Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sellino

Re: Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:15

vincenza schreef:
@ Sellino: Misschien een tip: wanneer je iets nieuws aanleert aan hem, zou je dit bitloos kunnen doen, maar wel met bit in zijn mond, en dan zachtjesaan het bit erbij nemen en dan op het laatst enkel met het bit, maar je zou ook meer op je zit kunnen rijden.
btw heeft je paardentandarts niks over de dikte van de trong gezegd, en zitten je bakstukken op de juiste hoogte?

Ikzelf vind de Mylers echt heel erg goed.

Laatst gooide mijn pony haar tong tijdens de les inene over het bit (Myler) en wat bleek, het bakstuk zat net iets te laag.

Dus hoofdstel weer op maat gemaakt.

Het had op dat moment niks met het bit te maken.

Zo zie je maar weer dat je op 100.000 dingen tegelijk moet letten, hé.

Ik ben gewoon naar de dierenarts geweest en die heeft ze getrokken. Hij heeft niets gezegd over de dikte van zijn tong. De bakstukken heb ik in elkaar "geknutseld" samen met mijn instructrice dus lijkt me goed. Het enige is dat ik de neusriem liefst nog een gaatje strakker wil hebben, maar dan gaat ie niet meer dicht. OP dit moment ben ik aan het wachten tot een langer riempje binnenkomt die ik heb besteld.

Het is gewoon uitproberen... Heb jij dan nog tips waar ik op kan letten bij de dikte van de tong? ALvast bedankt.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 09:53

[/quote]

Het is gewoon uitproberen... Heb jij dan nog tips waar ik op kan letten bij de dikte van de tong? ALvast bedankt.[/quote]

hoi nou ik zou eens de veearts/tandarts nog eens vragen, ik heb indertijd een bittenclinic georganiseerd en gerard rutten was de tandarts en die vertelde mij dat mijn pony een dikke tong had.
ik weet niet of jij het expliciet hebt gevraagd die keer dat hij er was maar je zou het hem nog eens kunnen voorleggen!

en dan is er dat mylerbit met tongpoort.

je kan ook zonder sperriem rijden hoor, één van mijn 2 ponies houdt bijvoorbeeld niet van zoveel poespas om haar hoofd, dus óf ik rij met een vaquera hoofdstel, erggoed, of een engels hoofdstel, weetjewel die met 1 neusriem, het ouderwetse, óf met een one-ear hoofdstel.

sommige paarden verdragen niet zoveel om hun hoofd, maar...
je bent absoluut op de goede weg want je bent al aan het zoeken naar de beste oplossing, dat is toch alleen maar mooi!

leuk he zo'n topic, zo komen we nog eens ergens! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:47

mischien is een pessoa magic een optie?
en dan heb ik het niet over zo'n hefboom bit met meerdere ringen.
de magic combineerd gebroken met ongebroken, het is flexibel als een ongebroken maar indien nodig is het een ongebroken bit.

Vwb de myler, we gebruiken hem bij de pony en die loopt er als een trein op, echt een wereld van verschil met de voorgaande bitten (en we hebben altijd gezocht naar de meest paardvriendelijke bitten)

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 23:59

@ Alane: gaaf he dat je pony zo fijn loopt dan he! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 04:40

Ik rij western met een myler shank snaffle dat is een scharen bit en ik heb een myler comfort snaffle
En mijn paard reageert er heel goed op zeker met het buiten rijden.
Ik rij nou 5 jaar met mijn myler shank snaffle een ik ben er nog steeds heeeeel tevreden over en ik wil ook geen ander bit weer hebben dan een myler

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:46

Ik rij er sinds 2 dagen mee, paard heeft kleine mondspleet en bit tikte soms net op ruinentandjes.
Als ik bakstukken hoger bevestigde waren zijn mondhoeken extreem omhoog getrokken.

