leren/neopreen singel....wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: leren/neopreen singel....wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:48

Het is heel persoonlijk, de meeste kiezen toch voor neopreen, ken er weinig die met leren singel rijden.

Ik ben echter helemaal weg van leren singels Haha!
Neopreen handig schoon te maken? Ik heb met mijn leren veel minder dol, vochtig doekje erover en 1x in twee weken even schoonmaken met zadelzeep dat me nog geen 5 minuten kost.

Neopreen vond ik altijd ellende, haren blijven er makkelijk in zitten, duurt lang voordat vocht opgedroogd is, gaat stinken. Weer in emmer sop zetten, uitborstelen etc en dat duurt mij veel langer dan met leren singel Lachen

Dus neopreen staat voor mij niet geljik aan makkelijk schoon te maken en onderhouds vrij maar juist het tegenovergestelde!

Maar zoals ik al aangaf, ik ben uitzondering als ik in mijn omgeving kijk Clown Haha! Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:53

Ik ben weg van leren singels. En dan wel van goede kwaliteit. Ik heb een stubbensingel en die bevalt zeer goed. Ook met nat weer, blubberbak, enz. Na het rijden even doekje erover, 1 keer in de paar weken onder de kraan en na het drogen even invetten. Helemaal niet veel werk. En ze zijn mooi snel droog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:29

dierfysio schreef:
je gaat me niet om zand, maar om huidschilfers en zweet. ik kan m'n paard nog zo goed poetsen, dat gaat dus echt wel in het dekje zitten! dat wordt als je maar lang genoeg wacht een soort viezige koek (getsie).

Paard word dagelijks na het werk afgespoten, pad krijgt af en toe een borstel, soms poel ik hem af met warm water. Als het te gortig wordt gaat hij naar de stomerij (kan hem dus niet zelf wassen) of ik koop een nieuwe. Iedere week kosten voor de stomerij omdat de pad schoon moet kan ik toch echt niet ophoesten (en ik ben de pad dan zeker een week kwijt) en aangezien een beetje goede westernpad al over de 100 Euro is, kan ik me ook niet permitteren om meer dan 1 pad per paard aan te schaffen (en ik heb twee paarden).
Een westernpad is dus niet hetzelfde als een dressuurdekje of pad.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:38

Ik ben voor leer!
Super fijn, makkelijk te onderhouden en ik vindt het gewoon mooier uitzien!

Maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die alleen nog maar neopreen willen!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:45

Ik ga ook voor een leren singel. Ik heb ook neopreen gehad maar de singel droogt slecht op bij een goed zwetend paard, daardoor werd de singel heel erg kleverig. Ook vond ik dat het een hele stugge was. Ik had veel moeite om goed aan te singelen.Ik heb die singel nu ergens achter in de kast liggen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:48

ikk had eerst leer later elastiek maar nu al jaren neopreem waarom? omdat mijn paard gevoelig is voor wondjes.... en eigenlijk nu daar nooit last meer van heeft:)

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:51

ik heb nu een anatomische leren singel met elastiek en ben er heel blij mee!~! het schuurt niet, en het zweet trekt er niet in. je hebt wel zweetplekken onder de singel. maar het blijft keurig op de plaats.

ik ben het er mee eens dat je niet weken achter elkaar met hetzelfde dekje moet rijden. het zweet trekt toch in het dekje, en de haren, huidschilfers, dat is echt niet hygienisch. ik was de dekjes als ze nat van het zweet zijn na het rijden meestal. nu heb ik een pad met sympanova onderkant dus daar hoef je alleen een doekje over te halen.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:55

ik heb een neoprene singel en een leren singel met elastiek.de neoprenen singel vind ik erg fijn!maar wat lastiger in onderhoud,vind het erg slecht drogen.ik hou er niet van mijn paard een singel om te doen die al nat is.
ik vind mijn leren singel toch prettiger,even een handdoekje erover en het is weer schoon en droog.
mijn dekjes en pads verwissel ik ook vaak omdat ik het vies vind om er nat dekje op te leggen,of een dekje waar allemaal al zweet in zit.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:56

Ik heb voor mijn westernzadel in eerste instantie een neopreen singel gehad. Deze beviel me niet zo, ik vond hem aan de vacht trekken als ik aan het aansingelen was. Voor mijn westernzadel heb ik nu een nylon singel met fleecebont en dat bevalt me super.

Voor mijn dressuurzadel heb ik een anatomisch gevormde leren singel van Prestige en deze is perfect, doekje er over en hij is schoon en heel snel droog.
Zoveel onderhoud heeft mijn leren singel niet, zodra mijn zadel in het vet gaat doe ik mijn singel mee, voor de rest zweet en vuil er af halen als ik gereden heb.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:06

ik zou voor leer kiezen, en dan het liefste met aan 1 kant elastiek...super fijn en schuurt bijna nooit! en na het rijden even een babydoekje erover heen en hijs weer goed schoon!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:25

Ik heb 2 neopreen singels. Op die manier heb ik altijd een droge singel en kunnen ze om de beurt met regelmaat in de was.