koper in bit giftig voor paarden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: koper in bit giftig voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:13

*geeft eens een flinke schop*

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:46

koper is niet giftig .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:38

*schopt nog een keer ivm de groene aanslag*

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:48

De groene aanslag is dus idd giftig voor paarden. Het ontstaat doordat het ijzer gaat oxideren door bijv. te lang in een vochtige ruimte te hebben gelegen. Koperen bitten dien je dan ook altijd goed schoon en droog te houden. Maar zo lang het bit niet groen is, kan je ze gewoon mee rijden hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:04

Het hangt idd in een vrij vochtige kast, moet ook steeds de schimmel van mijn leer poetsen. Maar goed, ik heb niet anders ter beschikking. Toch maar weer over naar RVS dan. Meer dan netjes afspoelen en afdrogen kan ik er dan ook niet aan doen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:08

Zo lang je bit niet groen uitslaat, kan je het nog gebruiken hoor. Mijn bit heeft 3 maanden in de garage gelegen voor het begon te oxideren (was overigens niet de bedoeling, domme fout van mijn kant).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:40

Bij mij zitten er eigenlijk elke dag wel kleine groene plekken op, daarom. Ik probeer dat zowat af te schuren bij het poetsen van het bit maar nu ik begrijp dat het giftig is... dan maar geen aurigan bitje... (en ik rij vrijwel dagelijks met dat bit Verward )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:50

citroenzuur schijnt te helpen tegen (giftige) koperzouten (weet ik van HTK brouwers) Maar hoe dat met een koper bit werkt?
weet ook niet of koperzouten en groene aanslag (= koper roest) hetzelfde zijn Haha!

Mischien je bit omwikkelen met een (natuur/kunststof) zeem lap om vocht teen te gaan
of een flanellen doek erom (dat werkt in ieder geval wel tegen uitslaan van leer)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:57

http://www.infotalia.be/nl/wonen/huisho ... asp?id=961

Stukje van deze site:
Opgepast voor kopergroen

Na verloop van tijd vormt koperoxide zich op koper. In feite beschermt die het koper tegen verdere corrosie. Een bepaalde vorm van koperoxide die enkel in vochtige omgevingen voorkomt, is kopergroen. Let goed op met kopergroen want het is heel erg giftig.

Verder nog iets: citroenzuur moet je goed verwijderen, anders tast het het koper aan. (zie link hierboven).
En verder nog:
http://www.geldmuseum.nl/web/show/id=47808

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:11

'Wrijf het voorwerp in met zuurvrije vaseline.'
Dit lijkt me wel een optie.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:27

sprenger heeft ook speciaal spul voor bitjes gemaakt van een koperlegering diamond paste, maakt jebit weer helemaal als nieuw

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:24

Ik ken dat spul idd Ja Alleen is mijn bit nog geen 2 maanden oud en heeft hij het vanaf dag 1 al gehad dus vandaar dat ik ook een beetje schrik van de mededeling dat die koperoxide giftig is. Als ik nu zou rijden met een bit uit het jaar blok... Scheve mond
Ik ga het eens proberen met de vaseline en dan een zeemlap erom.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 14:14

Ik zou vragen stellen bij de ruitersportzak waar je de bit gekocht heb Urielle. Ik heb nu 2 koper bitten en ondanks dat ze soms twee weken achter elkaar niet gebruikt worden en in de stallen hangen, heb ik nog nooit een groene aanslag gezien. Wel heb ik echte sprenger bitten. Kan het zijn dat door een productie fout of een goedkopere na-maak dat jouw bit afgeeft. ???

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:21

Urielle schreef:
'Wrijf het voorwerp in met zuurvrije vaseline.'
Dit lijkt me wel een optie.

Alleen als je het niet gebruikt. Vaseline is niet giftig, maar toch lijkt mij het niet zo prettig om een vet bit in de mond bij je paard te leggen. Vaseline gebruik je ook om je schaatsen op te bergen. Het zorgt ervoor dat er geen oxidatie optreedt. Je moet het voor gebruik wel weer verwijderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:27

Michelle99 schreef:
Ik zou vragen stellen bij de ruitersportzak waar je de bit gekocht heb Urielle. Ik heb nu 2 koper bitten en ondanks dat ze soms twee weken achter elkaar niet gebruikt worden en in de stallen hangen, heb ik nog nooit een groene aanslag gezien. Wel heb ik echte sprenger bitten. Kan het zijn dat door een productie fout of een goedkopere na-maak dat jouw bit afgeeft. ???

Productiefout dan, ik heb ook Sprengerbitjes, en ik heb meer dan 80 Euro voor dit bit betaald - wat ik echt flink aan de prijs vind voor een simpel trensje (is ook echt een dure zaak, maar ja, monopoliepositie he...). Maar ja, om nu nog terug te gaan met dat bit gaat toch niet werken... Scheve mond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:28

germie schreef:
Alleen als je het niet gebruikt. Vaseline is niet giftig, maar toch lijkt mij het niet zo prettig om een vet bit in de mond bij je paard te leggen. Vaseline gebruik je ook om je schaatsen op te bergen. Het zorgt ervoor dat er geen oxidatie optreedt. Je moet het voor gebruik wel weer verwijderen.

