Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:01

pmarena..... ik vat het ook zeker niet op dat je vervelend zou willen doen hoor. Snap ook dat je het graag zou willen verklaren, dat heb ik dus ook.

Zoals ik al aangaf heb ik ook altijd aangenomen dat witte haren niet zo snel zouden kunnen ontstaan.

Het kan dus niet van mijn zadel komen omdat dit zadel, mocht het al een drukking veroorzaakt hebben, dit dan niet over zo'n groot oppervlak gedaan zou kunnen hebben. Er zou hoogstens naast de schoft een plekje ontstaan kunnen zijn (let op: kunnen, is dus niet het geval) en niet zoals nu van wel 30 cm lang en aan twee kanten symetrisch op de rug. Dit dus volgens zadelmaker en osteopaat.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:11

Kun je een paar foto's maken Vledder?

ben benieuwd.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:14

pmarena schreef:
Vledder : Het bestaat gewoon niet dat witte haren zo snel kunnen ontstaan , dat geloof ik echt niet en ik heb tot nog toe ook nergens kunnen vinden dat iemand er wel in geloofd dat je binnen een paar dagen witte haren kunt krijgen op een paard door iets knellends of schurends....
?


het bestaat gewoon echt wel
in de test week kreeg onze e pony meteen al witte haren van de Barefoot Ja
ondanks dat raad ik mensen die zadelproblemen hebben vaak een barefoot aan
barefoot is niet slecht maar niet geschikt voor alle paarden
sommige paarden krijgen erg snel witte haren
later lag er een verkeerd gevuld zadel op onze pony en kreeg ze ook weer witte haren
nu ligt er een KN met flair op en zijn de witte haren verdwenen Cool

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:20

Ik zal nog eens foto's proberen te maken. Heb al eerder een poging gedaan, maar was heel slecht zichtbaar. Ik heb ook een fjord en dat is toch wat minder duidelijk.

Aan de ene kant wel fijn, want dan valt het ook niet gelijk zo op als bij jouw haf. Maar zelf weet ik natuurlijk wel heel erg goed dat ze er zitten. Heb wel goede hoop dat ze van het voorjaar gewoon weer verdwijnen, daar hou ik me maar aan vast.

Zo jammer, want ik let altijd zo goed op dat paard en op haar rug. Nu lijkt het net alsof je met verkeerde zadels in de weer bent en nog blijft door rijden ook!

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:23

Unamie : Hoe kunnen er nou ooit complete witte haren ontstaan in slechts een week tijd ? Ik geloof het echt niet , sorry.

Kan best zijn dat ik het verkeerd heb hoor , maar die hele cyclus van steeds maar weer afknellen en uiteindelijk het groeien van een witte haar , ik kan me gewoon niet voorstellen dat die hele cyclus in een week plaats kan vinden.

En dan hebben jullie het zelfs nog over minder dan een week...?
Hoe kan dat nou ooit zo snel gaan ? Lachen

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:35

Blijft raadselachtig ja, dat ben ik helemaal met je eens.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:24

witte haren ontstaan door drukplekken verdwijnen niet!!

Op zich kan het wel dat witte haren snel ontstaan...maar of dat binnen een week is...met hooguit 1 uur per dag een zadel op de rug....dat betwijfel ik. Als dat uren en uren achtereen er heel strak omzit dat misschien wel.
Zo ken ik een paard die door een TE strak Birth-alarm witte plekken heeft gekregen...maar die zat er ook nacht na nacht op...

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:14

pmarena schreef:
Unamie : Hoe kunnen er nou ooit complete witte haren ontstaan in slechts een week tijd ? Ik geloof het echt niet , sorry.


als je zo zeker bent van je zaak heb ik een voorstel....
kom maar eens langs met je zadel dan zullen we het een week uitproberen op onze paard
krijgt ze idd witte plekken dan mag ik de barefoot houden Tong uitsteken
DEAL ????

overigens weet ik niet of alleen de puntjes wit worden of de totale haren (niet op gelet)
maar dat ze witte plekken kreeg was een feit Ja
ze verdwenen weer na het verharen

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:29

djuno schreef:
witte haren ontstaan door drukplekken verdwijnen niet!!

