Man0n schreef:Ik gebruik het beide puur omdat mijn paard heel gevoelig is in z'n rug (volbloed) dus niet omdat het zadel niet goed ligt dat ligt gewoon goed. Ik heb eerst het gelpadje op en dan dekje (hierdoor bleef ze nog wat gevoelig in de rug als ik een x uit balans raakte sprong ze enorm hoog door de teugel) nu gebruik ik eerst de gelpad dan een dekje en dan een bontje en het gaat echt super ik ben er heel blij mee.
Dan kan je toch echt niet meer op je zit rijden? Daar voelt een paard niks meer van als je en een gelpad en een dekje én een bontje op hebt??!!
Ik rij overigens gewoon zonder. Mijn springzadel ligt precies goed en mijn dressuurzadel (gemaakt voor ons andere paard met een al iets gespierdere rug) ligt ook goed doe ik alleen iets dikker shabrakje onder. Zadelmaker heeft het springzadel opgemeten en het dressuurzadel nagekeken en ze lagen allebei goed. Alleen mocht het ene zadel heel iets smaller dus dik shabrakje. (ligt nu overigens alweer goed, aangezien zijn spiergroei erg hard gaan, jong paard) En ik heb het nog nagevraagd en hij raadde mij af om er iets tussen te doen. Je hebt minder contact met je paard en het vernauwd je zadel alleen maar. Dus als je geen paard met een hele gevoelige rug hebt, snap ik niet waarom je er iets onder zou doen. Een goed passend zadel is in nagenoeg alle gevallen voldoende.