Zou het kwaad kunnen als je het voor gebruik weer wegwrijft? Ik smeer tenslotte de mondhoeken van het paard ook in met vaseline.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:35

Als je het er weer afwrijft kan het geen kwaad natuurlijk

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:59

Vinden de paarden die aurigan bitjes over het algemeen ook prettig? Ik ben nl op zoek naar een nieuw bit en wil daar best wel wat voor uitgeven, maar wil graag even weten wat anderen hier van vinden..

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:40

Waarom zou je niet terug kunnen naar de ruitersportzak en vragen stellen. Wij weten inmiddels dat groene uitslag giftig is. Mijn sprenger bit slaat nooit groen uit ondanks dat ik hem tegenwordig heel wenig gebruik en hij hangt gewoon in de schuur. Dat groen zou je niet in de eerste 4 weeken zien dat je met die bit rijd lijkt me. Dus je kan gerust nu nog terug lijkt mij. (Ik gebruik tegenwordig meer mijn western hoofdstel met een Myler level 1 erin -- DAT zijn echt fijne bitten qua communicatie met je paard). Die hebben trouwens ook koper erin verwerkt, maar hier ook heb ik nog nooit groen erop ondekt.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:47

Je kan ook de bit(is trouwens deels riching Urielle) even poetsen met NeverDull, gaat de aanslag weg en blijft het ook weg(eerste week even elke dag poetsen met een stukje watten, daarna blijft het weg, in elk geval, bij mij wel)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:58

Ik zal eens proberen, de NeverDull.
Michelle, ik heb het bitje nu bijna 2 maanden denk ik. Sowieso denken ze volgens mij als ik binnenstap bij de ruitersportzaak hier 'Daar heb je dat Z**kw**f weer Rolleyes ' dus om nu zo lang na aankoop nog terug te gaan. Enfin, ik zal het eens voorleggen als ik er weer kom, wat ik er mee moet. Bij wijze van vraag dan.
Enny, ik heb dit paard vanaf het begin met aurigan gereden en die is net zadelmak dus ik weet nog niet wat ik er van vind. Een ander paard merkte ik geen verschil mee toen ik van RVS naar aurigan ging maar die was altijd al fijn in de mond.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:05

Ach, ik leef met je mee. Deze vraag roept ook van fele reacties van de paardensportzak. Ze lijken geen definitief antwoord op te hebben. Ik heb het aan sprenger voorgelegd en zij geven niet thuis. Toch vind ik het raar dat een bit groen uitslaat. Dat zou betekenen dat het koper wel 'lekt' (zie bericht verderop op bld. 1). Ik denk als ik een lepel had met wat giftig erop zou ik het niet simpleweg weg wrijven en dan in mijn mond stoppen. Ik zou tenminst met zeep en water doen. En als dat giftig komt van de lepel denk ik dat ik het niet meer zou gebruiken. Maar ja, het blijft een mooielijk vraag. En ons 3 koper-alloy bitten worden niet groen (gelukkig! want net zoals je zegt, ze zijn duur)!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:51

Urielle schreef:
Ik zal eens proberen, de NeverDull.
Michelle, ik heb het bitje nu bijna 2 maanden denk ik. Sowieso denken ze volgens mij als ik binnenstap bij de ruitersportzaak hier 'Daar heb je dat Z**kw**f weer Rolleyes ' dus om nu zo lang na aankoop nog terug te gaan. Enfin, ik zal het eens voorleggen als ik er weer kom, wat ik er mee moet. Bij wijze van vraag dan.
Enny, ik heb dit paard vanaf het begin met aurigan gereden en die is net zadelmak dus ik weet nog niet wat ik er van vind. Een ander paard merkte ik geen verschil mee toen ik van RVS naar aurigan ging maar die was altijd al fijn in de mond.

Hm, het paard waar ik op rijd is altijd al 'hard' in de mond. Ken haar niet anders en de vorige ruiters ook niet. Heel jammer. Las in de divoza-gids ook wat positiefs over rubber bitjes, maar daar ben ik bang bij dat ze hem kapotbijt. Vandaar dat ik graag wil weten hoe ze op aurigan reageren. Misschien iemand anders??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:33

Urielle schreef:
*schopt nog een keer ivm de groene aanslag*

de groene aanslag is koper 'roest'

vrije koperionen zijn giftig!

De koper die in paardenvoer zit kan in verschillende vormen voorkomen, niet per se de giftige vorm

Het koper uit de bitten is Cu (s) met water (speeksel) en zuurstof (lucht) kan het koper gaan 'roesten' en er ontstaat Cu(OH)2 (s) koperhydroxide. Dit is relatief makkelijk oplosbaar en hieruit kunnen ook de vrije koperionen vrijkomen. In een oplossing (speeksel) kan Cu(OH)2 (s) oplossen tot Cu 2+ (aq) en 2OH- (aq). Op dat moment wordt de koper giftig voor het paard.

Dit zijn voor mij redenen om geen koperen bit te gebruiken en ook geen biks te voeren aan mijn paard, omdat dat volgestopt wordt met CuCl2, koperchloride, als antioxidant. CuCl2 is beter oplosbaar dan Cu(OH)2.

Vertrouw niet op 'de producent' onder het mom van 'als het slecht was verkochten ze het niet'. Er wordt vaak weinig of geen onderzoek gedaan voordat een product op de markt wordt gebracht!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:35

germie schreef:
Als je het er weer afwrijft kan het geen kwaad natuurlijk

Jawel, ook al zie je geen koperroest meer, het is er nog wel degelijk! Alleen niet meer zichtbaar voor het blote oog.