paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:59

RodeoStez schreef:
@Tinkerloos... Wat is dat in hemelsnaam voor martelwerktuig? Heb geen flauw idee wat het is namelijk.. Klinkt alleen nie fijn!
Is ook een niet akelig bit:
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:00

mijn pony ging er ook altijd vandoor toen ik hem net had.. Knipoog
dus nou okee, je krijgt mijn bit advies:
Tong uitsteken

fluitbitjes en rollerbitjes vind ik niet geschikt, ondanks dat je het niet zou verwachten zijn paarden die het bitje vastpakken namelijk wel behoorlijk gevoelig in de mond..

mijn eigen ging er ook altijd vandoor, ik ben overgestapt naar een dubbel gebroken onderlegtrens met een plat middenstukje.
prima bit, ligt goed in de mond, en doordat het dubbel gebroken is duwt de punt niet in het gehemelte als je dier er toch vandoor gaat,maar blijft het druk houden op de lagen..

je hebt nu een aurigan?
kan zijn dat je dier misschien niet tegen aurigan kan? komt namelijk wel voor hoor, miss ander materiaal proberen...
dan nog, paarden die er vandoor gaan vervelen zich idd snel, bezig houden en afleiden, dus geen enkele keer op het zelfde stuk gaan galopperen en oefeningen altijd erg goed afwisselen. zijn meestal namelijk ontzettend slimme dieren Knipoog

enne.....hoeveel krachtvoer krijgt het dier? kan het zijn dat dat misschien teveel is?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-10-06 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:02

Miss_Maya schreef:
Ik ken een paard wat dat ook doet .
En als je voelt en weet dat hij het bit gaat nemen stuur je hem gewoon richtingen de bakrand dat hij ergens tegenoploopt . Hij zal het nog een paar keer doen maar zo leren ze het rapper af .
Wel zorgen dat het niet TE gevaarlijk word

en dat wordt het dus wel als ik bv buiten rijd en niet kan stoppen om over te steken of haar kan afremmen als ze schrikt.

@tinkerloos ik ben echt niet voor "martelwerktuigen" oid, en zou er ook nooit zo'n bit ingooien want dat is wel heel drastisch, maar normaal aan het halster meelopen is ze soms al niet te stoppen (paard heeft ook een dominantieprobleem waar wehard mee an het werk zijn) dus zonder bit gaat het al helemaal deverkeerde kant op

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:03

Als ze al niet eens aan het halster kan lopen zou ik echt maar eens achter je oren gaan krabben of het wel verstandig om er uberhaupt op de gaan zitten

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:04

Nja tis wel wat onzin dat het bit geen rem is .
Wil ik wel eens weten hoe jullie je paard stilzetten met alleen maar je zit . Je gebruikt er toch gedeeltelijk je teugel/bit/hoofdstel voor . We hebben het nu over het engelse rijden !

De veel voorkomende fout is dat de ruiters blijven trekken als een paard z'n bit vastneemt wat het dus alleen maar erger maakt !
Wat je dan dus kan doen is je teugels normaal houden (niet trekken) en benen geven en dan kan je 'm terug trekken (zachter) dat herhalen
Of proberen de raarste figuren rijden .
Niet makkelijk maar het is te proberen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:04

Lenneke_ schreef:
Jullie hebben duidelijk een stapje overgeslagen met rijden.
Hoe moet een paard nou snappen dat hij moet stoppen als je aan de teugels trekt als hem dat niet geleerd is? Paarden gaan van nature altijd tegen druk in.

zoals ik al zei, paard kent de basis, is ook noit geen probleem geweest allemaal, maar nu heeft ze dus wel zo'n fase waarin ze tegndraads is.

Maar omdat je niet de moeite wil nemen om dit via grondwerk (leren te wijken voor druk) op te lossen zou ik er maar gewoon een heel scherp bit inhangen, het liefst met alle soorten hulpteugels die er zijn en dan maar flink trekken, zodat die knol leert wie de baas is Rolleyes

en zoals gezegd ben ik dus niet van plan om het zo te gaan doen, dan had ik er allang een slofteugel oid aangehangen, maar heb dus juist geen zin in een gevecht met mijn paard

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:04

Als het paard dominant is, raad ik je toch echt wel grondwerk aan!

En buiten rijden..? Sorry maar waar praat je over? Als je het beestje in de bak nog niet aan kan, waarom zou je dan al buiten gaan rijden..? Ik zou eerst zorgen dat hij/zij beter luisterd naar je hulpen en dan pas kan je gaan denken over naar buiten gaan.. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:05

ik zou dan eerst aan dat dominantie probleem gaan werken.......... want daar ligt meer dan je basis voor het rijden

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:05

lonnie schreef:
Miss_Maya schreef:
Ik ken een paard wat dat ook doet .
En als je voelt en weet dat hij het bit gaat nemen stuur je hem gewoon richtingen de bakrand dat hij ergens tegenoploopt . Hij zal het nog een paar keer doen maar zo leren ze het rapper af .
Wel zorgen dat het niet TE gevaarlijk word

en dat wordt het dus wel als ik bv buiten rijd en niet kan stoppen om over te steken of haar kan afremmen als ze schrikt.

