zadeltje wisselen in Aken, springfinale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lejo

Re: zadeltje wisselen in Aken, springfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:57

ik lees nu ieders reactie, tis wel heel leuk wat jullie er allemaal van vinden, maar de ruiters vinden het zelf toch gewoon prima dat een ander z'n eigen zadel er op legt, dus het zal allemaal geen enkel probleem opleveren. Anders zouden ze het echt niet toestaan op hun waardevolle paard.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:04

Denk je dat ze op handelstallen etc. ook voor elk paard een apart zadel aanmeten?

Ik heb op verschillende stallen rondgelopen, daar reden ze min, 4 paarden met hetzelfde zadel. Wel altijd zo'n schapenvachtje eronder.

Zoals al vaker gezegd is, zijn het goede zadels die op veel paarden goed liggen. En voor die paar minuten kan het niet veel kwaad!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:20

Ik heb bij een springruiter gewerkt. Die hadt twee kwaliteitszadels in verschillende maten en die paste ook op alle paarden. Je kan nou eenmaal niet voor een hele stal passende zadels gaan kopen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:41

Het is voor mij niet onbekend. Heb idd op meerdere (spring-)stallen gewerkt en daar hingen vaak een aantal goede kwaliteits zadels voor de ruiters zelf. Verbaasde mij ook niets dat sommige thuis weer aparte "trainingszadels" hadden en zo kun je nog wel een aantal verschillen opnoemen.

En wat dees zegt mbt de bouw, je kan met zoveel paarden van derden gewoon niet bij elk paard een passend zadel hebben zoals een zadelmaker die aanmeet. Als een paard van stal verhuist en het zadel gaat mee, zal een andere ruiter het misschien qua zit helemaal niets vinden....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:34

als je een slechtpassend zadel wil zien, moet je eens naar springwedstrijden gaan kijken
aan de ene kant is dit best begrijpelijk, veel paarden zijn doorlopend te koop
het is bijna niet te doen op op elk (tijdelijk) nieuw paard weer een maatzadel aan te schaffen
meestal hebben springruiters 2 of 3 zadels en die passen toevallig op alle paarden.....

ik ben eens bij een springhandelsstal geweest om (voor een vriendin) een paard te kopen
het paard werd voorgereden met een zadel die zeker 3 boommaten te klein was (was iets van boom-maat 29)
alle paarden werden met dit kl*te zadel gereden volgens de verkoper..
dat was wel te zien aan de magere schoften van de paarden daar , de spieren waren helemaal weggevallen
het was overigens wel een heel duur (frans) zadel maar wat heb je daar aan als het voor geen meter ligt Scheve mond

om de zaak te verzachten wordt er van alles onder gepropt, bontonderleggers, schuim, gelpad en soms zelf een combie van deze 3 Clown

maar een handjevol springruiters rijdt met goedpassende zadels

ze zitten het liefst op hun eigen zadel, want de hindernissen liegen er niet om Cool
ik denk ook niet dat het voor 10 minuten kwaad kan
Laatst bijgewerkt door unamie op 05-09-06 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:37

Wat jij daar noemt is gewoon een vreselijk slechte stal. Wil niet zeggen dat het zo overal is

Maar heb je gewoon een gemiddelde boommaat, past dit op redelijk veel paarden.
Het zal niet altijd perfect liggen, maar in de korte tijd dat paarden op een handelsstal staan, rij je ze niet aan gort.
Dat merk je ook wel, want de verpeste paarden die er komen, gaan er allemaal beter weg, wat niet zou lukken als het zadel pijn zou veroorzaken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:38

_Lorette_ schreef:
Ik vond het ook wat merkwaardig en maakte precies dezelfde opmerkingen toen ik er naar keek.

Shutterfly werd erg onrustig, maar dat hoeft niet te komen door de zadelwissels. Behalve het zadel komt er ook een andere ruiter op, daar kan het paard ook wat gefrustreerd van raken.

Ja en daarbij is shutterfly ontzettend sensibel!!

Een heel mooi maar toch gecompliseerd karakter!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:44

thja, hier in de buurt hebben ze op een handelsstal 3 zadels liggen met verschillende bomen en daarmee wordt de hele stal gereden, zelf gebruik ik mijn zadel ook op verschillende paarden die ik rijd. Het is toch een vertrouwde zadel waar je aan gewent bent en meestal met de medium boom past het haast wel en anders doe je er voor 1x een bontje of iets dergelijks onder.,..

en als je zulke hoogtes moet springen met een vreemd paard, dan wil je wel iets vertrouwds hebben, alhoewel je op zo'n niveau springt, je het wel moet kunnen..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:01

Dela schreef:
meestal met de medium boom past het haast wel en anders doe je er voor 1x een bontje of iets dergelijks onder.,..

daar snap ik nu niets van
de meeste ruiters rijden met een medium boom, dat is boommaat 29/30 !!
de meeste warmbloedpaarden hebben boom-maat 32/33 !!
dan wordt er nog eens een bontje ondergelegd waardoor de kamer nog kleiner word
was eens op een hengstenshow, het verbaasde mij hoeveel paarden er met een slechtpassend zadel rondreden mét profruiters erop...
je ziet ook vrij veel verzet, zwiepen, natrappen, sjacherijnig kijken
de draf word opvallend weinig getoond, maar als je een paar passen ziet weet je genoeg...
en zo lang ie maar hoog blijft springen, maakt niemand er een probleem van

gelukkig waren er ook ruiters die hier in positieve zin vanaf weken, maar dat waren er weinig Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:03

29/30 is toch geen medium?
Mij is wijsgemaakt dat 32 medium is?

Mijn breder gebouwde kwpn-er heeft namelijk 34 op

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:07

29/30 is idd geen medium... mijn zadel is medium (KN) en heeft als afmeting 32.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:08

Bij de handelsstallen waar ik reed waren ook de meeste zadels 32

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:10

Ze zullen ongetwijfeld precies weten wat ze doen, maak er niet zo,n heisa van. Die paar minuten zijn niet slecht voor die paarden. Die mensen zitten in de paarden en weten zeker meer dan ons allen bij elkaar.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:11

Moesji schreef:
Ben ik nu heel dom, waarom deden ze dan allemaal hun beugels op maat?

voorbeeld: het paard van jos is breder gebouwd dan die van meredith. nu legde jos zijn zadel op shutterfly en nu blijkt dat hij de beugels te lang heeft. dit is absoluut niet raar want shutterfly is ranker dan het paard dat hij zelf rijdt. vandaar

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:12

runningkawa schreef:
29/30 is toch geen medium?
Mij is wijsgemaakt dat 32 medium is?

mij is wijsgemaakt dat medium rond 30 is Haha!
dus eigenlijk moet het zijn 29/30/31
mijn KN dressuurzadel met een medium boom was 30 (maar is wijder gemaakt naar 33)

je kan het zelf makkelijk nameten met een wintec-boomijzer als je die toevallig hebt liggen of kan lenen
wit is 34
rood 33
blauw 32
zwart 31 (is medium bij wintec)
groen 30
geel 29

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:23

Ik had Rood geloof ik .
Maar ik weet niet als dat zo'n zelfde ding is
Maar ik had dus ook medium

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:00

ik rijd een 10-tal verschillende paarden en het zou echt niet te betalen zijn om voor elk een ander zadel te kopen. Vorig jaar een nieuw zadel gekocht en toen is de zadelmaker gekomen en heeft alle paarden opgemeten en dan gevuld zodanig dat hij op de meeste goed ligt en er ook nog es bij verteld welke onderlegger ik 't best bij welk paard zou gebruiken(bij de paarden die dus van 't zadel afwijken)