barebackpad, wat is een fijne?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:26

Ik wil een bareback pad kopen want me pony heeft een slechte rug maar ik mag niet veel licht rijden dus wel met beugels er aan maar ik hoorde dat dat slecht is voor de wervels is dat waar??

Najoveh

Re: barebackpad, wat is een fijne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:32

Ja. Je drukt super hard op een punt als je de beugels gebruikt. Bij normale zadels zorgt de boom ervoor dat die druk verdeeld wordt over heel de rug, maar bij een bareback pad is dat niet zo.
Ik zou er gewoon eentje zonder beugels kopen. Dan kom je ook niet in de verleiding om ze te gebruiken ;)

Maar als je pony een slechte rug heeft, kan je dan niet beter met een (goed passend!!) boomzadel rijden? Dat verdeeld de druk nog steeds het beste.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:28

Ik kan je de Barefoot aanraden, maar als je pony een slechte rug heeft is een zadel beter.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:41

Abricoosje schreef:
petitparis schreef:
ik snap ook de meerwaarde van zo'n singel niet... volgens mij positioneert dit zich hetzelfde als een longeersingel en zit dus gigantisch in de weg en 2 waarom wil je een pad omdat dit toch de druk een beetje verdeeld en hierdoor zowel voor paard en ruiter comfortabeler is (ok misschien iets meer voor ruiter dan paard)
dat je er stijgbeugels kan aan bevestigen is bijzaak, het is toch niet bedoeld om te kunnen lichtrijden (veel te veel punt belasting)

^
ik vind dit ondanks alles een beter alternatief,
dit met een onderlegger onder is tenminste echt zonder zadel en is gewoon handig in noodsituaties
tuurlijk moet je op zo'n ding niet lichtrijden
maar om op balans te trainen vind ik dit een perfect en goedkoop alternatief
maar goed jij jouw mening ik de mijne :D
ben absoluut niet opzoek naar discussie

Er zijn barebackpads te koop die zo'n beetje op een zadel lijken. Er zit dan aan alle kanten zoveel versteviging in dat je niet eens aan je balans hoeft te werken omdat je toch geen kant op kan.
Maar er zijn ook BBP's, dat zijn alleen dekjes met een singel. Puur en alleen om geen haren en zweet van je paard in je broek te krijgen.

Ik ben momenteel ook met een BBP aan het rijden (wel zo'n dunne), en dat is ook echt zonder zadel.
Ik denk dat jou oplossing gelijk staat aan zo'n dunne BBP, hoewel er wel een steviger handvat aan zit