Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarah1984

Re: Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:00

Hier wil ik mijn mening ook wel over geven ( *LOL* leuk discussies!). Ten eerste ben ik het helemaal met sronnie en trutje eens! Ten tweede zijn er denk ik een heleboel mensen die een minder passend zadel hebben en is het dan misschien beter voor de rug van het paard dat zij een bontje of gelpad gebruiken. En om dan te zeggen dat ze een goed passend of op maat gemaakt zadel moeten kopen...niet iedereen heeft daar de middelen voor of zullen dat begrijpen/snappen. Daarnaast denk ik dat bontjes/gelpads wel degelijk de druk verdelen of schokken van ruiter of zadel opvangen (want zelfs als je een goede zit hebt, zal het paard dit voelen denk ik) en voor paarden met een gevoelige rug (ik bedoel dan de huid) kan een bontje een uitkomst zijn.

Wil nog wel even zeggen dat dit topic misschien de ogen van mensen opent die zo'n bontje inderdaad voor de mooi gebruiken! Maar tegenwoordig hebben ze daar hele mooie dekjes voor!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:25

sarah1984 schreef:
.... En om dan te zeggen dat ze een goed passend of op maat gemaakt zadel moeten kopen...niet iedereen heeft daar de middelen voor of zullen dat begrijpen/snappen.

Nu zal ik wel half Bokt achter me krijgen maar als je je geen passend zadel voor je paard kan permiteren dan hoor imo geen paard te hebben Ik zeg niet dat iedereen met een op maat gemaakt zadel moet gaan rijden maar je kan er op z'n minst toch wel voor zorgen dat je zadel de juiste boommaat heeft.

Zo'n bontje is eventueel een tijdelijk (!) lapmiddel. Als je zadel écht niet meer past en er ook niets meer aan gedaan kan worden: verkopen! En een ander (nieuw of tweedehands) passend zadel kopen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:32

trutje schreef:
Visconti schreef:
Ik vind een gewoon shabrak alleen niet voldoende, 95% van de paarden loopt met een niet goed passend zadel. Problemen als zadelnijd worden normaal bevonden maar worden vaak veroorzaakt door een niet goed passend zadel. Een paard veranderd steeds, in bespiering breedte etc. Om een 100% passend zadel te vinden is dus bijna onmogelijk. (tenzij je begin met het maandelijks opvullen)
En een paarden lichaam beweegd ook onder het zadel, het lijkt me dan prettiger als er zachte kussen zijn de de grootste druk opvangen.

Dank je dit is dus precies wat ik bedoel Afgod

@sronnie: wat ik probeer duidelijk te maken dat als je je zoekfunctie gebruikt, je kan zien dat er al veel topics zoals deze zijn. Als je in de lijst met je eigen reacties kijkt zie je ze wel.

Op zich heeft Visconti een punt. Een paard verandert idd bijna constant in bespiering. Maar zie jij als leek( neem ik even, mijn excuses als je dat niet bent) dan altijd perfect wanneer je zadel iets te ruim is en wanneer het iets te klein is?
Als je zadel tijdelijk te ruim is, kan je er idd tijdelijk een bontje onderdoen ja. Maar als je zadel aan de kleine kant is en je doet er dán een bontje onder dan wordt je zadel alleen maar kleiner.
Bovendien gaan die verschillen in bespiering niet groot zijn dat je zadel ineens helemaal niet meer past. Vaak gaat het om minuscule verschillen. Bovendien kan je ook een dikke pad gebruiken om je iets te grote zadel tijdelijk wat beter te doen passen. Zo'n pad vind ik dan beter dan een bontje.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:51

Ik heb mijn verzorgpaard in het begin een tijdje met een gelpad gereden. Door omstandigheden was ze lange tijd niet getraind en het zadel lag wat te ruim. Door een gelpad te gebruiken lag het een stuk beter. Later heb ik dat ook weer gedaan nadat ze door ziekte aardig was afgevallen. Nu is ze weer op haar gewone gewicht en wordt ze regelmatig gereden. De gelpad ligt dan ook alweer te verstoffen in de kast.
Als je alleen voor de sier een bontje onder je zadel gaat leggen vind ik het inderdaad ook onzin. Als je zo'n bontje wel op de goede manier gebruikt omdat het nodig is, dan is het natuurlijk prima.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:06

Citaat:
Nu zal ik wel half Bokt achter me krijgen maar als je je geen passend zadel voor je paard kan permiteren dan hoor imo geen paard te hebben Ik zeg niet dat iedereen met een op maat gemaakt zadel moet gaan rijden maar je kan er op z'n minst toch wel voor zorgen dat je zadel de juiste boommaat heeft [quote/].

Dat zal wel mevallen Ach gut !

Citaat:
Zo'n bontje is eventueel een tijdelijk (!) lapmiddel. Als je zadel écht niet meer past en er ook niets meer aan gedaan kan worden: verkopen! En een ander (nieuw of tweedehands) passend zadel kopen.