Hij zat hierdoor soms extreem met bit te klooien (lees lost vast pakken soort van extreem kauwen erop) dit lijkt met myler bit nu beter te gaan.

Ik heb alleen het idee dat hij moeilijker kan kauwen met het bit dan dat hij met normaal bit enkel gebroken kon.

Is dit gewenning of herkenbaar?

En ik twijfel nog of dit echt beter voor hem is dan het andere bit. Ik ben er nog niet over uit.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 19:49

@Skipper:

hoi, nou kwestie van uitproberen, ik wens jou en je paardje in ieder geval veel succes.
HGou je ons op de hoogte?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:05

In Aken had ik ook goede verkoper die goed info had,
deze man echter bij de Heimolen die de bitten verkocht vond ik prut advies gegeven.

Hij had er ook weinig hangen. Ik had volgens mij ook normale barrel nodig ipv de wijde, omdat hij smalle mondspleet heeft en bit dan tever naar voren komt liggen.

En volgens mij heb ik nu dus de Wide Rolleyes

Ik wacht morgen nog even af, hij loopt er goed op maar komt dat omdat het beter ligt of omdat hij het verschrikkelijk vind?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:17

dat kan ik vanaf hier niet zien, maar meestal omdat ze het juist prettiger vinden, wanneer hij het vreselijk zou vinden zou hij juist wegtrekken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:16

En hoe bevallen de neppers eigenlijk? Je hebt o.a. bitten van Billy Allen, en merkloos. Zien er op de foto's hetzelfde uit als de Mylers, maar zijn de helft goedkoper (40 euro).

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:35

Mijn paard heb hele tijden met een dubbelgebroken 21mm KK bit gereden. Liep ie eigenlijk prima op. Het enige is dat hij dus z'n mond nooit dicht had.
Heb een tijdje een myler bit (Level 1 watertrens) kunnen testen en daar liep hij eigenlijk net zo mee. Het enige verschil was dat ie z'n mond dicht kon doen. Dus omdat mij dit prettiger leek, zelf maar zo'n Myler bit aangeschaft (€ 69,-). Weken mee gereden en geen probleem totdat ik vorig weekend het bos in ging. Hij had een week niet gelopen en had dus aardig wat looplust en ik moest 'm best wel een beetje strak houden. Op een gegeven moment had ik in de galop echt het gevoel dat ik niet meer moest doorkomen omdat ie er dan doorheen zou gaan. Ook liep hij vreselijk te klooien met z'n tong, naar buiten gooien en weer terug, over het bit en weer terug en heel heftige reacties op m'n hand (en nee, die is niet hard - heb 'm al 15 jaar en kreeg laatst van de fysio/instructrice nog weer eens te horen dat ie toch zo'n ontzettend fijn bekkie heeft).
Vandaag de dikke KK er maar weer in gehangen en nergens meer last van (ook deze week weer niet gereden).

Conclusie: voor mijn paard best een redelijk bitje, zolang ie maar niet te heet wordt. Dan is het dunne bitje toch te scherp voor 'm.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:40

Afbeelding
let vooral op nr1 waar het bit tegen het gehemelte aandrukt

als ik dit plaatje hierboven zie, dan denk ik: "ohh.."
-----------------------------------------------------------------------------------------------

info over myler bit: (info van www.the-horse-connection.com)
Afbeelding
1 Tongvrijheid: laat toe dat het paard ongehinderd kan slikken en zet het paard aan te ontspannen. Veel traditionele bitten liggen plat op de tong wat het slikken beperkt en dikwijls tot verzet leidt.
2 Metalen mondstuk met koperen inleg bevordert speekselvorming.
3 Beperkte druk, leert het paard te ontspannen aan de teugel en in zijn ‘comfort zone’ te blijven; met teugeldruk drukt het mondstuk op de lagen en de tong, Wanneer het paard aan de teugel loopt, is er geen druk, en alzo leert het paard in deze drukvrije positie te blijven.
4 Haken op bitring: geeft onmiddellijk resultaat. De meeste traditionele bitten bieden enkel achterwaartse druk, met deze haken heb je ook neerwaartse druk. Wat resulteert in onmiddellijke reactie.
5 Onafhankelijk zijdelings bewegen: het is mogelijk slecht 1 zijde van het mondstuk te bewegen wat veel duidelijke is voor het paard. Dit is niet mogelijk met traditionele bitten en kan leiden tot misverstanden en verzet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

