'goedkope zadels'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: 'goedkope zadels'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:46

Dat een zadel schuift heeft niet altijd te maken met de pasvorm: het ene paard is ronder dan de andere en dus schuift het wat sneller.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:47

oke dat is zo.......maar als een zadel echt goed passend is hoort het toch niet te schuiven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:52

Welshcobfan schreef:
Dat een zadel schuift heeft niet altijd te maken met de pasvorm: het ene paard is ronder dan de andere en dus schuift het wat sneller.

Sorry, maar dit vind ik echt onzin.
Als je paard rond is, kan het zadel daar op aangepast worden, of je laat je paard afvallen ( zoals in mijn geval).
Een zadel wat schuift, past niet.
Maar dat hoeft niet te maken te hebben met de boommaat, dat kan zeer zeker opgelost worden door de vulling.
Alleen dat laatste is een investering, zeker als je het door iemand laat doen die de vakkennis zeer goed beheerst.

Helaas kiezen ( vaak) mensen die een goedkoper zadel hebben niet daarvoor, aangezien de reparatiekosten de helft zijn van de aanschaf, en ze kopen niet voor niets een goedkoop zadel.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:57

Ben het met je eens Bitch Knipoog

Wat betreft de zadels; ik rijdt nog liever zonder zadel dan tussen die 2 stuks troep te kiezen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:05

oke,maar wat adviseren jullie dan voor iemand die geen 1000 euro kan neertellen voor een kwalitatief goed zadel?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:06

September schreef:

Wat betreft de zadels; ik rijdt nog liever zonder zadel dan tussen die 2 stuks troep te kiezen.

haha, dit doe ik op dit moment Haha! Heb nog niet genoeg gespaard voor een DEGELIJK zadel, dus jah.. rijd ik zonder Bloos

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:09

ik zou juist geen duur zadel kopen bij zadelmarkt, omdat de kwaliteit waarschijnlijk niet echt verschilt met de goedkope.
IR heeft toch een betere reputatie, ik heb ooit ook een kadet zadel gehad, en was er prima over te spreken! het zadel lag goed en ik heb er 2 jaar mee gereden toen weer doorgekocht omdat mn paard dood gegaan was. het zadel doet het voor zo ver ik weet nog prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:17

Snoevie schreef:
oke,maar wat adviseren jullie dan voor iemand die geen 1000 euro kan neertellen voor een kwalitatief goed zadel?

Tweedehands? Marktplaats staat er vol mee, voor € 400 heb je al een oudere stübben, en ga je hoger, heb je echt wel een goed zadel te pakken. Maar, mits, op voorwaarde dat etc etc, dat je het na laat kijken door een zadelmaker! En dat geldt ook voor een ZM/IR/etc. zadel, alleen die zadels zijn al vaak scheef gestikt, dus wordt het nog duurder. ( ook zelf gezien, afgelopen zaterdag nog Knipoog )

Eik zou alleen een zeer ervaren zadelkenner een zadel van ZM (oid) kunnen kopen, omdat die weten waar ze op moeten letten, alleen, diegene kiezen vaak voor kwaliteit.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:27

lijkt me ook moeilijk schatten vanaf internet wat goed voor je paardje is.
een zadelmaker heeft vaak toch ook tweedehands zadels?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:22

Ik snap niet waarom mensen IR als troep bestempelen. Mijn IR zadel is nieuw toch echt 600 euro, dus valt al niet meer onder echt goedkoop. Het is juist een erg degelijk zadel, met een goede pasvorm die nog erg lang mee gaat. Ik verkies dan ook mijn IR boven mijn wintec zadel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:27

veel maneges hebben IR zadels,heb ik ontdekt,waaronder de manege waar ik pas begonnen ben met rijden.
en dat ziet er allemaal goed uit,en zit oke

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:37

en gaat lang mee. Dus waar die 'troep' vandaan komt weet ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:40

Welshcobfan schreef:
en gaat lang mee. Dus waar die 'troep' vandaan komt weet ik dus niet.

Ik zeg niet dat het troep is Verward

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:42

op www.ruitersport.com hebben ze die IR zadeltjes al voor 165 euro.......is dat dan troep vanwege de lage prijs?terwijl IR dus wel hogere prijsklassen heeft

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:43

September schreef:

Jij zegt niets over troep, maar deze bokker wel Knipoog

Dus de vraag aan september: hoe kom je erbij dat IR troep is? De reputatie van IR is zowiezo al prima.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:45

IR had voor jaren terug de naam troep te zijn, tegenwoordig, en dan praat over IR zadels die niet ouder dan een jaar of 2,3 zijn, zijn dit echt best goeie zadels die zich inmiddels tot de middeklasse kan noemen. ZM zadels tja...... troep enkele nette exemplaren die door een ambiteuze pool of zo in elkaar zijn gezet daar gelaten. De kwaliteit van ZM is zeer wisselend te noemen, de kwaliteit van IR daarentegen is constant voor een nette prijs voor de mensen die geen stubben, kieffer, hulsebos of daaleman en ga zo maar door kunnen betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:46

Snoevie schreef:
op www.ruitersport.com hebben ze die IR zadeltjes al voor 165 euro.......is dat dan troep vanwege de lage prijs?terwijl IR dus wel hogere prijsklassen heeft

Weet je zeker dat het om een IR zadel gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:48

Das de kadet, dat is een van de eerste zadels van IR. Dus zeker van Imperial Riding.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:49

wintec is toch ook niet duur ma heel goed. Alle vond ik toch Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:49

ja het is een echte van IR

op het plaatje zien ze er niet slecht uit,wel beter dan de ZM zadels

en wintec is top,zit idd erg lekker

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:52

IR heeft ook hele goedkope zadeltjes... die vind ik dus echt niet prettig! de duurdere modellen van IR zijn wel aardig.

ik ben zelf een aantal jaren gelden begonnen met een wintec dressuurzadeltje. 2e hands gekocht voor 200 euro. beetje gehandeld en nu een aantal jaren laten heb ik een superdeluxe Jaguar zadel... echt het neusje van de zalm

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:53

Het goedkoopste divoza huismerkzadel is ook 200 euro,de duurste 640 euro, verschil in kwaliteit betaal je voor (beter en soepeler leer oa.). Is dus met IR net zo, zolang het zadel goed op de pony ligt hoeft het nog geen 'troep' te zijn. Maar je moet niet verwachten dat die langer mooi blijft dan mijn duurdere IR.
Wintec is goed, mits je niet al te zwaar bent. Bij mijn VZ ging die eerder aan de wandel bij het opstappen Nagelbijten / Gniffelen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:54

met zwaar zijn heeft dat helemaal niets te maken... een goed passend zadel mag gewoon niet verschuiven!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:55

oooo jawel, alleen met opstappen gaf die mee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:56

nou.... als er aan een kant van het zadel ff 100 kilo gaat hangen, ligt zelfs het meest prefecte zadel niet zo meer op zijn plek.... maarja, een te zware ruiter kan ook een boom breken...