Witte haren door drukplekken van een niet goed passend zadel kunnen heel goed wel weer verdwijnen als de veroorzaker wordt weggenomen.
De haflinger bij ons op de manege heeft jaren geleden twee witte strepen naast de schoft gehad. Toen die zichtbaar werden, heeft hij een ander zadel gekregen (te laat ja, maar er is dus wel iets aan gedaan). Ik weet niet hoe lang het heeft geduurd voordat de strepen zijn weggetrokken (kan best de volgende rui-periode zijn geweest, maar ik weet het gewoon echt niet, is al jaren geleden), maar hij heeft ze nu echt niet meer!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:27

Witte haren veroorzaakt door drukplekken gaan niet weer weg!!!

En of het gewicht wat uitmaakt??? 100 kilo te zwaar voor een barefoot??? Wat is dat nou weer voor een enorme onzin!!! Ik heb een paard met een lange weke rug, en heb genoeg problemen gehad. Rij nu met een barefoot en ben zelf 95 kilo schoon aan de haak!!!! En dat gaat prima! Gelul in de ruimte dus!!!

Ook ik ben bij Arie Boer geweest en heb een Korrektor gekocht. Nou, dan moet je dus echt wel "zelf prutsen". Je legt het onder je zadel en vult de kussens met lucht volgens de beschrijving en dan hoop je maar dat je de boel goed ligt.... Maar als er liefhebbers voor zijn die hem willen kopen, stuur maar een pm!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:29

unamie schreef:
pmarena schreef:
Unamie : Hoe kunnen er nou ooit complete witte haren ontstaan in slechts een week tijd ? Ik geloof het echt niet , sorry.


als je zo zeker bent van je zaak heb ik een voorstel....
kom maar eens langs met je zadel dan zullen we het een week uitproberen op onze paard
krijgt ze idd witte plekken dan mag ik de barefoot houden :P
DEAL ????

overigens weet ik niet of alleen de puntjes wit worden of de totale haren (niet op gelet)
maar dat ze witte plekken kreeg was een feit Ja
ze verdwenen weer na het verharen

Wat wil je dan met nóg een zadel waar je niet tevreden over bent????

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:45

ik heb dit ook gehad met mina.
deels eigen schuld (hond had de inlages opgegeten, dus ik had er uitgesneden van een shcuim, dat eigenlijk te zacht was, in afwachting van andere inlages => duurde nogal lang)
ondertussen heeft er ook een zwaardere ruiter regelmatig met mina gereden, en ze kreeg ook van die plekken.
direct ene maand op rust gezet, physiopad besteld, en nu geen greintje last meer (ongeveer jaar later)
z kreeg trouwens ook singelnijd, dat is nu ook over.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:12

BitchyWitchy schreef:
Wat wil je dan met nóg een zadel waar je niet tevreden over bent????


verkopen, of voor mijn andere paard gebruiken die heeft nergens last van Knipoog

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:46

Dan heb je hetzelfde verhaal als je nu ook al hebt : na een week Barefoot ineens witte haren , die witte haren hadden wellicht toch al opgekomen dus is makkelijk de Barefoot de schuld geven dan , is niet echt bepaald wetenschappelijk bewijs Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:56

Krijg net een reactie van iemand die er meer vanaf moet weten :

Citaat:
A hair is growing out of a "Folikel". It differs a bit but in average a hair grows about 1 mm a day - (that makes 15 cm in a year). A horses hair (fur) grows about 5 cm long. But a white hair is always growing new from ground - it is not possible that a hair suddenly changes his colour overnight.
The pressure of the saddle can indeed cause that the folikel produces white hair instead of the normal hair colour. But these hairs could appaer longterms later, because the "old" hair first has to fall out, before a new hair is growing. And not all of the horses hair falls out in a seasonal hair change - the life of each hair lays around 2-6 years. So sometimes it takes years before white hairs occure.

It is not possible that white hairs are sightable within 7 days.
Even if the hair would have fallen out the first day of the trial period and the second day the folikel would have gotten so much pressure that it "decided" to produce a white hair instead - the hair would not be longer than 1-2 mm - because it first has to grow out of the folikel before it is sightable. (And even this is a more than unthinkable theory!).