ik denk dat toch iedere paardenmond anders is, en anders werkt, en iedere mond om een speciaal bit vraagd, dus het wonderbit bij de 1 is de drama bij een ander.

maar wat ik zelf een beetje vervelend vind, is dat maar heel weinig mensen "echt" verstand hebben van bitten (vind ik trouwens ook van wormenkuren hoor), en ik zou echt niemand weten die mijn paard een passend bit zou kunnen aanmeten..
(metteen een omroepje bij deze!! Knipoog )
de paardenwinkels vertellen doodleuk wat er in de divoza boekjes staat, mijn (paarden) tandarts zeg heel eerlijk dat hij niks van het rijden afweet en me dus niet kan adviseren.. en via internet is het natuurlijk niet te doen..

dus bij deze succes Clown

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 23:27

Alvaron schreef:
Mijn paard heb hele tijden met een dubbelgebroken 21mm KK bit gereden. Liep ie eigenlijk prima op. Het enige is dat hij dus z'n mond nooit dicht had.
Heb een tijdje een myler bit (Level 1 watertrens) kunnen testen en daar liep hij eigenlijk net zo mee. Het enige verschil was dat ie z'n mond dicht kon doen. Dus omdat mij dit prettiger leek, zelf maar zo'n Myler bit aangeschaft (€ 69,-). Weken mee gereden en geen probleem totdat ik vorig weekend het bos in ging. Hij had een week niet gelopen en had dus aardig wat looplust en ik moest 'm best wel een beetje strak houden. Op een gegeven moment had ik in de galop echt het gevoel dat ik niet meer moest doorkomen omdat ie er dan doorheen zou gaan. Ook liep hij vreselijk te klooien met z'n tong, naar buiten gooien en weer terug, over het bit en weer terug en heel heftige reacties op m'n hand (en nee, die is niet hard - heb 'm al 15 jaar en kreeg laatst van de fysio/instructrice nog weer eens te horen dat ie toch zo'n ontzettend fijn bekkie heeft).
Vandaag de dikke KK er maar weer in gehangen en nergens meer last van (ook deze week weer niet gereden).

Conclusie: voor mijn paard best een redelijk bitje, zolang ie maar niet te heet wordt. Dan is het dunne bitje toch te scherp voor 'm.

je mag ook afwisselen, dat heb ik tenminste begrepen. verandering van spijs doet eten?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:06

Ik ben gister bij Horse-Event geweest en wij hebben bij de stand van Myler een hele prettige uitleg gehad over de werking en de verschillen in de bitten. Ik rijd mijn paardje met een enkel gebroken D-trens, maar moet zeggen dat ik na de uitleg wel ben geschrokken van de werking. Kyra reageert helemaal niet erg op het bit, in de zin van, dat ze er niet tegenin gaat, ze loopt heerlijk, betekent dat dan dat ze ongevoelig is geworden of dat zij er gewoon echt geen last van heeft....?? Ik wil gewoon het beste voor haar.

Bij de stand zeiden ze trouwens dat alleen het bit met de openingen aan de ringen, waar je de teugels aan kan doen, niet bij wedstrijden gebruikt mag worden, verder werden de andere bitten niet genoemd, dus zouden wel gebruikt mogen worden.....

