Passier GG of kn sympfonie (oud model)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Micha

Re: Passier GG of kn sympfonie (oud model)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:43

Nee sorry misschien een beetje vreemd.... maar Gerry van Oossanen is een opleiding in Nederland gestart in samenwerking met Engeland (Master saddle fitters bestaan daar al lange tijd net als master saddle makers) Om zo goed opgeleide mensen te krijgen die correct en goed een zadel kunnen aanmeten. Daarnaast houd dit ook in dat deze mensen aan te spreken zijn op hun kundigheid en je kunt dan ook gericht reclameren bij problemen en onenigheid aangaande een aangemeten zadel. Deze mensen raken zometeen niet graag hun certificering kwijt door een geschil en je weet daarnaast wat je van deze mensen mag verwachten (vakkundiheid)

Ik weet zelfs dat deze opleiding zelfs zwaarder is dan de engelse master saddle fitter opleiding.

Echter......... pas in juni zijn er de eerste afgestudeerden.
Laatst bijgewerkt door Micha op 30-10-06 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:47

Dat zou inderdaad een hele vooruitsprong zijn!
Je kunt dan als consumment ergens op terug vallen!
Nu is er de eeuwige discussie tussen consummenten wie goed is en wie niet, terwijl wij als consummenten niet voor niets hulp vragen aan vakkundige..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:05

harnessmaker schreef:
Dat je flair laat inbouwen door een ander en dan aangeeft dat hij het WEL passend krijgt is niet meer dan je gal spuwen.
Dat dit het resultaat zou zijn van het flair syteem was zowel bij mij als bij jou duidelijk.
Dit geeft wel een vertekend beeld lijkt me.

nee hoor niks vertekend beeld.. na 5 keer vond ik het gewoon wellletjes
dit zadel heeft daarvoor met gewone vulling (gevuld door mijn eigen zadel maker) altijd keurig gelegen...zónder drukkingen!
de reden dat ik er Flair in heb laten bouwen was, dat ik minder vaak terug hoeft naar Meppel om de vulling her te laten verdelen
ook mijn springzadel ligt ook keurig met gewone vulling na 1 keer vullen door mijn zadelmaker

vind het altijd zo sneu als mensen zo veel geld kwijt zijn en dan nog blijven tobben
ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij nu een zadel controleerd op scheefheid
bij ons en bij mijn anderen kennisen heb je dat iig nooit gedaan
dan moet het zadel nl helemaal kaal zijn, ook aan de onderkant wil je 100 % zekerheid en een richtbok hebben die heb jij toch niet, of inmiddels wel, dat kan natuurlijk Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:12

dubbelpost

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:15

tja een cursus zadelpasser, maar wie gaat het dan aanpassen/corrigeren??? Of wordt dat de vervolgopleiding..................... Haha! Clown

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:48

[quote="unamie
nee hoor niks vertekend beeld.. na 5 keer vond ik het gewoon wellletjes
dit zadel heeft daarvoor met gewone vulling (gevuld door mijn eigen zadel maker) altijd keurig gelegen...zónder drukkingen!
de reden dat ik er Flair in heb laten bouwen was, dat ik minder vaak terug hoeft naar Meppel om de vulling her te laten verdelen
ook mijn springzadel ligt ook keurig met gewone vulling na 1 keer vullen door mijn zadelmaker

vind het altijd zo sneu als mensen zo veel geld kwijt zijn en dan nog blijven tobben
ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij nu een zadel controleerd op scheefheid
bij ons en bij mijn anderen kennisen heb je dat iig nooit gedaan
dan moet het zadel nl helemaal kaal zijn, ook aan de onderkant wil je 100 % zekerheid en een richtbok hebben die heb jij toch niet, of inmiddels wel, dat kan natuurlijk Lachen
[/quote]

Zoals ik al eerder aangaf..... verhalen worden nog weleens uit hun verband getrokken.
Ik ga hier dus ook niet verder op in.

