Devoucoux dressuur, deze heeft hele korte zweetbladen, krijg zelfs reactie waarom ik dressuur rijd op een vzh zadel, ach ja... zitten superzacht (nog zachter dan de euroriding, wat ik me eerst niet kon voorstellen) enkel Barefoot is nog zachter. Deze heeft trouwens ook korte zweetbladen (de cheyenne)
ik wil geen springzadel meer.. heb er ooit eens een gehad, en stapte iedere keer weer met rugpijn af! heel raar.. bovendien rijd ik nu ook alleen nog maar dressuur, dus heb liever een dressuur zadel!
mijn dochter is 1.52 m heeft een 16,5 inch springzadel en een 17,5 inch dressuurzadel, had een maatje kleiner gekunt. En mijn dochter rijdt ook grotendeels dressuur, met haar springzadel
ik ben 1.56m, ik had een vzh zadel 15inch van JC voor mijn pony. Echt super zadeltje! maar helaas past die niet op mijn huidig paard, en nu ben ik nog steeds op zoek naar een goed zadel
Ainsley vind ik dan weer typisch zadels voor mensen die in verhouding lange benen hebben? Ik verdwaal echt in zo'n zadel, voel me precies kleinduimpje
Ik heb een oude Passier GG. De nieuwe modellen van Passier hebben alleen wel langere zweetbladen dan vroeger, dat is jammer. Daarnaast nog een Prestige, kan ook prima. En hiervoor heb ik een Euroriding Diamant gehad, ging ook goed. Vorige week kreeg ik van iemand de KN Tango getipt voor mensen met korte stevige benen.
Hier nog een ukkie, ik ben 1.62 en heb erg korte pootjes. In Ainsley zadels verzuip ik ook, dan voel ik me helemaal een guppie. De nieuwe passier zadels hebben ook van die lange zweetbladen, dat zit voor mij echt niet lekker. Waar ik vaak de meeste moeite mee heb is dat de wrongen voor mij niet goed zitten, die zitten meestal te laag waardoor mijn bovenbeen er niet lekker tegenaan ligt.
Euroriding zadels gaan goed, maar waar ik nu helemaal happy mee ben is mijn Stübben Tristan. Die is speciaal gemaakt met wat kortere zweetbladen, en de kniewrong zit alsof hij er voor mij opgezet is. En zo zit ik dus op mijn Stübben. En voor de duidelijkheid, ik heb dus een poonie, dan lijk ik nog wat groter, zie ook het enorme eind beugelriem wat ik over heb http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg
Hier nog een ukkie van 1.57 meter en korte pootjes. Pony/paard is 1.54-1.55 meter groot en ik heb sinds 1.5 jaar een Stübben Scandica (dressuur)
Tijdens het proefrijden met uitzoeken van een zadel ook op een Kieffer gereden en alhoewel die goddelijk zat waren de zweetbladen net te lang voor mij.
Ik heb een hulsebos 2ehands kunnen overnemen. Zweetbladen hadden iets korter gekund, maar als ik dan foto's zie, valt het eigenlijk best mee. Ik ben overigens 1.54, zoek even een foto.
Ik heb een Pegaso-endurance, daar zitten geen zweetbladen aan. Daarvoor heb ik een Zaldi gehad en een van de problemen bij Zaldi was dat de zweet bladen zo kort waren waardoor je altijd met de rand van je laars blijft haken. Ik ben 1m78, voor jou zou dat dus wel goed zijn. Het zadel is wel 26 jaar oud dus ik weet niet of ze ze nog zo maken. Hij is nu kapot. Ik heb hem voor mijn eerste pony gekregen. Was dus een goed zadel. Ik werk nu bij www.midwayusasaddlery.com en bij ons worden de zadels niet alleen op maat van het paard gemaakt maar ook op maat van de ruiter. Dat zijn dus wel western zadels. Ook bij dressuurzadels moet je voor jezelf opletten dat hij niet te groot voor jouw zit is . Bij een te groot zadel word je heen en weer geschoven of op de verkeerde plek van de zit gedrongen. Er zijn ook voor de mensen-zit kleine engelse zadels. Let wel op dat hij wel weer wijd genoeg voor je paard is, en te smalle boom is een marteling voor je paard.
Beetje afhankelijk van wat je met het zadel wilt doen (dressuur, springen buitenrijden?) zijn er zeker binnen maar zadels (maar vooral ook bij zadels die op endurance gericht zijn) zeker oplossingen voor je probleem. Bijvoorbeeld zadels zonder zweetblad (en bv met fenders), maar ook zadels met een vrij kort zweetblad.