The white hairs that the customers think of that they are sightable after trying a Barefoot are much older.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:02

pmarena schreef:
Dan heb je hetzelfde verhaal als je nu ook al hebt : na een week Barefoot ineens witte haren , die witte haren hadden wellicht toch al opgekomen dus is makkelijk de Barefoot de schuld geven dan


paard is 8 jaar en bij ons geboren en we kennen haar door en door
dus we weten best wel waarvan ze witte haren krijgt (ze had al 2 maanden geen zadel opgehad)
ze kreeg ze niet vande zon iig Knipoog

ik geef barefoot niet de schuld
want met een slechtpassend zadel krijgt ze ook (snel) witte haren (en bobbeltjes)
sommige paarden krijgen nooit witte haren, zelfs niet als ze een slechtpassend zadel op hebben
met het zadel dat ze nu op heeft, heeft ze er al een jaar geen geen last van...
vind een barefoot superzadels, alleen zijn ze niet voor elk paard geschikt blijkt wel Knipoog
we vonden het gewoon erg jammer dat het zadel niet voor haar geschikt was
het zat nl wel zat erug lekker, en ze liep er wel lekker ruim onder
misschien kwam het door wrijving oid.. nobody knows

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:07

Dat de Barefoot niet goed bij een paard (of ruiter) past , kan natuurlijk altijd , dat kun je zelf het beste beoordelen als je je paard goed kent Ja

Maar kijk even naar het stukje hierboven , dat is dus wat ik bedoel.

Bultjes kunnen , (is dan nog de vraag of het niet door prikbeesten of iets wat ze gegeten hebben is , maar okee) en warme plekken of drukkingen ofzo geven ook duidelijk aan waar het probleem zit , maar witte haren : nee. Niet binnen een paar dagen. Zie hierboven ook voor uitleg in de quote.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:11

pmarena schreef:
Dat de Barefoot niet goed bij een paard (of ruiter) past , kan natuurlijk altijd , dat kun je zelf het beste beoordelen als je je paard goed kent Ja

Maar kijk even naar het stukje hierboven , dat is dus wat ik bedoel.

Bultjes kunnen , (is dan nog de vraag of het niet door prikbeesten of iets wat ze gegeten hebben is , maar okee) en warme plekken of drukkingen ofzo geven ook duidelijk aan waar het probleem zit , maar witte haren : nee. Niet binnen een paar dagen. Zie hierboven ook voor uitleg in de quote.


prikbeesten in de winter en dan precies onder het zadel Clown

als het volgens onderzoekers niet kan dan, zullen ze een beter onderzoek moeten doen
meerdere mensen zeggen in dit topic dat het wel kan!!
ik geloof ze direkt, want ik spreek uit ervaring Knipoog

Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:02

volgens mij is barefoot bij veel paarden slecht

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:08

pmarena schreef:
Krijg net een reactie van iemand die er meer vanaf moet weten :



Ik ben erg benieuwd wie dat is Lachen

Ik denk dat er misschien ook onderscheid gemaakt moet worden tussen echte witte (druk)plekken en die grote uitgewaaierde plekken. Bij die echte witte plekken is er echt sprake van puntbelasting, bij die uitgewaaierde plekken lijkt mij dat minder duidelijk.

Cowgirl: zitten die plekken op je haflinger niet ongeveer bij de beugelophanging? Ik weet niet of je veel lichtrijd maar dat i.c.m. met niet helemaal geweldige inlages zou hier, volgens mij, voor kunnen zorgen.

Marcella

Berichten: 37020
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:39

Marije_jiplover schreef:
Witte haren door drukplekken van een niet goed passend zadel kunnen heel goed wel weer verdwijnen als de veroorzaker wordt weggenomen.


Hoe kan het dan dat na 6 jaar de drukplekken bij mijn fjord dan nog niet weg zijn, maar er nog steeds heel duidelijk er zitten. Dit is trouwens gebeurt bij zijn vorige eigenaar.
Afbeelding
Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:02

Ik zeg toch niet dat ze altijd verdwijnen. Ik zeg alleen dat ze heel goed kúnnen verdwijnen. Voorwaarde daarvoor is wel dat de veroorzaker van de drukplekken verwijderd moet worden.
En ik weet niet of deze plekken bijvoorbeeld open zijn geweest? Dan zijn niet alleen de haarfollikels beschadigd, dan is de huid ook echt beschadigd en zit er littekenweefsel, daar groeit heel vaak inderdaad alleen nog maar gekleurd haar op.
Maar wanneer je witte plekken krijgt, die niet open zijn geweest, is het kan het dus dat ze weer verdwijnen. Anders is er iemand die elke ruiperiode de haflinger bij ons komt verven.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 19:11