Wel zou ik graag willen weten wat en richtbok is.
Heb een nagevraagd bij leveranciers en collega's.
Waarschijnlijk is van Triest de enige die iets zegt te hebben.
Als je de houten bok bedoeld die hij gebruikt dan is het een mooi verhaal, en niet meer dan dat.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 01:07

Dees schreef:
Ik ben wel geinteresseerd in of het probleem zijn oorzaak vind bij de fabricage van Euroriding?

Scheve bomen kunnen natuurlijk voorkomen, zoiets mag je begrijpen als je rondrijdt op een "Las Argentinas Economic Start" of iets dergelijks. Maar bij Euroriding hoort dat toch gewoon niet voor te komen.. en zeker niet bij zadels een slagje hoger in de markt gepositioneerd....

Hier een topic daarover:
euroriding luxor

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:58

Sampie schreef:
tja een cursus zadelpasser, maar wie gaat het dan aanpassen/corrigeren??? Of wordt dat de vervolgopleiding..................... Haha! Clown

Moet ik dit serieus nemen Gaaaap ?! Aanpassen en corrigeren behoort hier natuurlijk bij. Het is alleen dat de naam zadelmaker eens correct gebruikt wordt. Als je kunt aanpassen en corrigeren (kussens correct vullen, singelstoten vervangen etc.) ben je nog geen zadelmaker...... maar zoals de engelsen dat noemen saddlefitter. Er zijn enkele mensen in Nederland die echt ook een zadel kunnen "bouwen" maar die zijn zo ongeveer op een hand te tellen de rest (hoe goed of slecht werk ze ook leveren...) noemen zich zadelmaker maar hebben nog nooit een zadel echt helemaal gemaakt maar verkopen zadels en doen hoogstens het gelijke werk als waar deze opleiding voor staat.

Zadel-maker willen worden?, dan zul je bijvoorbeeld naar engeland moeten om een opleiding tot Master saddlemaker te volgen. Maar goed.... zadelmaker is in Nederland geen beschermd beroep dmv bijv. een duidelijke omschrijving/ opleiding dus elke ruitersportzaak die ook een paar zadeltjes in het rek heeft hangen kan zich zadelmaker of zadelmakerij noemen. Jammer maar waar..... en mijn uitspraak was nu dat ik hoopte dat die MSFC- cetificering in samenwerking met engeland hierin verschil zal aanbrengen en zo uiteindelijk een kwaliteits onderscheid in de markt ontstaat voor de consument.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:29

harnessmaker schreef:

wel vreemd dat je dat als zadelmaker niet weet Scheve mond
dat zijn van die RECHTE dingen waardoor je kan zien (als een zadel scheef op je paard ligt)
of het aan het paard ligt of het zadel
ook kan de ruiter er plaats op nemen om te kijken of hij recht zit op het zadel
en of het lekker zit
ook met opnieuw vullen is is zo'n ding onmisbaar
recht is nl recht Cool
paarden zijn daarvoor niet geschikt
een paard is nooit op de mm recht dus ergens moet je een richtlijn hebben

trouwens in winkels staan vaak ook "bokken" waarop je plaats kan nemen
weet alleen niet of ze recht zijn maar ik mag aannemen dat dat zeker wel het geval is
als een zadel daar al scheef op ligt, weet je iig dat de scheefheid aan het zadel ligt
handig toch?

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:53

unamie schreef:
harnessmaker schreef:

dat zijn van die RECHTE dingen waardoor je kan zien (als een zadel scheef op je paard ligt)
en of het lekker zit
recht is nl recht Cool

weet alleen niet of ze recht zijn maar ik mag aannemen dat dat zeker wel het geval is
als een zadel daar al scheef op ligt weet je iig dat het aan het zadel ligt
handig toch?

Mooie naam voor een pasbok geloof ik... lijkt bijna op je waterpas verhaal. Ik heb niks tegen op het gegeven dat er vakmensen zijn die hun eigen wijze van werken hebben ontwikkeld in de loop der jaren. Dit leverd vaak ook een mooie ruime kijk op bij discussies onder vakmensen en zo houdt je innovaties en nieuwe producten die ten gunste komen aan ruiter en paard.

