A-symmetrische beugels, ervaringen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: A-symmetrische beugels, ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:09

Het is toch écht fout als je de korte kant binnen doet; ze horen echt met de lange kant binnen. Maar zoals eerder gezegd er zijn ruiterzaken die andersom zeggen (maar dan kun je je wel afvragen of het personeel er wel verstand van heeft) Haha! Haha!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:29

Netje schreef:
Je hebt ze dan verkeerd om: de lange kant moet binnen zitten, de korte kant buiten (doen heel veel mensen verkeerd). Dus het gat moet naar buiten wijzen. Als je ze aan de beugelriemen maakt moeten ze naar voren wijzen. Dit is de enige juiste manier (zelfs op plaatjes van ruiterzaken zie je dit nog wel eens verkeerd om, maar dat is dus echt fout) !

ik had eerst schuine beugelblokjes, ook op die manier(dus de hoge kant buiten en de korte kant binnen zeg maar) maar dat reed echt vreselijk, als ik rechte beugels heb dan heb ik al dat ik alleen maar druk krijg op de buitenkant van mijn voet, maar toen helemaal... dat klopt toch niet lijkt mij dan?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:53

Ik heb ze ook met de korte kant binnen hangen..

Ga ze binnenkort dan maar is omdraaien en het verschil voelen Knipoog

mariki10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:15

Ik kreeg altijd last van mijn enkels met die beugels

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:12

Netje schreef:
Het is toch écht fout als je de korte kant binnen doet; ze horen echt met de lange kant binnen. Maar zoals eerder gezegd er zijn ruiterzaken die andersom zeggen (maar dan kun je je wel afvragen of het personeel er wel verstand van heeft) Haha! Haha!

Ik vraag mij af hoe je kan zeggen dat zoiets écht fout is.
Is er ergens een betrouwbare bron die dit ook duidelijk uitlegt? Ben wel benieuwd namelijk.

Ik ben van mening dat juist de lange zijde naar buiten een betere houding van de voeten geeft.
Als je de buitenkant binnen doet moet je beugelriem een langere afstand afleggen naar het gat toe (meer van het paard af) met gevolg dat de beugel schuin gaat hangen als je je voet erin doet.
Dit leidt weer tot naar buiten-wijzende tenen en niet horizontaal geplaatste voeten. Ik vind dat persoonlijk dus echt geen gezicht Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:55

Als je de beugels met de korte kant aan de binnenkant hebt, heb je de buitenkant van je voet dus ietsje lager en daardoor heb je je knie niet meer tegen je zadel liggen, maar krijg je een soort O-benen. Als je de buitenkant van je voet iets hoger hebt, wijzen je tenen misschien een ietsje naar buiten, maar heb je wel je knieen in het zadel.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:59

Kortom: ik hou het maar gewoon bij mijn rechte beugels, met rechte beugelblokkies Haha!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:42

Kyralovertje schreef:
Netje schreef:

Ik vraag mij af hoe je kan zeggen dat zoiets écht fout is.
Is er ergens een betrouwbare bron die dit ook duidelijk uitlegt? Ben wel benieuwd namelijk.

Deze instelling staat mij aan Co! Een wetenschapper in de dop. Hup naar de Universiteit jij! Slim

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:46

Mareska schreef:
Vonnie84 schreef:
hoe om horen a-symmetrische beugels?

Hieruit kwam dus ook: de lange zijde naar binnen. Maar wat mij opvalt is dat bij deze ruiters de tenen juist naar buiten wijzen.

Asymmetrische beugels zou ik eerder andersom hangen, de kortste kant aan de binnenkant. Hetzelfde als ik mijn blokjes heb zitten.

Hihi, nu zitten er sinds gister nieuwe beugels aan het zadel: assymetrische beugels Haha! En daar zit de lange kant wel aan de binnenkant Verward

Nagelbijten / Gniffelen

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:21

Manier 1.
Als de korte kant tegen de buik van het paard aanligt, lijkt me dat je benen gewoon tegen het paard aanliggen.
Op de onderstaande manier dus:
Afbeelding

ROOD is de KORTE kant, en ZWART is de LANGE kant.

