Werkt een mexicaanse neusriem scherper in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alicelover

Re: Werkt een mexicaanse neusriem scherper in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:23

Het is idd scherper zie het als hulpmiddel en niet voor de sier ik zal persoonlijk kiezen voor een gewone engelse. Een dubbele staat ook chic. En is een stuk vriendelijker.

Charaz

Re: Mexicaans neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:10

Smeejj schreef:
Ik rijd met een mexicaanse voor de mooi Lachen. En het maakt me echt niks uit wat anderen er van denken, bovendien gesp ik hem niet helemaal strak vast, dat doe je met een engelse neusriem toch ook niet?

Je mag ALLES starten met een mexicaanse neusriem, dus dat verhaal van alleen springen klopt ook niet. Zelfs Anky zou mogen starten meteen mexicaanse neusriem mocht ze dat willen.
Verder, er worden altijd een hoop spookverhalen over de neusriem verteld, terwijl het eigenlijk niet scherper inwerkt. Wat denk je van al die aansnoerneusriemen die eens lekker aangetrokken worden voor het rijden Verward

Nee hoor want vanaf t ZZ ben je verplicht om met s&t te rijden, dus ik zie Anky nog niet met een mexicaanse neusriem de ring binnen komen.

Ik denk trouwens dat een paard liever een normale neusriem heeft die gewoon vastgemaakt zit dan een mexicaanse neusriem die (ook al hangt hij los) nog steeds scherper inwerkt.

In bovenstaande post verklaar je ook dat je enkel met de mexicaanse neusriem rijdt omdat je het mooi vind, dat je paard wondjes krijgt van een engelse neusriem en niet van een mexicaanse heeft niets te maken met het type neusriem, maar met het wel of niet passen van het tuig.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:33

Mag ik even wat toevoegen.
De juiste werking van de Mexicaan is
Druk achter de oren,druk op het neusbeen,druk op het kaakbeen en tot slot druk in de kingroeve.
Ik vind deze neusriem niet zo onschuldig als jullie wel doen geloven,maar jullie hebben blijkbaar je niet genoeg laten informeren over dit hulpmiddel.
Wij gebruiken de mexicaan alleen bij paarden die pullen,of de tong over het bit werken, en er vandoor willen.
Maar tegenwoordig is alles mode,of het nu nodig is of niet.
Vraag maar eens aan een willekeurig persoon,waarvoor de sperriem aan een hoofdstel zit.Alleen de echte paardemensen geven een goed antwoord.De rest denkt ,dat het eraan hoort.
Sorry hoor,maar hier kan ik mij soms zo aan ergeren.Men doet maar ,zonder na te denken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:36

Om het bit stabieler in de mond te laten liggen en ter voorkoming van het open sperren van de mond (wat in de meeste gevallen een fout van de ruiter is!!!).

Ga ik door voor de wasmachine Knipoog?
Laatst bijgewerkt door Charaz op 09-09-06 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:39

Iedere neusriem kan een bit stabiel in de mond leggen,daar heb je geen mexicaan voor nodig.Een lage neusriem ,doet dat eigenlijk nog beter.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:41

Nee die reactie ging over het sperriempje aan het hoofdstel, niet meer over de werking van een mexicaan, die was al duidelijk uit je post.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:47

Ok,jij wint!Mag het ook een droger zijn?Maar je hebt wel gelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:53

Ik zou zelf eigenlijk het liefst met een hoge neusriem gaan rijden; geen dichtsnoerriempje eraan, druk hoger (en minder gevoelig) op de neus en vind het ook nog 10x beter staan.

Saroosh_S

Re: Mexicaans neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 01:03

Paraat schreef:
Mexicaanse neusriem = hulpmiddel, geen sieraad.

ja, idd..
Mensen gebruiken het niet omdat het mooier is ofzo..
Maar sommige vinden het: "O, zo mooi Bloos " staan..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 01:19

Ben ik helemaal eens.Ik rij ook alleen met een engelse neusriem.Vooral bij een paard met een lang hoofd staat het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:02

Sperriem is idd voor het bit stabieler te laten liggen.
Om de mond sperren tegen te gaan vind ik hem dus niet nodig, dat is praktisch altijd tegen te gaan door Rt te veranderen.

