Zadel was al een jaar te klein...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Zadel was al een jaar te klein...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:05

De vrouw waar ik altijd heen ga heeft bij van triest gewerkt.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:08

Gelukkig heb je het ontdekt voordat er ernstige (blijvende) schade is opgetreden bij je paard Ja!
Maar ik ken het probleem, ik heb drie maanden geleden een nieuw zadel aangeschaft (Wintec), maar dit zadel blijft schuiven. Zadelpasser zei dat ik gewoon goed strak moest aansingelen, maar zelfs als ik zo strak mogelijk aansingelen, blijft het schuiven tijdens het rijden . Dus ik ga ook weer op zoek naar een zadel Nagelbijten / Gniffelen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:16

Even off.topic. Urselin: Van een wintec kan je toch normaal de boom veranderen? als het aan de boom ligt... Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:20

Ik heb het idee dat het niet aan de boom ligt, de zadelpasser heeft de boommaat opgemeten en die kwam uit op de iets wijdere boom (die zit er nu ook in). Het zadel ligt qua boom ook goed, maar het schuift nogal Clown. Ik ga nu toch voor een leren zadel, vind die wintec ook niet ideaal zitten .

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:30

Heey, ik heb goed nieuws!
Het zadel kan gemaakt worden, het probleem lag aan de vulling en aan de singel.
De singel moet meer naar voren geplaatst worden want hij zit te ver naar achter(morgen ff een foto maken)
Het zadel schuift nl door de singel naar voren en het heeft helemaal niets met de boom te maken!
1 het is een standaard maat boom gewoon breed genoeg.
2 het zadel ligt best goed en de boom drukt helemaal niet op de rug.

Eerder in mijn topic zei ik dat mijn paard bespiering(bij de schoft) mist door het zadel maar dit heeft helemaal niets met het zadel te maken!
Je paard moet die bespiering voor een groot deel van zichzelf hebben maar sommige paarden hebben die bespiering helemaal nooit gehad(zoals mijn paard)
Het verbouwen van het zadel kost 175 euro, maar ik kan dit zadel + nog een ander zadel in ruilen voor een gloenieuwe(kentaur penelope) die die singel WEL op de goede plaats heeft zitten.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:37

Goed nieuws zeg Ja!!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:04

Ja ben er ook blij mee Haha!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:18

Charos schreef:
Ruitersportzaken hebben vaak maar weinig verstand van het passen van zadels, is het geen idee om de volgende keer een zadelmaker te laten komen?

helaas ben ik op het moment de dupe van een zadelmaker die er weinig verstand van blijkt te hebben.

Ik ken je probleem.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:20

urselin schreef:
Ik heb het idee dat het niet aan de boom ligt, de zadelpasser heeft de boommaat opgemeten en die kwam uit op de iets wijdere boom (die zit er nu ook in). Het zadel ligt qua boom ook goed, maar het schuift nogal Clown. Ik ga nu toch voor een leren zadel, vind die wintec ook niet ideaal zitten .

dit kan komen door de 'rondere' boom van wintec.

Mijn wintec2000 doet het op mijn haf met hele rechte rug ook.
Op mijn kwpn'er heb ik dit probleem nooit gehad.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:28

Heb niet alles gelezen maar heb hetzelfde als Udielover. Bij een gerenomeerde paardenzaak een zadel gekocht, niet het allergoedkoopste zadel (passier). Na een jaar zelfs nog door hen laten opvullen en bekijken bij het paard, omdat ik vond dat het niet goed lag. Die bezwaren werden weggewuifd, het zadel lag prima, is opgevuld en kwam weer terug. Moest nog apart betalen voor het komen bekijken bij het paard, terwijl het opvullen bij de aankoop in zat. Het is dus duidelijk dat normaal zonder paard opgevuld wordt, wat volgens mij niet helemaal correct is.

Doordat de boom te smal was veel problemen, extreem protest, geen wissels meer, en bij veel rijden eerst tactfouten in de zijgangen en daarna permanent niet regelmatig onder het zadel. Medisch verder niks te vinden, benen ok.

Per toeval iemand voor mijn zadel laten komen, die zware spieratrofie constateerde.

Nu ben ik twee maanden verder en het paard is helemaal opgeknapt. Hij springt zijn wissels weer super, begint de pirouettes goed op te pakken, is weer goed over de rug te rijden, gaat niet meer rennen of juist stilstaan, en heeft geen tactfouten meer (7ens voor zuiverheid van de gangen zijn weer terug).
Maar ik kan het zelf ook zien, de spieren beginnen terug te komen, hij wordt minder gevoelig, en veel mooier bespierd in de bovenlijn en achter de schoft.

Het moge duidelijk zijn dat ik dus nooit meer zo naief zal zijn daar een zadel te kopen. Blijkbaar hadden zij er dus totaal geen verstand van, een schokkende conclusie. Ik had achteraf gezien daarvoor wel een passend zadel, vandaar dat de problemen toen pas opkwamen.

Ik zal het voortaan altijd door een zadelmaker laten controleren en ik wil het zadel op proef.

Ik zal eeuwig een rotgevoel houden over de periode dat ik hem al afschreef, zei dat hij als het moeilijk werd ging staken en hem aanpakte, uiteindelijk op rust zette en naar de kliniek ging, zonder resultaat.
Arm paard.

Daarom ben ik ook echt boos over het gebrek aan kennis bij de bewuste ruitersportzaak, het gaat niet over een auto, HET GAAT OVER HET WELZIJN VAN EEN PAARD!

Dus mijn devies is, pak de verkoper van toen keihard aan. Hadden ze zich maar bij moeten laten scholen of uberhaupt een opleiding moeten volgen.

Als het welzijn van de dieren in het gedrang komt door gebrek aan kennis van mensen van wie je die kennis mag verwachten, dan vind ik het tijd voor grof geschut naar die mensen. Het is dan wel geen boze opzet, maar van grove nalatigheid is toch al wel snel sprake.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:00

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook aan het twijfelen ben of mijn zadel nog goed ligt. Aan het rijden op zich merk ik niet zo heel veel, alleen dat Terrific heel veel moeite heeft met het over de rug lopen. Maar dat kan ook een rijtechnisch probleem zijn, dat denk ik tenminste...

Maar hij heeft sinds het eind van de zomer een kaal plekje op de schoft. Eigenlijk een heel raar plekje want het zadel komt daar niet... Nu rij ik elke keer maar met gell pad, dat scheelt toch wel.

Verder vind ik hem met poetsen af en toe ook gevoelig op de plekken waar het zadel ligt...

Maar ja, van de andere kant lijkt het zadel wel weer mooi te liggen. Ben wel weer aan het twijfelen gebracht door het lezen van dit topic.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:07

Tja als je twijfelt zou ik er toch naar laten kijken, ik twijfelde eerst ook en gelukkig heb ik er mensen naar laten kijken!
Maar wat nu bij mij is dat er 2 mensen 2 verschillende dingen zeggen..

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 16:24

Ik laat mijn 2 zadels(Kentaur en JC) in ruilen voor een goed zadel die past bij die meneer.
Dat wordt waarschijnlijk de Kentaur Penelope.