witte haren op benen door peesbeschermers etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: witte haren op benen door peesbeschermers etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:16

Silviabol schreef:
kan ook komen doordat ze vergeten zijn de peesbeschermers er af te halen. als ze dan strak zitten krijgt het paard erge drukplekken. Die drukplekken zijn de witte haren.
Hoeft maar één keer een nachtje te zijn hoor.

klopt. Mijn zusjes zijn het een keer vergeten bij hun pony. 1 dag.. en nu witte haren op de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:28

Die strepen krijg je inderdaad als je ze vergeet af te doen. Dan zetten de benen heel erg op waardoor ze kapot gaan en je witte strepen/vlekken krijgt (afhankelijk van waar het heel erg knelt). Erg lelijk en jammer.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:58

Bij ons gaan er een aantal paarden vierkant in de bescherming de wei op. De hele dag.
Dus als het enkel zou moeten komen van het vergeten af te doen, waarom hebben ze bij ons dan geen witte plekken??
Laatst bijgewerkt door Unity op 25-10-06 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:03

Verder op zich heel logisch:

In de ren-paardenwereld schijnt "sore shins" (of hoe je het ook schrijven mag Tong uitsteken ) een bekend verschijnsel te zijn.
Letterlijk gewoon zere schenen. Omdat het velletje aan de voorkant van het paardenbeen practisch gelijk op het bot zit, is dit heel gauw heel pijnlijk. Denk maar es aan je eigen schenen, die zijn bij stoten ook gelijk blauw.
Dus als je de peesjes nog es ff extra aantrekt als je ze omdoet krijg je dus drukplekjes omdat het weefsel zo dun is. En drukplekken KUNNEN witte haren geven.

Les 1 van de vele gegeven op de renstal waar ik in een ver verleden ooit stage heb gelopen Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:16

Mijn paard had het ook van zijn peesbeschermers, maar dan juist aan de achterkant van zijn benen Verward dus zeg maar waar de beschermer zit en niet het klitteband;.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:04

@Unity: Niet aanvallend bedoelt maar waarom gaan de paarden bij jullie vierkant beschermd de weide op?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:59

Unity schreef:
Bij ons gaan er een aantal paarden vierkant in de bescherming de wei op. De hele dag.
Dus als het enkel zou moeten komen van het vergeten af te doen, waarom hebben ze bij ons dan geen witte plekken??

in de wei bewegen ze en op stal lopen de benen vaak iets op en gaan de peesjes strakker zitten, dus gaan ze knellen.
al moet ik zeggen dat ik een paar x ze ook vergeten ben af te doen, en niets geen witte plekken
maarja ik heb ze ook zo los zitten dat je tussen het been & het klittenband door kan kijken Clown

gewoon normaal vastmaken zonder aantrekken moet idd geen witte plekken kunnen geven!

@ pasi, paarden die rondom op ijzers staan kunnen zichzelf makkelijk aantikken en beschadigen, met bescherming voorkom je dat Lachen
ook zonder ijzers kunnen ze zichzelf trouwens lelijk aantikken, of als ze met meer in 1 wei staan, bij elkaar tegen de benen aanlopen etc.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:36

Ja maar je kan je toch niet voorzien op elk klein tikje dat een paard kan krijgen. Dan moet je hem toch gewoon van boven tot onder inpakken.

santigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:03

Mijn paard heeft ook witte plekken op zijn benen maar ik trek mijn peesbeschermers echt niet zo strak aan! Bij hem komt het doordat hij een keer ergens in is blijven hangen op de wei en hier zijn been aan heeft open gehaalt. hij heeft ook een keer van die pijpkousen omgehad maar die draaien bij hem. daardoor kan het dus ook komen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:05

Jup, mijn pony heeft het ook aan de voorkant van haar voorbenen. Zonde..

Tegenwoordig gaat ze dan ook lekker met blote beentjes rond Haha!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:11

Die van mij heeft het ook, daarom rij ik nu met bandages. Hoe losjes ik de peesjes ook deed het maakt niets uit. En met banadges heeft ie er geen last van.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:13

Volgens mij... nee, volgens mijn buurman ligt het niet aan te strak aantrekken (want DAT doe ik niet). Mijn paard heeft geen witte haartjes, de zijne die ik met dezelfde peesbeschermers rijd wel!

Het komt door de randjes 'rubber' die heel zacht voelen, maar toch niet zacht genoeg zijn. Het is dus het randje wat op de voorkant van het been drukt. Nu we dit randje weg geknipt hebben (1 mm) hebben we ook geen witte haren meer. Vork Het bewijs is daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:58

paard bij ons op stal heeft het ook! Maar die had het al voordat hij hier kwam. Weet inderdaad ook dat het door beenbescherming komt maar waarom weet ik niet ( te strak,te lang etc )

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:02

heb altijd peesjes bij t rijden om maar dan doe ik ze meestal vlak voor t rijden om en na het rijden meteen weer af. En in de wei maar ze staan bij ons nooit een hele dag in de wei. Gewoon een uurtje of meer.