Ruitershop Kraay in Nijkerk schijnt ook Myler te verkopen en volgens Myler weer Kraay er ook veel vanaf, dus ik ga er eerdaags maar eens heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:10

Afbeelding

Dit is wat een enkelgebroken bit doet.
Voor mij een reden het nooit meer te gebruiken, wat vroeger heel normaal was.
Zelf heb ik ook de ervaring dat bijna alle paarden fijner lopen op ongebroken of dubbelgebroken.

En het klopt zeker dat een bit met sleuven niet mag op wedstrijd.
Het geeft een lichte hefboom werking en dat is niet toegestaan bij de dressuur.

Maar dat werd ook al besproken op pagina 1

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:13

Alleen comfortsnaffle mag op wedstrijden gebruikt worden volgens mij.
-edit- zie reactie kawa

Toch vind ik het frappant dat het bit meer tongvrijheid zou moeten geven maar hij met dit bit moeilijker kan kauwen en slikken. Rolleyes
En daarom ben ik niet overtuigd dat dit prettiger voor hem zou zijn.

Echter hij liep op ongebroken trens heel slecht en totaal niet prettig, daarom ben ik hem op enkel gebroken gaan rijden. Maar als ik dit plaatje hierboven weer zie weet ik het ook weer niet meer.

Weet iemand hoe ik kan zien of ik een Wide comfort Snaffel heb of normaal formaat?
Ik heb normale nodig volgens adviseurs in Aken, ben bang dat deze Janhagel een Wide heeft meegegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:17

Ik heb het idee, dat als je neus en sperriem niet te strak zit, elk paard gewoon kan kauwen en slikken.
En dat het niet zoveel uitmaakt welk bit je dan neemt.

Wat doet jou paard op dubbelgebroken?
En wat is slecht op ongebroken?
Verschillende paarden willen op ongebroken gaan hangen, dit omdat dat geen pijn doet en zo wel een lekker 5e been is.
Maar dat is op te lossen door hem actief aan het been te maken.

Maar je moet je geen mishandelaar voelen bij enkel gebroken.
Vroeger werd elk paard daar standaar mee gereden en ik heb nu niet het idee dat het direct zielige paarden waren.
En als hij er goed ontspannen op loopt is het prima. Elk paard is nu eenmaal anders.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:26

Omdat ik zoveel positieve verhalen hoor over Myler bitten had ik voor mijn vierjarige merrie een comfort snaffle gekocht. Zij is sinds dit voorjaar onder het zadel en tot de Myler heb ik een simpel kneveltrensje gebruikt. Wat ik een rotwoord vind, maar ok. De Engelse benaming vind ik eigenlijk beter: full cheek snaflle . Maar goed, de Myler gekocht dus in de veronderstelling dat ik haar daar een plezier mee zou doen. Niét dus! Ze ging -voor het eerst sinds ik haar onder het zadel heb- tegen mijn hand in en dreigde zelfs omhoog te komen! Ik heb er misschien een kwartiertje mee gereden en toen héél snel weer mijn full cheek snaffle erin gehangen. Paard weer normaal ...

De Mylers zullen dus misschien hele fijne bitten zijn, maar de comfort snaffle was voor mijn merrie kennelijk verre van comfi!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:30

Neusriem en sperriem zitten helemaal niet strak, eerder te los.
Met uitstappen door de berm mag hij laatste stuk 2 happen gras meepakken, met myler wil hij dit niet omdat het hem niet lukt.
Zelfde als bv wat biks met bit in pakken, hij krijgt het met myler niet weg.
(Even uitgeprobeerd was benieuwd omdat ze juist met dit bit wel moeten kunnen slikken volgens marketing verhaal)

Het is al llang geleden dat ik dubbelgebroken heb in gehad, hangen was niet het probleem, dat deed hij in het begin op elk bit maar is er aardig uitgetraind. Zolang ik niet vast zet, pakt hij niet vast.

Hij heeft vrij korte mondspleet, zijn bit hangt al snel op zijn ruinentandjes te tikken. Hoger in hangen dan trek je hem in een soort smilie en dat is ook weer niet prettig.