Manier 2.
En als je de lange kant aan de kant van de buik doet, dan lijkt het mij dat je benen van de buik afgaan.
Afbeelding

Mij lijkt het dus dat je de korte kant tegen de buik aan moet hebben, en de lange kant buiten.
Ik heb zelf ook nooit gelezen hoe ze nou precies horen, heb het alleen maar gehoord van iemand op stal.

Allemaal heel ingewikkeld, correct me if i'm wrong Haha!

Edit: Zo heb ik ze dus:
Afbeelding
Op manier 1

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:29

Megamutsj schreef:
Als de korte kant tegen de buik van het paard aanligt, lijkt me dat je benen gewoon tegen het paard aanliggen.
Op de onderstaande manier dus:
http://img305.imageshack.us/img305/5066/manier1ge6.png

ROOD is de KORTE kant, en ZWART is de LANGE kant.

En als je de lange kant aan de kant van de buik doet, dan lijkt het mij dat je benen van de buik afgaan.
http://img305.imageshack.us/img305/9246/2lc3.png

Mij lijkt het dus dat je de korte kant tegen de buik aan moet hebben, en de lange kant buiten.
Ik heb zelf ook nooit gelezen hoe ze nou precies horen, heb het alleen maar gehoord van iemand op stal.

Allemaal heel ingewikkeld, correct me if i'm wrong Haha!

dat lijkt mij dus ook...

toen ik nog schuine beugelblokjes had had ik ook de lange kant buiten, maar mijn voeten zaten gewoon in dezelfde houding als jouw eerste plaatje...

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:22

Megamutsj schreef:
Edit: Zo heb ik ze dus:
Afbeelding
Op manier 1

Op deze manier heb ik ze ook zitten. In de ruitersportzaak werdt mij ook uitgelegd dat ze zo moesten Ja.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:42

ja ik heb ze ook zo zitten,

als je ze andersom doet dan hangt je voet scheef naar binnen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:44

Ja, zo heb ik ze ook altijd gehad. Mijn instructrice van toen zei ook dat ze zo moesten. Ze had ze zelf ook aan d'r zadel hangen en ging daarmee altijd lessen bij Tineke of Imke Bartels. Het lijkt me dat die er dan wel iets van gezegd zou hebben.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:59

Het is juist de bedoeling van deze beugels dat ze je voet iets kantelen (dus buiten hoger dan binnen), dit tezamen met het feit dat als je ze goed aan je beugelriemen maakt (wordt ook nog vaak fout gedaan) rubbers (het vlak waar je voet op steunt) dus iets naar beneden wijzen, waardoor je hak vanzelf naar beneden kantelt. Deze inwerking maakt dat je een juiste beenstand krijgt die je knieën in het zadel drukt en je benen tegen je paard. Het is dus een zelfde effect als schuine blokjes in je beugels, maar dan veel lichtere mate. Door de korte kant binnen te doen gebruik je de beugels in ieder geval niet zoals ze bedoeld zijn (wat alle ruitersportzaken ook zeggen). Heb het gehoord van iemand van Sprenger én van degene die mee heeft geholpen het Anky-zadel te ontwikkelen. Deze laatste vertelde mij dat het de meest gemaakte fout was met deze beugels (dus ze verkeerd om gebruiken) en dat je ze dan net zo goed niet kon gebruiken.

Maar iedereen is natuurlijk vrij om ze andersom te gebruiken hoor.... De vraag was echter : hoe hoort het !

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:59

Joh, ik ben wel wat begonnen met dit topic Tong uitsteken ....
Weet ondertussen wel dat ik ze maar niet ga aanschaffen, ik ga op zoek naar iets anders...