Imara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:14

Charloepy schreef:
De mijne heeft dat ook, dus doe ik ze eigenlijk niet meer zo veel aan...
Op de schoft hebben sommige paarden dat ook, doordat het zadel drukt op dat plekje!

Mijn pony heeft nu al 3 van die plekjes op haar schoft. 1 van de vorige eigenaren en 2 van mijn dekens.
daar doe je niks tegen, je kan trouwens wel van die hoezen kopen om over de schoft heen te doen.

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:15

De witte haren komen op de plaats waar drukkingen zijn geweest, dit hoeft niet alleen op de benen te zijn. Ken ook paarden die het op de rug hebben omdat het zadel niet goed pastte. De peesjes kunnen daar dus de oorzaak van zijn als ze ergens knellen. Heb het zelf ook bij één pony gehad en toen ben ik met bandages gaan rijden, ze heeft er daarna geen plekken meer bijgekregen. Het kan ook helpen om het stuk waar de plekken ontstaan weg te knippen (als de peeskappen dan nog zinhebben tenminste...).

Imara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:17

pasi schreef:
@Unity: Niet aanvallend bedoelt maar waarom gaan de paarden bij jullie vierkant beschermd de weide op?

Het kan best banketstaaf zijn als je paard zijn ijzers verliest in het land of zichzelf bezeerd. maar toch vind ik wel dat sommige paarden zowat in harnas in het land worden gedaan, dat vind ik gewoon zielig. Een paard moet wel een paard blijven, maar bescherming is wel belangrijk.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:22

pasi schreef:

Niet alle paarden. Alleen wanneer er van die gekke exemplaren tussen zitten die zich finaal open trappen ookal gaan ze hele dagen naar buiten. Maar ook (wat in het verleden wel eens voorgekomen is) paarden met een oude peesblessure. Toch zonde als ze met een weideavontuurtje hun been flink raken en je weer van voor af aan kunt beginnen.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:27

Volgens mij komt het ook door te hard aantrekken

Ik heb gelezen en geleerd dat er altijd 3 vingers tussen moeten zitten.. dus jaa =P

En mijn verzorgpony heeft ook geen witte streepjes etc.. en heb ze altijd met rijden om.. Nooit anders!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:07

Olympia96 schreef:
Het komt door de randjes 'rubber' die heel zacht voelen, maar toch niet zacht genoeg zijn. Het is dus het randje wat op de voorkant van het been drukt. Nu we dit randje weg geknipt hebben (1 mm) hebben we ook geen witte haren meer. Vork Het bewijs is daar!

dit verklaard idd de witte streepjes aan de zijkanten, die idd precies op die randjes zitten
maarrrr.. hoe verklaar je dan de witte vlejkjes&streepjes aan de voorkant van de benen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:04

Ik heb wel het idee dat ene paard er gevoeliger voor is als de ander.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:09

klopt karoliefje Ja dat is volgens mij is dat met alle huid-problemen. Het ene paard heeft een dikke olifantenhuid en doet nergens moeilijk over. De ander loopt altijd met wonjes, gevoelige mondhoeken etc rond .

Witte plekken zijn trouwens echt drukplekken en geen schuurplekken naar ik altijd geleerd heb. imara vraag met af of die andere drukplekken niet van je zadel zijn ipv. je deken.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:41

pompompom schreef:
t is volgens mij zowieso niet zo goed om altijd met peesbeschermers te rijden, daarmee verzwak je de spieren alleen maar. Ik doe alleen peesbeschermers om als ze de trailer in gaat, en met longeren soms als de bak glad is, dan wil ze nog wel eens uitglijden. maar die witte plekken zijn denk ik ook drukkingen van beschermers die te strak hebben gezeten of zo.
Als je ze niet strak omdoet, werken ze waar ze voor bedoeld zijn: als bescherming.
Ze ondersteunen dus niets. Spieren (pezen dus) kunnen hierdoor toch niet verzwakken, lijkt mij..

Ik heb 3 paar peesbeschermers, en van alle 3 is het elastiek nog hartstikke stug. Ik Leg ze er ook gewoon omheen, en plak het klittenband vast. Geen witte strepen, gelukkig! Maar ik zie het inderdaad ook wel eens bij andere paarden/pony's.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:13

Renske_ schreef:
Olympia96 schreef:

dit verklaard idd de witte streepjes aan de zijkanten, die idd precies op die randjes zitten
maarrrr.. hoe verklaar je dan de witte vlejkjes&streepjes aan de voorkant van de benen?

Haha! Die verklaar ik ook niet! Geen idee... Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:32

Karoliefje_ schreef:
Ik heb wel het idee dat ene paard er gevoeliger voor is als de ander.

Idd, mijn vorige pony kon ik er nooit aandoen. Gelijk welk merk, materiaal, strak of niet strak, wol... alles geprobeert, maar hij kreeg telkens witte haartjes. Dus jah, gebruikte ik alleen maar strijklappen(had hij geen last van) en alleen in het springen.