden en kijken hoe het gaat als het zadel ver genoeg naar achteren ligt.

Ik heb het ook gehad, op het moment dat een zadel te ver naar voren schuift kun je met geen mogelijkheid meer lekker zitten. Het balanspunt ligt dan verkeerd, wat ervoor zorgt dat je niet meer recht in het midden zit.
Er is zeker wel iets dat je kunt doen tegen het naar voren schuiven, na 8 zadels weet ik er alles van Bloos .. Het enige dat werkt bij mijn pony is en (dressuur)zadel met ingebouwde voorsingel. Dit zorgt ervoor dat het zadel aan de voorkant goed aanlsuit, de balans goed verdeeld blijft en het zadel achter de schouder blijft liggen.

Succes ermee, blijf alsjeblieft net zolang doorvragen en zoeken tot je zelf echt tevreden bent, je kunt er zoveel problemen mee voorkomen Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:11

germie schreef:
Voor Pjelk is Kootstra dichterbij en die man is minstens net zo goed.

Schijnt idd ook goed te zijn, geen persoonlijke ervaring mee. Nieuwe zadels kopen we bij Vrielink in Apeldoorn, aanpassingen laten we doen door Van Triest.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:37

vincenza schreef:
kijk uit hoor! want een wintec met brede boom ligt ook goed op een fjord (heb fjordje gehad) en de winkeliers die massimo verkopen, VERKOPEN dus iets...

40 is voor een olifant!

of een walvis Haha! Haha!
onze mega brede pony had als 3 jarige boom-maat 36
dan zit je dus echt wijdbeens op je paard Scheve mond

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:52

tienus63 schreef:
Pjelk schreef:
De expert die ik dit zadel aan heb laten meten is iemand van het Tweespan in Boornbergum.

Die tevens een Kieffer boommaat 26 verkopen voor een paard van 1.76 met een smalle hoge schoft. Maar het was wel een paard met een hele ronde ribbenkast en dus ronde rug.

Goh paard ging steeds slechter lopen en begon kuilen te vertonen achter de schouder, onder de schoft.

Van Triest erbij gehaald, hij heeft het zadel verbreed naar bm 34. En het paard kreeg weer bespiering en werd weer ruim in zijn beweging.

Uiteindelijk is de Kieffer verkocht aan Van Triest en hebben wij een Passier springen gekocht voor het betreffende paard, Van Triest heeft dat zadel ook aangepast op het paard.

Lijkt mij niet echt goed voor een zadel om een boom zoveel te verbreden, worden ze alleen maar instabiel van.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:20

sronnie schreef:
Lijkt mij niet echt goed voor een zadel om een boom zoveel te verbreden, worden ze alleen maar instabiel van.

niet als het vakkundig wordt gedaan!
en passier zelf doet het trouwens zelfs met garantie.
heb al vele zadels laten verbreden en na 12 jaar nog nooit een instabiele boom gehad!
en ik ken ook niemand die daar wel last van heeft gehad
hoewel een boom met maat 26 wel erg krap is Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:46

Van 26cm naar 34 cm.. das 8 cm... ik zeg :'WOW' , maar enfin, ik geloof je wel, hoor Tienus63 Haha!

@ Unamie, zou het niet eens leuk zijn als jij eens wat foto's plaatst van VT aan het werk, mits je er bent, en hij heeft een keer een boom verbreed? Ik begin nu wel nieuwsgierig te worden, hoe iemand 8 cm in een boom krijgt.

ViVnnMachO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:07

Moeilijk zeggen, maar het schuift, en dat is meestal geen goed teken, probeer eens meerdere zadels!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:11

Even offtopic!
Geweldig dat je bitloos rijd!! Hopelijk gaan meer mensen het doen..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:06

Bitch schreef:
@ Unamie, zou het niet eens leuk zijn als jij eens wat foto's plaatst van VT aan het werk, mits je er bent, en hij heeft een keer een boom verbreed? Ik begin nu wel nieuwsgierig te worden, hoe iemand 8 cm in een boom krijgt.

als ik ergens nieuwschierig naar ben, ga ik gewoon zelf even kijken Vork
aan een paar foto's kun je nl niet veel zien
dan zou ik net zo goed onze eigen verbrede zadels uit elkaar kunnen halen en dan fotograveren
maar dat ga ik echt niet doen Sigaar
en om eerlijk te zijn vind ik 8 cm ook wel erg veel Scheve mond
zoveel heb ik zelf nog nooit laten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:12

unamie schreef:
als ik ergens nieuwschierig naar ben, ga ik gewoon zelf even kijken Vork

