snel hulp bij zadel nodig !!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Re: snel hulp bij zadel nodig !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:08

hij heeft meer schoft dan je denkt Lachen

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:11

Zijn schoft loopt heel raar. begint onwijs hoog en daarna zakt tie alsware weg. Dus daar hadden we ons flink in vergist vandaar dat dit zadel niet goed lag hahahahaha

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:15

cavaletti schreef:
Hte lijkt me een te klein zadel en daar bedoel ik mee qua zitvlak, het lijkt wel een 16 inch ofzo, hoe kleiner het zadel hoe smaller de ruimte tussen de kussens voor de ruggegraad,

Met alle respect maar dit is de grootste onzin die ik ooit gehoord/gelezen heb... Mijn dochter heeft een 16.5 inch zadel op zowel haar D-pony als de C-pony maar ook op ons paard, en niets smalle kamer.. ook kleinere zadels zijn te koop in diverse breedte maten..

on-topic: Ik zou er toch voor kiezen om een zadel maker te laten kijken, al was het alleen maar om de kamer breedte op te meten.
Met het zadelmak van ons jonge paard is ook gewoon de zadelmaker langs geweest, heeft even gemeten en gekeken en kostte niets. Onlangs is hij weer langs geweest om het te controleren en adviseerde om nog geen ander zadel te kopen ivm de groei en bespiering. Over 6 weken komt hij weer controleren. Kosten: 0 euro, eigenlijk 12 euro voor een onderlegger.
We gebruiken nu flexipads van Passier, kan ze lekker haar spieren ontwikkelen zonder gelijk het zadel tegen te komen Haha!
En daar zit het hem nu net in, als het zadel niet goed past of zelfs drukt krijg je nooit bespiering en een paard die het zadel alles behalve als prettig gaat ervaren.

Neem voor het 'echte' zadelmak maken (voor de verwachte boksalvo's, rolbuien en ander kattekwaad) een echt oud slooprijp zadel.
Ga naar een zadelmaker en koop daar een goed passend 2e hands zadel om hem in te rijden, en overleg met hem (door regelmatige controle) of je toe bent aan een nieuw/ander zadel. Vaak valt er dan genoeg te regelen (goede inruilprijs terug) zodat het financieel ook goed te doen en goedkoop dus niet gelijk duurkoop betekent.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:52

Geweldig, Hier kan ik me helemaal bij aansluiten OK dan!.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 13:48

Allemaal bedankt voor jullie mening.
Er is inmiddels een ander zadel gehaald die wel goed past dus er mag een slotje op dit topic.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:57

Alane schreef:
cavaletti schreef:
,

Met alle respect maar dit is de grootste onzin die ik ooit gehoord/gelezen heb... Mijn dochter heeft een 16.5 inch zadel op zowel haar D-pony als de C-pony maar ook op ons paard, en niets smalle kamer.. ook kleinere zadels zijn te koop in diverse breedte maten..

ALS je heel goed leest , lees je dat ik het NIET heb over de kamer maar de ruimte tussen de kussens over de gehele lengte over de ruggegraad, dus een TOTAAL ander iets dan waar jij het over hebt.
Dat er zadels zijn in 16 inch met brede kamer dat klopt maar daar heb ik het niet over.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:29

laat bij een jong paard eerst altijd de kamerbreedte vast stellen
en koop dan pas een zadel!!
een goedkoop zadel om een jong paard te beleren, lijkt me geen leuke eerste zadelkennismaking voor het paard...
tenzij het om een goedkoop (a) merkzadel (zoals bv stubben) gaat en geen merkloos scheef geval...
deze boom lijkt mij te krap zo te zien
een zadel kun je het beste passen zonder dekje!

voor het beleren van een paard gebruik ik meestal een (oude) wintec
heel handig omdat je de boom op maat kan zetten (en uiteraard dan ook de vulling laten doen)
jammer dat veel mensen zo laconiek over een zadel denken
een goed passend zadel is zo vreselijk belangrijk
veel paarden zijn "stout" met het beleren...door pijn helaas!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:43

lijkt me voor het zadelmak maken en inrijden juist belangrijk dat je zadel goed past gaat wel om de eerste ervaringen van het paard met zadel.fijn dat je dr nu een hebt die wel past

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:50

bladiebladiebla.. het topic mocht al gesloten danku

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:56

QuickSilver schreef:
bladiebladiebla.. het topic mocht al gesloten danku

:S
lekkere reactie zeg
iemand zegt toch gewoon iets

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:57

cavaletti schreef:
ALS je heel goed leest , lees je dat ik het NIET heb over de kamer maar de ruimte tussen de kussens over de gehele lengte over de ruggegraad, dus een TOTAAL ander iets dan waar jij het over hebt.
Dat er zadels zijn in 16 inch met brede kamer dat klopt maar daar heb ik het niet over.

Oke hier dan nu een aanpassing:

Het is grootst mogelijke onzin die ik ooit gehoort heb dat de ruimte tussen de kussen waar dan ook tussen voor en achterkant bij een 16 inch zadel ALTIJD smaller zouden zijn.... Haha!
Juist de brede pony's waar veelal kleinere zadels (inches) opliggen zijn vrij breed.

Heb trouwens onlangs nog een 15,5 inch verkocht die meer rugggewervel vrijheid had dan menig 18 inch zadel Haha!