Vervelend hier vind ik wel dat je nu weer stellingen aanneemt die je wel hard moet kunnen maken, die bij een zadelmaker vandaan komt en die mogelijk heel anders is dan jij hier met 1 of 2 zinnen weergeeft of lijkt weer te geven. Daarnaast vind ik het heel vervelend dat je weer een strijd lijkt aan te gaan vanuit een iets dat op frustratie lijkt; vecht dit graag onderling uit. Ga bijvoorbeeld eens met een andere zadelmaker of vakman (misschien harnessmaker Haha! ) samen naar van Triest en ga eens gezellig gedrieen babbelen en doe er hier op bokt een verslag van zodat een iedere er wat aan heeft. Ik geloof zelfs dat jouw zadelmaker van Triest er best toe bereid is daarnaast denk ik dat Patrick dit ook best wel wil. (als ze al niet onderling met elkaar meerdere keren contact hebben gehad)

Nog een ding: Patrick heeft geloof ik nog nooit van Triest aangevallen, alleen mogelijk weer gegeven wat zijn visie is. Wat jij hier doet is Patrick aanvallen met andermans visie met veelal weinig of geen onderbouwing. alsjeblieft als je verteld over je eigen visie of ervaringen vind ik dit prachtig maar alsjeblieft meen niet andermans visie uit te moeten dragen, dat komt meestal maar moeilijk over uit andermans mond dan de bedenker van de visie.

Let wel ik wil geen aanval plaatsen met dit bericht alleen een overweging bieden.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:28

unamie schreef:
harnessmaker schreef:

en of het lekker zit
recht is nl recht Cool

als een zadel daar al scheef op ligt, weet je iig dat de scheefheid aan het zadel ligt
handig toch?

Jij hebt het over een pasbok en dat is heel wat anders.
Op zo'n bok kan je nooit en te nimmer een zadel controleren op scheefheid even als het verhaal
over zo'n recht richt ding.....
Ik weet niet op welke planeet jullie wonen of waar jullie vandaan komen, maar hier op aarde zijn weinig paarden die zo recht zijn dat je ze met een waterpas of lineaal kan controleren.

In diverse contacten die ik heb gehad met hem blijkt dat je wat hij gebruikt om de klant te verduidelijken aanneemt als zijnde DE werkwijze.
Pasbok lineaal en zo zijn er wel meer dingen. (lampje)
Zaken die voor verduideljking handig zijn daar daar houd het ook op.
VT neemt, dit in tegenstelling tot vele anderen, wel de moeite om wat uit te leggen.

Ga niet zaken als enige of DE waarheid verkondigen als je niet de ware aard kent.
Deze zadelmaker houd er andere werkwijzen op na dan de vele zadelmakers de zelfs Master Saddler zijn.
Master Saddler wordt je pas na een zeer zware opleiding. Als VT's werkwijze de enige juste was was dit allang in de opleiding meegenomen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:32

Overigens heeft VT mij zelf persoonlijk laten weten helemaal niet gelukkig te zijn met uitspraken die door zijn klanten als zijde enige waarheid worden verkondigd.
Dus als je wat voor he wil betekenen is je reactie op deze post de laaste mt VT waarheden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:43

Micha schreef:
Vervelend hier vind ik wel dat je nu weer stellingen aanneemt die je wel hard moet kunnen maken, die bij een zadelmaker vandaan komt en die mogelijk heel anders is dan jij hier met 1 of 2 zinnen weergeeft of lijkt weer te geven. Daarnaast vind ik het heel vervelend dat je weer een strijd lijkt aan te gaan vanuit een iets dat op frustratie lijkt; vecht dit graag onderling uit.
Ga bijvoorbeeld eens met een andere zadelmaker of vakman