Dat zal er zeker een keer van komen *LOL*

unamie schreef:
aan een paar foto's kun je nl niet veel zien

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, is ooit ergens een slogan van geweest? en 1000 woorden hebben we ondertussen al getypt hier op bokt Haha! en nog steeds onduidelijkheid.....
Maar aangezien jij er vaker zal komen, dan dat ik dat zal gaan doen, leek het mij wel eens leuk, om te zien wie nu VT is, ik heb alleen het beeld van jou, en Patrick.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:15

ik heb alleen je eerste post gelezen, maar op de foto ligt het zadel voor geen meter..

Daar krijgt het paard zeker problemen van. Bloos

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:18

Bitch schreef:

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, is ooit ergens een slogan van geweest? en 1000 woorden hebben we ondertussen al getypt hier op bokt Haha! en nog steeds onduidelijkheid.....
Maar aangezien jij er vaker zal komen, dan dat ik dat zal gaan doen, leek het mij wel eens leuk, om te zien wie nu VT is, ik heb alleen het beeld van jou, en Patrick.

als dat zo was zou je ook een schriftelijke zadelmakerscursus kunnen doen met alleen fotomateriaal
hoef je de deur niet meer uit en kun je toch zadelmaker worden Haha!

op zadel gebied valt dat niet mee het is gewoon te complex, dat is me inmiddels wel duidelijk geworden!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:22

ik vind het ook altijd moeilijk een juist zadel te vinden...vooral als je er zelf niet veel verstand van hebt...je haalt er dan iemand bij(die er dan verstand van heeft) die zegt dat het prima ligt,dan kijkt weer iemand anders erna die zegt dat het voorgeen meter ligt..daar kun je heel onzeker van worden,en waneer heeft iemand er nou verstand van? een instructrice zegt dat hij niet goed ligt de zadelmaker zegt van wel.....aaargh gek wordt je ervan

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:24

De boommaat is waarschijnlijk te breed, waardoor het zadel niet stil kan blijven liggen, waardor het schuift... Het zadel kiept idd naar achter, daardoor zit je teveel op de lepel en lijkt het zadel voor jou ook niet te passen, maar misschien past het WEL als het wel goed op je paardje ligt. Nu zit je namelijk niet in het midden en is de drukverdeling dus ook niet goed.
Ik zou er zo iig niet mee gaan rijden Knipoog

Edit: Als je het verder naar achteren legt ligt de singel niet op zn plek, dat is ook geen optie. De singel schuift altijd naar het smalste punt, en dan zal het zadel weer precies zo liggen als op de foto.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:01

unamie schreef:
sronnie schreef:

niet als het vakkundig wordt gedaan!
heb al vele zadels laten verbreden en na 12 jaar nog nooit een instabiele boom gehad!
en ik ken ook niemand die daar wel last van heeft gehad
hoewel een boom met maat 26 wel erg krap is Scheve mond

Ja helemaal mee eens. Passier is een mooi voorbeeld, deze kan retour naar de fabrikant en deze kan de boom aanpassen (let wel hier zit een ander boom in (eigen)) maar niet oneindig!! en niet telkens.

Zo zijn er wel meer producenten die dat voor je kunnen uitvoeren, echter de meeste zadelmakers of wat zich zo noemt doen dit zelf met vaak alle gevolgen van dien. Daarnaast vergeet nooit dat al je garantie vervalt (ja die heb je op de meeste zadels van betere merken Knipoog ) als er aan de boom geknoeid wordt (zowel goed als fout). Tevens klopt er niets meer van de vermelde boommaat in het zweetblad. Vraag daarom ook altijd of de fabrikant deze gegevens ook aanpassen. (scheelt weer enorm indien je hem eventueel ooit zou verkopen Haha! )

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:41

unamie schreef:

Yep, en Schumacher doet het ook met garantie. Dat was voor mij de doorslaggevende reden om een Schumacher te nemen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:44

Bitch schreef:
Van 26cm naar 34 cm.. das 8 cm... ik zeg :'WOW' , maar enfin, ik geloof je wel, hoor Tienus63 Haha!