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:10

Netje schreef:
Het is juist de bedoeling van deze beugels dat ze je voet iets kantelen (dus buiten hoger dan binnen), dit tezamen met het feit dat als je ze goed aan je beugelriemen maakt (wordt ook nog vaak fout gedaan) rubbers (het vlak waar je voet op steunt) dus iets naar beneden wijzen, waardoor je hak vanzelf naar beneden kantelt. Deze inwerking maakt dat je een juiste beenstand krijgt die je knieën in het zadel drukt en je benen tegen je paard. Het is dus een zelfde effect als schuine blokjes in je beugels, maar dan veel lichtere mate. Door de korte kant binnen te doen gebruik je de beugels in ieder geval niet zoals ze bedoeld zijn (wat alle ruitersportzaken ook zeggen). Heb het gehoord van iemand van Sprenger én van degene die mee heeft geholpen het Anky-zadel te ontwikkelen. Deze laatste vertelde mij dat het de meest gemaakte fout was met deze beugels (dus ze verkeerd om gebruiken) en dat je ze dan net zo goed niet kon gebruiken.

Maar iedereen is natuurlijk vrij om ze andersom te gebruiken hoor.... De vraag was echter : hoe hoort het !

Afbeelding

Dus dit is dan goed? Maar op dit plaatje (en het lijkt me dat het in het echt ook zo zit) wijzen de tenen juist naar buiten.

Wat iemand eerder in dit topic geloof ik zei, je zit meer 'in' het zadel dan wanneer je met de korte kant naar binnen zit (dan zit je meer in een O) klopt ook weer, maar dan zijn die beugels niet specifiek bedoeld voor de tenen, maar voor de beenligging van de ruiter?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:09

Mareska schreef:
Netje schreef:

Afbeelding

Dus dit is dan goed? Maar op dit plaatje (en het lijkt me dat het in het echt ook zo zit) wijzen de tenen juist naar buiten.

Wat iemand eerder in dit topic geloof ik zei, je zit meer 'in' het zadel dan wanneer je met de korte kant naar binnen zit (dan zit je meer in een O) klopt ook weer, maar dan zijn die beugels niet specifiek bedoeld voor de tenen, maar voor de beenligging van de ruiter?

Denk dat het in dit plaatje ook wel extreem getekend is. Het effect is nl. niet zo heel groot. Denk inderdaad dat de beenligging hierdoor verbeterd wordt, maar of dat de bedoeling is van deze beugels weet ik niet.

Moet erbij zeggen dat wij ze de eerste keer ook andersom eraan maakte (toen we nieuwe zadels aan het passen waren) en we dit te horen kregen van de zadelmaker (dus dat kort buiten moet) Bloos Bloos

Daarna dus nog met iemand van Sprenger gesproken die hetzelfde zei...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:14

mirkip schreef:
nee qua beenligging doen die beugels vrij weinig vind ik zelf.
Wel heb ik GEEN last meer van mijn knie sinds ik met die beugels rijd.
Ze werken dus wel op een andere manier dan gewone beugels, maar hoe of wat precies weet ik niet.

Heb je ze er wel goed aanzitten dan? Als je ze gedraait hebt werken ze veeeel minder dan als je ze echt goed hebt. Haha!
Bedoel het niet verkeerd hoor maar had ze er zelf ook verkeerd aangedaan hahaha en vond ze niet zo goed werken.

Nu vind ik het super(nu ze goed zitten Tong uitsteken ), je been wordt echt op de goede manier gedraaid en je tenen gaan automatisch naar binnen.
Schuine blokjes doen inderdaad het zelfde! ik vind a symetrische beugels mooier!

Succes met je aankoop!