Denk ook niet dat het zo kluiten uit zal lopen, maar (misschien stom voorbeeld) sommige mensen lopen ook met steunzolen/inlegzooltjes, omdat hun schoenen niet helemaal passen!

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:07

Citaat:
Nu zal ik wel half Bokt achter me krijgen maar als je je geen passend zadel voor je paard kan permiteren dan hoor imo geen paard te hebben Ik zeg niet dat iedereen met een op maat gemaakt zadel moet gaan rijden maar je kan er op z'n minst toch wel voor zorgen dat je zadel de juiste boommaat heeft [quote/].

Dat zal wel mevallen Ach gut !

Citaat:

Denk ook niet dat het zo kluiten uit zal lopen, maar (misschien stom voorbeeld) sommige mensen lopen ook met steunzolen/inlegzooltjes, omdat hun schoenen niet helemaal passen!

(ik krijg het niet helemaal voor elkaar: 'dat zal wel meevallen' is dus mijn reactie, maar krijg het niet apart, als je begrijpt wat ik bedoel Bloos! )

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:09

sronnie schreef:
rohotje schreef:
ik gebruik een bontje omdat mijn zadel anders aan de achterkant niet netjes ligt. Aangezien mijn pony 27 is en dus een beetje een ingezakte rug heeft ligt geen enkel zadel goed aan de achterkant en dat is ook niet echt prettig, om een klapperend zadel op je rug te hebben. vandaar...

Hier kan ik nog wel inkomen, het paardje is oud, en de bouw veranderd vaak vrij snel Ja

zijn bouw is inderdaad erg veranderd weliswaar in positieve zin. Ik heb hem 'pas' 2 jaar en in die tijd is er een stukje bespiering bij gekomen maar tja met die rug blijf je zitten en een jury zal het fijner vinden om zo'n pony met een bontje onder zijn zadel te zien dan een klapperend zadel Lachen + dat sinds hij het bontje heeft , hij weer een stuk lekkerder loopt.. ik ben het verder eens met de mensen die zeggen dat je zadel gewoon goed moet passen. Ik denk dat als je 10 ruiters op een rij zet er minstens wel 2 tussen zitten die een slechtpassend zadel hebben. Veel mensen hebben het ook gewoon niet door als de bespiering bij de schoft opeens verdwenen is en als ze het al zien vragen ze zich toch af waar het door komt. Misschien dat we inplaats van paardrijles en allerlei cursussen doen ook eens een cursus hoe je als 'leek' kunt zien of je zadel niet extreem slecht ligt. Vaak zie ik ook op wedstrijden kinderen rijden met een zadeltje dat al een hele eeuw bestaat en waar heel de familie al op heeft gereden, het kind zit er absoluut niet op de pony loopt gewoon krampachtig zo klein/krap is het zadeltje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:29

Moderatoropmerking:
Even een kleine modopmerking, ik vind de toon van een paar berichten een beetje op het randje. Je kan ook met respect voor de andere partij je mening uiten Lachen Verder vind ik persoonlijk wel dat je moet respecteren als een ander qua mening met jou verschilt, zoveel mensen, zoveel wijzen. Plus daarnaast is het toch een mening over of het goed of niet goed is. Geen keiharde feiten, het blijft een mening.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:37

sarah1984 schreef:

Steunzolen zijn er niet voor om je schoenen passend te maken als ze te groot zijn, maar om de stand van je voeten te corrigeren..... maar dit terzijde.

Is off-topic maar we moeten wel appels met appels vergelijken en niet met peren (of ander fruit zoals je wil)

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:38

Ik heb er ook achter gezet inlegzolen. Die zijn wel bedoeld om je schoenen passend te maken: veel mensen hebben 2 verschillende voetmaten!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:08

Maar om een zadel passend te maken kun je bijvoorbeeld je kussens laten opvullen Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:14

Maar stel dat je zadel helemaal perfect past (komt nauwlijks voor maar toch) dan is het nog steeds niet ideaal voor je paard. Kijk maar naar de rug van een lopend paard, die beweegd, op het moment dat je paard stilstaat kan het zadel helemaal perfect passen, maar dan past het dus niet zo perfect als hij in beweging is. Daarom is het wel handig om er iets tussen te hebben dat de harste klappen opvangt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:27

Als het zadel klappert in beweging dan past het gewoon niet. Een goede zadelmaker zal daarom de ligging van het zadel ook beoordelen in stilstand én in beweging.
De enige harde klappen die een paard dan te verduren kan krijgen, zijn de klappen van een ruiter die niet kan zitten. Dan moet je dat probleem niet gaan camoufleren met een bontje maar moet je zitles nemen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:28

Ben ik niet met je eens
Als je dus een zadel koopt wat past wanneer het paard stilstaat, zou betekenen dat je zou moeten gaan rommelen aan het zadel om het niet passend te maken om zo een bontje er onder te kunnen leggen om de klappen op te vangen?
Ik denk dat ook heel wat problemen liggen bij een ruiter die niet netjes kan zitten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:30