Ik heb het niet nagemeten, maar ik kon wel duidelijk zien dat het zadel veranderd is.
Er is met alle tevredenheid, voor zowel paard als ruiter meegereden.

De reden van verkoop was dat mijn man nooit fijn op een Kieffer heeft gereden en liever een Stübben wilde voor het betreffende paard, maar door de schoft past er alleen maar een zadel met een terug gesneden kamer op.
Dus toen een Passier Precision gekocht en wederom door VT laten aanpassen, volgens hem heeft het nu boommaat 33 `a 34.
Zadel ligt ook met deze boomwijdte op mijn nieuwe paard. VT hoefde alleen maar wat vulling aan te passen, boommaat kon prima voor mijn merrie met ronde rib.

Het zadel ligt gewoonweg goed.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 23:43

Bedankt voor alle reacties! Het is me nu heel duidelijk geworden dat ik toch echt een andere maat Massimo moet hebben aangezien deze veel kleiner uitvalt dan andere zadels. Voor mezelf zal ik een 18,5 inch zadel moeten hebben en voor Pjelk waarschijnlijk een maat 42 zodat ie ook mooi vlak over de schouders ligt. Ik ga dus weer contact met Tweespan opnemen dat het zo niet werkt.
Voor de mensen die nog benieuwd zijn hoe het zadel zonder dekje ligt hier nog een foto:
Afbeelding

en nog eentje van mij er in van dichterbij

Afbeelding

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:59

Pjelk schreef:
Bedankt voor alle reacties! Het is me nu heel duidelijk geworden dat ik toch echt een andere maat Massimo moet hebben aangezien deze veel kleiner uitvalt dan andere zadels. Voor mezelf zal ik een 18,5 inch zadel moeten hebben en voor Pjelk waarschijnlijk een maat 42 zodat ie ook mooi vlak over de schouders ligt. Ik ga dus weer contact met Tweespan opnemen dat het zo niet werkt.
Voor de mensen die nog benieuwd zijn hoe het zadel zonder dekje ligt hier nog een foto:
Afbeelding

Afbeelding

Een zadel mag nooit over de schouders liggen. het moet erachter. Anders heeft een paard nooit bewegingsvrijheid in zijn lopen en kunnen zijn schouders ook niet ontwikkelen. Verder kantelt het zadel echt naar achter. Ik zou hier niet op gaan rijden, sorry. Veel succes met het zoeken naar een zadel! Zelf hoor ik ook veel goede dingen over equestor qua schoudervrijheid!

www.equestor.nl

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:01

Ik weet trouwens niet of zij zadels hebben voor fjorden...

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:36

nikki160287 schreef:
Pjelk schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Een zadel mag nooit over de schouders liggen. het moet erachter. Anders heeft een paard nooit bewegingsvrijheid in zijn lopen en kunnen zijn schouders ook niet ontwikkelen. Verder kantelt het zadel echt naar achter. Ik zou hier niet op gaan rijden, sorry. Veel succes met het zoeken naar een zadel! Zelf hoor ik ook veel goede dingen over equestor qua schoudervrijheid!

www.equestor.nl

DIT ZADEL LIGT HELEMAAL NIET GOED JE ZIT BOVEMOP ZIJN SCHOUDERS!!!!!!!!!!!!!!1

OEIOEIOEI AIAIAI ARM BEESTJE

laat van triest maar komen die helpt je wel

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:08

het zadel ligt idd veel te ver naar voren en lijkt daardoor te klein
maar het kan ook zijn dat de boom net wat te groot is (hoeft maar een half maatje te zijn) en dat het dáárdoor naar voren schuift
en dus óp de schouder komt te liggen ipv er achter de schouder
dat kantelt het zadel ook achterover en kan het daardoor te klein lijken.
dat is via deze foto nogal moeilijk te beoordelen
maar het kan niet achters dat de singel dicht tegen zijn voorbenen aan ligt
er hoort minimaal 1 handbreedte ruimte achter de singel te zien (bij paarden met een erg schuine schouders kunnen dit zelfs 2 handen zijn)
anders kunnen de borst/schouder spieren overbelast raken
ook kan een paard dan niet goed vanuit de schouder bewegen en kan korter worden in de beweging
qua zadelmaker ga ik met vincenza mee, inpakken en wegwezen richting Meppel Tong uitsteken

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:15

op de eerste foto ligt het zadel volgens mij verder naar achter.. Daar vindt ik nog dat deze teveel naar achter kantelt..