hulpteugels, welke waneer, en wat is de werking precies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: hulpteugels, welke waneer, en wat is de werking precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:56

over het tuig kan ik kort zijn, ik rijd bijna altijd zonder zadel.
het zadel dat ik heb ligt niet geweldig, dus daar moet ik mee bezig, maar het gedrag vertoont ze dus met, en zonder zadel.
ik denk dat ik pas drie keer mét zadel heb gereden.
het probleem is niet (volgens mij) dat ze het hoofd niet laag wil houden, ik rijd met losse teugel, en nodig haar uit haar hoofd laag te houden om de rugspieren te laten werken.
dat doet ze goed, en ze briest er ook bij, dus ontspanning toch?
probleem is gewoon dat ze soms opeens niet reageert op teugel of beenhulpen, en haar hals gewoon vast lijkt te houden ofzo, en dan heeft ze haar hoofd ook hoger dan wanneer ze ontspannen loopt, ze wordt dan gewoon een spierbundel in verzet. zegmaar.
les zou idd heel fijn zijn maar moet ik echt ff wachten tot het veulen er af is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:02

Marigold schreef:
over het tuig kan ik kort zijn, ik rijd bijna altijd zonder zadel.
het zadel dat ik heb ligt niet geweldig, dus daar moet ik mee bezig, maar het gedrag vertoont ze dus met, en zonder zadel.
ik denk dat ik pas drie keer mét zadel heb gereden.
het probleem is niet (volgens mij) dat ze het hoofd niet laag wil houden, ik rijd met losse teugel, en nodig haar uit haar hoofd laag te houden om de rugspieren te laten werken.
dat doet ze goed, en ze briest er ook bij, dus ontspanning toch?
probleem is gewoon dat ze soms opeens niet reageert op teugel of beenhulpen, en haar hals gewoon vast lijkt te houden ofzo, en dan heeft ze haar hoofd ook hoger dan wanneer ze ontspannen loopt, ze wordt dan gewoon een spierbundel in verzet. zegmaar.
les zou idd heel fijn zijn maar moet ik echt ff wachten tot het veulen er af is.

dit kan toch ook een teken van pijn zijn...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:25

ja maar ja, pijn van wat he.
het zou wel kunnen dat ze vast zit hoor, ze is totaal niet in vorm, maar wel 'toevallig' dat ze dan steeds net pijn heeft als we langs het hek gaan, waar ze wil (en gaat) parkeren snap je?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:32

Marigold schreef:
het zou wel kunnen dat ze vast zit hoor, ze is totaal niet in vorm, maar wel 'toevallig' dat ze dan steeds net pijn heeft als we langs het hek gaan, waar ze wil (en gaat) parkeren snap je?

Misschien gaat ze zich daar juist wel zo opkroppen omdat ze aanvoelt dat jij al denkt dat het daar fout kan gaan? Of misschien denk jij al hier gaat ze omhoog komen, ga je onbewust anders zitten en komt ze hierdoor omhoog?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:00

kinuh schreef:
Marigold schreef:

Misschien gaat ze zich daar juist wel zo opkroppen omdat ze aanvoelt dat jij al denkt dat het daar fout kan gaan? Of misschien denk jij al hier gaat ze omhoog komen, ga je onbewust anders zitten en komt ze hierdoor omhoog?

ja idd die kans is reeël ja Bloos
maar ja, ze begint wel uit het niets ermee, dus die eerste keer denk ik niet van ojee ze kan het gaan doen.
maar idd, ze reageerd wel erg op me, ook wel logisch.
ze heeft veel vertrouwen nodig van mijn kant, is wat onzeker, ik weet ook nog steeds niet wat ze eigenlijk al dan niet kent qua rijden..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:20

aanleuning is ook al een tip om je pony omlaag te krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 16:06

aanleuning.. wat is dat?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:24

Ik zou eerst lessen nemen of me verdiepen in de materie eer je aan hulpteugels begint. Als je nog niet weet wat aanleuning is kan ik me niet voorstellen dat je een hulpteugel goed kunt gebruiken. Sorry voor mijn harde mening!! Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 18:32

naja misschien weet ik wel wat het is, maar ben ik niet bekend met de benaming?
zoals ik al zo vaak zeg, ik heb altijd buiten gereden, voor mezelf, weinig gelest enzo.
en al helemaal nooit officieel gereden of wat dan ook.
het gaat me er nu gewoon om dat ik mijn fjord de baas kan blijven, en ik heb nog geen hulpteugel gekocht, ik heb sinds dit topic niet eens op mijn paard gezeten, dus ik doe heus geen domme of ondoordachte dingen, ik wil gewoon graag mijn kennis vergroten, wat de dingen betreft die ik tegen kom, zoals nu mijn strerke fjord.
snap je?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:22

Marigold, zoals ik al eerder zei, ga dan op les! Dan vergroot je pas je kennis. Ga zelf niet klooien met hulpteugels. Ik heb ook een sterke koudbloed maar rijd haar nu bitloos. Jij moet gewoon rijtechnisch wat verbeteren, is toch niks mis mee?
Aanleuning is aan de teugel lopen. Zijn vast 1000 topics over op Bokt Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 00:07

oke bedankt.
aan de teugel doet ze echt totaal niet.
ik wil heus wel les nemen maar moet nog even uitvinden waar en hoe enzo.