Ik heb het hier niet per se over een bontje, je hebt ook speciale shabrakken die niet veel veranderen aan de pasvorm van het zadel, maar zich daaraan aanpassen en zo beter de druk kunnen verdelen.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:33

mijn pony had steeds bultjes op zijn rug en dat kwam NIET van het zadel en toen adviseerde de dierenarts een schapenvachtje onder het shabrak te leggen! het is gewoon een schapenbontje maar niet wat achter en zadel vandaan komt en het licht ook meteen om de rug! want ik ben het er mee eens somige doen het echt voor de mooie het helpt alleen als je het direct met de rug in verbindig doet! en als het ECHT schapenbont is!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:34

Visconti, ik heb nog nooit gehoord over zulke sjabrakken... Heb je mss een foto of enige andere info?

Maar hier geldt ook weer: als jouw zadel past dan hoef je er niks onder te stoppen om de klappen op te vangen of de druk beter te verdelen. De boom en de kussens verdelen alle druk.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 05-11-06 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:34

Ik had een bontje onder mn zadel omdat deze niet opgevult kon worden.. hij lag met bontje super en zonder niet.. overigens heb ik geen dikke dekjes.. altijd gewoon dunne.. Dus niet die dikke van Anky ed. dus t zadel zat dan altijd goed..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:36

bultjes op de rug is vaak zweetallergie en als je vaker je dekje verwisseld helpt het ook Clown

Klappen is misschien een beetje verkeerd verwoord, zou niet weten hoe ik het anders uit moet leggen. Maar een bewegelijke rug en een niet bewegelijk zadel kan nooit perfect passen Clown

Afbeelding
Hier is mijn shabrak, je ziet er nu niet zo veel van, ga even een betere foto zoeken

edit: hier zie je hem helemaal:
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je dat je twee kussens hebt, die niet over de ruggengraat lopen en die dus goed vrij houden. De kussens zelf zijn echt helemaal geweldig vind ik Haha! Je kunt er met je vinger in gaan porren en aan de andere kant voel je echt nauwlijks wat. Ze zijn alleen wel prijzig: 140 euro
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 05-11-06 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:38

Rissjuh17 schreef:
Ik had een bontje onder mn zadel omdat deze niet opgevult kon worden.. hij lag met bontje super en zonder niet.. overigens heb ik geen dikke dekjes.. altijd gewoon dunne.. Dus niet die dikke van Anky ed. dus t zadel zat dan altijd goed..

Maar als het met een bontje perfect ligt, zou dat dus betekenen dat je eigenlijk een zadel hebt wat eigenlijk niet past. (Vaak ook qua boommaat)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:43

Ah zo ziet zo'n sjabrak eruit. Weer wat bijgeleerd Knipoog
Maar waarom zou je dit sjabrak gaan gebruiken? Je zadel zal sowieso blijven "klapperen" (bij gebrek aan een beter woord). Is het dan niet beter om de oorzaak van het klapperen weg te nemen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:46

Mijn zadel past goed hoor, en hij schuift/klappert niet. Maar dit shabrak is zacht en flexiebel. Als mijn paard een stap naar voren zet waardoor zijn rug "veranderd" word er niet meteen extra druk uit geoefend door het zadel maar zakt het eerst in een zachte vulling voordat het het zadel raakt.

Eigenlijk zou ik het liefst boomloos gaan maar mijn paard heeft een behoorlijk hoge schoft dus dat risico durf ik nog niet helemaal te nemen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:46

@SronnieNee boom-maat was wel goed.. hij paste eigenlijk ook niet helemaal maar dan van achter.. daar klapte hij op de rug.. en met bontje was dit helemaal over.. We wilden hem opvullen maar dit kon niet met dit zadel..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:47

dan moet je een ander zadel kopen

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:48

ik gebruik zo'n bontje omdat me zadel anders niet past..
Rede:
ik moet anders een maatzadel en daar heb ik hoe graag ik het ook wil geen geld voor.
ben er druk voor aan het sparen maar het kan nu niet anders,.
ik heb een paard met een ingezakte rug en een mega schoft.
ik wil hier over graag geen tegen andwoorden waar ik niks aan heb zoals. dan past je zadel niet en blablabla.
wel een andere oplossing wat betreft een ander zadel wat wel zonder bontje gaat passen
want ik rij liever zonder bontjes maar nu kan het gewoon niet anders.
als ik het zadel zo op de rug leg aangesingeld en wel ligt hij perfect,zit ik er op zakt hij naar benede door de druk van mij.
voor het westernzadel gebruiken we een speciale build up pad.
dat je met engels niet.
graag dit dus niet als discussiepunt.

ps. boomloos kan ook niet bij mijn paard.
verder zijn alle optie's geprobeerd