Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Netje schreef:Je hebt ze dan verkeerd om: de lange kant moet binnen zitten, de korte kant buiten (doen heel veel mensen verkeerd). Dus het gat moet naar buiten wijzen. Als je ze aan de beugelriemen maakt moeten ze naar voren wijzen. Dit is de enige juiste manier (zelfs op plaatjes van ruiterzaken zie je dit nog wel eens verkeerd om, maar dat is dus echt fout) !
Netje schreef:Het is toch écht fout als je de korte kant binnen doet; ze horen echt met de lange kant binnen. Maar zoals eerder gezegd er zijn ruiterzaken die andersom zeggen (maar dan kun je je wel afvragen of het personeel er wel verstand van heeft)![]()
Kyralovertje schreef:Netje schreef:Het is toch écht fout als je de korte kant binnen doet; ze horen echt met de lange kant binnen. Maar zoals eerder gezegd er zijn ruiterzaken die andersom zeggen (maar dan kun je je wel afvragen of het personeel er wel verstand van heeft)![]()
Ik vraag mij af hoe je kan zeggen dat zoiets écht fout is.
Is er ergens een betrouwbare bron die dit ook duidelijk uitlegt? Ben wel benieuwd namelijk.
Mareska schreef:Vonnie84 schreef:hoe om horen a-symmetrische beugels?
Hieruit kwam dus ook: de lange zijde naar binnen. Maar wat mij opvalt is dat bij deze ruiters de tenen juist naar buiten wijzen.
Asymmetrische beugels zou ik eerder andersom hangen, de kortste kant aan de binnenkant. Hetzelfde als ik mijn blokjes heb zitten.
Megamutsj schreef:Als de korte kant tegen de buik van het paard aanligt, lijkt me dat je benen gewoon tegen het paard aanliggen.
Op de onderstaande manier dus:
http://img305.imageshack.us/img305/5066/manier1ge6.png
ROOD is de KORTE kant, en ZWART is de LANGE kant.
En als je de lange kant aan de kant van de buik doet, dan lijkt het mij dat je benen van de buik afgaan.
http://img305.imageshack.us/img305/9246/2lc3.png
Mij lijkt het dus dat je de korte kant tegen de buik aan moet hebben, en de lange kant buiten.
Ik heb zelf ook nooit gelezen hoe ze nou precies horen, heb het alleen maar gehoord van iemand op stal.
Allemaal heel ingewikkeld, correct me if i'm wrong
Megamutsj schreef:Edit: Zo heb ik ze dus:
Op manier 1
Netje schreef:Het is juist de bedoeling van deze beugels dat ze je voet iets kantelen (dus buiten hoger dan binnen), dit tezamen met het feit dat als je ze goed aan je beugelriemen maakt (wordt ook nog vaak fout gedaan) rubbers (het vlak waar je voet op steunt) dus iets naar beneden wijzen, waardoor je hak vanzelf naar beneden kantelt. Deze inwerking maakt dat je een juiste beenstand krijgt die je knieën in het zadel drukt en je benen tegen je paard. Het is dus een zelfde effect als schuine blokjes in je beugels, maar dan veel lichtere mate. Door de korte kant binnen te doen gebruik je de beugels in ieder geval niet zoals ze bedoeld zijn (wat alle ruitersportzaken ook zeggen). Heb het gehoord van iemand van Sprenger én van degene die mee heeft geholpen het Anky-zadel te ontwikkelen. Deze laatste vertelde mij dat het de meest gemaakte fout was met deze beugels (dus ze verkeerd om gebruiken) en dat je ze dan net zo goed niet kon gebruiken.
Maar iedereen is natuurlijk vrij om ze andersom te gebruiken hoor.... De vraag was echter : hoe hoort het !
Mareska schreef:Netje schreef:Het is juist de bedoeling van deze beugels dat ze je voet iets kantelen (dus buiten hoger dan binnen), dit tezamen met het feit dat als je ze goed aan je beugelriemen maakt (wordt ook nog vaak fout gedaan) rubbers (het vlak waar je voet op steunt) dus iets naar beneden wijzen, waardoor je hak vanzelf naar beneden kantelt. Deze inwerking maakt dat je een juiste beenstand krijgt die je knieën in het zadel drukt en je benen tegen je paard. Het is dus een zelfde effect als schuine blokjes in je beugels, maar dan veel lichtere mate. Door de korte kant binnen te doen gebruik je de beugels in ieder geval niet zoals ze bedoeld zijn (wat alle ruitersportzaken ook zeggen). Heb het gehoord van iemand van Sprenger én van degene die mee heeft geholpen het Anky-zadel te ontwikkelen. Deze laatste vertelde mij dat het de meest gemaakte fout was met deze beugels (dus ze verkeerd om gebruiken) en dat je ze dan net zo goed niet kon gebruiken.
Maar iedereen is natuurlijk vrij om ze andersom te gebruiken hoor.... De vraag was echter : hoe hoort het !
Dus dit is dan goed? Maar op dit plaatje (en het lijkt me dat het in het echt ook zo zit) wijzen de tenen juist naar buiten.
Wat iemand eerder in dit topic geloof ik zei, je zit meer 'in' het zadel dan wanneer je met de korte kant naar binnen zit (dan zit je meer in een O) klopt ook weer, maar dan zijn die beugels niet specifiek bedoeld voor de tenen, maar voor de beenligging van de ruiter?
mirkip schreef:nee qua beenligging doen die beugels vrij weinig vind ik zelf.
Wel heb ik GEEN last meer van mijn knie sinds ik met die beugels rijd.
Ze werken dus wel op een andere manier dan gewone beugels, maar hoe of wat precies weet ik niet.
pilou schreef:ik vond nog wat over de ''Kournakoff Iron'' in een amerikaans boek over zadels. Hierin staat dat ze speciaal gebruikt worden voor showjumping. Zo zou je je tenen omhoog houden, buitenkant voet hoger dan de binnenkant en hierdoor zouden dijen en knieen beter aangesloten liggen. Vooral gebruikt bij kortere beugellengte. Ze zouden niet geschikt zijn voor dressuur/shows ivm de beenpositie die ontstaat als de beugels juist gebruikt worden. Zo staat het ongeveer in dit boek ''Saddlery'' van Jennifer Baker. Ook staat er dat ze vaak verkeerd gebruikt worden en de ruiter hierdoor problemen kan krijgen. Nou dat klopt wel, spierpijn bij je enkels.![]()
thommie schreef:mirkip schreef:nee qua beenligging doen die beugels vrij weinig vind ik zelf.
Wel heb ik GEEN last meer van mijn knie sinds ik met die beugels rijd.
Ze werken dus wel op een andere manier dan gewone beugels, maar hoe of wat precies weet ik niet.
Heb je ze er wel goed aanzitten dan? Als je ze gedraait hebt werken ze veeeel minder dan als je ze echt goed hebt.![]()
Bedoel het niet verkeerd hoor maar had ze er zelf ook verkeerd aangedaan hahaha en vond ze niet zo goed werken.
Nu vind ik het super(nu ze goed zitten), je been wordt echt op de goede manier gedraaid en je tenen gaan automatisch naar binnen.
Schuine blokjes doen inderdaad het zelfde! ik vind a symetrische beugels mooier!
Succes met je aankoop!