leuk discussies!). Ten eerste ben ik het helemaal met sronnie en trutje eens! Ten tweede zijn er denk ik een heleboel mensen die een minder passend zadel hebben en is het dan misschien beter voor de rug van het paard dat zij een bontje of gelpad gebruiken. En om dan te zeggen dat ze een goed passend of op maat gemaakt zadel moeten kopen...niet iedereen heeft daar de middelen voor of zullen dat begrijpen/snappen. Daarnaast denk ik dat bontjes/gelpads wel degelijk de druk verdelen of schokken van ruiter of zadel opvangen (want zelfs als je een goede zit hebt, zal het paard dit voelen denk ik) en voor paarden met een gevoelige rug (ik bedoel dan de huid) kan een bontje een uitkomst zijn.Wil nog wel even zeggen dat dit topic misschien de ogen van mensen opent die zo'n bontje inderdaad voor de mooi gebruiken! Maar tegenwoordig hebben ze daar hele mooie dekjes voor!
Ik zeg niet dat iedereen met een op maat gemaakt zadel moet gaan rijden maar je kan er op z'n minst toch wel voor zorgen dat je zadel de juiste boommaat heeft.
!
) 
+ dat sinds hij het bontje heeft , hij weer een stuk lekkerder loopt.. ik ben het verder eens met de mensen die zeggen dat je zadel gewoon goed moet passen. Ik denk dat als je 10 ruiters op een rij zet er minstens wel 2 tussen zitten die een slechtpassend zadel hebben. Veel mensen hebben het ook gewoon niet door als de bespiering bij de schoft opeens verdwenen is en als ze het al zien vragen ze zich toch af waar het door komt. Misschien dat we inplaats van paardrijles en allerlei cursussen doen ook eens een cursus hoe je als 'leek' kunt zien of je zadel niet extreem slecht ligt. Vaak zie ik ook op wedstrijden kinderen rijden met een zadeltje dat al een hele eeuw bestaat en waar heel de familie al op heeft gereden, het kind zit er absoluut niet op de pony loopt gewoon krampachtig zo klein/krap is het zadeltje..

Je kunt er met je vinger in gaan porren en aan de andere kant voel je echt nauwlijks wat. Ze zijn alleen wel prijzig: 140 euro