Zo is een mexicaanse neusriem ook veel minder vaak nodig dan dat men hem gebruikt.
Voor de sier hoor je zoiets al zeker niet te gebruiken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:18

ik heb het topic even doorgelezen,maar nu ben ik wel nieuwsgierig,wat is dan de juiste reden om een mexicaanse neusriem te gebruiken?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:47

Nou,als je een paard hebt wat je moeilijk kan houden,of dusdanig de mond moet dichtsnoeren,om wat voor reden dan ook.Je kan het zien als een begrenzer,die vrij sterk inwerkt.Mits je hem op de juiste hoogte hangt,want dat is ook nog wel eens niet in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:57

Maar waarom moet je een mond insnoeren, wat kunnen daarvoor nu geldige redenen zijn?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:44

MOET je de mond dichtsnoeren met een mexicaanse?
Functioneert hij anders dan eender welke andere neusriem zolang het paard zijn mond niet tracht open te sperren? Maw. start de werking enkel en alleen wanneer dit nodig is, enkel en alleen bij paarden die de start geven en dus NIET bij paarden die rijtechnisch voor elkaar zijn, of toch zo voor elkaar zijn dat ze het niet nodig ervaren de mond open te moeten sperren?
WAAROM is het dan zo een schande deze neusriem te gebruiken bij paarden die gewoon normaal hun mond dicht houden en dus niet de expliciete onaangename werking ervan dienen te ervaren?
Is het überhaupt een schande deze neusriem te gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:49

Ik hoor iedereen al roepen, maar ik heb het niet nodig hoor, mijn paard loopt met zijn mond dicht hoor Ja

Op wedstrijden zo het van mij zelfs mogen om zonder neusriem te starten, dan zie je pas wie zijn paard voor elkaar heeft Lachen

Verder denk ik dat elk paard wel eens zijn mond open doet, al is het maar eens om op het bit te knabbelen, vind het dan toch sneu als hij dan direct harden dan nodig afgestraft word Lachen

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 23:00

Ho,ho,dat mond snoeren is ook het uiterste,maar het gebeurd vaak.Net zo goed als de aansnoerneusriem wordt misbruikt voor dit doel.ik zeg niet ,dat je het moet doen,maar veel mensen vinden het nodig.
Het is wel een extra rem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:55

Ik weet dat veel mensen dit helaas doen.
Maar ik vraag me ook altijd af waarom?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:39

Dat gezeik over mooi heb ik dus ook ALTIJD!! Ik rij mijn paard met een lage neusriem, en bijna elke dag krijg ik wel een keer de opmerking: waarom heb je een lage neusriem, das echt lelijk, dr hoofdje zou veel mooier uitkomen met een hoge/gecombineerde..

AAAAAAAAAAAAARRRGGHHHHH!!!!! :@ *frustratie*!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:50

Loolapelooza schreef:
MOET je de mond dichtsnoeren met een mexicaanse?
Functioneert hij anders dan eender welke andere neusriem zolang het paard zijn mond niet tracht open te sperren? Maw. start de werking enkel en alleen wanneer dit nodig is, enkel en alleen bij paarden die de start geven en dus NIET bij paarden die rijtechnisch voor elkaar zijn, of toch zo voor elkaar zijn dat ze het niet nodig ervaren de mond open te moeten sperren?
WAAROM is het dan zo een schande deze neusriem te gebruiken bij paarden die gewoon normaal hun mond dicht houden en dus niet de expliciete onaangename werking ervan dienen te ervaren?
Is het überhaupt een schande deze neusriem te gebruiken?

Wat mij betreft, als het om de COSMETISCHE reden is, stel je je paard hiermee imho niet voorop, enkel zijn uiterlijk. Om een mexicaan te gebruiken en dan maar 'losser' te gespen zodat de functie niet in werking treedt, streeft het doel van een HULPMIDDEL compleet voorbij.
Maargoed de vraag is allang beantwoord: een mexicaan werkt scherper in. Aan de ts wat ze hiermee doet. Voor mijn part gebruikt ze S&T en laat ze de stangteugel met rust. Haha!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 15:11

@paraat: ik vind uw opmerking niet echt geslaagd. Als je het hele topic en dan vooral mijn opmerkingen nog eens opnieuw leest, dan zou je de reden waarom dit hoofdstel per abuis gekocht is wel kunnen afleiden. het is niet enkel maar voor de mooi gekocht en toen we wisten dat het inderdaad scherper inwerkt, werd beslist om het zo aan te spannen dat ze nog makkelijk kan kauwen. Voor de rest dank ik iedereen die serieuze reacties heeft geplaatst en mij niet onmiddellijk veroordeeld heeft.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:40

waarom zou je veroordeelt worden?Dat vind ik niet juist.Vaak worden dingen ook verkocht door verkopers zonder erbij te vertellen waar het voot dient.Ik vind wel ,dat je verstandig moet zijn ten opzichte van je paard.Dus ,zou je hem nodig hebben,gebruik hem dan tijdelijk,tot je paard beter voor mekaar is.Dan kan je weer over op een mildere neusriem.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:45

al dat commetaar over een hulp middel? nee het helpt nergens tegen