@tinkerloos ik ben echt niet voor "martelwerktuigen" oid, en zou er ook nooit zo'n bit ingooien want dat is wel heel drastisch, maar normaal aan het halster meelopen is ze soms al niet te stoppen (paard heeft ook een dominantieprobleem waar wehard mee an het werk zijn) dus zonder bit gaat het al helemaal deverkeerde kant op

Als je paard met je gaat lopen moet je niet gaan buitenrijden

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:06

ik weet ook wel dat je niet moet zitten trekken want dat het dan alleen maar erger wordt, ben niet op mijn achterhoofd gevallen en vind het ook een beetje onzin dat ik wordt bestempeld als een of andere dierenbeul die niet weet waar ze mee bezig is en er dus maar vanalles in en aanhangt wat ik dus niet doe, ik wil door een ander (hoeft niet een superonvriendelijk maar wel iets meer inwerkend) bit er wel voor zorgen dat ik de controle over mijn paard terug heb op momenten dat ze met mij een loopje gaat nemen

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:07

Om Tinkerloos niet vals te beschuldigen.. Het woord martelwerktuig komt van mij!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:07

Jasia schreef:

En buiten rijden..? Sorry maar waar praat je over? Als je het beestje in de bak nog niet aan kan, waarom zou je dan al buiten gaan rijden..? Ik zou eerst zorgen dat hij/zij beter luisterd naar je hulpen en dan pas kan je gaan denken over naar buiten gaan.. Knipoog

omdat ik dus altijd al buiten gerden heb en dat goedging, maar dat het dus nu een fase is. Ik ben echt niet zomaar op mijn paard gestapt n er mee gaan rijden, ken haar nu al wat jaartjes langer en ze is altijd wel dominant geweest, maar het wordt nu dus te erg

Miss_Maya

Met overschakelen op zware bitten ga je het probleem niet oplossen maar voor een tijdje weghouden .
Het is de ruiter die het zelf moet oplossen .
Maar zoals ik lees ken het paard nog niet eens alles , nouja eigenschuld . Maar jonge/pas beleerde paarden doen dat wel rapper . Daarom moet je ze ook door hun flauwdoen de gevolgen laten merken (tegen de muur oprijden ofzo) dan zullen ze het niet meer zo vaak doen .

Lenneke_

Jasia schreef:

Of beter gezegt: jij naar je paard luisterd. Die heeft je waarschijnlijk heel veel te vertellen als ik dit allemaal zo lees

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:08

Maar waarom er op gaan, als het paard ernaast nog niet eens goed luisterd? Zorg eerst dat hij/zij netjes met je mee loopt, halt houd wanneer jij het zegt, en alle hulpen goed kent. (Grondwerk dus.. Knipoog )

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:09

Lenneke_ schreef:
Jasia schreef:

Of beter gezegt: jij naar je paard luisterd. Die heeft je waarschijnlijk heel veel te vertellen als ik dit allemaal zo lees

Idd zo ga je ook angstsituaties creeëren

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:10

Het woord grondwerk veroorzaakt op bokt nog wel eens allergische reacties

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:11

hihihi en titels met bit en vastpakken ook Haha!

maar ehh, even terugkomen op mijn bericht van zonet...
heb je die gelezen lonnie?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:12

pff wat een reacties typ me hier de pleuris, maar om het kort even samen te vatten wat mijn bedoeling nu precies is:

Ik rijd al jaren lekker met mijn paard, noiot geen problemen zoals dit gehad. Is altijd braaf geweest in de bak en buiten. Nu gaat ze dus alleen maar hard. Niet echt fijn. Natuurlijk ben ik naast het rijden bezig om haar even weer terug op te voeden om het zo te noemen, maar ik wil dat ik ook gewoon weer terugkan naar het rijden zoals het was, snapje. oordat ze die basis van het grondwerk zoals jullie dat nomen allang kent, maar nu net doet alsof ze dat niet doet, is het extra lastig. ze weet best hoe het moet maar doet het gewoon niet nu. Wat ik wil is zonder hulpteugels, getrek en extreme bitten gewoon weer lekker rijden

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:13

lonnie schreef:
Kijk,dat laatste is dus niet zo..
Ik weet dat je niet met grond werk enzo aan de slag wil,je zal dat waarschijnlijk zweverig vinden of te veel werk ofzo..
Best,maar je kan ook op een 'normale' manier aan dit probleem werken.
Je geeft al aan dat het aan het halster vaak al fout gaat,en dat je paard je dan de baas is.
Je zou dus eigenlijk heel veel moeten oefenen in het lopen aan het halster,al voor je er weer op stapt.
(jaja,daar heb je geen zin in,maar dat is wel mijn advies,doe er mee wat je wil..)
Aan het halster lopen en stoppen,en dat steeds herhalen,tot je paard vanzelf stopt als jij stil staat.