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:11

ik vond nog wat over de ''Kournakoff Iron'' in een amerikaans boek over zadels. Hierin staat dat ze speciaal gebruikt worden voor showjumping. Zo zou je je tenen omhoog houden, buitenkant voet hoger dan de binnenkant en hierdoor zouden dijen en knieen beter aangesloten liggen. Vooral gebruikt bij kortere beugellengte. Ze zouden niet geschikt zijn voor dressuur/shows ivm de beenpositie die ontstaat als de beugels juist gebruikt worden. Zo staat het ongeveer in dit boek ''Saddlery'' van Jennifer Baker. Ook staat er dat ze vaak verkeerd gebruikt worden en de ruiter hierdoor problemen kan krijgen. Nou dat klopt wel, spierpijn bij je enkels. Knipoog

Ik denk dat de tekening is dat de korte kant buiten is. Want hij staat naast een tekening met elastiek eraan en dat zit ook aan de buitenkant............ Haha!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 00:38

pilou schreef:
ik vond nog wat over de ''Kournakoff Iron'' in een amerikaans boek over zadels. Hierin staat dat ze speciaal gebruikt worden voor showjumping. Zo zou je je tenen omhoog houden, buitenkant voet hoger dan de binnenkant en hierdoor zouden dijen en knieen beter aangesloten liggen. Vooral gebruikt bij kortere beugellengte. Ze zouden niet geschikt zijn voor dressuur/shows ivm de beenpositie die ontstaat als de beugels juist gebruikt worden. Zo staat het ongeveer in dit boek ''Saddlery'' van Jennifer Baker. Ook staat er dat ze vaak verkeerd gebruikt worden en de ruiter hierdoor problemen kan krijgen. Nou dat klopt wel, spierpijn bij je enkels. Knipoog

Klopt, toen ik een tijd lang springlessen heb gehad is mij ook aangereden om met springen als het ware je voet te kantelen, in tegestelling tot de dressuur.
dan is het niet erg als je tenen iets afsteken en je voet schuin is, je hebt hierdoor meer grip tijdens (hoge) sprongen.
In dat geval is het wel een aanrader om de lange zijde aan de binnenkant te doen.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:28

Mijn voeten staan standaard naar boe, ik loop als een levende donald duck zeg maar emt mn voeten.
Nu overweeg ik al jaren om, als het eenmaal zover is, met a-symetrische beugels te gaan rijden.
Maar...is het eigenlijk wel goed voor je eigen voeten als je een gedwongen onnatuurlijke stand van de voeten (bij mij dus tenen naar buiten), door beugels gaat dwingen totaal de tegengestelde houding aan te nemen???

Iemand hier antwoord op?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:29

thommie schreef:
mirkip schreef:
nee qua beenligging doen die beugels vrij weinig vind ik zelf.
Wel heb ik GEEN last meer van mijn knie sinds ik met die beugels rijd.
Ze werken dus wel op een andere manier dan gewone beugels, maar hoe of wat precies weet ik niet.

Heb je ze er wel goed aanzitten dan? Als je ze gedraait hebt werken ze veeeel minder dan als je ze echt goed hebt. Haha!
Bedoel het niet verkeerd hoor maar had ze er zelf ook verkeerd aangedaan hahaha en vond ze niet zo goed werken.

Nu vind ik het super(nu ze goed zitten Tong uitsteken ), je been wordt echt op de goede manier gedraaid en je tenen gaan automatisch naar binnen.
Schuine blokjes doen inderdaad het zelfde! ik vind a symetrische beugels mooier!

Succes met je aankoop!

Hoe heb jij ze dan zitten?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:00

ik heb ze met de lange kant naar binnen. Je gevoel zegt dat ze zo verkeerd hangen maar zo werken ze echt.

Ook staat er een L (links) en een R (rechts) op mijn beugels. En dan met de lange kant naar binnen dan zitten ze goed.

En je voelt vast een erg groot verschil!!!
Succes ermee.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:10

Heb ze vandaag heel eventjes andersom gehad, en inderdaad; je knieen sluiten meteen goed aan bij het zadel. Ik ga ze dus omdraaien! Haha!