geloof me.. ik heb ze zo'n beetje allemaal gehad of werk gezien van hen...
frusterend is het zeker, als je ziet dat het zoveelste zadel scheef,te bol, te hard, gevuld is mensen daar ook nog handevol geld voor moeten betalen
geld teruggeven doen zadelmakers die hun werk niet goed, doen eigenlijk nooit!!
en het opnieuw vullen van je zadel door dezelfde zadelmaker is ook geen optie
want als een zadelmaker je zadel(s) al 5 keer onder handen heeft genomen
en ze liggen nog steeds scheef, en je paard er zelfs een drukking van krijgt dat je zelfs enige tijd niet meer kan rijden
kies je al snel voor een andere...
weer geld investeren..de circel is weer rond
sommige mensen hebben zo al 5 zadelmaker's gehad en nog blijven ze aan het tobben Sigaar
iedereen weet het zo mooi te vertellen maar in de praktijk valt het bitter tegen
ik krijg zeer regelmatig pb van wanhopige mensen die een zadelprobleem hebben nadat de zoveelste zadelmaker het probleem niet op kan lossen
ik stuur ze door en het probleem is dan snel opgelost vaak voor weinig geld ook nog.
vind het dan ook jammer dat een eenvoudig hulpmiddel als een richtbok zo onderschat wordt
bij van triest heb ik nl nog nooit een zadel scheefgevuld teruggekregen!
en mensen die er eenmaal klant zijn, gaan zelden of nooit meer naar een andere zadelmaker toe
dus zo gek is zijn manier niet Cool
ik hoop dan ook dat het masterzaddlefitter gebeuren echt iets kan toevoegen
zo ja, dan zal het zal een hoop paarden leed kunnen besparen
de tijd zal het uitwijzen....

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:55

Ik zal deze reacties van je eens uitprinten en aan hem geven.
Zoals hij mij heeft gezegd is hij alles behalve blij met je acties en uitspraken. Met name de ongenuanceerdheid ervan.

Maar het lijkt me leuk om eens gedrieën bij VT van gedachten te wisselen.
Zadelmakers onderling discussieerd wel anders als dat er een onwetende klant bij is. Uitspraak: VT.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:58

harnessmaker schreef:
Ik zal deze reacties van je eens uitprinten en aan hem geven.

ik mail hem gewoon de link, kan ie het hele topic doorlezen Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:10

Tjong, ik wil me verder niet in deze discussie mengen, maar wil wel zeggen: ik geloof WEL in die waterpas-metingen. In mijn ogen hebben paarden weldegelijk een rechte lijn daar waar het zadel hoort te dragen.

Ik heb berichten over Harnessmaker gehoord waarbij ik sterk mijn twijfels heb over de kundigheid en zeker doortastendheid van de persoon achter die Alias, de persoon die ik zelf nog nooit heb ontmoet overigens.
Ik heb absoluut geen twijfels over de kundigheid van de mensen bij Van Triest. Mijn vertrouwens is zelfs zo sterk dat ik een iedere zadelmaker die de gedachtengangen van Van Triest als onkundig bestempeld, in mijn ogen zijn eigen brevet van onkunde tekent.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 11:35

Naar mijn idee heeft niemand hier gezegd wie goed is en wie niet.
Er wordt alleen gezegd dat het onjuist is om ervan uit te gaan dat maar een iemand een goede manier van werken heeft.

Ieder paard is van nature scheef, heeft een betere en slechtere kant, in mijn ogen kun je daar geen kaars recht zadel opleggen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:40

Nee, maar je kan wel onderkennen dat er een enigszins rechte lijn is daar waar het paard het zadel draagt.
Ga maar eens schuin voor het schouder staan en kijk dan vanaf iets naast/onder het schoft naar het begin van de lenenen.
Zo moddervet of schraal als je paard ook mag zijn, die lijn zit er. Bij ieder paard.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:40

meng me er toch even weer tussen......... bestempeld patrick de gedachtengangen als onkundig?! ik geloof dat ik alleen lees dat hij over bepaalde zaken een andere visie heeft (en zoals hij zelf meld daarover van gedachten wisseld met onder meer van Triest). Daarnaast is ie geloof ik ook de persoon die voor arie boer zadels ombouwd naar cair en flair kussens dus een vakman zal hij zeker wel zijn. Maar goed er zijn natuurlijk ook persoonlijke zaken die kunnen spelen (Unamie die volgens mij kost wat het kost haar gelijk ergens over wil halen t.a.v. Harnessmaker (patrick Bolsterlee)) Laat dit alsjebleift er buiten tevens dwaalt het onderwerp wel heel erg af. (misschien dan toch handig om een nieuw topic te openen dat hier over gaat).