Happy mouth enkel gebroken gaat beter, zit alleen net scherp randje in het midden waar hij klein wondje aan buitenkant mondhoeken overhoudt. Dit was al met longeren zonder enige longeerlijn of bijzet eraan dus dan nog ruiterhand erbij zie ik dat weer niet zitten.

Het was wel normale dubbel gebroken, je hebt er nu ook weer met gedraaid midden stuk. Van sprenger heb je ze zelfs in enkelgebroken die net andere verbinding heeft. Van K&K heb ik enkelgebroken gezien die leek op comfortsnaffle, was meer gebogen in de mondstukken alleen geen middenstukje bij Myler.

Zoveel keus en zoveel meningen, heb nog geen ruitersportzaak gevonden die mij echt goed advies kan geven.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 09:42

runningkawa schreef:
Ik heb het idee, dat als je neus en sperriem niet te strak zit, elk paard gewoon kan kauwen en slikken.
En dat het niet zoveel uitmaakt welk bit je dan neemt.

Wat doet jou paard op dubbelgebroken?
En wat is slecht op ongebroken?
Verschillende paarden willen op ongebroken gaan hangen, dit omdat dat geen pijn doet en zo wel een lekker 5e been is.
Maar dat is op te lossen door hem actief aan het been te maken.

Maar je moet je geen mishandelaar voelen bij enkel gebroken.
Vroeger werd elk paard daar standaar mee gereden en ik heb nu niet het idee dat het direct zielige paarden waren.
En als hij er goed ontspannen op loopt is het prima. Elk paard is nu eenmaal anders.

helemaal mee eens: het hangt van jouw handen af, dus de handen van de ruiter

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:07

Toch blijft bij mij de vraag, waarom kan hij wel (nog even zo zonder ruiter erop) met myler niet goed slikken / kauwen en met enkelgebroken wel?

dan lijkt mij myler toch minder geschikt of niet?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:37

Nou, we kunnen dat vanaf hier niet zien natuurlijk maar wel een hele uitdaging voor jou (zou mij leuk lijken) om dát eens te onderzoeken!

kijk wat ik allemaal heb gebruikt:

Afbeelding

offtopic: is nu allemaal te koop

want ze lopen er niet goed op.

maar ik heb een arabiertje met een fijn mondje en wolfstandje
en een new forest met een zacht mondje

en mijn handen blijven van het bit af, zoveel mogelijk Haha! , want ik rijd voornamelijk met "waslijnen" Clown

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:43

Skipper schreef:

Zoveel keus en zoveel meningen, heb nog geen ruitersportzaak gevonden die mij echt goed advies kan geven.

er zijn ruitersportzaken met een bittenbank, misschien een optie om daar eens te gaan kijken, voor jezelf, voor de leuk en voor je paard en voor de wetenschap van hoeveel bitten er wel bestaan!?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:46

vincenza schreef:
Alvaron schreef:

je mag ook afwisselen, dat heb ik tenminste begrepen. verandering van spijs doet eten?

O ja hoor, en dat doe ik dus ook. Rijd soms ook met hackamore en soms ook met sidepull. Net een beetje hoe mijn pet staat en hoe m'n paard is.
Maar ik heb dus nu ervaren dat als ik weinig met hem heb gedaan en hij veel looplust heeft, ik beter met een dik bit kan rijden dan met een dun bitje.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:58

Alane schreef:
mischien is een pessoa magic een optie?
en dan heb ik het niet over zo'n hefboom bit met meerdere ringen.
de magic combineerd gebroken met ongebroken, het is flexibel als een ongebroken maar indien nodig is het een ongebroken bit.

Heb je daar een plaatje van?
Ik heb gegoogled op Pessoa Magic + bit maar kan niet vinden wat aan je beschrijving voldoet.. Scheve mond