Zadel moet passen.. en mijn dochter past echt niet op een 18 inch zadel omdat ze daarin verzuipt, en zo zullen er meer ruiters zijn die grotere pony's en/of paarden rijden met een kleiner zadel maar met genoeg ruggewervel vrijheid Haha!

@QuickSilver: lekkere onvolwassen reactie zeg

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:44

maar waarvoor zeikt iedereen erover door als het topic door de TS allang gesloten is verklaard...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:48

misschien omdat het topic er nog is..bij zoveel topics waar al een oplossing voor is komen nog reacties.misschien dat iemand anders dr wel wat aan heb door het te lezen.die hetzelfde probleem heb.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 22:53

En sinds wanneer is stubben een goedkoop zadel?
Moet zeggen dat ik dat niet bepaald een goedkoop zadel vind.
En daarnaast is het belachelijk om mijn zadel als een goedkoop scheef geval te bestempelen,bedankt

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:00

stubben zadels zijn niet voor niks zo bekend, hoor er nooit slechte verhalen over. En goedkoop zijn ze inderdaad ook niet. Fijn dat het zadel nu wel goed past

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:01

maar t schijnt dat je ze beter niet uit elkaar kan halen

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:05

QuickSilver schreef:

haha dat weet ik dan niet..ben wel benieuwd waarom niet Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:13

QuickSilver schreef:

Het enige wat schijnt is de zon... Haha!

Zeker weten dan kun je dingen de wereld in slingeren.

Sommige zadels (merkloos of merk 'hemelvaart') zijn niet voor niets zo goedkoop... Merkzadels zijn niet 'zomaar' zo duur.
Ook merkzadels (stubben, passier etc) kun je scheef maken door verkeerd opstijgen bijv., echter hebben die zadels een kwaliteits controle.
De goedkope zadels hebben dat veelal niet, immers moet ergens dat low-budget vandaan komen, en dat is door de materiaal keuze, afwerking, levensduur, pasvorm, garantie, etc...
Met die wetenschap en de waarde die je hecht aan de rug van je paard kun je gaan nadenken over een zadelkeuze... waarbij puur voor de kattekwaad momenten van het zadelmak of braaf maken een slooprijp zadel kan dienen, voor de eerste ruiterervaring is een goed passend zadel toch echt al een must....

Waar ik bij dit soort topics vaak aan moet denken cq wat ik mij afvraag waar de mensen die reageren hun computer, matras, auto, trailer of dergelijke kopen... en waarom ze tot die keuze zijn gekomen...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 23:20

Alane schreef:

Waar ik bij dit soort topics vaak aan moet denken cq wat ik mij afvraag waar de mensen die reageren hun computer, matras, auto, trailer of dergelijke kopen... en waarom ze tot die keuze zijn gekomen...

Nou mn auto en trailer heb ik van de marktplaats,mn matras bij beterbed en mn computer van mn zwager afgetroggeld dus die was gratis Knipoog
Wat maakt het uit waar iemand wat vandaan haalt?
En waarom doe je zo hoogmoedig?
Ik denk dat jouw reactie meer zegt over jou als over mijn zadelkeuze Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:36

Meetje22 schreef:
Nou mn auto en trailer heb ik van de marktplaats,mn matras bij beterbed en mn computer van mn zwager afgetroggeld dus die was gratis Knipoog
Wat maakt het uit waar iemand wat vandaan haalt?
En waarom doe je zo hoogmoedig?
Ik denk dat jouw reactie meer zegt over jou als over mijn zadelkeuze Knipoog

Mijn vraag was algemeen en jij trekt het je persoonlijk aan Haha!
Vaak zien mensen een zadel als een dure bijkomstigheid, die vaak zo goedkoop mogelijk opgelost moet worden... er wordt overal in geinvesteerd maar iedereen is gelijk ter zake deskundig als het aankomt op de aanschaf van een zadel... en dat terwijl een zadelmaker niet duurder hoeft te zijn dan het 2 handse op marktplaats.... tenminste ervan uitgaande dat je langer plezier wilt hebben van je paard, vaak lees je over een tijdje topics over zadeldwang, niet nageeflijk willen worden, slechte/tegenvallende resultaten op wedstrijden, paard dat geen bespiering meer heeft of krijgt, etc....
dat noemen ze ook wel leren van andermans fouten, maar je kunt natuurlijk ook die fouten opnieuw maken Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:52

QuickSilver schreef:

Oh? vertel..... is mij niet bekend.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:20

een goedkoop zadel is toch niet direct scheef of niet goed?dat het past is het belangrijkst,ongeacht prijs,niet iedereen koopt een stubben.

fijn dat je een goed passend zadel nu hebt,TS
leuk paardje ook

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:01

Moderatoropmerking:
Dit soort topics zetten we nooit op slot, omdat in principe de discussie relevant blijft. Het zou wel prettig zijn als die op een wat minder aanvallende toon plaats vond

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:00

Meetje22 schreef:
Allemaal bedankt voor jullie mening.
Er is inmiddels een ander zadel gehaald die wel goed past dus er mag een slotje op dit topic.

TOP! GEFELICITEERD! EN NU MAAR VEEL RIJPLEZIER!!!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:54

Nagelbijten / Gniffelen