Daarnaast lees ik uit merendeel van de reacties op bokt positieve verhalen over Patrick zijn werk. (alleen geloof ik een probleempje aangaande bereikbaarheid deze zomer in verband met prive omstandigheden van Patrick wat nu opgelost is.)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:41

AikePeer schreef:
Ieder paard is van nature scheef, heeft een betere en slechtere kant, in mijn ogen kun je daar geen kaars recht zadel opleggen..

maar een scheef zadel wel?

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:48

unamie schreef:
AikePeer schreef:

Ja als het "scheef" zoals dat benoemd wordt aansluit bij de ruiter en het paard (paard ruiter en zadel dienen een drie eenheid te vormen) en recht kan niet in de natuur, een ieder kent toch wel het grapje door op een pasfoto precies op het midden van een gezicht de beide helften weer te spiegelen?

Een zadel dat scheef in de boom is of niet "passend" scheef gelegd is (de vorm van de rug etc volgend of zelf corrigerend) is wat anders.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 11:55

unamie schreef:
AikePeer schreef:

Als het zadel zo scheef is als het paard van nature is, als hij dus niet nog onder behandeling staat van fysio of wat dan ook, wel ja! Denk je dat een maatwerk zadel kaars recht is? Naar mijn idee wordt dat aangepast aan het paard en als het paard dus scheef is, is het zadel ook scheef.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:40

AikePeer schreef:
Als het zadel zo scheef is als het paard van nature is, als hij dus niet nog onder behandeling staat van fysio of wat dan ook, wel ja! Denk je dat een maatwerk zadel kaars recht is? Naar mijn idee wordt dat aangepast aan het paard en als het paard dus scheef is, is het zadel ook scheef.

als een paard niet scheef is en het zadel is wel iets scheef (als maatwerk niet helemaal recht zou zijn)
dan wordt je paard daar iig niet rechter van

als een paard scheef (gespierd) is en je legt er een (aangepast) scheef wolgevuld zadel op zal het paard niet zo snel recht worden
voor dit soort paarden is Flair heel geschikt
de flair word dan aan 1 kant iets meer bijgepompt (idd dus scheef)
elke maand kun je dan het flair weer opnieuw laten fstellen, zodat het zadel uiteindelijk weer helemaal recht komt te liggen
spieren herstellen/ontwikkelen zich onder lucht nl veel sneller
heb ooit een scheeft paard gekocht die op deze manier in 3 maanden (met behulp van chripractor)weer gelijkmatig gespierd was

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:32

Moet ik dit serieus nemen ?! Aanpassen en corrigeren behoort hier natuurlijk bij.

Ja Mischa dat was zeker wel de intentie...............

Ter info ik ga over een week naar Gerry toe met paard en zadels, maar ze gaat toch echt m'n zadel niet aanpassen >>> daarvoor moet ik naar een ZADELMAKER vertelde ze me. Zij geeft aan wat er moet gebeuren. Dus hoe het nou precies zit met die cursus weet ik ook niet, dat vraag ik volgende week wel. Daarom had ik ook het idee dat een zadelpasser iets anders is dan zadelmaker. Wie het weet mag het zeggen.

Maargoed dit heeft helemaal niets meer met het topic te maken..................... Doei, doei

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:33

Beste Unamie en Patrick (Harnessmaker) Ik ben toch benieuwd of jullie bereid zijn om samen eens naar van Triest te gaan met bijvoorbeeld iemand die hiervan een verslagje doet hier op bokt (wie meldt zich !!) Ik hoop dat daarmee deze discussies eens voor goed ten einde zullen zijn. Ik heb begrepen dat van triest dit ook best wel wil. Nu jullie nog.... (euhh... ik heb zelfs al een mail van Patrick dat hij dit ook wel wil.) Nu dan nog een vrijwilliger die hier verslag van wil doen en natuurlijk Unamie die hier ook voor in moet zijn en een datum die een ieder past.

Ps stuur maar een mailtje PB werkt niet altijd even snel en handig.