Mijn paard loopt wanneer ik loop,en draaft wanneer ren.
Staat stil als ik stop.
Vroeger reed ik met sporen,pessoabit,en zweep..
Ze ging er soms zomaar vandoor,en stopte NIET.
Ik dacht dat ik haar nooit zou kunnen houden,met welk bit ook.
Toen (ik weet niet meer waarom) ben ik in de wei op haar geklommen,met het halster.
Ze luisterde,en ze stopte als ik dat wilde.
Vanaf die tijd heb ik veel grondwerk gedaan,en daar bedoel ik mee:werken met je paard terwijl je er zelf niet op zit.
Kan dus uit vele dingen bestaan.

Door het grondwerk hebben we een hele andere band gekregen,en nu rij ik soms ook zonder hoofdstel.(foto's staan in mijn profiel)
Geloof me,ik dacht vroeger dat ik mijn paard nooit de baas zou zijn,maar ze is nu zo mak als een lam.
Wat kan het nou voor kwaad als je gewoon 1 keer in de bak probeerd om bitloos te gaan.
Mocht het niks zijn,dan niet,maar is het wel wat,dan gaat er een nieuwe wereld voor jullie open.
Pling

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:13

Ik zie verschillende tips langskomen over bitten.
Ik hou helemaal niet van gaatjesbitten en rolletjesbitten. Die kunnen namelijk wel scherp inwerken.

Ik las ook iets over een plat middenstukje en de redenatie erachter klonk me wel goed in de oren.
Heeft hij misschien last van zijn mond? Een tandarts kan uitkomst bieden.

Met een slof heb je vaak net iets meer te zeggen. Net als een bit met hefboomwerking maar zorg er dan voor dat je deze hulpmiddelen op de juiste manier gebruikt.

Grondwerk e.d. weet ik niet genoeg van om daar een oordeel over te geven.

Ga terug naar de basis en zorg ervoor dat deze goed is. Natuurlijk in samenspraak met je instructrice.
Veel succes!

*ik lees net je reactie en ik zou toch zijn gebit even na laten kijken*

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:14

ik heb een bitje, wel wat scherper. maar werkt perfect bij semir, semir pakt zijn bit niet vast, maar gooide zijn tong eroverheen.

ik zal even een foto voor je zoeken, maar ik zeg niet dat dit bit goed werkt bij jouw haf.
Dit bit kan je met de boog naarvoren, want vriendelijker is, maar ook naar achteren (dan is ie minder vriendelijk)

Persoonlijk zou ik eerst meer grondwerk gaan doen (voor de rangorde ) want anders blijft je haf een wals , die na een tijdje helemaal niet meer te stoppen is, wat voor bit je er ook in stopt.

Heb je het al eens geprobeert om als je haf het bit vastpakt, het bit juist los te laten?
als mijn tink ervandoor gaat, en ik ga dan trekken, nou dan gaat hij juist 4x zo hard! meer proberen met je stem enz.
veel suc6!

http://i27.photobucket.com/albums/c168/semir-4-life/Afb014.jpg (niet echt duidelijk, maar dna heb je een idee)
Laatst bijgewerkt door pluche_pluus op 13-10-06 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Maya

Ik heb je mijn advies gegeven .
Commentaar op ?

Lenneke_

lonnie schreef:
pff wat een reacties typ me hier de pleuris, maar om het kort even samen te vatten wat mijn bedoeling nu precies is:

Ik rijd al jaren lekker met mijn paard, noiot geen problemen zoals dit gehad. Is altijd braaf geweest in de bak en buiten. Nu gaat ze dus alleen maar hard. Niet echt fijn. Natuurlijk ben ik naast het rijden bezig om haar even weer terug op te voeden om het zo te noemen, maar ik wil dat ik ook gewoon weer terugkan naar het rijden zoals het was, snapje. oordat ze die basis van het grondwerk zoals jullie dat nomen allang kent, maar nu net doet alsof ze dat niet doet, is het extra lastig. ze weet best hoe het moet maar doet het gewoon niet nu. Wat ik wil is zonder hulpteugels, getrek en extreme bitten gewoon weer lekker rijden

Is ze lichamelijk in orde?

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:15

Ik wil eerst ff kwijt dat ik Tinkerloos, Lenneke_ en en Jasia, 2 zeer wijze personen vind! Het is allemaal zo waar wat jullie zeggen!

En over grondwerk gesproken. Naar mijn idee is dat de meest mooie en succesvolle manier van communiceren met je paard...