Citaat:
Cowgirl: zitten die plekken op je haflinger niet ongeveer bij de beugelophanging? Ik weet niet of je veel lichtrijd maar dat i.c.m. met niet helemaal geweldige inlages zou hier, volgens mij, voor kunnen zorgen


Ja daar zitten ze wel...daar heb ik zelf dus ook aangedacht omdat ik wel meer verhalen heb gehoord hierover.
Vandaar ook mijn reactie 'te zwaar voor een barefoot'


Nog even terug komen op druk plekken.

De White Spots(zoals te zien bij mijn haflinger) zullen eigenlijk altijd verdwijenen zodra de huid zich kan herstellen.

Anders wordt het wanneer de huid stuk is geweest , dan komen er witte haren voor in de plaats die niet meer zullen verdwijnen.
Dat is waarschijnlijk dus bij de fjord op de foto's gebeurd.
Deze plekken zie je ook nogal veel op de benen door te strak getrokken pees beschermers Boos!

Op mijn haflinger is ook nog een wit stipje te zien...dit is waarschijnlijk een drukking geweest doordat ie over een steentje heeft gerold. Dit plekje is dus ook een wondje geweest.

Die white spots heeft mijn haf al vaker gehad door slechte zadels en ze verdwijnen iedere keer weer.

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:51

Cowgirl, dat stelt me dan wel weer wat gerust. Ga er ook maar vanuit dat die plekken dan weer verdwijnen.

Ik heb nu wel goede foto's maar het lukt me niet om ze te plaatsen.
Als iemand ze er voor me op kan zetten?

Pmarena, wat voor "deskundige" is dat?

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:33

Je kunt ook wel van die spontane witte pigmentvlekjes krijgen , hoeft niet van een steentje te zijn. Rena had het voorheen elke nieuwe zomervacht , was dan weer spannend waar de witte vlekjes zouden zitten , van een halve cm tot enkele cm's in doorsnee.

Heeft ook een paar keer een spierwitte ovale plek gehad , was allang blij dat die niet toevallig onder het zadel zat Tong uitsteken

Ik heb meerdere mensen gevraagd naar hun mening over de witte haren die spontaan uit het paard omhoog geschoten zouden zijn binnen een paar dagen , dit is een reactie uit de USA van een universiteits-mevrouw , hoop nog meer reacties te krijgen.

Citaat:
prikbeesten in de winter en dan precies onder het zadel

als het volgens onderzoekers niet kan dan, zullen ze een beter onderzoek moeten doen
meerdere mensen zeggen in dit topic dat het wel kan!!
ik geloof ze direkt, want ik spreek uit ervaring


Mja je ervaring is dat er witte haren kwamen binnen enkele dagen , daar twijfelt ook niemand aan , en ook niet dat boomloos / Barefoot niet op elk paard in elke situatie werkt.
Alleen dat het zou komen door een zadel dat er pas 3 dagen op ligt dat is dus eigenlijk onmogelijk. In 3 dagen zo sterk beschadigen (dag en nacht 300 kg op een plekje van 10 cm ? ) en dan bovendien nog een complete witte haar laten groeien binnen die 3 dagen (of 7 van mijn part) is op z'n minst niet aannemelijk.

Bultjes ofzo zijn dan aanemelijker ,maar dat kan ook door allergie o.i.d komen , dus zelfs dat zegt nog weinig....

Meerdere mensen in dit topic (ik zie er maar 2 maargoed , doen we die derde van de Fysio er ook nog bij Tong uitsteken ) hebben toevallig na een paar dagen Barefoot testen witte haren gezien.

En denken de oorzaak dus makkelijk aan te kunnen wijzen.
Begrijpelijk , maar het is echt te onwaarschijnlijk.

Ik hoop dat ik van meer doctoren / paardenfysio's e.d. reactie krijg hierover , vooralsnog lijkt het gewoonweg onmogelijk.

Misschien kun je iemand vinden die wetenschappelijk onderlegd is en het er mee eens is dat witte haren binnen een week kunnen verschijnen ?

Dat zou wel een stunt zijn Lachen